Problemen met karakter op middelbare school

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:19

Janneke2 schreef:
Visueel gesproken: er valt licht op je netvlies, die informatie gaat naar binnen, je amygdala zit vrij dicht achter je ogen, de hersenschors "waarmee je ziet wat je ziet" (de visuele cortex) zit in je achterhoofd. Daarna gaat de informatie weer naar voren en kun je nadenken over wat je ziet.
Dus nog voor je weet wat je ziet - en laat staan voor je er over zou hebben kunnen nadenken, is de informatie al in de amygdala.
De amygdala scant alle langskomende informatie op de vraag: "zou dit gevaarlijk kunnen zijn, ja of nee? "

Een stille meelezer die even uit dr hoekje komt.. maar bovenstaande is de grootste neuro-onzin die ik in tijden gelezen heb. Omdat de amygdala dichter bij het oog ligt wordt informatie daar als eerste verwerkt? Oh my.. |(

Anyway, TS, klinkt alsof je goed op weg bent en goede begeleiding om je heen hebt die je serieus nemen, probeer tussendoor ook wat fijne ontspanning te vinden ;) :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:44

MacavityL schreef:
Een stille meelezer die even uit dr hoekje komt.. maar bovenstaande is de grootste neuro-onzin die ik in tijden gelezen heb.

Dank je wel voor het compliment!
Citaat:
Omdat de amygdala dichter bij het oog ligt wordt informatie daar als eerste verwerkt? Oh my.. |(

Oh, you!
Wat denk jij nou precies...?
Jij spreekt schande over eerder - maar over welke 'eerder' hebben we het?
(Ik schreef over 'informatie wordt eerder in de amygdala verwerkt dan dat het via de visuele cortex in het temporale integratiegebied overdacht kan worden'; zij het dat het gaat over parallelle ipv seriële processen. En met de positie van het oog zelf heeft het niet zo veel van doen...)

Opbouwende kritiek: graag en veel, maar ik geloof dat je mijn tekst niet eens echt gelezen hebt. |(

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 19:51

@MacavityL Het lukt op dit moment zeker om tussendoor fijne ontspanning te vinden, naar stal en naar bijrijdpaard, thuis gewoon lekker bezig zijn met de dingen die ik nog wilde doen maar steeds geen tijd voor had en mijn moeder en ik gaan volgende week naar Jumping Amsterdam :) enz. Verder hoop ik dat ik natuurlijk ook nog steeds genoeg kan gaan ontspannen als ik weer naar school toe ga, en als het allemaal weer te veel wordt, doen we weer een stapje terug.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:58

[oeps te laat om een stelfout te her-stellen..]

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 21:21

Ik ga ondertussen alweer een paar weekjes naar school, waar ik de vakken CKV, godsdienst, wiskunde en Nederlands volg (deze hoeveelheid vakken is precies genoeg). Het gaat op zich wel redelijk. Aan het begin nog wel wat "probleempjes" gehad met Nederlands, maar dat gaat nu gelukkig ook beter. Wel vind ik het nog steeds lastig om naar school te gaan en om op tijd te zijn. Ik heb de laatste tijd ook weer dagelijks hoofdpijn.
Het ziet er naar uit dat ik CKV en godsdienst inderdaad dit jaar kan gaan afsluiten, dat is in ieder geval fijn.
Ik heb nog 2 keer ritmische massage gehad, aangeraden door de huisarts, maar dat was toch niks voor mij. Ook heb ik druppels voorgeschreven gekregen voor de vitaliteit en "slik" ik vitaminen (kauwtabletten) en vitamine B12 (smelttabletten), hier merk ik eigenlijk niet zo veel van.

Gisteren hebben we (mijn moeder en ik) een afspraak gehad met een psychologe, zij is ook bekend met mijn "problematiek" en ik denk ook dat zij mij verder kan helpen. Volgende week hebben we weer een afspraak. We zijn het ook veel met elkaar eens over hoe we dingen zien of aan moeten pakken. School moet in kleine stapjes weer opgebouwd worden en daar gaan we ook voor zorgen, zodat het niet volgend schooljaar meteen weer verkeerd gaat.

