Hoe sterk sta ik juridisch?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 13:23

Cowboy55 schreef:
Natuurlijk....maar met een beetje handige 'spin' en in de wetenschap dat een rechter in dit soort zaken wat meer aan de kant van de zwakkere partij staat *kan* de afloop wel eens verrassend zijn. En in mijn vak HAAT ik 'verrassend'.

Een rechter oid had hier nooit aan te pas gekomen. Dat had ik ook nooit gewild omdat het intern gewoon op te lossen is en dat is ook gebeurt. :)

dromertje2

Re: Hoe sterk sta ik juridisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:26

Dit is toch een oplossing die je ook had kunnen maken zonder over dat minimumloon te hebben?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:28

Wat een walgelijke reacties hier.
Goed dat je het zo hebt kunnen oplossen TS!
Over je grenzen heen gaan is het slechtste wat je kan doen, ik spreek uit ervaring want ik ben ook heel snel vermoeid (en daarom heb ik bijvoorbeeld ook geen studentenjob, wat anderen dan weer lui vinden,... tja.)
Er is ook niks mis met je eigen rechten kennen mbt het contract, want voor bedrijven is het anders maar heel makkelijk, elk jaar zo goed als gratis werkkrachtjes die niet durven tegenspreken. Als jij recht had gehad op dat minimumloon, zou je dom geweest zijn om er niet naar te vragen!
Daarbij wat is dat voor mentaliteit dat je maar40 uur per week moet gaan werken ;') . Je mag toch wel zelf kiezen hoeveel je werkt, hoe lang je werkt en of je in je vakantie gaat werken of niet zeg.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:31

Toothless schreef:
Cowboy55 schreef:
Natuurlijk....maar met een beetje handige 'spin' en in de wetenschap dat een rechter in dit soort zaken wat meer aan de kant van de zwakkere partij staat *kan* de afloop wel eens verrassend zijn. En in mijn vak HAAT ik 'verrassend'.

Een rechter oid had hier nooit aan te pas gekomen. Dat had ik ook nooit gewild omdat het intern gewoon op te lossen is en dat is ook gebeurt. :)

Snap ik. We gingen even de theoretische kant op is all.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 13:32

dromertje2 schreef:
Dit is toch een oplossing die je ook had kunnen maken zonder over dat minimumloon te hebben?

Klopt, maar ik wilde graag een aantal punten weten en in al mijn reacties hier zie je ook dat ik overlegd heb en eigenlijk m'n 'vraag' bijgesteld heb :) En ik had zelf even geen oplossing door emoties en het allemaal even niet meer weten

@Damned:

Ik laat de verwijtende/hatende reacties zoals controle-arts e.d. links naast me liggen hoor, ik vind namelijk dat er wel goede tips zijn gegeven mbt contracten e.d.! Zoals over dat vrijwilligers contract vond ik een hele goeie :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:42

bruintje123 schreef:
Maar dat arme meisje is geen 13, maar een volwassene die ook haar contract kan lezen voor ze er en handtekening onder krabbelt.
En dan kan zien of ze betaald werd of niet. Of bij twijfel voordat ze krabbelt even de school er naar laat kijken.

De school had hier sowieso naar moeten kijken en TS hier iets over kunnen leren en adviseren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:49

Maar dan moet ts wel aangeven dat ze dat van plan was te gaan doen.
Ik weet niet of dat op tijd zo was?
En dan was dat zeker een heel goed en belangrijk leerpunt geweest.

Nu ook, eerst goed lezen en nadenken over wat je tekent.
Zeker als je de 18 bent gepasseerd.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 13:54

bruintje123 schreef:
Maar dan moet ts wel aangeven dat ze dat van plan was te gaan doen.
Ik weet niet of dat op tijd zo was?
En dan was dat zeker een heel goed en belangrijk leerpunt geweest.

Nu ook, eerst goed lezen en nadenken over wat je tekent.
Zeker als je de 18 bent gepasseerd.

Was bij alle partijen bekend dat ik langer wilde blijven ja! Dus voor de volgende keer inderdaad niet te veel hooi op m'n vork nemen :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:57

Bij mij had zo iemand geen voldoende behaald op de stage. Zowel school als Lln is hierbij in gebreke gebleven. Het contract was immers ruim op voorhand getekend en daar houd je als bedrijf ook rekening mee.
Een contract is bindend, dus op het laatste moment een trukkendoos bovenhalen valt me als ondernemer tegen.

