Bedrijf is te laat met uren doorboeken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siesjuh

Re: Bedrijf is te laat met uren doorboeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:43

Ik schrik ervan hoeveel mensen het normaal vinden dat je maar rond moet komen als je een 400€ mist... Dat is voor sommige mensen gewoon bijna een half maandloon en voor meer mensen 1/3 van een maandloon! En ja, een foutje kan gebeuren, maar dat trek je dan ook direct weer recht.

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 16:36

Wow ook ik schrik er behoorlijk van. Ik ben gewoon uit huis gezet door mijn moeder, als de bokkers dat zo graag willen weten. Had ik een keuze? Nee. Had ik het anders willen zien? Ja.

Het was nou even niet anders, ik moest weg ik moest een andere woonplek. Dus ja, mijn bufferpotje was nood voor meubels. Niet voor onzin. Ik heb geen paard ofzo of een huisdier dus heb daar geen kosten aan.

Ik ben zeer benieuwd wat de personeelsadministratie gaat zeggen, maar ben bang dat zij het erop houden dat mijn filiaal het te laat heeft doorgeboekt. En ik daar helaas de dupe van ben :(

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 18:22

PrinceAmos schreef:
Wow ook ik schrik er behoorlijk van. Ik ben gewoon uit huis gezet door mijn moeder, als de bokkers dat zo graag willen weten. Had ik een keuze? Nee. Had ik het anders willen zien? Ja.

Het was nou even niet anders, ik moest weg ik moest een andere woonplek. Dus ja, mijn bufferpotje was nood voor meubels. Niet voor onzin. Ik heb geen paard ofzo of een huisdier dus heb daar geen kosten aan.

Ik ben zeer benieuwd wat de personeelsadministratie gaat zeggen, maar ben bang dat zij het erop houden dat mijn filiaal het te laat heeft doorgeboekt. En ik daar helaas de dupe van ben :(

In dat geval heb ik niets gezegd, dat gaat buiten jou om helaas,wat naar.
Sterkte ermee!
Ik hoop dat je een oplossing vindt.
Geen goede vrienden waar je zou kunnen lenen?

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 19:20

Ik wil zo min mogelijk lenen eigenlijk... en vriendinnen die studeren nog, die lenen maximaal bij dus die hebben net als ik ‘effe geen cent te makke’ haha. Ik kom de maand wel door.. lieve pbs van bokkers gekregen ook. En hopen op een goed nieuws maandag.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:35

gekvanfleur schreef:
PrinceAmos schreef:

In dat geval heb ik niets gezegd, dat gaat buiten jou om helaas,wat naar.
Sterkte ermee!
Ik hoop dat je een oplossing vindt.
Geen goede vrienden waar je zou kunnen lenen?

En ookal was het wél de keus van TS om uit huis te gaan. Veel, heel veel mensen leven rond de armoede grens.. Dat jij een goeie baan hebt blijkbaar en van huis uit wellicht geleerd te sparen en een buffer te hebben wil niet zeggen dat dat volkomen normaal is onder de NL'se bevolking.
Ik denk dat heeeel veel mensen geen 400 euro kunnen missen, meer dan die het wél kunnen missen vermoed ik.

Sterkte TS, vraag je maandag gelijk even de rente erbij die ze op jouw 400 euro trekken? :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:41

Ladygiroc schreef:
En ookal was het wél de keus van TS om uit huis te gaan. Veel, heel veel mensen leven rond de armoede grens.. Dat jij een goeie baan hebt blijkbaar en van huis uit wellicht geleerd te sparen en een buffer te hebben wil niet zeggen dat dat volkomen normaal is onder de NL'se bevolking.
Ik denk dat heeeel veel mensen geen 400 euro kunnen missen, meer dan die het wél kunnen missen vermoed ik.

Sterkte TS, vraag je maandag gelijk even de rente erbij die ze op jouw 400 euro trekken? :)

Dat rente trekken kun je vergeten, bedrijven betalen tegenwoordig negatieve rente op de saldi wat ze boven een x-bedrag op rekeningen hebben staan.
https://www.nu.nl/sparen/4012451/raboba ... rente.html
Voor particulieren gelukkig nog niet het geval.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:48

De belasting rekent toch ook gewoon rente.. :o?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:51

De belastingdienst wel, maar bedrijven kost het tegenwoordig gewoon geld als ze centen op hun rekening hebben staan.
Omgekeerde wereld hé? ;)

Zo gezien een goed argument om TS maar beter eerder haar achterstallig salaris te betalen, hoeven ze daar al geen rente over te betálen :D

