Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DeEenhoorn

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:00

Dankje Koper :D
En ja, sorry.. Kan er niet zoveel aan doen dat m'n ouders de hond 'hond' wilden noemen :') is wel beter dan dog of hund roepen toch :P

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:51

Koper schreef:
En die motivatie... ik kom uit een filolofielenfamilie, mijn grootmoeder was germanist en ik heb een zus die taalkundige is. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en misschien is het ook nog wel een stukje compensatie voor het volstrekte gebrek aan motivatie bij de talen die ik met frisse tegenzin heb moeten leren. In mijn geval Spaans en Italiaans. Sorry voor de Italiaans-mensjes hier maar ik heb zo'n hekel aan Italiaans :o Hoort bij een nare periode in mijn leven.

Ik zou het Italiaans toch maar een tweede kans geven Koper... Een taal kan niets doen aan de associaties die jij erbij hebt. Voor mij was de lol er voor het Russisch de afgelopen jaren behoorlijk af. Rusland en het westen drijven steeds verder uit elkaar en ik begon me af te vragen: wil ik überhaupt nog wel met Russen praten? Maar als je even verder denkt, dan daagt al gauw het feit dat een land wel meer te bieden heeft dan zijn leiders, en dat een taal er al helemaal niets aan kan doen. Zeker in het geval van talennerds als wij: die zes gezellige naamvallen hebben niks met het Kremlin te maken. :D

Een taal biedt nou juist toegang tot de mooiste en minst aanstootgevende dingen van een andere cultuur, en met mensen uit andere landen kun je prima over iets anders dan politiek praten. Zo werkt het vast ook wel voor jou: luister naar een opera, praat met een paar Italianen en de nare associaties verdwijnen in minder dan geen tijd naar de verre achtergrond.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:01

DeEenhoorn schreef:
Jaa ik heb zelf een hond die perro heet, is een reu. Ik heb het niet bedacht :')
[/quote]
Er is een ijslanse "kunstenaar" die zich Perro noemt. Je wil niet weten waarom.... :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 14:04

O ik versta prima Italiaans en als het moet kan ik mij ook verstaanbaar maken. Maar als er nou best wat talen zijn die me beter liggen weet ik wel waar ik mijn aandacht aan wil besteden. Mijn Italiaanse stiefvader is morgen jarig en ik ga 'm zeker bellen maar hij spreekt gelukkig ook Spaans. Met hem heb ik ook altijd Spaans gesproken. Dat vind ik wel prima zo.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:05

Ik lees mee. Ik zou Duits moeten doen, aangezien ik in Duitsland woon, maar heb er vaak de puf niet meer voor na werktijd :o

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:08

*valt binnen zonder het hele topic te lezen*

Ik wil deze zomer wat Koreaans gaan leren! Spreek al een beetje Chinees, maar dit heb ik op school gehad van een Chinese docent. Hier wil ik volgend jaar mee doorgaan, nu eerst een beetje Koreaans. Ga namelijk aankomend semester in Zuid-Korea studeren en dan kan een beetje kennis van de taal geen kwaad haha.

Is dat duolingo een handig programma? Heb absoluut geen talenknobbel dus alle hulp is welkom :P

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:12

Wat een goed topic, ben al heel veel nuttige links en tips tegengekomen. Ik wil ook weer gaan leren. Ik ben vertaler Engels, ben destijds tegelijk met Frans gestart maar twee studies tegelijk werd te veel. Nu wil toch weer wat aan Frans gaan doen. Russisch kan ik ook een beetje, heb jaren geleden een cursus 'Russisch voor beginners' van NTI gevolgd. Maar ook dat is weer een beetje weggezakt. Ik ga me eens hier en daar aanmelden op de door jullie genoemde links.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 14:12

Mijn god Goldwynn waar begin je aan... ik heb heel diep ontzag voor mensen die met talen als Koreaans en Japans aan de slag gaan. Of Hongaars for that matter. Alles wat niet indo-europees is.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:17

Tja. Ik heb wat met Azië. Voornamelijk Korea maar ook de andere landen interesseren me zeer. Gelukkig zijn de colleges gewoon ik het Engels, maar op straat is het wel handig om hallo en doei te kunnen zeggen. Net zoals vragen waar de wc is xD. Maar dan is het kennen van de hangul (het schrift) voor man en vrouw ook wel handig. Dus dat staat er voor de zomer op de planning ^^

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:19

Koper schreef:
Mijn god Goldwynn waar begin je aan... ik heb heel diep ontzag voor mensen die met talen als Koreaans en Japans aan de slag gaan. Of Hongaars for that matter. Alles wat niet indo-europees is.

Ik heb ooit Turks geprobeerd, dat is een relatief gemakkelijke taal. Ik wil ook ooit Arabisch doen (dat is wel twee slagjes moeilijker dan Turks), omdat me dat erg trekt, maar ik moet me inhouden en eerst maar eens behoorlijk Spaans, Italiaans, Russisch etc. onder de knie krijgen... Maar ik wil maar even zeggen: niet elke niet-Indo-Europese taal is even moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:25

Koreaans lijkt me ook gaaf! Ik luist ook veel Koreaanse muziek, en ik versta er niks van, maar vind het wel erg mooi. :D

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:30

Leuk topic :)

Ik ben al een tijdje met alfabetten bezig van syrillisch ( russisch ) en ( oud ) grieks . En ook cijfers daarin . Met grammatica erbij gaat voor mij de lol eraf , gewoon woorden kunnen ontcijferen is leuk genoeg . Latijnse woordjes ook een tijdje gedaan . Heb een tijdje arabisch en hebreeuws tekens gedaan, maar op de 1 of andere manier boeide dat niet... Japans met z'n 2000 tekens begin ik niet aan :+

Leuke tips komen er voorbij trouwens !

