Ziekmelden op je werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamybol

Re: Ziekmelden op je werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:57

Jammer dat een topic als deze uitmondt in een discussie wanneer ziek ziek is en verhalen over hoe ziek een ieder toch wel niet is gaan werken om daarmee aan te tonen wat voor bikkel hij/zij toch is.

Al geeft het wel precies aan waarom ziek zo'n complexe problematiek is in onze maatschappij. Wat de één ziek vindt, vindt de ander niets. Koorts is nog een kleine aanwijzing, maar wat als je je zonder koorts toch niet in staat voelt om te werken? Ik benijd arbo cq verzekeringsartsen niet. Zij moeten dagelijks met mensen bepalen waartoe iemand in staat is, de echte zieken en helaas ook de mensen die de kluit belazeren omdat zij zonder besef van waar een echte zieke doorheen gaat als die niet meer kan werken menen makkelijk geld te krijgen door een uitkering. Iets waardoor de mensen die echt niet kunnen steeds vaker als parasiet worden gezien en waardoor anderen zichzelf op de borst kloppen omdat zij wél gingen werken met koorts, griep, pijn of wat dan ook.

Het gaat om je gezondheid. Bij iets besmettelijks gaat het ook nog om de gezondheid van anderen. Je gezondheid is het belangrijkste goed dat je hebt, wees er zuinig op. Als je met griep met nauwelijks kracht toch gaat werken en daarmee ook nog je collega's aansteekt bezorg je je baas een groter (financieel) probleem dan door een paar dagen ziek in bed te blijven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 20:06

Ik denk dat de meeste niet op de borst kloppen dat ze gaan werken, maar dat ze wel moeten.
Anders liggen ze er uit door de contracten die tegenwoordig vaak niet meer vast zijn.
En dan raar vinden dat er steeds meer mensen een burn-out hebben.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 20:20

Ts ziek = ziek.
Laat je baas een arboarts langs sturen als hij je niet geloofd.
Jij lekker je bed in met spuugbak, wateren paracetamol en uitzieken.

Onze zoon was net voor kerst ziek, flinke verkoudheid en enorm hoesten.
Toch maar naar de huisarts, bronchitus. Tevens het advies de dag erna geen vrijwilligerswerk in het bejaardenhuis te gaan doen (via school verplicht). Te besmettelijk en te gevaarlijk voor de bejaarden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 20:25

bruintje123 schreef:
Ik denk dat de meeste niet op de borst kloppen dat ze gaan werken, maar dat ze wel moeten.
Anders liggen ze er uit door de contracten die tegenwoordig vaak niet meer vast zijn.
En dan raar vinden dat er steeds meer mensen een burn-out hebben.

Inderdaad...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 20:27

Ik was ook zo iemand die te lang door ging, maar ik voel me daar echt niet trots (meer) over... ik heb mijn lesje geleerd. Gezondheid is een groot goed, ik heb veel respect voor degene die hier juist mee om gaat (en dus niet door ziekte heen zich kapot werkt).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:45

Citaat:
Dat snoetie, als uitbater van een horeca zaak, waar zeker een risicogroep over de vloer komt, mensen met griep op het werk wil hebben, is echt totaal onverantwoord! Mensen met griep zijn trouwens nog enkele dagen na het verdwijnen van de symptomen besmettelijk voor anderen. Daarnaast kan een persoon met het virus, dat doorgeven aan iemand die er niet ziek van wordt. Die persoon kan dan op zijn of haar beurt weer wel anderen ziek maken.

oohh dat had ik nog niet eens door, dat horeca de business van snoetie was.

Ik zou niet eens mijn eten willen krijgen van iemand die erboven loopt te snotteren. Brrrr....

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:56

snoetie schreef:
oke waarschijnlijk krijg ik nu heel bokt over me heen, maar je niet "de oude" voelen vind ik geen reden om niet te werken. Net zoals "niet helemaal lekker zijn". Ziek = ziek en betekent thuis blijven en die onzin er omheen heb ik geen boodschap aan.

Ik heb het nog steeds over griep zoals die gebruikt wordt in de volksmond en daar ben je binnen een paar dagen echt wel beter van. Ik denk dat ik failliet zou gaan als mensen zich 2x per jaar 3 weken ziek zouden melden met griep.

