Meest intrigerende/vreemde/leuke... sollicitatie vragen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 22:58

M_D_H schreef:
pimaude schreef:
Wauw, heb ik nooit van gehoord hoor, terwijl ik toch wel in de horeca zit en veel netwerk..

Ik ook nog nooit terwijl ik vaker horeca gedaan heb. Dit was de eerste :oo

Ik heb ooit ergens gewerkt waar ik enige was zonder een (verlede) van cocaïne verslaving.. leuk he horeca!

En ik geniet verder mee onder meeleessteen

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 23:09

Sorry maar ik irriteer mij aan de hoeveelheid Bokkers die hier aangeeft dat er werd gevraagt of zij een kinderwens heeft. Dit mogen organisaties helemaal niet vagen op sollicitatiegesprekken. _-:(
Net zoals leeftijd, geslacht, burgerlijke staat etc. Maar iedereen lijkt er lak aan te hebben. Het geeft vrouwen en mannen geen gelijke kansen.

Ik kruip weer onder mijn feministische steen :')

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 00:13

gekvanfleur schreef:
Wat vind je leuk aan werken op kantoor?

Ehmmm, weet ik dat. De ramen, de deuren, de printers. Nee, geen idee.
Vandaag de dag nog steeds niet trouwens. :P

:') _O-

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 00:15

chimello schreef:
Toen ik gesprek had werd mij gevraagd wat ik in mijn vrije tijd deed en toen zei ik ik verkoop paardensperma. Ik werd aangenomen :+

zo grappig, held!

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 06:23

xRivaldo schreef:
Sorry maar ik irriteer mij aan de hoeveelheid Bokkers die hier aangeeft dat er werd gevraagt of zij een kinderwens heeft. Dit mogen organisaties helemaal niet vagen op sollicitatiegesprekken. _-:(
Net zoals leeftijd, geslacht, burgerlijke staat etc. Maar iedereen lijkt er lak aan te hebben. Het geeft vrouwen en mannen geen gelijke kansen.

Daar ben ik het volledig mee eens.
Mij werd het ook gevraagd en ondanks dat het niet mag heb ik wel eerlijk antwoord gegeven. Ik was al lange tijd op zoek naar werk tijdens de crisis en toen ik eindelijk op een gesprek mocht komen was ik zo vastberaden om een baan te krijgen dat ik er geen tegengas tegen die vraag gaf.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 06:52

xRivaldo schreef:

Tja, doet er niet zoveel toe, want diegene die plannen heeft om snel zwanger te raken gaat dat vast niet als antwoord geven. Dus de vraag stellen heeft gewoon geen enkele zin.

Corelli

Re: Meest intrigerende/vreemde/leuke... sollicitatie vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:25

Ik solliciteerde ooit op een functie waarin kennis over een bepaalde methodiek een vette pré was, dus ik had mijn brief adhv die methodiek geschreven om aan te geven dat ik daar kennis van had. Werd me in het gesprek gevraagd of ik die methodiek kende... Dat was nogal een verrassing :)) Daarna werd ik nog een keer bij de verkeerde naam genoemd en waren er wel meer dingen waaruit bleek dat ze niet echt een idee hadden wie van de kandidaten ze voor zich hadden.. Ben toen overigens wel aangenomen, maar ben zelf in de proeftijd weer vertrokken.

En ik heb een keer een super leuk gesprek gehad met een ontzettend leuke rotterdamse gay :') Die vroeg "rook je?" en nadat ik antwoordde van niet zei hij "oooh dat dacht ik ook al wel, je hebt zo'n mooie huid! En wat een leuke top trouwens, waar heb je die vandaan?!" En dat alles met een rotterdams accent, ik ging stuk :')

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:37

LBLGypsyCobs schreef:
Ik solliciteerde ooit bij een meubel agentschap en kreeg de vraag of ik iets met meubels heb.

Waarop ik antwoordde dat ik er thuis een paar heb...

_O- _O- _O-

Owow, you made my day already!

Hier geen gekke dingen meegemaakt bij sollicitaties, ook maar saai als ik dat zo lees..

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:35

Ik erger me idd ook heel erg aan de bedrijven die de brieven niet lezen. Ik kwam ergens solliciteren waar ik al stage had gopen. "O wat leuk. Dat wist ik niet..."

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:02

eclair98 schreef:
Ik erger me idd ook heel erg aan de bedrijven die de brieven niet lezen.

Dit inderdaad. Ik was vorig jaar op gesprek bij een natuurbeschermingsorganisatie, leuke baan als communicatiemedewerker. Dat ben ik al 12 jaar, dus ervaring zat zou je denken. Zegt een van de commissieleden: "Ja, kan je eigenlijk wel schrijven over natuur, want dat gaat niet over paarden." Wtf?! Ik heb verschillende banen als (eind)redacteur en bedrijfsjournalist gehad. Als ze mijn cv had gelezen ipv alleen mijn paardenblog had ze dat geweten. 8)7

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:13

Op basis van wat word je dan uitnodigd vraag ik me af. Als ze je brieven niet gelezen hebben.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:46

Op basis van het personeelstekort denk :')

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:56

Of persoon A beslist over het uitnodigen, terwijl persoon B en C naar het sollicitatiegesprek gaan. De onderlingen communicatie in (grote) bedrijven is nou niet altijd je van het :+

Bij mij was het geen vraag, maar ging het tijdens het gesprek wel opeens over bij welk Hogwarts House ik hoorde :') Op zich wel een slimme manier om erachter te komen wat voor vlees je in de kuip hebt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:57

Suzanne F. schreef:
Op basis van wat word je dan uitnodigd vraag ik me af. Als ze je brieven niet gelezen hebben.

