Wat met deze werksituatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Wat met deze werksituatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:08

een brommertje A klasse heb je al voor een 200-250 euro, die dingen zijn zo simpel dat je erg veel zelf kan doen.
een B-klasse zal rond de 500 euro draaien, maar voor die prijs heb je wel al een degelijk ding hoor. Heb je in je vriendenkring geen autofanaat zitten? die kunnen vaak wel wat knutselen.

Is het inderdaad geen optie om terug naar verkoopster te gaan in een dichter filiaal?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:16

Een uur onderweg is wel normaal,als je werkt.

Een ritme vinden is moeilijk als je net een andere baan hebt.

Je kunt op bv zondag voor een paar dagen koken...ik maak dan een grote gezonde zelfgemaakte groentesoep, daar kan je mee beginnen als je thuis komt en erge honger hebt...dan kun je 2 verschillende gerechten maken en die alvast n bakjes in de koelkast...dan een paar voorgepakte salades van de AH en de late dagen dat je thuis bent, heb je al eten staan, eten wat je alleen hoeft op te warmen en gezond is.

Als je ongezond gaat eten, gestresst bent vanwege irritatie van het werk en de krappe deadlines voor je bus, dan brandt je op en gaat alles steeds moeilijker.

Probeer tussen de middag gezonde maaltijden mee te nemen, in principe kan je alles op kamertemperatuur eten, dan kan je in de avond makkelijker doen,,,bv een boterham met gezonde soep of met salade.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:19

Maar een goede boterham met bijvoorbeeld ei er op dat werkt vaak wel.
Een koekje niet, dat laat alleen je suikerspiegel omhoog vliegen zodat je nog meer honger krijgt en er trillerig van word.

Citaat:
Ik kan helaas op het werk niets te eten maken want ik sta helemaal alleen vanaf 14/15u en móet ten alle tijden beschikbaar zijn voor de klanten.
Daarnaast moet ik twee x per dag een stevige maaltijd hebben. Ik heb vaak na 2u alweer honger en tegen 19u wordt ik daar dus ook misselijk van omdat ik tussendoor niks kan eten. Een koekje wel maar dan blijft dat hongergevoel terugkomen na 15min. (Schildklier is nagekeken niks mis mee).

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:24

Het valt mij op dat je heel goed weet te vertellen wat er allemaal niet kan en waarom dit niet kan, maar eigenlijk niet reageert op andere dingen die worden aangedragen. Wij kunnen inderdaad niet voelen hoe jij jezelf voelt, maar het is aan jou om daar je verantwoordelijkheid in te nemen. Als het niet goed met je gaat en je teveel spanning/druk van je werk ervaart dan zal je hierover met iemand moeten gaan praten als je wil dat dit opgelost wordt. De meest eenvoudige weg is door dit met je vriend of bijvoorbeeld een van je ouders te bespreken, zie je dit niet zitten dan kun je ook een afspraak bij de huisarts maken om dit probleem te bespreken. Samen met de huisarts kan je vervolgens gaan kijken of het eventueel nodig is hulp in te schakelen van bijvoorbeeld een psycholoog om de dingen waar je tegenaan loopt aan te pakken.

Op dit moment is het door jou faalangst niet mogelijk je autorijbewijs te halen. Dit is ontzettend vervelend en ik kan me heel goed voorstellen dat de drempel om opnieuw rijexamen te gaan doen steeds groter wordt. Zolang jij echter niet met dit probleem (de faalangst) aan de slag gaat, zal het ook niet beter worden. Ik vind het daarentegen ook niet onbegrijpelijk dat je hoofd er op dit moment even niet naar staat omdat er naast dit probleem nog andere dingen spelen, maar wees je er wel van bewust dat dit niet iets is dat vanzelf over gaat.

Wat betreft je werk is het heel vervelend dat de tijden niet prettig uitkomen met het openbaar vervoer, maar dit is iets wat je van te voren had kunnen uitzoeken. Daarnaast is dit ook je eigen verantwoordelijkheid en niet die van je werkgever, dat hij hierin dus niets voor je kan betekenen vind ik volkomen begrijpelijk. Nu kun je je hier ontzettend druk om gaan maken en het zo groter maken dan het daadwerkelijk is, of je legt je erbij neer en maakt er het beste van. Om heel eerlijk te zijn valt het mij allemaal nog wel mee wat betreft reistijd en de "problemen" met het openbaar vervoer.