Ik weet dat het niet relevant is, maar ik vraag me wel eens af hoe lang mensen niet werken met ziektes als er geen degelijk vangnet is zoals dat in belgie en nederland is...

als jij mensen erbij hebt die 2x per jaar echt ziek zijn, dan zou je sowieso al eens moeten gaan zien wat er mis is. En dan bedoel ik niet alleen bij die mensen, maar ook bij je Eigen. Want sfeer op het werk (of gebrek aan uiteraard) of slechte omstandigheden, dragen er ook toe bij dat sommigen sneller vatbaar zijn.

TS: heb je je werk laten weten dat je vandaag niet "op het matje komt"? En dat je openstaat voor een telefonisch consult met de bedrijfsarts? Hebben jullie een betrouwbare vertrouwenspersoon op het werk? dan kan je deze werkwijze (of eigenlijk gebrek aan) van je leidinggevenden daar eens aankaarten. VInger aan de pols --> oke. Maar doorslaan --> nee

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:37

Het is ook wel jammer dat velen die een verkoudheid te pakken hebben het griep noemen. Je kunt niet gemakkelijk bij je baas aankomen met: ik ben verkouden, ik kom niet.
Dat klinkt wat slap.
Dus als iemand dan eens echt griep heeft denkt men dat het ook met 3 dagen wel over is. Een echte griep is dat niet, dat duurt wel even.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:46

Bij mij op het werk (horeca) zijn ook een aantal mensen toch komen werken toen ze ziek waren en hebben op die manier weer anderen aangestoken. Daar schiet je niets mee op en dat resulteert alleen maar in meer zieken (en dus meer kosten). Zelf heb ik er nu ook griep aan overgehouden, dus erg blij ben ik niet met ze. :P

TS, als jij dus met griep op bed ligt moet je lekker uit gaan zieken en jou werkgever moet daar begrip voor hebben. Vandaag dus ook niet naar het werk gaan voor een gesprek, dat gesprek kan ook prima plaatsvinden als jij weer aan het werk gaat. Ziek is ziek.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:04

Ik ben nu verkouden, ben er best naar van geweest en heb nu balende collega's omdat ik toch ben komen werken en hen heb aangestoken. Begrijpelijk. Maar mijn werkgever "begrijpt ziekte niet" zoals hij het zelf zegt dus ik blijf echt alleen thuis als ik me meer dood dan levend voel.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:29

De meeste mensen hebben niet jaarlijks de griep en liggen er dus niet jaarlijks voor een week uit. De laatste keer dat ik echt de griep had was denk ik 3 jaar geleden, daar ben ik toen dus 2 weken ziek van geweest. Natuurlijk heb je wel eens momenten dat je grieperig bent, daarbij kijk ik gewoon waar ik nog toe in staat ben. Ik ben nog student en vaak zijn mijn keuzes dan opleidingsgericht, ik kies er dan voor om bijvoorbeeld alleen naar de verplichte dingen te gaan en verder gewoon goed mijn rust te pakken, dus na de uni meteen naar huis en op tijd naar bed. :)

Ts, heb je al war gehoord?

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 12:31

Ik ben net pas wakker. Ze hebben geen contact met me opgenomen dus ga zo zelf maar even bellen.

Heb netjes verteld dat ik niet op het gesprek kan komen. Ze begon wat moeilijk te doen en vertelde dat ze me dit wel kon verplichten en ik anders een officiële waarschuwing kan krijgen >;)
Heb gezegd dat ik best wil overleggen wanneer ik weer aan het werk denk te kunnen en uiteindelijk zijn we er uitgekomen zonder woorden vuil te maken.
Laatst bijgewerkt door jen op 25-01-17 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:41

Lisitano schreef:
Ik ben nu verkouden, ben er best naar van geweest en heb nu balende collega's omdat ik toch ben komen werken en hen heb aangestoken. Begrijpelijk. Maar mijn werkgever "begrijpt ziekte niet" zoals hij het zelf zegt dus ik blijf echt alleen thuis als ik me meer dood dan levend voel.

Tuurlijk baal je als je wordt aangestoken met een virusje door een verkouden collega. Een neus die toe zit, hoesten, etc, je kan je er behoorlijk rot door voelen. Maar dit virus is geen killer en een verkoudheid kan je, ondanks alles, toch best wel mannegen. Er zijn genoeg trucjes om de symptomen te verzachten.

