Het scheiden van werk en prive, bereikbaarheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re: Het scheiden van werk en prive, bereikbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 23:42

De een noemt buiten werktijden niet bereikbaar willen zijn voorkomen van burn out. Voor de ander valt het meer in het kader van gezonde betrokkenheid bij je werk.

Ik heb zelf geen behoefte om werk en prive gescheiden te houden met een dikke muur oid. Sales vraagt nogal eens flexibiliteit als je voor het bedrijf opdracht binnen halen. Scoren doen we als team en dat lukt niet altijd als je star binnen de lijntjes wil blijven kleuren en verder niet als teamleden.

Toch meeste lees ik mee en is genoeg begrip voor als ik zeg volgende werkdag van me pas op te kunnen pakken.

Ik ervaar persoonlijk contact niet als hinderlijk. Sterker nog. Ik ben in mijn team die het informele contact warm houdt binnen ons team. Omdat ik ook hoop dat het verschil maakt tussen tijdens werktijden verplicht je werkje doen of omdat je doet en werkt met mensen en plezier dat het je brengt.

Maar ik denk dat dat heel persoonlijk is hoe je erin staat of dit brengt voor jezelf.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:21

Wat als een werknemer eens voor lange tijd ziek is en echt niet kan werken? Gaat het bedrijf dan over kop zeg maar? Nee, ze kunnen echt wel zonder je. Niemand is onvervangbaar. Privétijd is privétijd. Bedrijven moeten maar eens leren dat werknemers niet constant bereikbaar moeten zijn.

Je kan flexibel zijn maar die elastiek blijft niet eeuwig rekbaar.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:35

Ik houd werk en privé strikt gescheiden. Mijn werktelefoon neem ik niet op en mijn mail lees ik ook niet. Mijn privénummer is ook niet bekend bij collega's. Nu ben ik ook totaal niet onmisbaar, bij noodgevallen zal ik niet gebeld worden.
Ik heb trouwens ook geen collega's op Facebook, hoogstens op LinkedIn. Ik ben weleens gevraagd door mijn accountmanager om een keer uit eten te gaan met collega's maar daar heb ik gewoon nee op gezegd. Ik zit er totaal niet op te wachten. Er zijn vast collega's die me afstandelijk en ongezellig vinden om die reden, maar ik ben op mijn werk gewoon vriendelijk en geïnteresseerd en ik doe mijn werk, ik vind dat dat voldoende is.

EDIT: als ik eens een dagje extra moet werken, dan vragen ze dat meestal wel als ik op de zaak ben en dan zeg ik daar meestal gewoon ja op. Ik ben wel flexibel wat dat betreft.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:44

Ik zou mijn werk en privé graag scheiden maar dit is haast onmogelijk.

Ik werk in de zorg als invalkracht en er is een groepapp met daarin alle flexers. In deze groep worden de open diensten gezet, wie het eerst komt wie het eerst maalt. Dit gebeurd dus ook om half elf in de avond als ik net in bed lig -O- . Ik vind het vreselijk om op die manier altijd bereikbaar te zijn, maar als ik wil werken kan het niet anders.

Wel heb ik mijn collega's die me persoonlijk vragen om diensten te werken goed getraind :') . Die stuurden dan bijvoorbeeld: '17 juni een late?' Terwijl ik ze een tijd niet gezien of gesproken had. Ik vind het dan wel fijn als ze even vragen hoe het gaat, ben ook een mens en geen werkpaard voor alle diensten waar hij of zij vanaf wil. Heb ze ook duidelijk gemaakt dat ze na 22:00 niet meer hoeven te appen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:55

Bienotje schreef:
De een noemt buiten werktijden niet bereikbaar willen zijn voorkomen van burn out. Voor de ander valt het meer in het kader van gezonde betrokkenheid bij je werk.

Ik vraag me af hoe ver anderen vinden dat 'gezonde betrokkenheid' moet gaan dan?
Altijd (avonden en weekenden) bereikbaar moeten/ willen zijn voor je werk noem ik geen 'gezonde betrokkenheid'.