Ik denk dat relativeren het toverwoord voor jou is: maak dingen niet groter dan ze zijn en probeer niet overal een probleem van te maken. Op het moment dat jij dingen als probleem gaat zien wordt het niet beter en ga je je alleen maar slechter voelen. Daarnaast moet je dit bespreekbaar maken. Als jij tegenover je vriend doet alsof er niets aan de hand is, zal hij je ook geen werk uit handen gaan nemen als in een keer koken o.i.d. Zoals je zelf al aangeeft: anderen kunnen niet voelen wat jij voelt en dus zal je dit aan moeten gaan geven bij de mensen die je hierbij kunnen helpen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:31

Je zit steeds in het slachtofferrol en doet niets met de oplossingen.

Ook ik vind het meevallen en redelijk en je hebt zelfs een eigen auto, doe er dus iets mee en hou gewoon vol om de examen wel te halen zodat je een rijbewijs hebt. En anders hup op de scooter/ brommer. Niet miepen en piepen, er is nog geen sneeuw en het vriest nog niet. De enkele dagen dat er geen brommer gereden kan worden neem jij gewoon het openbaar vervoer.

En kook gewoon tevoren zodat je eten hoeft op te warmen op de dagen dat je werken moet.
En er zijn zat heerlijke warme gerechten dat snel en eenvoudig is klaar te maken.

Er zijn zat goede oplossingen en tips hier...........doe er eens wat mee.

En anders een stapje terug in de functie waardoor je wel dichterbij je woning ingezet kan gaan worden op jouw elke werkdag of solliciteer naar wat anders.....en probeer werk te gaan krijgen, waarmee je wel happy bent.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:39

Wat wil je nu eigenlijk allemaal horen? Ik denk dat alle mogelijke oplossing wel al opgenoemd zijn door alle bokkers, die steeds aan de kant geschoven worden, net zoals 9 van de 10 keer in al je topics. Hoe je voelt weet niemand, maar als je je zo voelt dan moet je ervoor zorgen dat je dit gevoel kwijtraakt: praten met je vriend en/of desnoods hulp zoeken. Je moet niet bang zijn om te praten in een relatie, dat hoort zelfs 1 van de basisdingen te zijn in een (goede) relatie. Verder kun je ook hulp zoeken voor je faalangst, dan pas kun je je rijbewijs opnieuw afleggen. Een brommer/scooter aanschaffen is al een begin, hiermee red je je 9 van de 10 keer, gezien de keren dat het sneeuwt niet zoveel is. Een huishouden samen runnen is ook overleggen wie wat doet, het lukt vele mensen, het zal dan ook wel bij jou lukken..enkel de wil moet er niet zijn en niet steeds maar, maar als antwoorden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:54

Art_Ificious schreef:
Met de fiets is het voor mij 1u rijden.

Bus was anderhalf uur, fiets een uur.
Ik schat de afstand op een kilometer of 15.

Schaf een e- bike of een speedpedelic aan, koop een 'schortje' tegen een beetje regen en een poncho.

Met die moderne apparaten ben je lekker buiten in beweging en lukt het in een half uur tot drie kwartier - een halvering van de reistijd.

Al die benzine apparaten zijn nergens ;) goed voor. (Examens, zenuwen allemaal niet nodig.)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:00

Ik zie dat je er een half uur over doet om bij de bus te komen en vervolgens ook nog een kwartier lopen naar je werk vanaf de bus. Je zou met een brommer natuurlijk ook naar je bus toe kunnen rijden, dat zal veel tijd schelen. Wellicht een fiets op het station zetten waar je werkt. 15 min lopen, doe je vaak toch wel in 5 minuten op de fiets. Dat geeft je toch weer wat speling in het afsluiten na je werk.

Ik denk dat je vooral moet gaan bedenken wat wel kan en niet zozeer in wat er allemaal niet kan. Je kunt ook een maaltijdsalade halen en die opeten. Dan heb je echt een prima maaltijd en die zou je zelfs in de bus kunnen opeten. Mocht je toch thuis willen eten, dan zou ik die snackbar aan de wilgen hangen en gewoon iets heel simpels maken. Je kunt ook kant en klare maaltijden halen voor die dagen. Je hebt in het vriesvak genoeg opties die echt prima te eten zijn en er staan dan binnen 10 min iets gezonds op tafel. Dat zou je vriend ook moeten kunnen maken.