Soms hebben ze ook gewoon een quota wat ze moeten halen aan sollicitanten.

dat was bij die mcdonaldsvraah-sollicitatie ook het geval; toen ik op sollicitatie kwam werd er gezegd, wft's behalen kan bij ons, geen punt. Er stond een lijst van mensen (en ook oudcollega's van me trouwens) aan sollicitanten voor die groepssollicitatie.

En uiteindelijk niemand van de oorspronkelijke sollicitanten gezien, waren allemaal sollicitanten die de dag van tevoren pas op gesprek waren geweest en één ervan had d'r wft's al gehaald en kon dus direct beginnen.

Niemand is aangenomen behalve degene met d'r wft's :')

Kwam op mij over als een 'oliebol we moeten een x aantal mensen op gesprek laten komen, want er hebben teveel afgezegd'.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:09

FatCat schreef:
Welke vragen zijn jou bijgebleven en waarom?

Ik kwam bij een klein sales bedrijf (2 eigenaars en een stagiair) op gesprek voor een functie als accountmanager. Daar had ik totaal geen ervaring mee, ik ben van huis uit jurist maar was wel in voor een uitdaging.

De vraag die mij het meeste bijbleef tijdens het gesprek was of ik met de man in kwestie uit eten wilde :') Ik heb voor zowel het etentje als de baan vriendelijk bedankt. (Ik vond hem veel te aantrekkelijk om voor te werken en was bang dat er weinig gewerkt zou worden :)) ). Uiteindelijk toch weer elders aan de slag gegaan als jurist.

3 maanden na het sollicitatiegesprek had hij het nog niet opgegeven en ben ik gezwicht: zijn we toch uit eten gegaan. Inmiddels zijn we 2 jaar verder en zijn we verloofd. :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:16

Frummels schreef:
FatCat schreef:
Welke vragen zijn jou bijgebleven en waarom?

Ik kwam bij een klein sales bedrijf (2 eigenaars en een stagiair) op gesprek voor een functie als accountmanager. Daar had ik totaal geen ervaring mee, ik ben van huis uit jurist maar was wel in voor een uitdaging.

De vraag die mij het meeste bijbleef tijdens het gesprek was of ik met de man in kwestie uit eten wilde :') Ik heb voor zowel het etentje als de baan vriendelijk bedankt. (Ik vond hem veel te aantrekkelijk om voor te werken en was bang dat er weinig gewerkt zou worden :)) ). Uiteindelijk toch weer elders aan de slag gegaan als jurist.

3 maanden na het sollicitatiegesprek had hij het nog niet opgegeven en ben ik gezwicht: zijn we toch uit eten gegaan. Inmiddels zijn we 2 jaar verder en zijn we verloofd. :D

Oooh, die is lief...

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:34

senna21 schreef:
Oooh, die is lief...

Ja lief he :o Sollicitatie was in augustus 2015, in december 2015 zijn we uit eten gegaan en sinds januari 2016 zijn we samen. Op kerstavond 2016 heeft hij mij ten huwelijk gevraagd. <3

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:35

Dat is wel een hele leuke :D

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:40

Hoe ver ik wilde gaan om de baan te krijgen...

Antwoord: van thuis tot hier, dat lijkt me ver genoeg

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:43

khirshanta schreef:

:') _/-\o_

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:45

khirshanta schreef:

_O-

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:46

Wat een mooi verhaal Frummels +:)+

@ Khirshanta: ik ben heel benieuwd wat voor een antwoord ze verwachtten...

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:47

khirshanta schreef:

_/-\o_

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:30

Wat een mooi verhaal Frummels!

Anoniem schreef:
Suzanne F. schreef:

Soms hebben ze ook gewoon een quota wat ze moeten halen aan sollicitanten.

dat was bij die mcdonaldsvraah-sollicitatie ook het geval; toen ik op sollicitatie kwam werd er gezegd, wft's behalen kan bij ons, geen punt. Er stond een lijst van mensen (en ook oudcollega's van me trouwens) aan sollicitanten voor die groepssollicitatie.

En uiteindelijk niemand van de oorspronkelijke sollicitanten gezien, waren allemaal sollicitanten die de dag van tevoren pas op gesprek waren geweest en één ervan had d'r wft's al gehaald en kon dus direct beginnen.

Niemand is aangenomen behalve degene met d'r wft's :')

Kwam op mij over als een 'oliebol we moeten een x aantal mensen op gesprek laten komen, want er hebben teveel afgezegd'.

Wtf bedoel je met wft's? :o?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:00

WFT staat voor Wet financiele toezicht. Als je in de financiële wereld wil werken moet je in ieder geval het basis certificaat hebben. Afhankelijk van de functie die je hebt moet je daar verschillende andere wft's voor hebben.
Schade en vermogen, hypotheek horen er bijvoorbeeld ook bij.
Je mag sinds januari niet meer bij een bank, verzekeraar of tussenpersoon werken zonder wft.