Ik hoop natuurlijk voor TS dat het volgende week snel opgelost wordt, vind het geen doen van haar werkgever.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:48

Doe beroep op goed werkgeverschap. Wettelijk is werkgever verplicht zich te gedragen als goed werkgever en daaronder valt het voldoen aan geschapen verwachtingen.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 10:14

Hoop dat er morgen wat goeds uit komt! Mijn grootste tip die ik heb geleerd toen ik uit huis ben: Leg in de loop van de tijd een voorraad eten aan. Dingen in blik of in de vriezer (als je die hebt) die lang houdbaar zijn. Zeker rond de hamsterweken. Als je dan een financiële tegenvaller hebt, heb je altijd eten op de plank staan.

dandy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 10:39

Ik werk ook bij as watson ,maar heb hier nog nooit van gehoord .
Ik werk zelf 32 uur en krijg dat gewoon iedere maand uitbetaald ,ook al zouden ze de uren niet invullen op de pc .
Ik weet niet hoeveel uur je op contract heb ,maar heb je minder als 12 uur worden overuren pas de maand erop uitbetaald.
Dus ik vind het zelf een beetje raar verhaal

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 10:50

dandy123 schreef:
Ik werk ook bij as watson ,maar heb hier nog nooit van gehoord .
Ik werk zelf 32 uur en krijg dat gewoon iedere maand uitbetaald ,ook al zouden ze de uren niet invullen op de pc .
Ik weet niet hoeveel uur je op contract heb ,maar heb je minder als 12 uur worden overuren pas de maand erop uitbetaald.
Dus ik vind het zelf een beetje raar verhaal

Dit is niet helemaal waar.. ik heb een 3 uur contract, en werk altijd 40/45 uur in de week maar omdat ze geen 32 uur willen geven houd ik het nog even bij een 3 uur.

Als jij in de week 51,52,1 overuren heb gedraaid, wordt dat in januari uitbetaald. Maak jij overuren in week 2,3,4,5 dan wordt dat in februari uitbetaald.

Het is geen raar verhaal, het is maar net of je het hele topic hebt gelezen of niet.

dandy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:17

Ja heb alles gelezen ,en weet hoe het werkt ,toch snap ik het nog niet ,want iedere maandag worden de uren doorgeboekt van alle mensen te gelijk,dus snap nog steeds niet hoe je dan een week kan missen .
Of je fm heeft je uren er niet ingzet.
Anders vragen aan de dm die kan het vaak zo voor je nakijken en het regelen

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:26

Ts, je werkt al 2 jaar continue bij ze en altijd meer dan die 3 uur op je contract?
Besef je je dan wel dat jouw contract niet meer klopt? Of ze het nu willen geven of niet, het lijkt het er op dat jij gewoon recht hebt op meer uren in je contract.
Google op rechtsvermoeden, duik daar eens in en wijs je werkgever daar op. Dan heb je grote kans dat dit geintje niet nog een keer kan gebeuren. Mocht je twijfelen, neem contact op met een vakbond of een arbeidsjurist. Die kunnen je zeker verder helpen naar de juiste informatie hierover.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:15

En als je geen lid bent van de vakbond, kun je overwegen het te worden. Want het bedrijf toont nu al twee keer aan (via het niet-passende contract en via de onwil om dit constructief op te lossen) dat het niet een bedrijf is dat graag zo goed mogelijk met de medewerkers omgaat. Dus als je dan ergens anders tegenaan loopt, bv ziekmelding of ongeval op het werk, of ze willen je ontslaan ofzo, kan het nuttig zijn om de steun en advies van de vakbond toch achter je te hebben.

Lidmaatschap voor jongeren kost heel weinig (FNV jongeren: eerste jaar gratis, daarna 2,08 p/m, CNV jongeren: 1,50 p/m)

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 13:37

NoTwixLeft schreef:
Ts, je werkt al 2 jaar continue bij ze en altijd meer dan die 3 uur op je contract?
Besef je je dan wel dat jouw contract niet meer klopt? Of ze het nu willen geven of niet, het lijkt het er op dat jij gewoon recht hebt op meer uren in je contract.
Google op rechtsvermoeden, duik daar eens in en wijs je werkgever daar op. Dan heb je grote kans dat dit geintje niet nog een keer kan gebeuren. Mocht je twijfelen, neem contact op met een vakbond of een arbeidsjurist. Die kunnen je zeker verder helpen naar de juiste informatie hierover.

Ik werk sinds november echt 45 uur per week.. dus ongeveer 3 maand nu ‘fulltime’.

De FM zegt dat ze het heeft doorgeboekt, en dat de DM er weinig aan kan doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:45

KimD schreef:
Dit kan gebeuren, en voor grote bedrijven is een tussentijdse betaling niet te doen.

