Stamper schreef:Heb je zelf nog ideeën wbt opleidingen die je wilt doen, buiten paardenhouderij om?
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
En probeer altijd het nut voor jezelf duidelijk te maken en het grotere geheel in beeld te houden. Dan kom je er heus doorheen. REnD schreef:Suzanne1408 schreef:Ik heb niet alle reacties terug gelezen, maar wel een groot deel.
Ik begrijp je twijfel heel goed, ik ging ook naar de middelbare school met advies havo/vwo, uiteindelijk ook op de mavo terecht gekomen en er wel heel hard voor gewerkt, soms is het gewoon lastig.
Ik heb geen paardenhouderij MBO oid gedaan maar Fotografie & Grafisch vormgeven en nadat ik deze heb afgerond Hippische Bedrijfskunde.
Dit lijkt me echt een studie voor jou, je kan eerst paardenhouderij doen, bijvoorbeeld in Barneveld en daarna verkort doorstromen naar HBO Hippische Bedrijfskunde. Dit is wel een economische studie, zoals je beschreef niet helemaal wat je wilt maar het is wel op de paarden gericht wat het erg leuk maakt en je bijvoorbeeld als je niet meer in staat bent om stalwerk te doen, je altijd nog een bedrijfskundige baan kan zoeken in de paardenwereld.
Als je meer over deze studie wilt weten ofzo mag je me altijd een berichtje sturen!
Succes met je keuze.
wil dat ook best doen maar niet alleen je hippische bedrijfskunde. ook veel contact met paarden en rijden zelf
REnD schreef:verootjoo schreef:
Een zinvolle opleiding![]()
Verpleegkunde, doktersassistent, tandartsassistent, kapper, banketbakker, kok, beveiliger, detailhandel, zulke richtingen![]()
Maar om naar mbo4 te gaan moet je wel de havo 3 voldoende afsluiten
jamar als ik 3 havo haal omdat ik naar mbo wil. moet ik wel weten wat ik wil gaan doen. gaat er ook om dat ik onderbouw al moeilijk vind laatstaan bovenbouw. en ik ben veel liever met een vak bezug dan met alles van de middelbare
Bizzybijtje schreef:Even een super pedagogisch verantwoorde opmerking van mijn kant: geef jezelf een schop onder je hol en stel je niet zo aan. Als jij eind van het jaar ineens wel goede punten kan halen, kun je dat de rest van het jaar ook. Blijkbaar heb je je al zo vastgepind op het idee om te stoppen dat je alle verdere ideeën in de wind slaat. De enige die hier iets kan veranderen ben jij. Dus of je stopt met "huilen" en gaat ervoor, zoekt eventueel studiebegeleiding en haalt je middelbare school diploma. Of je solliciteert alvast bij een supermarkt om tot je 70e achter de kassa te zitten. Volgens mij kan dat zelfs niet zonder diploma maar ik probeer optimistisch te zijn. Je krijgt in het leven vrijwel niets zonder er werk in te stoppen.
REnD schreef:Ouders willen mij gewoon op paardenhouderij en -sport mbo hebben en daarna mn paravetrinair mbo, en dan hbo met dieren doen

. Denk daar goed over na!
). En hoewel het 2 jaar langer heeft geduurd om naar het mbo te gaan, ben ik zoooo blij dat ik nog 2 jaar heb gehad om meer na te denken. Op de havo wist ik het ook helemaal zeker; ik ga een opleiding in de paarden doen! Ik wist zeker dat ik nooooooit een leven zonder paarden wilde. Ik was er zeker van dat ik elke dag met de paarden wilde doorbrengen.
Nog blijer ben ik dat ik niet met mijn achterlijke kop een paardenopleiding ben gaan doen. Ik doe nu de verkorte opleiding accountmanagement, ik vind dit een leuke opleiding en heb het hier naar mijn zijn. En er zijn genoeg baankansen en je werkt niet voor een hongerloontje. Mocht ik over een paar jaar weer de kriebels krijgen om met paarden bezig te zijn, dan kan ik die in ieder geval ook zelf bekostigen.
Esmee_98 schreef:Ik dacht ook dat het bij mij zo was, maar bij ons op school waren de gemiddelden van jaar 3 en 4 het resultaat van de schoolexamens. Ik moest dus wel het 3e jaar overdoen, omdat het onderdeel van het examen was. Ik weet eerlijk gezegd niet of dit op alle vmbo scholen zo is, maar ik zou je daar in ieder geval nog wel even goed over laten informeren.
Citaat:wil dat ook best doen maar niet alleen je hippische bedrijfskunde. ook veel contact met paarden en rijden zelf
REnD schreef:jamar als ik 3 havo haal omdat ik naar mbo wil. moet ik wel weten wat ik wil gaan doen. gaat er ook om dat ik onderbouw al moeilijk vind laatstaan bovenbouw. en ik ben veel liever met een vak bezug dan met alles van de middelbare
) paarden te kunnen kopen en houden.