Collega stuurt per ongeluk prive gegevens naar hele bedrijf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 15:36

chevax schreef:
Ik vind het ook overdreven en eigenlijk schrik ik er zelfs van hoe mensen iets kunnen opblazen. Want laten we eerlijk zijn, het is niet meer dan "iemand heeft mijn postcode" of "iemand weet in welke wijk ik woon". Als je echt aan je privacy hecht, zit er maar één ding op en dat is internet laten voor wat het is. Bij elke site die je bezoekt, doe je al afstand van je recht op privacy door de cookies te accepteren. Laatst werd er in een programma aandacht aan besteed: ze hadden bij wijze van test belachelijke bepalingen opgenomen in hun cookie-verklaring. En wat bleek? Iedereen klikt zo ook maar zonder een seconde te aarzelen op akkoord. En wat dacht je van gezellig internetten op een publiek wifi? Mails versturen van je privé-account op een gezellig terrasje? Het is ook een schijnveiligheid, te denken dat niemand iets van je weet als het het zelf niet geeft.

Ben ik de enige die het gevoel heeft dat er misschien extra misbaar wordt gemaakt om die collega eruit te kunnen werken/diens baan in te pikken/zelf beter te lijken? >;)

Als het niet zo is, sorry TS, maar ik kreeg spontaan herinneringen aan bepaalde collega's die ik vroeger heb meegemaakt...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 15:37

Hoezo het ging bij mij om 20 zakelijke telefoonnummers en e-mailadressen?
Ik weet niet wat daar erger aan is dan naar 700 mensen prive e-mailadressen versturen?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 15:39

Helaas is er weinig aan te doen vrees ik. Gebeurd is gebeurd...

Ik snap echter wel je frustratie weldegelijk, ondanks dat mensen er hier je een mieperd vinden. Ik zou het ook écht niet prettig vinden als mijn privé-mailadres op straat zou liggen, omdat ik mijn privé-mailadres ook gebruik voor fora of andere zaken waarvan ik vind dat mijn collegae daar niets mee te maken hebben. Excuses van je collega zouden dus op z'n minst op z'n plaats zijn.

Zul je net die mafkees van de koffie-automaat hebben die al een poos graag in privé-contact met je wil treden en je nu ook nog eens privé lastig kan gaan vallen. Ik bedank feestelijk.
Laatst bijgewerkt door Chiave op 01-06-17 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 15:39

SAKKIA schreef:
Hoezo het ging bij mij om 20 zakelijke telefoonnummers en e-mailadressen?
Ik weet niet wat daar erger aan is dan naar 700 mensen prive e-mailadressen versturen?

Wij denken hier allebei duidelijk anders over, let's agree to disagree on this one

SAKKIA

Re: Collega stuurt per ongeluk prive gegevens naar hele bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 15:42

Ik vraag me gewoon af in welk opzicht jij denkt dat het geval van TS minder erg is dan mijn geval?

Uiteindelijk bleek dat van mij ook geen datalek te zijn omdat er geen privegegevens bij betrokken waren, enkel zakelijke gegevens. In het geval van TS gaat het wel om privegegevens.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 15:48

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat het alleen TS is opgevallen dat er 700 e-mailadressen openbaar zijn gemaakt...
Als ik zo'n e-mail zou krijgen, zou ik waarschijnlijk even contact opnemen met de systeembeheerder, om te overleggen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 15:53

SAKKIA schreef:
Ik vraag me gewoon af in welk opzicht jij denkt dat het geval van TS minder erg is dan mijn geval?

Uiteindelijk bleek dat van mij ook geen datalek te zijn omdat er geen privegegevens bij betrokken waren, enkel zakelijke gegevens. In het geval van TS gaat het wel om privegegevens.

Nou, inderdaad!

Wat mensen hier in het topic negeren of wellicht niet erkennen, is dat er een wet is gebroken. En dat het wellicht vandaag de dag nog niet zwaar beboet zal worden, maar dit soort "akkefietjes" vanaf 25 mei volgend jaar wel fikse ellende gaat veroorzaken.

De werkgever van TS doet er dus zeer wijs aan, om dit voorval te analyseren en ervoor te zorgen dat dit niet meer voorkomt.

Heb je overigens een ISO 27001 (informatie beveiliging) binnen je bedrijf, dan dien je dit bij een interne en externe audit ook mee te nemen.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 16:15

Ik snap dat het vervelend is, en het blijft een datalek dus melden is zeker zeer verstandig, maar zou er verder niet al te zwaar aan tillen gezien dit binnen het bedrijf is gebleven, en dit op dit moment verder niet meer terug te draaien is.
Mits natuurlijk er ver geen bijzondere reden is voor absolutuut niet willen delen van e-mail, zoals bv stalking.

Zo heeft eens iemand van school onder een mail het gehele databestand achter een afbeelding oid gestuurd met daarin alle naw gegevens, prive email en nog meer waar ze over beschikte van alle studente, en dit is toen dus op die manier ook 'gelekt', is ook niks mee gedaan verder na het melden, al mag ik hopen dat er nu beveiliging op zit :Y)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:39

Amaris schreef:
verootjoo schreef:
Serieus?

Als je bij een webwinkel bestelt, geef je dus zelf je mailadres, nu doet een ander het voor je aan 700 anderen. Dat heet een datalek en er zijn niet voor niets meldpunten voor datalekken }:0 :7

Daarbij is het ook echt bizar hóe dit überhaupt kan gebeuren. Als bedrijf met zoveel medewerkers heb je toch gewoon een degelijk mailprogramma waarin zulke fouten onmogelijk zijn :=
Daarom zou ik het wel melden, zodat ze hier iets mee kunnen.

Goed, dan vergeten we het webwinkel verhaal even, maar dan hebben we het over websites waar je als werknemer bijvoorbeeld met je cv, contactgegevens en mailadres genoemd staat. Dan is je mailadres ook voor de hele wereld beschikbaar, want even googlen brengt je al bij die gegevens en heb je ook niet in controle wie dat allemaal leest.

Dat de collega niet handig bezig is geweest, dat snap ik. En dat het niet de bedoeling is om zoiets te doen, snap ik ook.

Ik snap alleen niet dat het bekend worden van een mailadres zo hoog opgenomen wordt.

Het wordt hoog opgenomen omdat zo'n voorval niet mogelijk zou moeten zijn in een bedrijf. Als dit bij ons zou gebeuren zou de hele ICT afdeling op z'n kop staan om de beveiliging te verbeteren. En daar werken mensen met zeer veel verstand van hacken om te kijken hoe waterdicht ons systeem is.
Wij werken namelijk ook met vertrouwelijke gegevens. Als met een druk op de knop zo'n foutje kan ontstaan, wat voor fouten kunnen er dan nog meer ontstaan? Dat moet uitgezocht worden en verder beveiligd worden en daarom moet het gemeld worden in het bedrijf.

En nee, dit gaat er niet om of die ene persoon fout is geweest of in een kwaad daglicht te stellen, maar het gaat erom dat dit dus kan gebeuren en dat moet voorkomen worden in de toekomst :)