Pensioen, hoe moet ik dat doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:29

Janine1990 schreef:
Nee sorry, ik doe niet aan iew-veroordelingen :')

Ik las dat in het topic inderdaad ook... Wie niet waagt... Gewoon proberen! Ik geloof wel dat een fonds het mag weigeren na zes maanden. Dus het is niet zo dat ze dan verplicht zijn jouw verzoek te honoreren.

Klopt maar als het niet om al te grote bedragen gaat wil men wel waardeoverdracht uitvoeren.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:57

Cer schreef:
nuscaniels schreef:
Die 600 per jaar mag ik elk jaar nog steeds aftrekken bij de belasting en tegen de tijd dat ik met pensioen ga komt er een leuk bedrag extra vrij.
Bij huidige werkgever bouw ik wel een beter pensioen op maar hou toch dat andere ernaast aan.

Maar hoe reken je dan uit hoeveel je nodig hebt later?

Want stel dat je moet werken tot je 67ste en je wordt een jaartje of 85 ongeveer. Dan moet je voor 18 jaar nog een beetje extra geld zien te regelen.. (dat is om en nabij 216 maanden). Als je een euro of 300 extra nodig zou hebben (want AOW voor alleenstaanden is op dit moment geloof ik 1000 euro pm) dan moet je iets in de richting van 64800 euro extra geld organiseren. Ik heb daar zelf nog 300mnd de tijd voor..
dan moet ik dus 216 euro per maand opzij gaan leggen... dat is echt wel heel veel geld... (maar dit is berekend zonder rente's en dergelijke.. dus misschien kan het anders..

Een pensioenfonds houdt daar rekening mee. Daar worden zogenaamde sterftetabellen voor gebruikt. Zo'n tabel geeft aan wat de verwachte (gemiddelde) leeftijd is van iemand die in een bepaald jaar is geboren.

Je hebt recht op 70% van je middeninkomen (het gemiddelde van je inkomen gedurende je werkzame leven). Pensioen is uitgesteld loon. Hoeveel pensioen er wordt opgebouwd, en uitgekeerd, is dus ook afhankelijk van dat inkomen.

Stel, jouw gemiddelde inkomen is 2000 p.mnd. Dan heb je recht op 70% van 2000 = 1400 euro. Stel AOW is 1000 euro p.mnd. Dan mag je nog over 1400-1000 = 400 euro pensioen opbouwen.
Als je gemiddelde inkomen 1450 p.mnd is, dan heb je recht op 70% van 1450 = 1015 euro. Minus de AOW, dan heb je nog maar recht op 15 euro pensioen.
Die toekomstige bedragen worden dus weer terug gerekend naar het heden, en dat bepaald hoeveel pensioenpremie er afgedragen moet worden.

Het is afhankelijk van je CAO of je ook daadwerkelijk alle rechten opbouwt. Vaak wordt er, om de loonkosten te drukken, minder opgebouwd. In het eerste voorbeeld: je bouwt dan misschien maar 300 euro op ipv 400 euro. Je hebt dan een pensioengat.

Om dat pensioengat te dichten mag je zelf bijsparen/-verzekeren en dat aftrekken in box 1 van de Belastingdienst. Dat is de jaarruimte die ik in een eerdere post noemde. De Belastingdienst heeft een rekentool waarmee je (eenvoudig) jouw jaarruimte kan bepalen.
Dat sparen moet dan wel gebeuren op een speciaal soort rekening. Hiervoor zijn meerdere keuzes, een financieel adviseur kan je hierover meer uitleg geven.

Ben je ZZP-er, dan moet je zelf voor je pensioen zorgen. Daarvoor kan je het beste een afspraak maken met een financieel adviseur.

E.e.a. simpel uitgelegd. Er spelen nog wat meer dingen mee, maar dan wordt het echt hopeloos ingewikkeld en haak ik ook af.

Janine1990

Re: Pensioen, hoe moet ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:01

Roodvos, dat moet je me even verduidelijken...
Wat je aan pensioen ontvangt wordt opgeteld bij AOW en in totaliteit ontvang je niet meer dan 70% van het middelloon?