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 14:37

musiqolog schreef:
Ik heb ooit Turks geprobeerd, dat is een relatief gemakkelijke taal. Ik wil ook ooit Arabisch doen (dat is wel twee slagjes moeilijker dan Turks), omdat me dat erg trekt, maar ik moet me inhouden en eerst maar eens behoorlijk Spaans, Italiaans, Russisch etc. onder de knie krijgen... Maar ik wil maar even zeggen: niet elke niet-Indo-Europese taal is even moeilijk.

Dat is waar, ik denk wel dat bij voorbeeld Bahasa Indonesia makkelijker onder de knie te krijgen is dan Russisch.

Goldwynn daar zeg je wat. De wc kunnen vinden is superpraktisch en helemaal als er geen "wc" op staat. Dat heb je inderdaad al gauw in een taal zonder w of c. Ik begrijp het helemaal :j

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:44

Interessant topic!!
Ik kan me, na bijna 1,5 jaar in Zweden te hebben gewoond, prima redden in het Zweeds.
Woon vlakbij Finland, dus wil wel wat basics Fins leren. Niet om de taal te leren, maar wel om de taal te begrijpen.
IJslands kan ik redelijk lezen, Deens en Noors vrij goed.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:50

Twee klasgenoten leren van mij koreaans, man, als je die met zijn 2e hoort praten... :')

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:09

Wat een leuk topic, door hier mee te kletsen hoop ik wat actiever aan de slag te kunnen gaan. Ik wil onwijs graag Turks leren en ik hoop dat volgend jaar zomer onder de knie te hebben want dan zou ik graag een hele zomer daar willen werken. :) Ik moet zeggen dat het me nog niet meeviel, maar dat komt ook doordat ik vind dat je via duolingo een beetje in het diepe wordt gegooid in het begin. Ik ga me nog even oriënteren op andere websites en als ik wat verder gevorderd ben zijn er vast wat Turkse vrienden die even willen skypen met me om te oefenen.

Daarnaast ga ik na de zomervakantie voor Duits lerares studeren, dus mijn Duits zal ook flink verbeterd worden. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 15:14

In het diepe worden gegooid is natuurlijk wel dé manier. Het nadeel als je alles zelf doet (zonder docent) is dat het wat lastig wordt om vragen te stellen. Zo kwam ik gisteren een voorzetsel tegen waar blijkbaar een tweede naamval bij hoort. Ik vond de rest van de zin er al zo raar uitzien maar goed, tweede naamval dus :P Alleen... hoe kom je er dan achter of het echt zo is. Ik heb er op door gezocht en inderdaad: ik heb 'm ook met andere genitieven kunnen vinden. Dus dan ga ik er maar van uit dat het klopt. Ik heb een grammatica volledig in het IJslands. Dus met grammaticale begrippen ook in het IJslands. Gloep. Maar het went snel en je komt er meteen goed in :)

Ik ben wel héél blij dat ik goed verankerd Noors heb. Scheelt een boel met puzzelen :P
Laatst bijgewerkt door Koper op 25-06-16 15:32, in het totaal 3 keer bewerkt

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:16

sinds 7 juli 2015 wonen we in hongarije, oftwel leren wij hier hongaars :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:17

gabyfedde schreef:
Interessant topic!!
Ik kan me, na bijna 1,5 jaar in Zweden te hebben gewoond, prima redden in het Zweeds.
Woon vlakbij Finland, dus wil wel wat basics Fins leren. Niet om de taal te leren, maar wel om de taal te begrijpen.
IJslands kan ik redelijk lezen, Deens en Noors vrij goed.

gaaf dat je in zweeds lapland woont :D

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:25

Leuk topic! Ik laatst ben begonnen met Noors op duolingo. :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:26

Galathil schreef:

Leer jij al niet genoeg talen :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 15:33

Galathil schreef:

Laat maar weten als je ergens hulp bij nodig hebt :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:34

Koper schreef:
In het diepe worden gegooid is natuurlijk wel dé manier. Het nadeel als je alles zelf doet (zonder docent) is dat het wat lastig wordt om vragen te stellen. Zo kwam ik gisteren een voorzetsel tegen waar blijkbaar een tweede naamval bij hoort. Ik vond de rest van de zin er al zo raar uitzien maar goed, tweede naamval dus :P Alleen... hoe kom je er dan achter of het echt zo is. Ik heb er op door gezocht en inderdaad: ik heb 'm ook met andere genitieven kunnen vinden. Dus dan ga ik er maar van uit dat het klopt. Ik heb een grammatica volledig in het IJslands. Dus met grammaticale begrippen ook in het IJslands. Gloep. Maar het went snel en je komt er meteen goed in :)

Ik ben wel héél blij dat ik goed verankerd Noors heb. Scheelt een boel met puzzelen :P

Ik bedoelde meer dat er verwacht wordt dat je al zoveel woorden kent én meteen de grammatica begrijpt. Dan heb ik alleen nog basic 1 gedaan. :P

IJslands lijkt me ook pittig hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:41

Wat leuk dat iedereen zo goed bezig is.. Talen als Japans, Chinees en Hongaars lijken mij echt verschrikkelijk! :') Zo lastig!
Ik heb ook totaal geen talenknobbel, maar omdat ik al 14 jaar op vakantie ga naar Italië kan ik al wat, dat is altijd handig! :))

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:42

Italiaans lijkt me ook geweldig om te kunnen, ooit aan begonnen via duolingo en ik vond het op zich goed te doen. :) Eerst maar eens Turks leren, ik moet nu eens wat afmaken van mezelf. :P