Situatie an sich is natuurlijk vervelend, maar je hebt wel zelf in de hand wat je er van maakt.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:04

Lieve ts, probeer eens een lijstje te maken van alle problemen, oplossingen en stappen die je nodig hebt om tot die oplossing te komen. Rangschik ze naar haalbaarheid en begin met het makkelijkste. Als je veel stress hebt kan het gewoon zo zijn dat ook oplossingen heel onoverzichtelijk en onhaalbaar lijken, terwijl ze eigenlijk niet zo moeilijk zijn. Dat is echter iets wat je zelf moet ervaren. Een klein verschil kan dan al de wereld aan rust betekenen.

Het kan er ongeveer zo uitzien:
probleem: lange reistijd
oplossingen: rijbewijs halen, brommer kopen, electrische fiets kopen, gaan fietsen op een stadsfiets, andere baan zoeken, etc..
Al deze oplossingen hebben natuurlijk voor en nadelen, maar het een is wel meer haalbaar dan het ander. Een andere baan geeft weer onzekerheid en met faalangst is dat rijbewijs er ook niet 1,2,3. Ik zou het dus proberen te zoeken in een brommer of elektrische fiets kopen, of op de fiets naar werk gaan.
Je geeft aan dat je eerst je auto moet verkopen voor je een brommer koopt. Is dat financieel echt nodig? of valt dat wel mee? Een brommer kost natuurlijk geld, maar dat kost eten bij de frituur ook. Als je dat tegen elkaar wegstreept is het misschien een stuk haalbaarder. Met zo'n brommertje of fiets houd je hopelijk ook weer wat tijd over om wel aan je faalangst werken en in de toekomst je rijbewijs te halen. Zo maken kleine stapjes heel veel uit.

Hetzelfde voor het eten:
probleem: 3x per week frituur
oplossingen: vriend laten koken, eerder thuis komen(zie hier boven), brood eten, kant en klaar maaltijden kopen, voorkoken en opwarmen, etc.
Hoewel ik vind dat je vriend best kan koken, moet jij die discussie wel aan willen en ik snap heel goed dat dat nu als en extra belasting voelt. Wat je echter wel kunt doen is bijvoorbeeld kant en klaar lasagne kopen, een diepvries pizza, een diepvries maaltijd etc. Bij thuiskomst hoef je het dan alleen maar op te warmen. Je hebt veel meer keus en eet waarschijnlijk gezonder dan bij de frituur en de tijd die het kost is vergelijkbaar. Als volgende stap kun je dan proberen om bijv. op je vrije middag/ochtend/weekend alvast een beetje extra te koken zodat het alleen nog maar in de magnetron hoeft als je thuis komt. Lukt dat ook, misschien kan je vriend het dan eens in de magnetron stoppen. etc, etc, etc.

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:09

Nog een tip ala je erge honger hebt rond 19 uur; koud dineren onderweg. Dus bijvoorbeeld een pastasalade of couscous salade maken en dat meenemen en in de bus opeten. Dan ben je als je thuis bent in ieder geval lekker klaar voor de dag. In zo'n salade kan je echt vanalles gooien, gewoon kiezen wat je lekker vindt. En dit zou je op je vrije dag voor een aantal dagen kunnen maken bijvoorbeeld.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:10

De meeste tips zijn al gegeven, maar probeer inderdaad in oplossingen te denken en niet in problemen.
Een scooter lijkt me een goede oplossing. Mocht je toch met de bus blijven gaan, dan zou je eten mee kunnen nemen wat je in de bus op kan eten. Zoals hierboven ook al gezegd. Je vriend overleeft het wel om 3 dagen in de week alleen te eten lijkt me...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:23

Art_Ificious schreef:
Qua vervoer zolang ik mijn auto niet verkocht heb e geen fatsoenlijk brommerke vind (niet te veel gebreken) zal dat zo snel nog niet mogelijk zijn.