Allicht heeft dit bedrijf momenteel belangrijkere zaken om te regelen (het is immers hoog seizoen) en hebben ze idd niets aan iemand die niet bereid is zich 100% te willen geven. Dus voor nu kom je er goed mee weg. Helaas denk ik dat je met je mentaliteit nog wel vaker tegen de lamp gaat lopen.

Succes met rusten en je verdere studie.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 14:18

bulck schreef:
Bij mij had zo iemand geen voldoende behaald op de stage. Zowel school als Lln is hierbij in gebreke gebleven. Het contract was immers ruim op voorhand getekend en daar houd je als bedrijf ook rekening mee.
Een contract is bindend, dus op het laatste moment een trukkendoos bovenhalen valt me als ondernemer tegen.

Allicht heeft dit bedrijf momenteel belangrijkere zaken om te regelen (het is immers hoog seizoen) en hebben ze idd niets aan iemand die niet bereid is zich 100% te willen geven. Dus voor nu kom je er goed mee weg. Helaas denk ik dat je met je mentaliteit nog wel vaker tegen de lamp gaat lopen.

Sorry maar ik vind je reactie buitensporig gemeen...
Allereerst: ik heb mij 40/50 uur per week ingezet de afgelopen 6 maanden
Ik heb voor alle aspecten met betrekking tot mijn stage voldoendes gehaald omdat ik goed ben in wat ik doe :)
Ik heb mij wel degelijk 100% gegeven de afgelopen 6 maanden en daarom gunnen ze mij nu des te meer mijn rust omdat ik na de zomer aan mijn examenjaar MBO niveau 4 ga beginnen. Dus ik beschouw deze reactie als niet geplaatst want het slaat compleet de plank mis.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:27

Goed dat je het hebt besproken met het bedrijf!
Ik blijf een sterk voorstander van goed communiceren en er samen uit komen. Terwijl dit tegenwoordig bijna niet meer wordt gedaan, aangezien iedereen eerst wilt weten waar ze juridisch recht op hebben.
Volgende keer zal de je ongetwijfeld het eerder aankaarten bij het bedrijf ipv op het laatste moment, dus je hebt er ook lering uit gehaald.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:28

Een bedrijf dat je rust gunt... Het klinkt amusant!

Veel succes met rusten, wellicht kan je de rusttijd gebruiken om na te denken wat een bedrijf daarmee bedoelt ;-)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:31

bulck schreef:

Dan ben je imo een hufter van een ondernemer. Je gebruikt al een stagiere die voor een erg laag loon zich uit de naad werkt voor die voldoende. En als die niet bereid is nog een maandje extra ver onder minimumloon voor je te werken, dan geen voldoende?
Als je bedrijf niet gevoerd kan worden met normaal betaalde werknemers moet je je faillissement aanvragen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:33

Kuggur schreef:
bulck schreef:

Dan ben je imo een hufter van een ondernemer. Je gebruikt al een stagiere die voor een erg laag loon zich uit de naad werkt voor die voldoende. En als die niet bereid is nog een maandje extra ver onder minimumloon voor je te werken, dan geen voldoende?
Als je bedrijf niet gevoerd kan worden met normaal betaalde werknemers moet je je faillissement aanvragen.

+:)+ uiteraard met uitzondering van het gebruik van het woord 'hufter'

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:40

Wat Kuggur zegt :j

Maar gelukkig zijn jullie op een goeie, volwassen manier in gesprek gegaan en hebben jullie een oplossing gevonden. Goed geregeld. Mooi leermoment. En even opladen voor het komende jaar nu...

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:40

Kuggur schreef:
bulck schreef:

Maar het bedrijf was dus wel van plan haar gewoon een minimumloon te geven na overleg. Ik denk dat de reactie van Bulck ook niet financieel gerelateerd is, maar een stukje gericht op mentaliteit van de werknemer/stagiaire.
Als je 6 maanden geleden een contract tekent, en 2 dagen van de voren afzegt, zou ik dat als ondernemer niet kunnen waarderen.
Nou heb je wel de scheidingslijn stagiaire-werknemer gemaakt door over te gaan op een ander contract, dus is het wellicht wel de vraag of je dan eerlijk bezig bent om de frustratie als bedrijf af te reageren op de schoolperiode/stageperiode.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:50

NinaCharlie schreef:
Waarom heb jij recht op minimumloon? Staat dat in je contract?