Want in je eerste voorbeeld noem je nog op te bouwen pensioen, en in het tweede voorbeeld dat je niet meer dan dat aan pensioen krijgt?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:05

Dus als je een gemiddeld inkomen van 2000 euro hebt, moet je het vanaf je pensioen met 600 euro minder doen totaal per maand? Of lees ik het verkeerd?

En mag je dan nog wel ergens die 600 euro per maand zelf vandaan toveren? Of wordt je dan weer gekort ergens?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:07

Cer schreef:
Dus als je een gemiddeld inkomen van 2000 euro hebt, moet je het vanaf je pensioen met 600 euro minder doen totaal per maand? Of lees ik het verkeerd?

En mag je dan nog wel ergens die 600 euro per maand zelf vandaan toveren? Of wordt je dan weer gekort ergens?

Zo lees ik het inderdaad ook en dat klopt niet met wat ik tijdens mij werk heb gezien :o
Maar zoals ik zei, ik ken de rekensommen niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:13

Nou ja ze gaan met alle uitleggen die ik gehoord heb, er ook maar vanuit dat je minder kosten maakt op die leeftijd... want blijkbaar worden de woonlasten altijd lager (huurhuis anyone?) en ga je niet meer genieten maar minder (want genieten kost geld, toch?)

Dus zoals ik het lees, moet je gewoon op een houtje bijten tegen die tijd, ook al heb je pensioen. Ruimte voor leuke dingen is er niet. Dan maar nu :j

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:15

@Janine: ik bedoel dat je dan rechten mag opbouwen om dat bedrag uitgekeerd te krijgen.

Ja, je krijgt AOW + pensioen. En ja, dat is max. 70% van je middenloon. Men gaat er vanuit dat men na het pensioen ook minder kosten heeft (minder reiskosten, huis afbetaald, kinderen uit huis) en dat die 70% toereikend is.
Maar met de huidige opbouwstructuren (pensioengat) en kortingen die uitgevoerd zijn, krijgt bijna niemand meer die 70% maar (veel) minder.

Je mag ook na je pensioen nog bijverdienen, en moet ook nog belasting afdragen. Ik heb geen verstand van kortingen en toeslagen, het enige waar ik recht op heb is belasting afdragen en bijbetalen :( :o .

@Cer: als alleenstaande kan je er haast vanuit gaan dat je een pensioengat hebt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:21

Supertof -O-
Tegen die tijd heb ik er 48 werkjaren opzitten... zou je denken dat je dan nog 18 jaar wat leuks kan doen

Nou ja, dat Drion ding dan maar...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:45

Janine1990 schreef:
Snorlex schreef:

Naar mijn weten ook! Ik wacht nog op een brief voor afkoop klein pensioen.

Waarom wacht je daar op?
Je kan gewoon bellen/mailen en vragen of dat kan. Het mag tot een bedrag van 466 euro per jaar.
Volgens mij stuurt niet elk fonds voorstellen tot afkoop rond. Althans, van de 30 die mijn oude werkgever in beheer had niet... En ik heb wel degelijk regelmatig afkoop gezien van verschillende fondsen hoor.

Ik weet natuurlijk niet het naadje van de kous, maar het is voor mij nieuw dat het pensioenfonds daar zelf mee moet komen.

Omdat ik het had uitgezocht en eruit kwam dat ik moet wachten tot de AOW-leeftijd. Ik denk niet dat een mailtje daar wat aan gaat veranderen. Voor mij is het nieuw dat je dat wel zelf mee mag komen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:49

Century schreef:
Omdat ik het had uitgezocht en eruit kwam dat ik moet wachten tot de AOW-leeftijd. Ik denk niet dat een mailtje daar wat aan gaat veranderen. Voor mij is het nieuw dat je dat wel zelf mee mag komen.