Het is bij ons ook wel een gebeurd, en dan worden wij sowieso al achteraf betaald, maar dan moet je inderdaad een maand wachten. Daar is vrij weinig aan te doen, het kan nou eenmaal een jeetje gebeuren, maar een bedrijf doet het niet met opzet.

Nja, ik werk in een bedrijf met zo’n 2500 medewerkers en hier kan dat gewoon. Zeker als de fout van hun zijde komt :)

Van AS watson had ik dit niet verwacht. Zeer groot bedrijf, hoofdkantoor zit bij ons in t dorp. Altijd netjes naar de medewerkers.

Maar goed, daar heb jij niks aan. Ik denk dat er nu weinig op zit dan wachten en even roodstaan bij de bank. Ze doen niks wat niet wettelijk is.

En in de toekomst zorgen voor wat buffer zodat je niet gelijk in de penarie zit :)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:50

verootjoo schreef:
Ze doen niks wat niet wettelijk is.

Dat is nog maar de vraag.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:39

KimD schreef:
Dit kan gebeuren, en voor grote bedrijven is een tussentijdse betaling niet te doen.

Het is bij ons ook wel een gebeurd, en dan worden wij sowieso al achteraf betaald, maar dan moet je inderdaad een maand wachten. Daar is vrij weinig aan te doen, het kan nou eenmaal een jeetje gebeuren, maar een bedrijf doet het niet met opzet.

Daar ben ik het niet mee eens.
Wij (op dit moment 2500 medewerkers) betalen gewoon een tussentijds voorschot uit. Daar is helemaal niets moeilijk aan. Wij hebben weleens 60 medewerkers een tussentijds voorschot gegeven, variërend van € 100 tot € 1500, omdat een planner een rooster niet had geaccordeerd. Dat is veel (handmatig)werk en foutengevoelig, maar je mag een medewerker niet de dupe laten worden van een fout van de organisatie of het systeem.

Edit: wij hebben ook mensen met kleine contracten. De extra uren en onregelmatigheidstoeslagen worden inderdaad een maand later uitbetaald, zoals gebruikelijk bij meerwerk, als er geen afspraken zijn gemaakt. Juist dan, moet je als goede werkgever, een tussentijds voorschot doen. Immers medewerker wordt al een maand later uitbetaald.
Jouw werkgever kiest daarbij voor een schijnveiligheid. Je kan gewoon de uren claimen op basis van omvang van rechtsvermoeden, zie Burg.Wetboek 7:610. Behalve als er sprake is van bijv. (tijdelijke) seizoenspieken en dat van te voren is vastgelegd.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:48

Hoe is het vandaag gegaan?

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 20:52

De medewerkster aan de telefoon is echt een b****. Ze zei letterlijk: ‘wat wil je nou dat ik doe? Je bent behoorlijk irritant aan het worden, mijn collega’s hebben je te woord gestaan en meer kan ik niet doen’.

Als ze volgende maand een deel vergeten te zijn door te boeken rijd ik gewoon lekker naar Utrecht toe.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:11

Ik had denk ik haar baas aan de telefoon gevraagd...
Zo ga je toch echt niet met mensen om :(

In ons bedrijf gaat volgt er een gesprek met HR als iemand zich zo opstelt naar een collega.
Hebben wij ooit gehad met iemand van het sekretariaat...die heeft er niet lang meer gewerkt, dat soort attitude wordt (gelukkig) bij ons niet geaccepteerd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:13

PrinceAmos schreef:
De medewerkster aan de telefoon is echt een b****. Ze zei letterlijk: ‘wat wil je nou dat ik doe? Je bent behoorlijk irritant aan het worden, mijn collega’s hebben je te woord gestaan en meer kan ik niet doen’.

Als ze volgende maand een deel vergeten te zijn door te boeken rijd ik gewoon lekker naar Utrecht toe.

Welk kantoor heb je dan aan de lijn? Het hoofdkantoor van as watson?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:21

Dat had ik opgeschaald naar hoofd P&O/Finance, afhankelijk waar salarisadministratie onder valt.
Het is niet onredelijk wat je vraagt en ze moet gewoon beleefd blijven en desnoods doorverwijzen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:51

Ts, wanneer je de tijd door kunt komen drijf de zaak dan maar niet op de spits, ondanks dat het van geen kant klopt gooi je misschien je eigen glazen in wanneer er een keer een ander contract moet komen, gewoon fulltime doorwerken en alles heel goed bijhouden en wanneer je weer een potje hebt, lid worden van een vakbond.