'Lies je blijft zitten'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:14

upendo schreef:
Op vakantie gaan in de zomer geen luxe? Ik heb hier op mijn werk kids zitten die nooit op vakantie zijn geweest.

Mijn gedachte...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:15

Hoooooooo

Een vakantie in de zomer geen luxe??? Zo'n 6 miljoen Nederlanders gaan per jaar niet op vakantie. Om wisselende redenen. Op reis is zeker wel een luxegoed.

Het gaat om prioriteiten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:15

Op vakantie gaan is wel een luxe. Misschien ervaar je dat niet zo door je omgeving of is het aangeleerd, maar op vakantie gaan is niet een primaire levensbehoefte; je gaat echt niet dood als je deze zomer niet op vakantie gaat.

Probeer het zo te zien; tussen 8 & 6 moet je vrij houden doordeweeks ivm reistijd en school. Buiten die uren kan je werken. Als dat niet kan met je werk, wordt het tijd om ander werk te zoeken en in je kosten te snijden. Dan ga je niet op vakantie; je bent 16, daar ga je echt niet dood aan.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:17

Zowel vakantie als je scooter zijn geen primaire levensbehoeften en dus luxe. Je kunt gratis met het openbaar vervoer reizen, maar kies je ervoor om voor luxe te gaan en met de scooter te gaan. Dus ja, dat zie je verkeerd.

Je gaat er echt niet dood aan als je niet op vakantie gaat hoor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:20

Ik denk dat het wat genuanceerder ligt.
ontspanning en vervoer zijn een redelijk primaire levensbehoefte, zeker in onze westerse samenleving (voor een Afrikaans dorpje waar je je eigen eten moet verbouwen ligt dat weer anders), maar een eigen scooter en op vakantie met vriendinnen zijn luxe. Je hebt vervoer, er zijn ook vast andere vakanties te bedenken, en dan zijn het dus keuzes die je moet maken.

wat AnnaB dus ook zegt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 13:23

Misschien verwoord ik mij verkeerd, de vakantie is al een halfjaar geleden geboekt een deels aanbetaald dus ik moet gewoon noodzakelijk wat bijverdienen ook om daar uit te kunnen geven. Ik snap dat op vakantie aan op zich een secundaire behoefte is.

Ik heb gewoon zoiets van, ik krijg dat scootertje omdat er hier maar 1 x in het uur bussen gaan en het erg ver is om te blijven fietsen dagelijks (deze school ligt nog verder weg dan de middelbare en dat was al 15 km) En die bussen zitten gewoon altijd stampvol zoals ik al zei en mijn ouders vinden het fijn dat ik mobiel ben en niet altijd afhankelijk van het openbaar vervoer, wat in het verleden ook al voor veel problemen heeft gezorgd met werk. Toen werkte ik buiten school uren om, maar omdat de bus maar om 1 tijd in het uur ging in ons dorp kwam het nooit goed uit met mijn werktijden en was ik of een uur te vroeg of te laat..

Het is natuurlijk luxe om een scooter te hebben, alleen ik vind het gewoon, ja nodig eigenlijk om eerlijk te zijn.

upendo

Re: 'Lies je blijft zitten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:26

Dan mag je ook niet klagen dat je bent blijven zitten. := Sorry.
Je kan prima met de bus. Daar moet je alleen eerder voor opstaan en dan doe je langer over je reis.

Als je ouders zo graag willen dat je mobiel bent kun je ook aan hen vragen of zij je benzine kunnen betalen in ruil voor wat klusjes in huis. Maar als je je school niet haalt omdat je zo nodig mobiel moet zijn vraag ik me af of je prioriteiten en die van je ouders wel goed liggen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:30

TS: Wat wil je nou eigenlijk. Je kruipt volledig in de slachtofferrol maar je lijkt tegelijkertijd niet de verantwoordelijkheid bij jouzelf te willen leggen. Alles heeft de schuld behalve jijzelf.

En ja, blijven zitten is niet leuk. Been there, done that. Merk ik achteraf iets van dat jaartje? Nee.
Laatst bijgewerkt door Winged op 09-06-17 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolynne

Je kruipt wel enorm in een slachtofferrol..geld verdienen kan ook in het weekend, daarvoor hoef je niet te spijbelen.

Schemerdier

Maar waarom betalen ze dan ook je benzine niet?