Naast school probeer ik nog steeds zo veel mogelijk leuke dingen te doen (natuurlijk ook naar de paarden) en ook tot rust te komen.

Ergens voor of na de voorjaarsvakantie hebben we als het goed is ook weer een gesprek met school. (En ik heb deze week ook weer een afspraak met de maatschappelijk werkster)

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 20:30

Na een aantal weekjes weer naar school (met 4 vakken) bleek dat het toch niet ging. Om überhaupt naar school toe te gaan of op school te zijn kostte al te veel energie/moeite. Ik zit nu dus al weer een tijdje thuis. Ik ga 6 dagen per week naar de paarden (stal of verzorg-/bijrijdpaarden) en 1 dag niet als "rust"dag (wanneer ik naar de psychologe ga). Op de momenten dat ik thuis ben heb ik ook nog genoeg te doen, ik hoef me zeker niet te vervelen ;)

Verder is het qua school nog niet helemaal uitgedacht/opgelost zeg maar. Wij willen graag dat ik (zodra ik het weer aan kan) met IVIO ga beginnen (thuis/online onderwijs). Ik weet echter nog niet of ik nu vwo of havo wil gaan doen en wat handig is. Ook moet de school deze oplossing nog accepteren.
Hier zijn we dus nog mee bezig.

Mungbean

Re: Problemen met karakter op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:59

Ach, dat is jammer dat het toch niet zo goed gelopen is.
Maar wat ontzettend fijn dat jullie thuis zo goed ermee bezig zijn en niet definitie uitgaan van enkel de ene standaard one size fits all manier.

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 17:27

Het is alweer eventjes geleden, maar het gaat nog steeds goed met me :D
Ik ga bijna elke dag naar de paarden en doe ook veel nieuwe en leuke ervaringen op. Ook ben ik begonnen met autorijlessen (en heb m'n theorie in 1 x gehaald :D ).

We hebben samen met de school een uitgebreid plan opgesteld. Dit moet eerst wel nog goedgekeurd worden en na de zomervakantie hebben we weer een gesprek. Het plan is om na de zomervakantie met havo 5 te beginnen. (Ik moet daarvoor wel nog eindtoetsen van havo 4 maken). Ik mag zelf bepalen met welk vak ik begin, hoeveel en welke vakken ik tegelijk volg, wanneer ik een toets wil maken en dus hoe lang ik er over doe (mag dus ook meerdere jaren). Ik mag dit allemaal thuis doen, behalve dan de toetsen maken, maar die hoef ik dus niet in een klas te maken op hetzelfde moment als alle andere kinderen. Mocht het op deze manier niet lukken, kunnen we eventueel altijd nog (een) IVIO pakket(ten) aanvragen. Hier zijn we natuurlijk erg blij mee :)

De school wilt nog dat mijn IQ getest wordt voordat het plan dus goedgekeurd wordt. Dan moet ik wel getest worden door iemand met verstand van mijn 'karaktereigenschappen', zoals mijn psychologe. Alleen is het geld waarmee we de psychologe betalen (persoonsgebonden budget) te weinig voor nog een IQ test. Dus hoe dat opgelost gaat worden..
En ook al komt er dan een gemiddeld of laag IQ of wat dan ook uit de test, dan is er blijkbaar geen reden om aanpassingen voor mij te maken, maar dan zal normaal onderwijs nog steeds niet te volgen zijn voor mij..
Zodra ik meer weet, zal ik het weer laten weten.

Mungbean

Re: Problemen met karakter op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 18:38

Wat een fijne update en wat een super instelling heb jij. Genoeg mensen die bij de pakjen neer zouden gaan zitten.
Dat komt helemaal goed :)