Mijn klant betaalt niet!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:41

Wie weet gaat er wel betaald worden als kindje weer naar huis gaat en tegen pa en ma verteld dat de les niet doorging omdat er niet betaald was.

Ik ben wel eens vanuit mijn vrijwilligers werk een dagje met de penningmeester meegeweest om achterstallige betalingen op te halen (die al herinneringen hadden gekregen). ff aan bellen en zeggen dat er nog een rekening openstaat hielp wel. We hadden pinautomaat mee en zo zijn er alsnog heel wat rekeningen betaald.

Mensen die niet thuis waren kregen een brief in de bus met het verzoek binnen ...dagen te betalen.

Oja, als blijkt dat de mensen onder bewind staan vraag dan de gegevens van de bewindvoerder en stuur daar de rekening heen.

Bernoe

Re: Mijn klant betaalt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:00

Ik zou stoppen met het lesgeven aan dit kind... je zegt dat je t sneu vind voor t kind, snap ik, maar t is nog sneuer dat jij niet betaald krijgt voor je geleverde diensten....
Verder uitzoeken of je een incassobureau oid in kan schakelen en vanaf nu betaling vooraf ipv achteraf.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:26

Omdat dit topic beter thuis hoort op subforum [STW] School, studie en werk, verplaats ik het even daarheen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:11

Arzil schreef:
Zeggen dat je ouders nog niet hebben betaald is toch anders als zeggen dat je ouders niet willen betalen voor je lessen.

Potato potatoe. TS kan zelf wel iets redelijks formuleren lijkt me B-)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:16

Chiave schreef:
Lijkt me sterk dat de financiële positie veranderd is van het gezin. Je kunt natuurlijk nooit helemaal in iemand zijn portemonnee kijken, maar als ik een luxe vakantie naar Egypte kan betalen, met kamelenrit, snorkelen en al, dan denk ik dat die €50 er wel vanaf kan, toch?

Op zich doet het niet eens ter zake, maar het kan maarzo dat ze die vakantie kunnen betalen juist omdat ze veel andere dingen gewoonweg niet betalen. Jij betaalt dan feitelijk mede hun vakantie :j
Maar goed, dit soort dingen zegt allemaal weinig, uiterlijk vertoon is dat soms, zo'n vakantie. Zegt weinig over wat er achter de voordeur plaatsvindt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:52

Zakelijk: dan maal je dus niet om hun financiele positie: Je wilt je geld hebben je wilt het niet meer op laten lopen, klaar
Als dat meisje wil weten waarom geen les mee, dan moet ze dat maar aan haar ouders vragen dacht ik zo, dat hoef jij dat kind toch niet uit te gaan leggen

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 01:10

Iedereen weet wel iets lees ik, maar de juiste weg is om je cliënt een ingebrekestelling te sturen, daarbij een betalingstermijn aan te zeggen (ben even uit mijn hoofd kwijt hoe lang maar dit kan ik morgen voor je opzoeken als ik weer op kantoor ben) bij gebreke waarvan je aangeeft de vordering uit handen te geven en zij alsdan opdraaien voor de incassokosten. Die vermelden in de brief (is een standaard berekening voor, wederom kan ik die morgen voor je zoeken). Meestal schrikken mijn klanten hier genoeg van. Zo niet gaat de vordering direct na het verstrijken van de aangegeven termijn naar de deurwaarder. En ja die incasseren ook voor en bij particulieren. Ik zou de lessen ook opschorten tot na betaling. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 09:10

Wat je ook kan doen is een dag voor de les een mail sturen naar het maildadres waar je het over had (waarbij de vader het ook ziet) en daar in vermelden dat je er vanuit gaat dat *kind* morgen niet zal verschijnen aangezien de facturen niet betaald zijn en dat je het jammer vind dat het zo gelopen is. Als het kind dan toch verschijnt dan kan je het op een kindvriendelijke manier best vertellen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:20

Waarom kun je een kind niet vertellen dat er geen les meer is omdat de ouders niet betalen?
Snap niet waarom dat zo zielig is.Áls de ouders zo zijn zal dat wel vaker voor komen.
TS zal echt de eerste niet zijn die haar centen niet krijgt.

TS Heel simpel '; aangetekende brief sturen zodat je zeker weet dat hij is ontvangen , met daarin de rekeningen en aangeven dat de lessen worden opgeschort tot de betaling binnen is.
Sturen de ouders het kind dan toch naar de les, hebben ze wel een erg groot bord voor hun kop maar ik vermoed dat het meisje wel weg zal blijven.
Zo zullen ze hopen dat ze onder de betaling uit kunnen komen.