....het gaat om een juridische vraag.
Recht op minimumloon: dat staat in de wet.
Daar heb je geen contract voor nodig: het geldt gewoon altijd.
(Stages zijn hierop een uitzondering, maar langer werken dan de stage is gewoon werk.)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:11

Toothless schreef:
bulck schreef:

Sorry maar ik vind je reactie buitensporig gemeen...
Allereerst: ik heb mij 40/50 uur per week ingezet de afgelopen 6 maanden
Ik heb voor alle aspecten met betrekking tot mijn stage voldoendes gehaald omdat ik goed ben in wat ik doe :)
Ik heb mij wel degelijk 100% gegeven de afgelopen 6 maanden en daarom gunnen ze mij nu des te meer mijn rust omdat ik na de zomer aan mijn examenjaar MBO niveau 4 ga beginnen. Dus ik beschouw deze reactie als niet geplaatst want het slaat compleet de plank mis.

Volgens mij sla ik de nagel op de kop!
Wil je nu echt een dikke duim krijgen voor je inzet? Dat is een logica dunkt me. Je had ingetekend voor 7 maanden, dus hoe je dat 100% kan noemen...
Maar zoals gezegd, voor nu kom je daar mee weg, maar vroeg of laat loop je tegen de lamp. En dan zijn meestal zo'n typetjes nog het hardst op hun tenen getrapt ook.

Bij mij thuis zeiden ze altijd, als je je gat verbrandt moet je maar op de blaren zitten ook.
Dat is leren, dat is ruggengraat krijgen en karakter kweken. Iets wat idd bij vele jongeren mankeert.
Als student is je studie prioriteit (of noem het maar werk), een stage valt daar dan ook onder.
En ik weet best wel dat niet alle studenten het even gemakkelijk hebben. Zelf heb ik ook universiteit gedaan, met weekendwerk en vaak tijdens de week nog promowerk (ook tot laat of vroeg 's morgens)
Dus ja tijdens stageperiodes ging de prioriteit daar waar ze moest liggen, nl studie en stage. Buffers, aka leren plannen, moet je zelf leren invullen. Alles doen, dat gaat niet, prioriteiten stellen is dus de boodschap.

Nu heb ik zelf enkele bedrijfjes en heb ook wel eens stagiares of schoolverlaters met hun eerste job.
Dus ik kom deze verhalen ook wel tegen. Alles staat en valt met communicatie, dus ik heb een bloedhekel aan zo van die ettertjes die in een slachtofferrol gaan op het ogenblik dat iets hen niet meer aanstaat. In dit geval was je misnoegd over het feit dat je plots stelde iets meer te moeten gaan verdienen. Newsflash, een ondertekende stageovereenkomst bepaalt een looptijd. Daar sluit een stagebedrijf ook verzekeringen etc voor af en nog heel wat andere zaken (licenties op toegangen van systemen of zoals in jouw geval zelf een vergoeding en dan vergeten we nog de tijd en begeleiding, planning etc)
Los van het feit dat je stageovereenkomst gewoon die periode stipuleerde, is dat al een frustratie die daarop ongegrond was, maar bovendien heb je dat ook niet met hen besproken. 7 maanden heeft idd een impact, maar dat weet je op voorhand. Als je dat financieel niet kan, wat absoluut niet kwalijk genomen kan worden, of als je rust voor jezelf belangrijk vindt, dan is het kiezen van een stageopdracht in de entertainment al bijzonder, en al helemaal als je ook nog in het hoog seizoen terechtkomt.

Dus je hebt nog een hele weg te gaan, en daarop verdien je nog krediet, maar de slechte trukken ken je al. Dus investeer in het ontwikkelen van je communicatieskills, leer verantwoording nemen en trek lessen uit deze blunder -O-

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 15:22

Ik ben geen ettertje die ermee stopt als iets me niet bevalt :) Ik tekende in al mijn positiviteit en enthousiasme voor die 7 maanden maar merk nu, met medische ondergronding, dat het nu te zwaar voor mij is. Mag dat niet? Ik ben nog student en vind mijn examenjaar, oftewel mijn toekomst, belangrijker dan een ervaring die ik later voor alsnog kan opdoen :) Ik heb denk ik al 20x gezegd dat ik zeker mijn les trek uit deze volgens jou zogenoemde 'blunder'

Ik snap je mentaliteit maar je kan alleen oordelen op wat ik hier neerzet en wil liever niet dat er conclusies getrokken worden op feiten die zelf bedacht worden ;)

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:29

Tuurlijk mag dat!
Zou me alleen wel afvragen of de evenementen sector echt is waar je in verder wilt, want hard werken en over je grenzen gaan tijdens een stage zijn nog maar een voorbode op het echte werk ;)

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 15:34

Evenementen branche is zeker wel mijn sector! Dit omdat dit niet mijn eerste werkplek is in deze sector. Vorig jaar ook in 4/5 evenementen meegedraaid. Ik ken de tijdsdruk en werkplek en over grenzen gaan e.d. heel goed. Maar ik moet vooruit kijken en mijn examen jaar zit eraan te komen en die vind ik net even belangrijker. Iets met prioriteiten stellen. Dit had ik natuurlijk eerder kunnen voorspellen, maar ik wilde dit ontzettend graag doen en proberen maar het motortje van mijn lichaam is nu even op.

