Ziekgemeld op werk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:45

Caatje87 schreef:
Hoho mensen... hoe het ook loopt TS heeft recht op haar geld voor de gewerkte uren.
Natuurlijk is het niet handig om je op die manier ziek te melden en daarna niet even te bellen o.i.d. Maar de baas van ts had wel even kunnen reageren of zelf kunnen bellen. Daarnaast is ts 16 en moet ze nog een hoop leren.

Maar baas van ts als je dit leest: haar gewerkte uren moeten gewoon betaald worden.

Vandaar ook mijn vraag, krijgt ze het in haar hand of via de bank gestort?

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:45

Vala schreef:
Gottegot, dit is echt de app-generatie zeg, alles gebeurd via de app tegenwoordig, binnenkort kun je trouwen en weer scheiden via de app.
Sorry TS maar je hebt dit zelf zover laten komen. Dat je ziek was daar kun je niks aan doen. Maar had gewoon gebeld om je ziek te melden en was er daarna gewoon naartoe gegaan. En doe dat alsnog, desnoods met een volwassene erbij. Ook al mag je niet meer terugkomen dan zou het face to face uitpraten je nog sieren, al is het alleen maar voor jezelf om ervan te leren en op te groeien tot volwassene.
Dat je baas op de hoogte is van dit topic daar zou ik me niet door laten tegenhouden. Je baas is als het goed is wel een volwassene en ik vind dat die zich ook als zodanig op moet stellen. Al dat gerel via internet of app heeft nog nooit ergens toe geleidt.

Ziek zijn is geen keuze!!! Durf dat maar eens te zeggen tegen iemand die ongeneeslijk ziek is!!!!

Ik heb het hier ook niet over een ongeneeslijke ziekte.
Maar als je buikpijn hebt bijvoorbeeld.
Je gaat een weekendje weg met vriendinnen en je hebt buikpijn. Maar je mocht die vriendinnen toch al niet zo, meld je je sneller ziek dan dat je een weekendje weg gaat met vriendinnen die je heel graag mag.

Daarin bedoel ik ziek zijn is een keuze, je kan een hoofdpijn, buikpijn of verkouden zijn maar je kan ook een paracetamol nemen en het toch gaan proberen. Dat word vaak meer gewaardeerd dan dat je bijvoorbaat zegt ik ben ziek.
Uitzonderingen dus daar gelaten, maar je kan natuurlijk van een mugje een olifant maken.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:48

nine1987 schreef:
Ik snap de verwarring.. Excuses..

Maar t was echt een aanname van mij.. :j

Woops, verkeerd opgevat dan. :)

Verder ben ik het eens met Denise.

Er is ziek.. en er is ZIEK. Sommige mensen melden zich al ziek bij 3 buikkrampen of een beetje hoofdpijn en verkoudheid.
Terwijl andere doorgaan totdat ze letterlijk naar huis gestuurd worden. Nu wil ik niet zeggen dat dit de beste keuze is, maar er is vast een mooie tussenweg.
Laatst bijgewerkt door Nagini op 21-06-16 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:49

nine1987 schreef:
Pardon? Jj laat in de eerste instantie niks meer van je horen..

Jij onderneemt geen concrete stappen om de situatie recht te zetten.. (ik al baas zou ook geen telefoontje/appje tolereren), je hoort langs te gaan en face to face je excuses aan te bieden..

En je gaat ineens weg..

Ik snap echt wel dat je baas not amused is, en dat ze pas betaalt als dit hele gebeuren is rechtgezet.. Daarnaast is t paardenwereldje klein en is je baas op de hoogte van dit topic.. (nog een reden om echt niet blij te zijn
.)

Ik denk dat joj het vertroywen van je baas behoorlijk beschaamd hebt en dat zij wacht op tekst en uitleg, voordat er een cent betaald wordt..

Als de baas blijkbaar mee leest dan heb ik bij deze een berichtje aan de baas.