Anoniem

En een tussenweg dat je afwissel met de bus en de scooter? Dus stel op drukke dagen dat je met de scooter ga, en anders met de bus?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 13:31

Maar guys, ik heb nooit geklaagd dat ik blijf zitten. Ik baal er gewoon van, maar wie doet dat niet?
En het is niet dat ik dit jaar niet heb gehaald omdat ik mobiel moet zijn.. Maargoed, deze discussie is ook eindeloos zo te zien.
Ik heb simpelweg dit jaar niet gehaald omdat ik veel dingen niet heb ingeleverd en daardoor studiepunten mis ben gelopen en daarnaast heeft het spijbelen ook ermee te maken. Maar mijn mentor zei zelf al, als je de 50 studiepunten had gehaald was je over gegaan, of misschien bij 45 al. Dus ga alsjeblieft niet alleen maar doorhameren op dat 'mobiel zijn prioriteit' want dat is niet de eerste reden waardoor ik blijf zitten. Ik schreef daarnaast dit topic om het even kwijt te kunnen en niet om alleen maar commentaar te krijgen dat het logisch is dat ik blijf zitten omdat ...
Natuurlijk kijk ik er niet raar van op en ik klaag ook zeker niet, ik ben nu bezig met een oplossing voor volgend jaar te zoeken.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:32

Je bent echt overal een excuus voor aan het zoeken.

Ik woon ook in een dorp waar de bussen erg weinig rijden en het altijd redelijk druk is omdat er meerdere scholen op de route liggen. Dat is iets waar je je eenvoudig op in kunt stellen en iets wat je gewoon moet accepteren. Je kunt je scooter dan prima gebruiken om naar je werk te gaan, maar het is in mijn ogen echt niet nodig om ook met je scooter naar school te gaan als er gewoon bussen rijden. Ja, dan zul je misschien een half uur van te voren op school zijn, vroeger je bed uit moeten of na school moeten wachten tot de bus komt, maar dit scheelt gewoon veel geld en is prima te doen. :)

Als jij het wel nodig vindt, ook prima. Dan moet je vervolgens ook niet zeuren dat je te weinig geld kunt verdienen naast school.

Plan voor de toekomst: je instelling veranderen.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 09-06-17 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:32

Lieshorses schreef:
Misschien verwoord ik mij verkeerd, de vakantie is al een halfjaar geleden geboekt een deels aanbetaald dus ik moet gewoon noodzakelijk wat bijverdienen ook om daar uit te kunnen geven. Ik snap dat op vakantie aan op zich een secundaire behoefte is.

Ik heb gewoon zoiets van, ik krijg dat scootertje omdat er hier maar 1 x in het uur bussen gaan en het erg ver is om te blijven fietsen dagelijks (deze school ligt nog verder weg dan de middelbare en dat was al 15 km) En die bussen zitten gewoon altijd stampvol zoals ik al zei en mijn ouders vinden het fijn dat ik mobiel ben en niet altijd afhankelijk van het openbaar vervoer, wat in het verleden ook al voor veel problemen heeft gezorgd met werk. Toen werkte ik buiten school uren om, maar omdat de bus maar om 1 tijd in het uur ging in ons dorp kwam het nooit goed uit met mijn werktijden en was ik of een uur te vroeg of te laat..

Het is natuurlijk luxe om een scooter te hebben, alleen ik vind het gewoon, ja nodig eigenlijk om eerlijk te zijn.

Je wilt gewoon alles, scooter, vrije tijd, geld en als het kan een opleiding. Ik hoop dat bij jouw het besef gaat komen dat zonder opleiding er ook in de toekomst geen pleziertjes zijn want dan zal je altijd blijven sappelen . En je opmerking, tja school maar er moet wel iets tegenover staan!!!!!!!!! Kom nou, weet je wat er tegenover staat, een baan die geld in het laatje brengt, dat staat er tegenover. Maar wanneer jij door je lakse, want dat is het, houding over tien jaar zegt , verdorie had ik maar die schoppen onder mijn kont serieus genomen, dan baal je ook. En wat betreft fietsen, mijn drie kids hebben alle drie zes jaar 40 km per dag gefietst naar school. Niet leuk soms maar je krijgt er wel karakter van en dat ontbreekt een beetje bij jou. Kan nog wel komen maar dan moet je het wel zelf doen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:33

Ik zou je aanraden alles eens goed op een rijtje te zetten. En dan niet alleen voor de langere termijn (beroep, andere opleiding) maar juist op de korte termijn)

- schoolverplichtingen inclusief reistijd en huiswerk
- vaste kosten
- vaste inkomsten (zonder spijbelen)

en maak daar een plan op. En dan kan misschien betekenen dat je niet altijd met de scooter kunt gaan, maar soms met de bus ('aan het eind van mijn geld heb ik altijd een stukje maand over', dat idee). dan kun je de luxe van een scooter gebruiken als je daar het geld voor hebt en anders niet.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:34

upendo schreef:
Op vakantie gaan in de zomer geen luxe? Ik heb hier op mijn werk kids zitten die nooit op vakantie zijn geweest.

