HBO 2017/2018!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:50

Ik meld mij hier ook! Ik ben volgend jaar tweede jaars social work student in Enschede! Heb nog een herkansing en dan als het goed is Mn P. Had een 5,4 -O-

Anoniem

Re: HBO 2017/2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:56

Dan haal je het de volgende keer zeker :)

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:57

Ik meld me :)

Ik ga communicatie en multi media design studeren op het NHL te Leeuwarden en heb inmiddels ook een appartementje daar!

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:25

Dankjewel allemaal voor de info! :)

tHidJu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 15:15

Ik meld mij hier ook! Na een tussenjaar nu beginnen aan de opleiding Toegepaste Biologie in Almere

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:18

Leuk tHidJu, die opleiding heb ik ook nog bekeken. Wel op de HAS maar verschilt volgens mij niet veel!

Bestellen jullie je boeken al, of wachten tot de lessen zijn begonnen?

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:55

LidyK97 schreef:
Leuk tHidJu, die opleiding heb ik ook nog bekeken. Wel op de HAS maar verschilt volgens mij niet veel!

Ik twijfel.. ik kreeg het advies van iemand om te wachten, maar aan de andere kant zijn ze nu misschien nog 2e hands te verkrijgen.

Asvinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:49

LidyK97 schreef:

Ik bestel alles wat ik het eerste blok nodig heb al voordat de lessen beginnen, in mijn ervaring sI dat erg prettig.

Ik haal ze ook tweedehands, scheelt soms gewoon de helft :)

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:30

Waar kan je zien welke boeken je moet bestellen? :)

Asvinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:32

_mjwb schreef:
Waar kan je zien welke boeken je moet bestellen? :)

Stichting BVD kreeg ik via mijn school door vorig jaar, kan je je studie aangeven en zien welke boeken je nodig zou zijn.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:01

Ik meld me ook! Ik ben aangenomen voor de opleiding Optometrie aan de Hogeschool Utrecht. (Studie heeft een numerus fixus) Ik woon samen met mijn vriend. Het is voor mij mijn tweede opleiding. Mijn opleiding heeft een introkamp waar ik heenga. Mijn ervaring bij mijn vorige studie is dat je daar alvast wat leuke eerste contacten opdoet met je mede-eerstejaars en dat het gewoon supergezellig is!

Mijn verplichte boeken heb ik besteld.(ivm dat ik ze dan nog kan aftrekken van de belasting. Ik krijg nl. geen studie meer) De niet-verplichte boeken ga ik kijken gedurende het jaar welke ik leen in de bieb en welke de moeite waard zijn om wel aan te schaffen.

De boekenlijsten van veel opleidingen zijn te vinden op Studystore.nl. Ze zijn wel echt enoooorm traag met verzenden en de verzenddatum van je boeken wordt heel vaak 10 keer uitgesteld. Dus als je daar bestelt is op tijd bestellen aan te raden.
Ook zijn ze niet altijd de goedkoopste dus heb ik rondgeshopt voor de goedkoopste optie. Tip voor Engelstalige boeken: http://www.bookdepository.com. Ik heb daar 50 euro bespaard t.o.v de prijs bij andere winkels. Verder heb ik enkele boeken tweedehands via Bookmatch.nl etc. en ik heb ook boeken via Amazon. Maar helaas hebben veel van mijn boeken een nieuwe druk t.o.v. vorig jaar dus ook veel nieuw moeten bestellen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:45

Ohja wat dat betreft een goede tip Omaro, om je boeken elders te bestellen! Ik heb een deel via bol.com en een deal via studystore oid bestelt. Als je bij google de ISBN nummers intypt krijg je alle resellers er in 1x voor, ideaal. Je kunt overigens ook pas wachten tot het nieuwe jaar, meestal krijg je via de studievereniging korting en dat krijg je zodra je lid bent. Kan ook handig zijn

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 17:21

Ja zo heb ik dat ook gedaan met de ISBN-nrs in google inderdaad :j en dan daarmee rondkijken wat het goedkoopste is.

(ik zie overigens net dat autocorrect in mijn vorige post van stufi, studie heeft gemaakt. Ik krijg dus geen stufi meer, studie gaan we uiteraard wel doen :P )

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:52

Ik heb een deel gekocht via marktplaats. De rest koop ik als ik het nodig heb.

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:53

Ik koop nog niks dit jaar. Afgelopen 2 jaar wel gedaan en de helft niet gebruikt.. Zo zonde :n

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 22:21

Leuk! Ik meld mij ook :)

Ik ga bos en natuurbeheer studeren aan het HVHL in Velp :) ik woon in Rhenen met mijn vriend dus ik ga niet op kamers :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:40

Een tip is de boeken te kopen via Bol.com, daar heb je ook tweedehands boeken. Alleen kun je zo wel boeken in 1x bestellen ipv losse tweedehands boeken bij elkaar te moeten sprokkelen.