Dat je werkgever ziekte, zoals griep dan bv, niet wil begrijpen. Tja, dat is, zoals ik al eerder schreef, een schande. Griep doodt jaarlijks mensen en ieder individu met griep dat in contact komt met zijn medemens, draagt bij tot de verspreiding van dit virus. Hoog tijd dat men meer en duidelijkere campagnes voert om mensen hierover beter te informeren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:45

SVRL schreef:
Lisitano schreef:

Tuurlijk baal je als je wordt aangestoken met een virusje door een verkouden collega. Een neus die toe zit, hoesten, etc, je kan je er behoorlijk rot door voelen. Maar dit virus is geen killer en een verkoudheid kan je, ondanks alles, toch best wel mannegen. Er zijn genoeg trucjes om de symptomen te verzachten.

Dat je werkgever ziekte, zoals griep dan bv, niet wil begrijpen. Tja, dat is, zoals ik al eerder schreef, een schande. Griep doodt jaarlijks mensen en ieder individu met griep dat in contact komt met zijn medemens, draagt bij tot de verspreiding van dit virus. Hoog tijd dat men meer en duidelijkere campagnes voert om mensen hierover beter te informeren.

Ik was tot een jaar geleden zeer regelmatig ziek. Toen niet wetend dat er nog een restje ingekapselde amandelen in mijn keel zat (waren geknipt toen ik 4 was).
Heel vervelend, maar ik had soms zomaar spontaan koorts (gelukkig heb ik daar weinig last van). Maar ik was soms in 3 maanden tijd 5 keer ziek. De ontstoken amandel zorgde ervoor dat ik zo'n beetje knock out op de bank lag. En een andere keer kon ik er prima mee werken. Enorm wisselend.

Het was hooguit door een verkoudheid veroorzaakt. Maar ik kon het echt niet altijd handelen :n
Dat zou ik over een verkoudheid ook niet willen zeggen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:17

Ik heb er wel de balen van als er zieke collega's naar het werk komen. De baas van mn vriend had een 1 of ander hoestvirus, hij heeft zn halve team aangestoken, die vervolgens thuis weer hun echtgenoten en kinderen aangestoken hebben. Ik ben zelf een paar dagen thuis geweest. En heb 4 maanden lang gehoest en ben benauwd geweest. Een collega van mijn vriend heeft hetzelfde gehad. Nou bedankt hoor!

Sterkte TS.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:23

Cookies schreef:
Ik heb er wel de balen van als er zieke collega's naar het werk komen. De baas van mn vriend had een 1 of ander hoestvirus, hij heeft zn halve team aangestoken, die vervolgens thuis weer hun echtgenoten en kinderen aangestoken hebben. Ik ben zelf een paar dagen thuis geweest. En heb 4 maanden lang gehoest en ben benauwd geweest. Een collega van mijn vriend heeft hetzelfde gehad. Nou bedankt hoor!

Sterkte TS.

Dat bedanken doen wij hier naar collega's met jonge kinders die naar de crèche gaan. Mannen die voorheen nooit ziek waren / amper verkouden waren, zijn nu om de haverklap de pineut.

Gelukkig werken ze veel buiten, hebben die bacillen de ruimte ;)

TS: een waarschuwing omdat je de griep hebt? Ben jij lid van een vakbond? Ik zou dit echt gaan aankaarten.

Ik word met de minuut blijer met mijn leidinggevende. Bij ons doen ze helemaal niet moeilijk (aangezien wij een laag ziekteverzuim hebben). Dus als iemand toch ziek is :wave: ziek goed uit en tot snel. Er wordt dan ook door de huidige groep geen misbruik van gemaakt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:25

Ik ben de collega's en mensen die mijn man aan steken ook altijd zeer dankbaar met mijn onderdrukt immuunsysteem. :\
Als mijn man ziek is dan houden we er thuis zoveel mogelijk rekening mee maar je kan niet alles voorkomen natuurlijk.
Nee, niemand wordt beter van een zieke collega die gaat werken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:29

Nadeel met ziek zijn is dat men vaak al mensen kunt besmetten voordat ze zich zelf ziek voelen.
Zeker als je op een kantoor of omgeving zit waar de bacillen niet de vrij ruimte hebben is het vaak toch al te laat. Ook al blijft iemand daarna wel thuis.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:34