Dat dus, hoe je het ook went of keert TS, op vakantie gaan is een luxe ;)
Ik ben een jaar ouder dan jou en ik werk in een supermarkt, en dat verdient dan misschien geen 10,- per uur maar ik kan veel vaker werken ( in de avonden en weekenden ) dan jou dus verdien uiteindelijk meer.
Als ik elke avond werk en in het weekend dan zit ik zo aan 300,- per maand
Het leven van een student is niet makkelijk en je zit vaak krap, maar daar laat je je school toch niet onder lijden ? :n
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 09-06-17 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:35

Lielle schreef:
Ik zou je aanraden alles eens goed op een rijtje te zetten. En dan niet alleen voor de langere termijn (beroep, andere opleiding) maar juist op de korte termijn)

- schoolverplichtingen inclusief reistijd en huiswerk
- vaste kosten
- vaste inkomsten (zonder spijbelen)

en maak daar een plan op. En dan kan misschien betekenen dat je niet altijd met de scooter kunt gaan, maar soms met de bus ('aan het eind van mijn geld heb ik altijd een stukje maand over', dat idee). dan kun je de luxe van een scooter gebruiken als je daar het geld voor hebt en anders niet.

Dit inderdaad.

Maar bedenk ook vooral wat je nou precies wilt. Je bent jong, kan alle kanten op. Het zittenblijven had je waarschijnlijk al lang aan zien komen gezien je weinig had ingeleverd (waarom in hemelsnaam?)

Geef jezelf een schop onder de kont. Een opleiding is -wanneer je het goed doet- maar 4 jaar. Daarna kun je geld verdienen. Voor nu moet je het doen met BIJbaantjes. Buiten werk om, in avonduren en weekenden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:35

Dit is praten tegen een muur. Ook op een andere school/opleiding ga je het niet redden want je scooter en werken is een grotere prioriteit. Daar gaat een opleiding niks aan doen want als je in poedersuiker woont is iedere school ver weg en blijft die scooter in jouw ogen nodig en tja, als je dan toch al werkt en school niet boeiend genoeg is ga je toch wel weer werken onder schooltijd want tja het verdient wel lekker.

Over een jaar of 10 ga je het wel snappen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 13:37

Dus nu heb ik geen karakter bigone? :+ Gaat weer lekker hier op bokt zeg, sjonge jonge.
De volgende keer dat ik typ dat het mijn eigen schuld is dat ik ben blijven zitten lees je er zeker weer overheen, zoals inmiddels ook al een tijdje gaande is. Heb zelf toch ook 5 jaar 30 km moeten fietsen? Denk dat mijn karakter is weggewaaid onderweg denk je niet? :evaw:

Ik heb al een aantal keer de bus genomen ipv de scooter, net zoals vandaag vanwege het hondenweer. Het is inderdaad een optie en het spaart wel wat uit. Pak vanavond naar mijn vriend wel gewoon de scooter (5 min rijden)
Ik heb inmiddels ook al wel het besef dat school er niet meer onder mag lijden, daarom moet ik iets uitdagends zoeken, waarvoor ik mijn bed wil uitkomen en zoiets heb van werk, dat komt in het weekend wel :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:38

@Gast3289 Oh, dan is er een hele simpele oplossing voor pa en ma. Scooter weghalen en madame gaat maar met de bus. Zo hadden die van mij het dan opgelost.
Laatst bijgewerkt door Winged op 09-06-17 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:38

Vakantie geen luxe?! Vertel dat eens aan de duizenden bijstandsgezinnen die iedere maand ieder dubbeltje tien keer moeten omdraaien om rond te komen! Die uitspraak vind ik ondoordacht en heel eerlijk gezegd ook een klein beetje onbeschoft en verwend.

Van een stuk fietsen is nog nooit iemand dood gegaan dus die scooter is wel degelijk luxe. Maar misschien ben ik gek hoor, je vader is decaan op jouw school. Waarom rij je niet met hem mee? Goed, je zult op bepaalde dagen wat langer op school vertoeven maar met jouw instelling kan dat enkel meer goed dan kwaad doen.