Ik moet zeggen dat ik mijn dochters lessen per maand betaalde maar ook altijd vooruit.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:22

eva1969 schreef:
Iedereen weet wel iets lees ik, maar de juiste weg is om je cliënt een ingebrekestelling te sturen, daarbij een betalingstermijn aan te zeggen (ben even uit mijn hoofd kwijt hoe lang maar dit kan ik morgen voor je opzoeken als ik weer op kantoor ben) bij gebreke waarvan je aangeeft de vordering uit handen te geven en zij alsdan opdraaien voor de incassokosten. Die vermelden in de brief (is een standaard berekening voor, wederom kan ik die morgen voor je zoeken). Meestal schrikken mijn klanten hier genoeg van. Zo niet gaat de vordering direct na het verstrijken van de aangegeven termijn naar de deurwaarder. En ja die incasseren ook voor en bij particulieren. Ik zou de lessen ook opschorten tot na betaling. Succes!

Nou ja, dat dus. Zoals ik eerder ook al zei.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:24

eva1969 schreef:

Mooie woorden ,maar alleen van toepassing als TS volgens de norm alles geregeld had. Uit haar post komt echter naar boven dat ze geheel op wijze te werk gaat en op pagina 3 staat zelfs dat ze het adres niet weet van de ouders. Zoals je wel weet kan een incassobureau alleen maar aandringen op betaling, maar die zal dan wel een adres moeten weten. Een deurwaarder?....Ik zie helemaal geen aanwijzingen dat deze ingeschakeld kan worden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:27

Tussen recht hebben en recht krijgen zit nog een groot grijs gebied, de realiteit.
Daar ergens zit TS helaas...

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:03

Ts, zoals ik al eerder in een post had gemeld. DAS incasso heeft een no cure no pay methode.
Dus opstartkosten heb je niet. Zo hebben wij DAS al een aantal keren moeten inschakelen en het heeft ons nooit een cent extra gekost.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:04

Ersina schreef:
eva1969 schreef:

Mooie woorden ,maar alleen van toepassing als TS volgens de norm alles geregeld had. Uit haar post komt echter naar boven dat ze geheel op wijze te werk gaat en op pagina 3 staat zelfs dat ze het adres niet weet van de ouders. Zoals je wel weet kan een incassobureau alleen maar aandringen op betaling, maar die zal dan wel een adres moeten weten. Een deurwaarder?....Ik zie helemaal geen aanwijzingen dat deze ingeschakeld kan worden.
jawel hoor, ze heeft aangegeven dat ze mailcorrespondentie heeft gehad met de moeder van haar leerling over de lessen. Dat is voldoende bewijs. Ze heeft ook aangegeven het adres inmiddels achterhaald te hebben dus ook dat obstakel is uit de weg. Er is dus, nadat ze heeft gehandeld zoals ik heb aangegeven geen enkele beperking om een deurwaarder in te schakelen. Ik werk zelf nooit met een incassobureau dat geen deurwaarder in dienst heeft. Behalve iets meer indruk maken wellicht kunnen ze dan namelijk niets meer dan ikzelf.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:28

eva1969 schreef:
jawel hoor, ze heeft aangegeven dat ze mailcorrespondentie heeft gehad met de moeder van haar leerling over de lessen. Dat is voldoende bewijs. Ze heeft ook aangegeven het adres inmiddels achterhaald te hebben dus ook dat obstakel is uit de weg. Er is dus, nadat ze heeft gehandeld zoals ik heb aangegeven geen enkele beperking om een deurwaarder in te schakelen. Ik werk zelf nooit met een incassobureau dat geen deurwaarder in dienst heeft. Behalve iets meer indruk maken wellicht kunnen ze dan namelijk niets meer dan ikzelf.

Mailverkeer is geen rechtsgeldig gegeven bij particulieren. Bewijs maar dat de andere effectief diegene was die antwoordde. (mss was het gewoon de dochter zelf)
Adres is nu plots gekend, maar tot gisteren dus nog niet op de factuur vermeld. Dus TS kan pas nu aan de slag. Uiteraard als degene die ze factureert ook effectief daar woont en de post dus daar terechtkomt. Ik veronderstel dat dit ofwel ergens schriftelijk door de klant (in dit geval de ouder(s) van het kind/leerling) ondertekend werd of dit ergens bij een instantie afgecheckt werd. Basisprincipe bij facturatie is wel dat beide partijen gekend zijn, en het lijkt dus dat degene die wat wilt ontvangen hier voldoende onderzoek naar doet. Het blijft uiteraard geen leuk verhaal, maar zaken doen en naief zijn wordt altijd hard gestraft. Incasso kan TS proberen, maar dan moet ze wel zeker zijn van haar verhaal. En eerlijk het is een beetje grijs allemaal.

Concreet, wees zeker dat die factuur nu wel aankomt. Ga er misschien zelf om en spreek het door.
Lessen kan je staken tot er bijbetaald is of een regeling getroffen wordt.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 17:40

Dank wederom voor jullie tips. Lering die ik hieruit trek, is dat de betaalmethode en administratie geen liefdadigheid meer moet/kan zijn. Ik lees hier verschillende keren DAS, hier ga ik nu achteraan. Op mijn licht dwingende voicemail + de daaropvolgende mail is uiteraard niet gereageerd, waarom zou je ook als je het toch verrekt om te betalen. Goed, eigen schuld, dikke bult. Misschien kan ik nog iets terugvangen van het geld, maar te hard juichen doen we maar niet. Ik was nog aan het bedenken waarom iemand dit gedrag eigenlijk vertoont. Is gewoon schaamteloos en asociaal, maar misschien doen ze het vaker zo.