Ik heb ook wel veel gezien die bij AOW-leeftijd afkochten hoor. Maar ook verschillende fondsen die dat eerder deden. Waren dan vaak wel grote fondsen waar pensioenen van bijbaantjes bij zaten. Dus veel afkoop voor mensen die zelfs nog jonger zijn dan ik.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:16

Snorlex schreef:
Cer schreef:
Maar hoe heb je dan een inschatting gemaakt van wat je nodig hebt tegen die tijd en hoeveel je dus nu opzij moet zetten voor hoe lang?

Daarom heb ik én/én. Pensioenspaarrekening gaat op een gegeven moment uitkeren en mijn deposito kan ik laten aflopen, deel opnieuw vastzetten, verschillende delen voor verschillende tijden vastzetten. Vanuit de deposito kan ik dus aanvullen (of weer vastzetten) naar gelang ik het geld op dát moment nodig heb.

Ik kan niet in de toekomst kijken. Misschien haal ik mijn pensioengerechtigde leeftijd wel helemaal niet of word ik 120...

Deposito geeft de mogelijkheid om in de toekomst een beetje in te kunnen spelen.

Mijn grootste eis is hierbij geweest (en dan heb ik het met name over de keuze voor mijn pensioenspaarrekening). Bij overlijden wil ik dat mijn nabestaanden bij (een deel van) het geld kunnen.

Daarbij nog wel de toevoeging dat ik op dit moment liever vermogen doorsluis naar de deposito (bij afloop aanvullen en weer vastzetten) dan dat ik echt grote bedragen op de pensioenspaarrekening zet.

Wat ik doe met mijn deposito doe hangt af van hoe het er "later" voor staat. Dat is mijn variabele. :) Ik heb op dit moment een deposito die ik steeds vast zet voor 5 jaren en eentje voor 10 jaren.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:35

Janine1990 schreef:
Century schreef:

Ik heb ook wel veel gezien die bij AOW-leeftijd afkochten hoor. Maar ook verschillende fondsen die dat eerder deden. Waren dan vaak wel grote fondsen waar pensioenen van bijbaantjes bij zaten. Dus veel afkoop voor mensen die zelfs nog jonger zijn dan ik.

Ik kan er in ieder geval altijd een mailtje aan wagen. Gaat bij mij ook om bijbaantjes. De grotere bedragen zijn onder een fonds nu samen gebracht :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:43

Met de hoogste rente voor een deposito verdien je op 600 euro iets van 9 euro per jaar...

Maar het voordeel is dan dat je het belastingvrij weg zet, is dat wat je schreef?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:13

Beheerskosten zijn vaak hoger dan het bedrag van afkoop vandaar dat veel pensioenfondsen er vanaf. willen
Alleen als deelnemer hou je op een gegeven moment niets meer over.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:35

Cer schreef:
Met de hoogste rente voor een deposito verdien je op 600 euro iets van 9 euro per jaar...

Maar het voordeel is dan dat je het belastingvrij weg zet, is dat wat je schreef?

De rente gaat wel weer stijgen en is altijd hoger dan de reguliere spaarrente. Zet wat ik niet "mis" liever weg. Pensioenspaarrekening is sparen met belastingvoordeel (mits je stort binnen je jaarruimte).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:36

Oh en deposito dus niet?
Of heb je een deposito - pensioenspaarrekening?
Hm, nee dat kan niet want dan mag je er niet aanzitten....

Als je als alleenstaande boven de 20.000 euro spaart moet je er belasting over betalen, dus dan is je voordeel weer weg... toch?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:59

Zowel aan de deposito en pensioenspaarrekening kan ik niet komen voor einde looptijd (bij pensioenspaarrekening einde doeldatum).
Daarna dien ik een lijfrente aan te kopen waaruit bijvoorbeeld maandelijks geld wordt gestort (valt in box 1).

Deposito is dus box 3 (indien van toepassing).
Pensioensparen geeft belastingvoordeel want je betaalt over het saldo geen box 3 vermogen en je mag de inleg aftrekken in box 1 (zolang je maar inlegt binnen je fiscale ruimte). De uitkering (via lijfrente) valt in box 1.