Zet je auto vanavond nog te koop, die ben je binnen een week kwijt. Koop dan een simpel brommertje ervoor terug et voila, dan ben je vanaf volgende week sneller.
Mocht je je zorgen maken om de kou op je brommertje in de winter; ik heb nog een oude skibroek liggen die je tegen alleen verzendkosten over mag nemen van me als je hem past. Maat s.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:09

;) fietsen op de ebike houdt je warm.
(Idem speedpedelic.)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:21

Ben je er al een beetje aan uit ts?

ik denk als je start met het vervoer in te korten dit al erg veel zal schelen.
Ik lees hier ergens dat je anderhalfuur onderweg bent, of een uur zou moeten fietsen, ik schat dat je werk dan een 15 tal km is?
als je een dergelijk brommertje kan kopen:
https://www.2dehands.be/brommers-scoote ... 56621.html
dat valt van niet hoog, dan ben je daar ongeveer 20-30 minuutjes voor onderweg (je bent er met de brommer vast sneller dan met de auto). Eventjes een paar euro investeren in een goede regenbroek en jas, een haarborstel mee voor als je aankomt en goede handschoenen aan, en je wint zo 2 uur reistijd per dag.
De dagen dat je dan om 19 uur sluit hebt is het geen ramp meer als het 10 minuutjes uitloopt én je bent dan rond 19.45 al thuis!
Dan heb jij lekker tijd om een prakje klaar te maken, zo kan je vriend thuiskomen, douchen en aanschuiven aan tafel. Na het eten ruimt hij op zodat jij ondertussen kan douchen en tegen 21 uur zitten jullie lekker gezellig samen op de bank

Ik denk dat als je hier mee begint het al en heel stuk gemakkelijker en overzichtelijker kan zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:23

En brommer is goed te doen. We hebben zelf destijds lang geen auto gehad en deden op woon werkverkeer na alles met fiets en brommer(dat was domweg te ver met ruim 80 km)

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:08

Lieve ts wij kunnen je alleen een duwtje in de richting geven, maar de veranderingen zul je echt zelf moeten aanpakken.

Ik heb het gevoel dat eigenlijk ieder probleem min of meer komt door de afstand van je werk. (Vroeg weg, laat thuis, moet snel na t werk weg om de bus te halen en geen tijd om alles goed af te sluiten op t werk, daarna nog eten koken etc)

Ik denk als je je richt op je vervoers probleem je meerdere problemen al aanpakt. Dus hup geef je probleem aan bij de examinator, geef gewoon eerlijk aan dat je zenuwachtig bent en het je helpt door een beetje over koetjes en kalfjes te praten. Toen ik 10 jaar terug examen deed waren mij examinator en instructeur gewoon aan t praten met elkaar over van alles en nog wat.

Wil je toch wachten met je rijbewijs kijk dan naar een brommertje zodat je je reistijd aanpakt!

Good luck! En tip probeer een beetje de goede kant van dingen in te zien! Lange reisttijd is niet leuk, maar je hebt een vaste baan bij iets wat je volgensmij redelijk leuk vind, veel mensen zouden daar een moord voor doen!

Je maakte ook ergens een opmerking dat je je collega's niet alles verteld en je vriend dus ook niet! Je relatie met je vriend zou toch heel anders moeten zijn, een relatie houd in mijn optiek ook in dat je moet kunnen praten over dingen als je je niet goed voelt! Dus hup ga er samen voor zitten en kijk of hij je wil helpen met je problemen!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 22:47

Art_Ificious schreef:
Qua vervoer zolang ik mijn auto niet verkocht heb e geen fatsoenlijk brommerke vind (niet te veel gebreken) zal dat zo snel nog niet mogelijk zijn.

Mwah. Als je stopt met 3 à 4 maal per week in de snackbar eten (en naar café gaan) en gewoon thuis eet zul je toch snel behoorlijk snel kunnen sparen lijkt me.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 22:58

Andere optie TS: ik neem aan dat je lunchpauze hebt. Is het niet mogelijk dat je op de dagen dat je weet dat je laat thuis komt een goede middagmaaltijd eet? Denk hierbij aan het meenemen van een zeer goed gevulde salade met ei, croutons, pasta, couscous, vleeswaar of vis.
En misschien heb je opwarm mogelijkheden op je werk? Dan is het probleem natuurlijk helemaal de wereld uit. :)
Dan kun je 's avonds thuis gewoon een boterham eten en ben je van die snackbar af. :)

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 23:14

Je zegt dat je een kwartier moet wandelen van de bushalte naar je werkplek, is het geen idee om een fiets bij de bushalte neer te zetten zodat je daarmee van werk naar bushalte en andersom kan gaan? Scheelt alweer wat stress met het om 19.05 weg moeten zijn omdat je anders lopend de bus niet gaat halen.
En meer kans om wel voor 8.00 uur ingecheckt te zijn :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 08:46

Er worden genoeg tips gegeven ts, maar ik krijg een beetje het idee dat je niet wilt dat het opgelost wordt.

