RoyceMack schreef:Dan verpest je je hele band met zo iemand.
Ik denk dat degene die de ongepaste opmerking maakt die band verpest eigenlijk.
Citaat:
Je kunt dit prima oplossen door een geintje met een serieuze smaak.
Is dat zo? Lost het dat echt op? Want ik heb het idee dat die tactiek best wel veel ruimte laat voor mensen om het steeds weer te proberen. Misschien niet bij jou, maar dan wel weer bij een ander, die zich ook ongemakkelijk voelt, en daar ook wat mee moet... Waarom zou iemand niet gewoon mogen zeggen dat bepaalde dingen behoorlijk ongepast zijn, en dat het niet iets wat je vrijelijk kunt uitproberen? En waarom zou een werkgever niet gewoon mogen zeggen: 'beste klant: niet doen.'
Citaat:
En daarnaast moet er dan direct melding gemaakt worden bij de beroepsgroep en werkgever over ongepast gedrag van een client.. puur en alleen omdat jij het zo hebt opgevangen.
Nee... juist om de patronen zichtbaar te maken. Veel vrouwen die last hebben van seksuele intimidatie denken precies dat: 'alleen maar omdat ik het zo heb opgevangen, misschien is het niet zo bedoeld' etc. Alleen... als er dan iemand naar buiten komt met de problemen blijkt met regelmaat dat die persoon dat al bij tientallen vrouwen heeft gedaan.
Melden bij werkgevers en beroepsgroepen is juist zodat als er meerdere meldingen komen, het duidelijk is dat het niet alleen maar 1 persoon is die het zo heeft 'opgevangen' maar wellicht echt een structureel probleem.
Citaat:
Want je vangt nu eenmaal meer vliegen met stroop als met azijn en er is al zoveel ellende in de wereld.
Huh, maar je krijgt ook sneller een vliegenplaag als je stroop onbedekt laat staan. Dan 'vang' je ze niet (dat is namelijk een actie waarbij je iets onderneemt), dan word je er vooral door overspoeld. En dat is denk ik wel een beetje relevant: als mensen met ongepaste opmerkingen alleen maar de ruimte krijgen en eigenlijk nooit eens vrij duidelijk te horen krijgen dat het niet gepast is en dat zij nadelen gaan ondervinden als ze ermee doorgaan, is er voor hen niet echt veel reden om het te veranderen, wel?
(En misschien dat ze het dan bij de een niet meer doen, maar bij de volgende gewoon wel weer.)