Eigenlijk zou ik zo graag een berichtje op haar Facebookwall plaatsen en vriendelijk vragen of ze mijn facturen met twee herinneringen ontvangen heeft ontvangen omdat tot op heden niet betaald is, maar dat zou weer niet professioneel zijn... Frustreert wel behoorlijk.

Eva, ik stuur je vanavond even een pb, als je het goed vindt.

Anyways: bedankt voor het meedenken, de tips en toch goede kritieken. Worden we alleen maar beter van. ;) Ik hou jullie op de hoogte.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:43

Ts, jij word dus gewoon als onbetaalde oppas gebruikt. vanaf nu:
Geen les, indien de kinderen komen, vriendinnetje lesgeven en tegen de andere zeggen dat ze maar even moet wachten, geen ranja of kleurplaat aanbieden.
Indien het kind vraagt waarom zij geen les krijgt, heel direct vertellen dat mama alle lessen nog moet betalen.
Kinderen snappen dat donders goed, geen punt verder van maken en gewoon naar huis laten gaan.
Of je ziet haar nooit weer of kind vind de lessen zo leuk dat ma bijdraait en alsnog betaald. Jij hebt voldoende gedaan en nu kun je er wel een incasso bureau op af sturen maar pak het gewoon eerst zo aan. Komen ze niet weer opdagen dan kun je dat alsnog doen maar in beide gevallen ben je waarschijnlijk een lesklant kwijt.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 19:07

bulck schreef:
Mailverkeer is geen rechtsgeldig gegeven bij particulieren. Bewijs maar dat de andere effectief diegene was die antwoordde. (mss was het gewoon de dochter zelf)
Adres is nu plots gekend, maar tot gisteren dus nog niet op de factuur vermeld. Dus TS kan pas nu aan de slag. Uiteraard als degene die ze factureert ook effectief daar woont en de post dus daar terechtkomt. Ik veronderstel dat dit ofwel ergens schriftelijk door de klant (in dit geval de ouder(s) van het kind/leerling) ondertekend werd of dit ergens bij een instantie afgecheckt werd. Basisprincipe bij facturatie is wel dat beide partijen gekend zijn, en het lijkt dus dat degene die wat wilt ontvangen hier voldoende onderzoek naar doet. Het blijft uiteraard geen leuk verhaal, maar zaken doen en naief zijn wordt altijd hard gestraft. Incasso kan TS proberen, maar dan moet ze wel zeker zijn van haar verhaal. En eerlijk het is een beetje grijs allemaal.

Concreet, wees zeker dat die factuur nu wel aankomt. Ga er misschien zelf om en spreek het door.
Lessen kan je staken tot er bijbetaald is of een regeling getroffen wordt.
Hoe vaak geef jij een vordering uit handen aan de deurwaarder? Ik vraag me nl. af of je dit op theorie of praktijk baseert. Mijn ervaring (praktisch) is namelijk anders dan de jouwe. Natuurlijk zou je het een stuk waterdichter moeten regelen, helemaal mee eens, maar dat TS geen poot heeft om op te staan is zeker niet waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 19:24

Facebook wall zou ik dan weer niet doen. Ik zou dit niet openbaar maken, anders kunnen zij jou ook aan de schandpaal nagelen. Ik zou zeggen houd je eigen straatje schoon en handel naar wijsheid.
Buiten dat, heel erg vervelend en jammer dat mensen zo vaak misbruik van vertrouwen moeten maken. Verder heb ik niet echt tips, ik hoop van harte dat je je geld ontvangt.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 19:37

Ik heb voor onze vereniging ook een keer advies moeten inwinnen bij incasso. Ons werd ook gezegd dat tenminste 1 rekening schriftelijk verstuurd moet zijn en dat inderdaad op de rekening aangeven moet worden welke (incasso)kosten erbij komen wanneer er niet betaald wordt..

Een adres is dus idd wel handig om te hebben ;)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 20:08

Je kan wel een bericht via Facebook verzenden. Dan kan je ook zien of die gelezen is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 20:28

Die zullen ze lezen en vervolgens ook weer niet op reageren. Dat schiet dus niet op.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 14:15

Er wordt inderdaad nergens op gereageerd, maar de berichten worden wel gelezen. Vanavond ga ik even langs, onder etenstijd, dan kan ik er bijna vanuit gaan dat ze thuis zijn. Ik ga niet alleen, maar neem mijn vader en vriend mee. :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:44

Kan je misschien niet beter je vader of vriend meenemen? 3 mensen klinkt precies redelijk veel :p

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:45

Ik zou helemaal niet langs gaan. Vond ik zelf een beetje, ja hoe zal ik het zeggen, tokkie? Is dat de juiste benaming?
Ze zeggen toch dat ze geen geld in huis hebben (al dan niet waar) en je krijgt de deur voor je neus weer dicht. Weggegooide energie en tijd.