Dit staat op de website van CSU :=
Citaat:
Natuurlijk werk je het liefst bij een werkgever die aandacht voor je heeft, bij een bedrijf waar je trots op kunt zijn, en waar je prettig werkt. CSU is bij de verkiezingen van Great Place to Work meerdere jaren onderscheiden als één van de Beste Werkgevers van Nederland. Ook zijn we uitgeroepen tot Top Employer Nederland. Deze erkenning krijg je als werkgever alleen als je aan strenge eisen voldoet. Voor jou als nieuwe medewerker betekent dit dat we veel investeren in goede arbeidsomstandigheden voor onze mensen.

http://www.werkenbijcsu.nl/schoonmaak/w ... -werkgever

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 13:42

Ik krijg geen officiële waarschuwing. Wel werd dit genoemd in het telefoon gesprek dat ze deze kunnen sturen als je niet komt, beetje dreigen en bang proberen te maken zijn ze erg goed in. Ben geen lid van de vakbond, m'n moeder wel die werkt voor hetzelfde bedrijf misschien dat die eens kan bellen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:43

En dat is waar de TS werkt? Nou wat een topbedrijf. Je vraagt je af wie gestemd heeft voor topbedrijf. -O-

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:55

Cookies schreef:
En dat is waar de TS werkt? Nou wat een topbedrijf. Je vraagt je af wie gestemd heeft voor topbedrijf. -O-

waarschijnlijk iemand die nooit ziek is :+

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:58

Janine1990 schreef:
jen schreef:
Met een verkoudheidje blijf ik echt niet thuis, daar kan je best mee werken. Ik woon half bij m'n vriend, sta er niet ingeschreven maar naar mijn idee mag je daar gewoon uitzieken als je maar doorgeeft waar je op moment van ziekte verblijft dus daar ga ik verder niet op in. Ik heb ontzettende keelpijn, hoofdpijn, koortsaanvallen, duizelig. Voel me duf en ontzettend moe. Dit is al vanaf zondag aan de gang, ben maandag gewoon gaan werken maar voelde me hondsberoerd. Vanochtend kon ik amper m'n bed uit zo slap. Ik ben echt geen flauwe betreft werken, sta d'r vaker dat collega's zeggen waarom ben je niet thuis gebleven.
Als ik wel eens een migraine aanval heb schrijven ze een snipperdag af. Dit gaat altijd in overleg dus als ik me ziekmeld ben ik ook echt ziek. Snap dat een groot bedrijf met veel medewerkers hun ziekteverzuim zo laag mogelijk willen houden. Als ze een bedrijfsarts langssturen prima, ik val alleen over het gesprek met een leidinggevende en een case manager die geen benul hebben van medische achtergronden. Ik wil best meedenken maar ik ga geen drie kwartier reizen als ik me hondsberoerd voel om daar met twee personen een gesprek aan te gaan die eigenlijk geen bevoegdheid hebben om over mijn gezondheid te praten. Morgenvroeg nemen ze telefonisch contact op en dan zie ik wel verder. Wat betreft de snipperdagen ben ik daar niet mee akkoord gegaan.

Dit kan en mag niet... Ben je lid van een vakbond?
Migraine is ook gewoon ziek...

Jen, is het echt een snipperdag? Of bedoel jij wachtdagen? Want dát mag namelijk wel...
In mijn bedrijf heb je ook 2 wachtdagen en krijg je de eerste 2 dagen dus niet betaald.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:01

loez schreef:
Jen, is het echt een snipperdag? Of bedoel jij wachtdagen? Want dát mag namelijk wel...
In mijn bedrijf heb je ook 2 wachtdagen en krijg je de eerste 2 dagen dus niet betaald.

Wachtdag is toch alleen bij uitzendbureau's?
Ik werk via Randstad en heb maar 1 wachtdag.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:11

jen schreef:
Ik krijg geen officiële waarschuwing. Wel werd dit genoemd in het telefoon gesprek dat ze deze kunnen sturen als je niet komt, beetje dreigen en bang proberen te maken zijn ze erg goed in. Ben geen lid van de vakbond, m'n moeder wel die werkt voor hetzelfde bedrijf misschien dat die eens kan bellen.

Een officiële waarschuwing krijgen omdat je ziek bent bestaat niet.
Ik had me niet eens bang laten maken. Je kan een normaal gesprek met me aangaan, maar serieus, dreigen met een officiéle waarschuwing?? Bel dan maar terug als je normaal kan communiceren, doei.