Qua maximum spaarsaldo belastingvrij box 3 probeer ik dat wel aan te houden. Een "teveel" aan spaargeld kun je dan gebruiken om bijvoorbeeld extra hypotheek af te lossen of gewoon luxe op vakantie te gaan :') of om op je pensioenspaarrekening te storten...

Mijn vader zegt altijd: je kunt wel op je centen zitten maar als je toch een goede buffer hebt kun je er maar beter van genieten. Want mocht er iets gebeuren, de overheid eist toch dat je eerst eigen vermogen opeet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:29

Snorlex schreef:
Zowel aan de deposito en pensioenspaarrekening kan ik niet komen voor einde looptijd (bij pensioenspaarrekening einde doeldatum).
Daarna dien ik een lijfrente aan te kopen waaruit bijvoorbeeld maandelijks geld wordt gestort (valt in box 1).

Deposito is dus box 3 (indien van toepassing).
Pensioensparen geeft belastingvoordeel want je betaalt over het saldo geen box 3 vermogen en je mag de inleg aftrekken in box 1 (zolang je maar inlegt binnen je fiscale ruimte). De uitkering (via lijfrente) valt in box 1.

Qua maximum spaarsaldo belastingvrij box 3 probeer ik dat wel aan te houden. Een "teveel" aan spaargeld kun je dan gebruiken om bijvoorbeeld extra hypotheek af te lossen of gewoon luxe op vakantie te gaan :') of om op je pensioenspaarrekening te storten...

Mijn vader zegt altijd: je kunt wel op je centen zitten maar als je toch een goede buffer hebt kun je er maar beter van genieten. Want mocht er iets gebeuren, de overheid eist toch dat je eerst eigen vermogen opeet.

Ohh je zet de rente vast voor 5 of 10 jaar???
Ik dacht je hebt steeds een deposito voor 5 jaar en dan weer 5 jaar en daarnáást nog 1 die je steeds 10 jaar afsluit..... :')

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:23

Ja met een deposito zet je de rente vast (kan ook met pensioenspaar trouwens maar ik heb daarbij weer gekozen voor variabel).

Tijdens de rentevaste periode kan ik niet bij het geld. Maar daarna kan ik kiezen wat ik wil (opnieuw inleggen, of juist zelf houden, of een weg er tussen in, 10 jaar vast? Of dit keer 8? Of juist maar 2 jaar).

Bij pensioenspaar heb ik een doeldatum gesteld. Op die doeldatum kan ik kiezen. Verder met pensioensparen (en nieuwe doeldatum kiezen) of uitkeren via lijfrente om bijvoorbeeld pensioengat te vullen of aanvullen inkomen omdat ik minder wil gaan werken de laatste jaren.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 07:49

Wat een ingewikkelde materie zeg! -O-

Inmiddels ben ik ruim de 30 gepasseerd en moet nog zeker 30 jaar werken. Nu begint het tijd te worden mij hier eens in te gaan lezen. Vanmorgen voor het eerst ingelogd op mijnpensioenoverzicht.nl. Inderdaad verspreid over 3 werkgevers + AOW. Nooit bedacht dat ik pensioen mee kon nemen naar ander fonds bij switch van werkgever.

Ik lees dat je als vrijgezel per definitie een pensioengat hebt? Dan moet ik binnenkort maar eens oriënteren op mijn derde pijler en daar eens wat gaan storten. :=

Doen jullie allemaal aan die derde pijler?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 07:54

sorry... de wat? :')

Ik moet zorgen dat tegen die tijd mn huis (zo goed als) afgelost is, hopen dat er wat uit beleggingen komt, eigenlijk organiseren dat ik aan t eind van mn leven opgenomen kan worden, bedenken hoe ik van dat huis afkom en nog wat zaken waar ik geen verstand van heb..

Nee, derde pijler, geen idee. Ik zal es googlen.. :D

#Edit: nou, als ik nu begin met wat ik zou kunnen missen, dan kan ik later tussen de 100 en de 128 euro meer pensioen per maand bij elkaar sparen... Aangezien ik niet weet of ik die leeftijd haal, geef ik dat gewoon nu maar uit..