Waarom zoveel studie perikelen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:47

Ik denk ook dat het te maken heeft met het gebrek aan besef van de studieschuld. Dat merk ik heel erg bij mezelf. Nog niet zo lang geleden heb ik overwogen om mijn laatste jaar van mijn studie niet af te maken. Ik kreeg een baan aangeboden en vond dat ZO verleidelijk. En ach, die studieschuld viel nog wel mee...

Godzijdank niet aangenomen en ga ik toch beginnen met afstuderen. Ik hoef immer nog maar een half jaar. Maar nu ik samen met mijn vriend bezig ben met een hypotheek, zie ik hoe veel invloed een studieschuld heeft. Als ik nu was gestopt, had ik zeker 60.000 minder hypotheek kunnen krijgen. Wat een bedrag! Ik ben daar enorm van geschrokken dus dat is echt extra motivatie om door te zetten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:50

Ik vind zelf de uni wel een verademing in vergelijking met het hbo.

Er word zo veel moeite gedaan om de leerstof goed aan te bieden! Ik doe deeltijd, dus naast m'n werk, is zwaar.
Maar al onze colleges worden opgenomen en zijn op internet terug te kijken. Er zijn soms ook extra filmpjes. We krijgen mooie powerpoints die je dus zelf ook uit kunt printen en gebruiken.

Het allerliefst was een docent die de laatste les vertelde dat iedereen die iets de dag voor de toets nog niet snapte, haar mocht mailen met telefoonnummer. Zij belde dan de avond voor de toets jou op om het nog even uit te leggen. <3

Ik had het gelukkig niet nodig maar wat een lief aanbod!

Zelf heb ik maar één droom in 't leven.
Een huisje met een weitje. De hele dag paardenpoep scheppen haha.

Probleem is dat je in 't leven natuurlijk keihard moet werken wil je een beetje leuk kunnen leven, met bv zo'n huis. De maatschappij is keihard en de kloof tussen arm en rijk word alleen maar groter. Ik snap best dat ouders hun kinderen pushen.

Dus nu doe ik een universitaire studie zodat ik straks paardenpoep in mijn eigen achtertuin kan scheppen. -:)

Warboel
Berichten: 14734
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Waarom zoveel studie perikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:30

Zulke docenten heb ik ook wel hoor, op het HBO :j
Zijn bijna allemaal ervaren mensen uit de praktijk, en maken er inderdaad over het algemeen geen probleem van om even te bellen als er iets is. Niet echt over de leerstof want dat hebben we niet, maar als je vastloopt ofzo in je proces is er altijd wel een docent die voor je klaarstaat.

Narya

Berichten: 5231
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:29

Ik snap dit eigenlijk niet zo heel goed.. heb twee studies gedaan en zou er nog wel 10 kunnen bedenken die ik ook nog zou willen doen, vind alles zo machtig interessant :D

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Waarom zoveel studie perikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:36

Ik snap het helaas wel - ik kan ook nog heel wat studies verzinnen die ik erg interessant vind, maar ik heb ook veel chaos, onnodige druk en slechte docenten meegemaakt. Wat ik toch nog steeds erg jammer vind, want er is nog zoveel interessants dat ik zou willen doen en willen weten.

eclair98

Berichten: 11610
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:42

Ik denk zelf dat het komt door:

Je moet op de basisschool al een stukje kiezen; vmbo, havo, vwo etc... En ja, dit wordt ook voor je gekozen door docenten etc... en de cito toets, maar je kan zo anders uit de verf komen op de middelbare school. Als je bijv. vmbo hebt gekozen/voor je is gekozen, kan je een aantal studies al minder snel kiezen.

Op de middelbare moet je al vrij vroeg een richting kiezen, ook al kan je wel later met extra cursussen alsnog naar de zelfde opleiding, maar het wordt al lastiger.

Dan heb je inderdaad de open dagen en beloften die je worden gedaan. Daarnaast zijn er flink wat opleidingen bijgekomen, al dan niet ten positieve. Ook toen ik moest kiezen, verzoop ik voor mijn gevoel -O-

Ik heb de keuze gemaakt voor dier manager. Ik heb geen spijt, ook niet van de school. Maar man, wat valt het af en toe vies tegen. ''Oh nee, hoor, gebeurd hier niet.'' Wel degelijk.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:18

Gypsy schreef:
Zelf heb ik maar één droom in 't leven.
Een huisje met een weitje. De hele dag paardenpoep scheppen haha.

Probleem is dat je in 't leven natuurlijk keihard moet werken wil je een beetje leuk kunnen leven, met bv zo'n huis. De maatschappij is keihard en de kloof tussen arm en rijk word alleen maar groter. Ik snap best dat ouders hun kinderen pushen.

Dus nu doe ik een universitaire studie zodat ik straks paardenpoep in mijn eigen achtertuin kan scheppen. -:)


Precies dat dus! Mensen verklaren me voor gek :')

Steeph

Berichten: 4347
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 06:26

Remark schreef:
Gypsy schreef:
Zelf heb ik maar één droom in 't leven.
Een huisje met een weitje. De hele dag paardenpoep scheppen haha.

Probleem is dat je in 't leven natuurlijk keihard moet werken wil je een beetje leuk kunnen leven, met bv zo'n huis. De maatschappij is keihard en de kloof tussen arm en rijk word alleen maar groter. Ik snap best dat ouders hun kinderen pushen.

Dus nu doe ik een universitaire studie zodat ik straks paardenpoep in mijn eigen achtertuin kan scheppen. -:)


Precies dat dus! Mensen verklaren me voor gek :')


Hier nog een :D ik ga straks HBO doen om mijn eigen kinderboerderij aan dieren te kunnen onderhouden :Y)

goldenarrow

Berichten: 8677
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Waarom zoveel studie perikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:10

Als ik kijk naar mezelf, ik doe al een stuk langer over mijn studie en heb er ook al flink wat gehad.

Ik was 16 toen ik mijn HAVO-diploma haalde. Ik wist het zeker, ik wilde 'iets' in de paarden, maar wel op HBO-niveau. Ik ben toen Dier- en Veehouderij gaan studeren aan de HAS. Al snel was ik erachter dat ik het toch niet zo leuk vond. Je werd daar opgeleid als adviseur en ik wilde met dieren gaan werken. Toen heb ik nog gekeken naar Deurne, waarbij je later ook als docent op het MBO kon werken. Dat werd me afgeraden door mijn familie, dus koos ik een soortgelijk iets, namelijk de Lerarenopleiding Biologie. Een superleuke studie, maar wel pittig. Helaas heb ik dat niet gehaald doordat ik keihard genaaid was op stage (nooit wat slechts gehoord tot het eindgesprek. Resultaat was dat ik mijn stage niet haalde en een bindend negatief advies kreeg). Toen ben ik SPH gaan doen, in 1 jaar mijn P gehaald, maar helaas verongelukte ik in het tweede jaar waarbij ik mijn kruisband scheurde. Door de operatie moest ik stoppen omdat ik geen stage kon lopen. Ik heb het jaar opnieuw gedaan, maar doordat mijn revalidatie niet liep en ik veel pijn had (later ook gediagnosticeerd met een chronische ziekte) én ik ook nog eens depressief werd ben ik uiteindelijk weer gestopt.
Nu ben ik naar het MBO gegaan, ik kon instromen in het tweede jaar. Hoewel ik de opleiding niet leuk vind maak ik hem wel af. Dan heb ik in ieder geval een diploma. Of ik weer terug ga naar het HBO weet ik nog niet, dat hangt af of ik het kan financieren. Maar bij mij liep het pad helaas ook niet rechtdoor.