Eveneens, in mijn werk ben je in de evenementen sector vaak Freelancer, dus maak je per week ook minder uren dan dat ik nu gedaan heb. Denk aan 24/32 uur in plaats van 40/50. Weet ik ook uit ervaring en mijn netwerk. Dus ik weet wat het is en hoe het eraan toe gaat :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:43

Kuggur schreef:
bulck schreef:

Excuseer maar een stagiare en uit de naad werken???? Laat me aub niet lachen. Een stagiaire is en blijft een stagiaire. Eindverantwoordelijkheid hebben ze nooit.
Er is bovendien geen wettelijke verplichting om een stagiaire een vergoeding te geven. Dit werd hier al als gunst gegeven. Een stage is een leermoment, waarbij je in de praktijk aka 'de echte wereld' terecht komt. Hier was de looptijd vooraf vastgelegd, de taak omschreven en dus een vergoeding overeengekomen. Stagebedrijf valt hier niets te verwijten.
Het had anders geweest als TS een werkstudent was in dat bedrijf, maar dan nog is een vergoeding iets dat je initieel overeenkomt.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:47

Ga eens kijken in de psychologie, daar werken stagiaires zich vaak genoeg echt wel uit de naad hoor, en dat gratis. En dat is overigens helemaal niet erg, want het is inderdaad een leermoment, maar om dan maar meteen geen voldoende te geven als ze niet een maand langer door willen...

Fijn dat het opgelost is TS!

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 15:48

bulck schreef:
Excuseer maar een stagiare en uit de naad werken???? Laat me aub niet lachen. Een stagiaire is en blijft een stagiaire. Eindverantwoordelijkheid hebben ze nooit.
Er is bovendien geen wettelijke verplichting om een stagiaire een vergoeding te geven. Dit werd hier al als gunst gegeven. Een stage is een leermoment, waarbij je in de praktijk aka 'de echte wereld' terecht komt. Hier was de looptijd vooraf vastgelegd, de taak omschreven en dus een vergoeding overeengekomen. Stagebedrijf valt hier niets te verwijten.
Het had anders geweest als TS een werkstudent was in dat bedrijf, maar dan nog is een vergoeding iets dat je initieel overeenkomt.

Sorry maar je eerste opmerking vind ik nog al oneerlijk. Je wilt dus zeggen dat een stagiaire 'maar' een stagiaire is en dus nooit hard kan werken ofzo? Er zijn zat bedrijven die profiteren van stagiaires om zo geld te besparen. In mijn geval niet, maar dit gebeurt wel. En ja, ik mag zeggen dat ik me uit de naad gewerkt heb de afgelopen 6 maanden. Want jij weet niet watvoor werkzaamheden elke stagiaire verricht en ik vind niet dat je die aanname kan maken.

Ik was laatst bij de huisarts assistente en zij was nog in opleiding en zij vertelde mij dat ze 68 uur per week draait zonder vergoeding. Dus je kan mij niet vertellen dat stagiaires maar stagiaires zijn. Vind je houding erg kortzichtig en onaardig overkomen.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:00

Ik denk niet dat Bulck zegt dat een stagiair niet hard moet werken, maar dat deze nooit eindverantwoording heeft. Dit betekent dat er binnen het bedrijf een stagebegeleider moet zijn dit al het werk van de stagiair begeleidt en controleert. Het bedrijf heeft dus ten alle tijden extra werk en extra tijd gestopt in een stagiair. Wellicht dat het soms als stagiair niet zo voelt, maar het is wel degelijk zo het geval.
Tuurlijk zal je enkele "rotklusjes" voor hen uit handen hebben genomen.

Hoe jij de werkdruk ervaart kan niemand voor je oordelen en je moet je denk ik ook niet persoonlijk aangevallen voelen. Maar ik begrijp bulck wel wat ze zegt, het schort hem nogal in werkethos in de huidige generatie. Er zijn afspraken gemaakt en deze contractueel vastgelegd. Deze kom je in principe nu niet na, dus is het contractbreuk. Aangezien je stagiair bent zullen ze er niet wakker van liggen, maar mocht je dit met een projectopdracht doen dan wordt dit niet in dank afgenomen.

Maar zoals eerder gezegd goed dat je eruit bent gekomen en ga na morgen lekker vakantie vieren.