Daarbij ben ik persoonlijk van mening dat het 'slechts' werk is. En ja, dat wil ik graag naar tevredenheid van alle partijen doen uiteraard, maar ik wil toch echt niet dag en nacht hoeven werken.
Lastig soms wel, onderwijs vraagt veel van je.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:35

Ik ben altijd bereikbaar voor mijn werk, avonden, weekenden, vakanties. Ik heb geen enkel probleem om af en toe een inhoudelijke vraag te beantwoorden als ik er niet ben. Als ik iets aan het doen ben, neem ik niet op, en dat is ook prima. Ik vind dat ook een moderne manier van met werk omgaan. Het geeft mij ook de vrijheid om soms op dinsdag om 15:00 naar mijn paard te gaan. Dan heb ik die avond of weekend daarvoor al wat extra uren gemaakt en die haal ik dan in als het wat stiller is. Ik zie geen enkel voordeel in strak 'inklokken' en van 9 tot 5 werken. Dit geeft mij juist veel meer rust, en zeker geen reden om een burn out te krijgen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:55

Mijn man is mijn collega, we werken samen in ons eigen bedrijf. Werk gaat vaak en lang door. Afspraak is wel dat er op zondag niet over het werk wordt gepraat, dat is onze enige vrije dag en dat houden we dan ook zo. Als we gaan uit eten wordt soms over het werk gepraat, dat onderwerp ronden we dan zo snel mogelijk af en dan zeggen we ook: genoeg gepraat over het werk, klaar voor vandaag!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:57

Paar weken geleden werd ik gevraagd voor een functie bij een bedrijf wat van half 9 's morgens tot 5 uur werkt. In het plannen van het gesprek ging het bijna mis aangezien zij om 11 uur nog een email stuurde met een gewijzigde datum (de dag erna). Aangezien ik een eigen bedrijf heb kijk ik gewoon na 10 uur niet meer op mijn email. Dit heb ik in het gesprek ook aangegeven en dat was dus ook het struikelpunt om mij aan te nemen.
Zij vinden dat ik 24 uur per dag telefonische bereikbaar moet zijn, of via email bereikbaar moet zijn.
Hun idee hier achter was dat het niet zo moest zijn dat actievere collega's constant mijn werk moesten overnemen. Op mijn opmerking dat je werkt van half 9 tot 5 en dat ik dan ook nog te bereiken ben tot 10 uur en dat dat mijn inziens lang zat was werd toch wel heel vreemd gereageerd.

Ik ben er dan ook niet gaan werken :+

Met bepaalde collega's heb ik een WhatsApp groep en doe ik ook buiten het werk om nog wel eens iets leuk. Een aantal anderen heb ik ook op facebook.
Maar niet meer dan dat en ook niet alle collega's.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:15

Ik vind het balanceren ook moeilijk, ik heb sinds een jaar een vaste baan, ontzettend leuke collega's en werk waarin ik al mijn capaciteiten kan en mag gebruiken.... Echter zijn mijn man en ik, zeer gesteld op onze privacy en daar zit em de kneep. Ik wil niet mee op afdelingsuitjes, borrels en andere activiteiten :n
Ook facebook wil ik voor mezelf houden en heb nu weer een vriendschapsverzoek liggen van een schat van een collega...... Ik heb al een keer eerder aangegeven (in het algemeen) dat ik privé en werk gescheiden wil houden en als je dan (weer) in die positie gedrukt word, voelt dat niet fijn en zelfs respectloos.
Mensen zeggen vaak dat ze het begrijpen, maar vaak verandert de "relatie" toch, omdat ze het als een persoonlijke afwijzing ervaren.

In ons privéleven hebben mijn man en ik een handjevol vrienden en wat familie, maar that's it en we vinden dat heerlijk. We kunnen dan ook niet wachten om een huisje in het veld te kopen. Weg van drukte en het snelle leven.

Als een collega toch dierbaarder zou worden dan sta ik daar zeker wel open voor, maar zoiets moet in mijn beleving organisch gaan en niet geforceerd worden middels uitjes en social media.
Dusss ik zal het gesprek aan moeten gaan met de betreffende collega en maar hopen dat het goed valt.

Wat betreft werkgerelateerde telefoontjes, liever niet, maar als ik een antwoord wel weet en zij er een halve dag naar zouden moeten zoeken, dan help ik graag. Ons werk is erg intensief en als je wil kan je er 24 uur per dag aan besteden. Dus als je af en toe een helpende hand toesteekt of krijgt is dat gewoon superfijn en wordt enorm gewaardeerd.
Echter moet het wel tweerichtingsverkeer blijven vind ik en moet het ook geaccepteerd worden dat als ik bijvoorbeeld op stal ben en bezig ben met mijn paardje, dat ik niet opneem. Gelukkig is dat tot nu toe ook zo, want uiteindelijk is vrij ook echt vrij.

Edit, ook wij hebben een huistelefoon waarvan het nummer alleen bekend is bij familie en vrienden.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:45

Leuk om de verschillende meningen te zien. Ik denk dat er meerdere factoren in het soort werk maar ook persoonlijkheid meespelen in het al dan niet fijn vinden van werk en privé wel of niet scheiden <- wat een zin :P

Zo kan "even" iemand helpen bij mij ook echt 2 minuten mijn laptop openklappen zijn maar in de zorg sta je dan al gauw een avond gehandicapten te douchen. En als je baas erop staat dat je stipt altijd van 9 tot 6 werkt kan ik me voorstellen dat je er buiten die momenten ook wel klaar mee bent. Wij zijn volledig vrij in onze tijden, al is iedereen wel rond kantoortijden bezig hoor. Maar als je weet dat er niemand piept als je een middagje gaat keuvelen, voelt het ook niet als overwerken om eens door te pakken.