Je zoekt voor ieder probleem een excuus maar weigert het op te lossen. Je prioriteiten liggen op het verkeerde punt. Als jij vind dat een vakantie en scootertje belangrijker zijn dan school, waarom dan een topic aanmaken dat je baalt dat je blijft zitten? Want dat is toch wel het meest logische gevolg van je eigen prioriteiten.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 13:39

Omdat er 15 euro per week aan benzine op gaat en ik daardoor wel mooi overal heen kan rijden? :)

Winged schreef:
Oh, dan is er een hele simpele oplossing voor pa en ma. Scooter weghalen en madame gaat maar met de bus. Zo hadden die van mij het dan opgelost.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:40

TS, aan het geld kan het niet liggen. Ik betaal al sinds m'n 15e alles en daarbij heb ik ook nog eens een eigen paard (waar ik altijd elke dag heen moet dus niet alleen bakken met geld kost maar ook zeeën met tijd).
Ik ben met vmbo TL van het middelbare gekomen dus mocht MBO 4 doen maar de opleiding die ik wilde was er alleen niveau 3, dus die gedaan. 2 jaar was dat. Daarna toch weer niet helemaal zeker over hoe en wat. Dus een random opleiding gestart om in ieder geval toch niveau 4 ook te halen. Maar die opleiding was 3x niks, dus gestopt en de rest van het jaar gewerkt. Het jaar erop (nu) weer begonnen aan een nieuwe mbo 4 opleiding.

Ik heb tijdens school het altijd gered met werken ernaast. Eerst zat ik op school in de buurt (halfuur fietsen). Dus kon dan 's avonds en in het weekend werken.
En met m'n huidige opleiding zit ik twee uur in de bus en trein heen en terug. En maak vaak dagen van 09:00 uur tot 17:00 uur of 18:00 uur. Dus ben vaak pas rond 20:00 uur thuis. Dus werk nu alleen in de weekenden. En vakanties natuurlijk.

Heb het altijd gered met geld, heb altijd rond de 200- 500 euro per maand verdiend. Tijdens school. Zonder veel te verzuimen.

Maar ik denk dat het bij jou dus ook niet echt een kwestie van geld is.... Maar vooral komt omdat de opleiding je niet ligt. Dan zint alles je niet, ga je spijbelen, ongemotiveert zijn etc...

Maar ja; je moet ook een beetje doorbijten. Bij elke opleiding. En vooral MBO. Dit is dus de derde MBO opleiding die ik doe en het is wel een opleiding die mij trekt en ik ook echt leuk vind. Maar het MBO is gewoon heel vaak een ongeregeld zooitje. Qua organisatie en planning. En ook is er vaak geen duidelijkheid (voor docenten ook niet). En dat zorgt bij mij ook weleens voor minder motivatie.. En ik moet ook eerlijk toegeven dat ik nu ook láng niet elke dag kom. Maar dat kan, ik ben 20 en heb al een MBO diploma, dus het is niet zo erg. En ik kijk goed of en wanneer ik wat kan missen etc.

Maar ik snap je dus wel een beetje. Het is ook gewoon heel vroeg om al te kiezen. En soms is school gewoon slecht geregeld. En niet motiverend.
Maar probeer je zelf te motiveren... Jij wilt immers later denk ik wel kans op een (goede) baan. En dan is het toch handig om dat papiertje te halen! Dus ga daarvoor! Daarna kan je nog lang genoeg werken!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 13:40

Misschien omdat mijn vader héle andere werktijden heeft dan mijn rooster? :+

Tazzey schreef:
Vakantie geen luxe?! Vertel dat eens aan de duizenden bijstandsgezinnen die iedere maand ieder dubbeltje tien keer moeten omdraaien om rond te komen! Die uitspraak vind ik ondoordacht en heel eerlijk gezegd ook een klein beetje onbeschoft en verwend.

Van een stuk fietsen is nog nooit iemand dood gegaan dus die scooter is wel degelijk luxe. Maar misschien ben ik gek hoor, je vader is decaan op jouw school. Waarom rij je niet met hem mee? Goed, je zult op bepaalde dagen wat langer op school vertoeven maar met jouw instelling kan dat enkel meer goed dan kwaad doen.

Je zoekt voor ieder probleem een excuus maar weigert het op te lossen. Je prioriteiten liggen op het verkeerde punt. Als jij vind dat een vakantie en scootertje belangrijker zijn dan school, waarom dan een topic aanmaken dat je baalt dat je blijft zitten? Want dat is toch wel het meest logische gevolg van je eigen prioriteiten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:40

Lieshorses schreef:
Omdat er 15 euro per week aan benzine op gaat en ik daardoor wel mooi overal heen kan rijden? :)

Winged schreef:
Oh, dan is er een hele simpele oplossing voor pa en ma. Scooter weghalen en madame gaat maar met de bus. Zo hadden die van mij het dan opgelost.

Omdat je dan 60 euro per week uitspaart en dus niet zoveel hoeft te werken?

Geld en BIJbaantjes zijn tijdens studie echt ondergeschikt.