Ik zit op school en ga soms gelijk door naar m'n bijbaan. Ik ga dan 8.30 weg en kom 21.30 thuis. Ik smeer dan wat meer brood met wat gezonder beleg en eet voordat ik moet werken iets van een maaltijdsalade oid.

Wij hebben thuis een beetje de afspraak dat de gene die als eerste thuis is vast gaat koken. Vaak ben ik dat, maar als we beide rond 17.00 thuis zijn dan wacht ik eventjes.
En als ik vrij ben van school maar om 17.00 moet werken eet ik wat uit de diepvries. Pasta, bami, nasi zijn gerechten die ik standaard voor een half dorp maak dus dat gaat in porties de diepvries in.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:20

Even over de brommer: daar is in Nederland een rijbewijs voor nodig. Ook voor het gele plaatje dat 25 kan.
Nou was er sprake van 'een auto verkopen', dus wellicht heeft TS rijbewijs B. Dat zou in Nederland voldoende zijn voor een brommer.
Zonder rijbewijs kun je zo een ebike of speedpedelic aanschaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:38

Nee, ts slaagt niet om de b te halen. Voor een 25 per uur heb je hier geen rijbewijs nodig. Voor 45 per uur 4 uurtjes les, ritje op de baan en klaar. Ik lees al even mee en ik zie dat TS heel goed is in problemen maken waar geen problemen zijn. Als je niet 3 x per week frieten wilt moet je koken. Maar dat wil je ook niet want jouw diepvriezer is te klein etc etc. Kom zeg. Maak eens een gewone groenten saus. Vries die in. Spaghetti? Bak je wat gehakt bij, pasta koken, klaar. 10 minuten werken. Pizza? Saus over de bodem, zelf wat extra erop, oven in, klaar. Couscous, worst erbij bakken of ander vlees, saus erbij, klaar. Dit kan zelfs jou vriend even snel klaar maken. Wil hij dit niet? Sorry, maar dan heeft hij last van luie tifus. Pak de zaken aan ts ipv over alles te klagen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:39

Janneke2: TS geeft aan niet in het bezit te zijn van een rijbewijs voor de auto. Ivm faalangst haalt ze het examen niet.

Wat moet je dan met een auto TS? Als je geen rijbewijs hebt?
Verkopen dat ding, brommer, e-bike oid aanschaffen en lekker zelf zorgen dat je op je werk bent. Niet afhankelijk van je vriend of het openbaar vervoer.

Als het echt een keer giga k.u.t.weer is kan je altijd nog voor nood een keer met de bus of gebracht/gehaald worden.

Verder lijkt het mij handig dat je bezig gaat met je troubels qua vertrouwen, faalangst en dergelijke. Dit beperkt je zo te lezen erg in je dagelijkse leven.

Jouw probleem is niet de baas zijn probleem hè, je zegt telkens: ze begijpen het wel maar doen er niets mee. Nee want dat hoeven ze niet. Je hebt al een redelijk flexibel schema en dat jij geen rijbewijs hebt, niet in het donker op het busstation durft te wachten, beren op de weg ziet en in onmogelijkheden lijkt te denken ipv in mogelijkheden. Dat is allemaal niet hun probleem maar die van jou.

Pak het aan! Ga er mee aan de slag. Niet klagen maar doen!
Gaat niet makkelijk zijn maar elke stap vooruit is er 1.

Voor het eten zijn al erg goede tips gegeven. Vooruit koken op je vrije dagen (maandag voor maandag en woensdag). Vriendlief kan op dinsdag wel koken voor dinsdag en donderdag. Dan heb je al weer 4 dagen afgedekt.
Als hij jou ophaalt op zijn vrije dag: bak lasagne vers maken: in de oven: jou ophalen. En eten als je thuis bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:41

Hier in België mag je met een voorlopig rijbewijs + begeleider de baan op. Ik vermoed dat ts daarom een auto heeft. Hier ben je niet verplicht om via de rijschool te gaan. (Enkel auto, scooter, motor etc wel)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:27

DeMolenhoek schreef:
Ik lees al even mee en ik zie dat TS heel goed is in problemen maken waar geen problemen zijn.

De problemen zijn er wel, want ze zijn voor haar op dit moment een probleem.

En soms heeft iemand het nodig om dat eerst allemaal uit te spreken en op een rijtje te krijen... en misschien dat een deel van het advies over een tijdje wel landt.