Als mensen (in het algemeen of alleen je collega's) je meer energie kosten dan het oplevert, dan is al dat sociale gedoe ook niet leuk. Maar als je collega's als vrienden of familie voelen is dat alleen maar gezellig. Dat ze dan af en toe tussendoor een werk-vraagje stellen, ja prima :)

Dus ik denk niet dat het niet scheiden van werk en privé het recept is voor een burn-out of dat je een asociaal persoon bent als je het wel gescheiden houdt. Hangt van de situatie af.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 08:27

M_D_H schreef:
Zij vinden dat ik 24 uur per dag telefonische bereikbaar moet zijn, of via email bereikbaar moet zijn.
Hun idee hier achter was dat het niet zo moest zijn dat actievere collega's constant mijn werk moesten overnemen. Op mijn opmerking dat je werkt van half 9 tot 5 en dat ik dan ook nog te bereiken ben tot 10 uur en dat dat mijn inziens lang zat was werd toch wel heel vreemd gereageerd.

Als het aan onze klanten ligt ben ik ook dag en nacht en 7 dagen per week bereikbaar.
Er zijn er bij die om 05.30 uur 's morgens al beginnen te bellen, of gerust 's avonds na 23.00 uur.
Op zondag hebben ze ook geen problemen mee om te bellen.
We mogen dan onderhand in een economie leven waarin het heel gewoon is dat iedereen van mening is dat hij/zij elk moment van de dag op zijn wenken wordt bedient maar ook ik heb nog een leven en moet soms andere dingen regelen. Ik werk gemiddeld een 60 uur per week, ben dan altijd telefonisch bereikbaar en mijn mailbox is altijd zeer gewillig!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:19

Bienotje schreef:

Ik heb zelf geen behoefte om werk en prive gescheiden te houden met een dikke muur oid. Sales vraagt nogal eens flexibiliteit als je voor het bedrijf opdracht binnen halen. Scoren doen we als team en dat lukt niet altijd als je star binnen de lijntjes wil blijven kleuren en verder niet als teamleden.

Toch meeste lees ik mee en is genoeg begrip voor als ik zeg volgende werkdag van me pas op te kunnen pakken.

Ik ervaar persoonlijk contact niet als hinderlijk. Sterker nog. Ik ben in mijn team die het informele contact warm houdt binnen ons team. Omdat ik ook hoop dat het verschil maakt tussen tijdens werktijden verplicht je werkje doen of omdat je doet en werkt met mensen en plezier dat het je brengt.

Maar ik denk dat dat heel persoonlijk is hoe je erin staat of dit brengt voor jezelf.

Toch geweldig dat jij daar geen probleem mee hebt? Anders zou ik het vinden, als een werknemer duidelijk aangeeft dit niet te willen, het aanzien wordt als een slechte werknemer... Je wordt betaald voor je werk tijdens de werkuren, niet om daarbuiten ook nog ten allen tijde beschikbaar te zijn.

Werk is echt maar werk en niemand is onmisbaar...
Voor mij is het echt: ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.
Het leven is al zo kort, en dan wil ik graag mijn privé tijd ook aan privé dingen besteden, en niet aan een bedrijf dat vaak enkel op winst uit is en vaak ook echt veel van zijn werknemers verlangt.
Begrijp mij niet verkeerd, ik doe mijn werk graag! En ik vind het ook echt niet erg om eens in het weekend te werken of 's avonds langer door te werken. Maar als ik dan naar huis ga, laat ik het werk ook op het werk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:32

meggiemeg schreef:
Als het aan onze klanten ligt ben ik ook dag en nacht en 7 dagen per week bereikbaar.

Als het aan de ouders van mijn leerlingen ligt ook. Die kunnen na 23.00 uur een mail sturen en de volgende ochtend mailen dat ze nog geen antwoord gekregen hebben. Die verwachten zo langzamerhand dat docenten ook gewoon dag en nacht aanwezig zijn.
Ik heb eens een flinke (en nare) discussie gehad met een moeder die niet accepteerde dat ik niet werkte in de vakantie en die van mij eiste dat ik tijdens mijn vakantie bereikbaar was om werk te checken voor haar zoon. Nou; dikke doei.
De maatschappij verandert en ik vind dit zeker geen fijne ontwikkeling.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:38

Mijn man is ook docent (op een HBO) en ervaart hetzelfde. Eén van de ouders had tegen hem gezegd, winkels zijn ook open tot 22.00 uur en in het weekend, dus ik verwacht van jou ook deze bereikbaarheid....
Ehhhhhhh....... Nee!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:38

MissDD schreef:
Mijn man is ook docent (op een HBO) en ervaart hetzelfde. Eén van de ouders had tegen hem gezegd, winkels zijn ook open tot 22.00 uur en in het weekend, dus ik verwacht van jou ook deze bereikbaarheid....
Ehhhhhhh....... Nee!