Overigens heb ik alle boeken aangeschaft en op een enkele na alles gebruikt.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:46

Je kunt eventueel ook even een tweedejaars aanspreken bij de introdagen (mama en papa zijn tweedejaars in principe) om even te vragen of je alle boeken gebruikt of niet. Tegenwoordig zijn boeken toch eigenlijk wel een dag nadat je het bestelt binnen, dus of je ze nou nu al binnen hebt of pas in je eerste week, dat maakt niet zoveel uit!

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:59

NinkeG schreef:
Dusteyes schreef:
Haha er komen niet zoveel paarden opleidingen voorbij, laat ik maar beginnen dan :P In september ga ik beginnen aan de hbo opleiding Hippische bedrijfskunde in Dronten! Super veel zin in! *\o/*

Hee ik ook :j

Gezellig! Ik ben ook van de partij :) ik heb een kamer op de campus!

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:07

Bedankt allemaal! Ik heb bij studystore mijn lijst aangevraagd en nu is het even afwachten.

Wat bedoelen jullie eigenlijk met dat er boeken niet gebruikt worden? Krijg je ook echt les uit de boeken of zijn de boeken echt voor jezelf?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:10

Hoe doen degenen die op kamers gaan het eigenlijk ivm financiën? Krijgen jullie ondersteuning van ouders of lenen jullie extra bij?

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:22

SophieFT schreef:
Hoe doen degenen die op kamers gaan het eigenlijk ivm financiën? Krijgen jullie ondersteuning van ouders of lenen jullie extra bij?

Ik ga lenen + een bijbaan

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:49

Toen ik 10 jaar geleden (oma vertelt :+ ) ging studeren kreeg ik ondersteuning van mijn ouders in eetgeld + zorgverzekering. De rest (andere studiebenodigdheden, kleding etc.) werkte ik bij. Ik had wel de "luxe" van een niet al te dure kamer ook al zat ik in Leiden. Uiteindelijk wel wat geleend voor collegegeld en stages (buitenlandstages archeologie)

Nu ben ik bijna 30 (deze maand) en krijg ik geen stufi meer en uiteraard ook geen bijdrage van mijn ouders meer. :P We (vriend en ik) hebben gelukkig een goedkope hypotheek en dit jaar kan collegegeld en boeken nog afgetrokken worden van de belasting (wordt afgeschaft per januari 2018).
Maar ik zal er minimaal 2 dagen bij moeten gaan werken om de rest van de vaste lasten te kunnen betalen en studiekosten (gelukkig hoef ik geen instellingscollegegeld te betalen) voor de komende jaren. Dat wordt een uitdaging want op de universiteit had ik maar 3 dagen colleges en de rest zelfstudie. HBO is over het algemeen 5 dagen. Ik werk in ieder geval op zaterdag en dan moet ik dus nog eigenlijk een andere dag..

Zijn er meer mensen hier toevallig die geen stufi meer krijgen en hoe doen die dat?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:19

Omaro schreef:
Toen ik 10 jaar geleden (oma vertelt :+ ) ging studeren kreeg ik ondersteuning van mijn ouders in eetgeld + zorgverzekering. De rest (andere studiebenodigdheden, kleding etc.) werkte ik bij. Ik had wel de "luxe" van een niet al te dure kamer ook al zat ik in Leiden. Uiteindelijk wel wat geleend voor collegegeld en stages (buitenlandstages archeologie)

Nu ben ik bijna 30 (deze maand) en krijg ik geen stufi meer en uiteraard ook geen bijdrage van mijn ouders meer. :P We (vriend en ik) hebben gelukkig een goedkope hypotheek en dit jaar kan collegegeld en boeken nog afgetrokken worden van de belasting (wordt afgeschaft per januari 2018).
Maar ik zal er minimaal 2 dagen bij moeten gaan werken om de rest van de vaste lasten te kunnen betalen en studiekosten (gelukkig hoef ik geen instellingscollegegeld te betalen) voor de komende jaren. Dat wordt een uitdaging want op de universiteit had ik maar 3 dagen colleges en de rest zelfstudie. HBO is over het algemeen 5 dagen. Ik werk in ieder geval op zaterdag en dan moet ik dus nog eigenlijk een andere dag..

Zijn er meer mensen hier toevallig die geen stufi meer krijgen en hoe doen die dat?

Je zal er misschien zelf ook wel over gelezen hebben, of misschien geldt dit niet voor jou, maar er is nu volgens mij ook een soort stufi voor mensen die ouder zijn dan 30. Het is wel lening en het is maximaal het bedrag wat je voor je collegegeld moet betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:57

Ik ga lenen en krijg mijn kamerhuur van mijn ouders. Super lief!