Ik ben student (hbo) en ik mail mijn docenten wanneer ik een vraag heb. Dat kan om 11:00 zijn, maar soms ook om 20:30. Dan zie ik wel wanneer ik antwoord krijg. Soms op de avond zelf, en soms volgende ochtend.
Maakt mij echt niet uit als ik niet de zelfde dag antwoord krijg. Ik vind het alleen maar luxe als ik op de zelfde avond nog antwoord krijg van de docent.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 13:39

Ik moet wel zeggen dat het bedrijf waar ik werk heel goed is met die bereikbaarheid. Omdat ik ook nachten werk (net als iedereen binnen mijn afdeling) is er veel begrip voor en wordt je de dag erna ook eigenlijk niet gebeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:06

Ik krijg van docenten soms pas na een paar dagen antwoord := Die werken dan maar twee dagen per week en beantwoorden de mail ook alleen op die dagen. Niet ideaal maar als het echt dringend is kan ik iemand vast wel op een andere manier bereiken ook.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:15

MissDD schreef:
Ehhhhhhh....... Nee!

Op een hbo-opleiding, van een ouder van een student commentaar krijgen?? Ik vrees dat ik dan in de lach zou schieten :')

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:11

Je zou eens bij hen hetzelfde moeten doen. Denk niet dat ze dan zo happy zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:36

Het ligt ook heel erg aan de werkgever. Heb ik een goede werkgever die fatsoenlijk betaalt, die m'n inzet waardeert dan doe ik eigenlijk automatisch meer dan waar ik voor betaald wordt.
Momenteel heb ik een slecht betalende uitzendbaan waarbij de werkgever vooral druk is met zoveel mogelijk het personeel uit te knijpen, dan ben ik niet van plan om me in m'n vrije tijd ook druk te maken voor ze.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:19

verootjoo schreef:
MissDD schreef:
Ehhhhhhh....... Nee!

Op een hbo-opleiding, van een ouder van een student commentaar krijgen?? Ik vrees dat ik dan in de lach zou schieten :')

Ja echt hoor, mijn man moet zich dan ook heul erg inhouden... |o 8)7 _-:(
Hij is er verbaast over hoe sommige ouders, hun HBO-kinderen nog pamperen en nog steeds alles voor hen willen regelen. Er is zelfs een keer een moeder op bezoek geweest die vroeg of zoonlief een bepaald vak weer mocht oppakken als het praktijkgedeelte voorbij was, want dat vond hij..... Niet zo leuk.......
_O- _O-

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:25

Ach, ik werkte hiervoor op een secretariaat in het ziekenhuis. Moeder van patiënt belt om een recept te vragen, dus ik zoek patiënt z'n gegevens erbij... hij was 39 (en bij z'n volle verstand).

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:28

Hier is mijn privé leven ook privé. Ik werk ook in het onderwijs, maar 's avonds, weekend of vakantie worden er geen mailtjes beantwoord. Ik lees ze wel, omdat de inhoud soms best belangrijk kan zijn. Ook hier wordt wel eens thuis gewerkt via de server, daar ontkom je in het onderwijs niet aan denk ik. Verder heb ik geen collega's op facebook en ga ik ook niet met mijn collega's uit op bij hen op visite.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:32

Ik heb niet het hele topic gelezen.

Zelf vind ik het lastig.. Heb hele leuke collega's maar ook vaak een hoop gezeik. Enerzijds vind ik het leuk gezellig wat te ondernemen met collega's anderzijds is er toch iets wat me tegenhoud.

Ik ben leidinggevende en laatst werd ik om 3 uur 's nachts geappt dat er iemand ziek was .. niet 1 appje nee wel 4. Daar ben ik dus absoluut niet van gediend ...

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:47

Hier 24/7 mobiel bereikbaar in geval van nood. Dit betekent dat ik wel eens op mijn vrije dagen of op vakantie gebeld word. Mail check ik op mijn vrije dagen niet altijd, maar telefonisch ben ik altijd bereikbaar. Ditzelfde geldt voor mijn collega's. Als er een storing is, dan kan het zijn dat de dienstverlening aan de burgers stil komt te liggen. Ik ben ambtenaar. Dus niks van 9 tot 5.