Ik snap dat je niet blij bent met het feit dat ts afzegt via de app in je vakantie. Maar jij bent hier de volwassene en degene die volledig vertrouwt op 1 iemand van 16 (iemand die dus niet volwassen is). Op het moment dat ze appt laat je niks van je horen. Dit vind ik behoorlijk onproffesioneel. Jij bent hier de volwassene en hoort hier boven te staan. Als Ts niet meer hoeft te komen prima, maar bel haar dan of laat haar op een andere manier weten dat ze ontstlagen is en laat het niet zo in het luchtledige hangen. Zat TS fout: ja zeker. Maar je moet ook begrijpen dat mensen op die leeftijd nu dingen niet altijd even handig aanpakken. Je leest hier zelfs in het topic dat ze niet weet hoe ze er mee om moest gaan, dus lijkt me een mooie taak om haar zelf te contacten, als was het maar om haar op een fatsoenlijke manier te ontslaan.

TS. Je hebt dit ontzettend onhandig aangepakt laat dit een les zijn. Op het moment dat je weet dat je baas op vakantie is en er is geen vervanging moet je ongeveer wel half dood zijn wil je niet meer op komen dragen. Ik ben wat koortsig en wat duizelig dus het leek me niet zo handig kan echt niet. Dan hoor je gewoon te gaan en als dan blijkt dat het echt niet gaat kan je naar huis. Je zou van mij ook flink op je flikker hebben gekregen. En ziekmelden doe je door te telefoon en niet via de app.
In 1e instantie zou ik gezegd hebben ga langs en bied je excuses aan, maar aangezien je baas op de hoogte is van dit topic weet ik niet of dat nog gaat helpen. Hopelijk besteft ze wel tijdens het lezen dat jij verlegen was en je schaamde en niet wist hoe je het aan moest pakken.

Ik sta wel vreemd te kijken over de reacties dat ts 1st excuses moet maken voordat ze loon zou moeten krijgen. Dat heeft totaal niks met elkaar te maken. Je hebt gewerkt en dan gewoon recht op loon. Sterker nog, wettelijk staat er gewoon vast hoe lang je als baas er over mag doen om een werknemer te betalen. Bij een weekloon mag de betaling maximaal een maand op zich laten wachten, bij een maandloon maximaal een kwartaal. Dus ongeacht de gedragingen van de werknemer na het laatste verrichte werk

Horsa

Re: Ziekgemeld op werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:55

Een beetje respect voor je werk gever s.v.p. - vanuit haar oogpunt zat ze met een probleem. Je zou haar kunnen zeggen dat je dat begrijpt en vragen of je mag vragen of er iets is dat je kan doen om het goed te maken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:58

knuffeldier schreef:
<SNIP>
Sterker nog, wettelijk staat er gewoon vast hoe lang je als baas er over mag doen om een werknemer te betalen. Bij een weekloon mag de betaling maximaal een maand op zich laten wachten, bij een maandloon maximaal een kwartaal. Dus ongeacht de gedragingen van de werknemer na het laatste verrichte werk

Ik gok even dat de betaling in dit 'dienstverband' niet geheel 'wit' is.....sterker nog, het zal inktzwart zijn. Dan heeft het weinig zin om de wet erbij te halen.......

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:02

Imo heeft het geld niets te maken met het onderwerp van dit topic, wat door ts zelf is geopend.

Wat de meerwaarde is om dit ineens te melden in dit topic, weet ik niet.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:03

Zonde dat dit een soort 'strijd' geworden is. Naar mijn idee moet de werkgever hier in zich volwassen opstellen. Dat had in eerste instantie een reactie op het eerste appje van TS moeten zijn. Al was het iets in de trant van: 'Als je je ziek meldt, stel ik het op prijs dat je even belt. Bel je straks even?'
En niet iets van 'ik rekende op je' en daarna niks meer laten horen. Zo hou je de communicatie via de app toch in stand? Ga dan niet afgeven op TS dat ze moet bellen.
Ik weet ook niet hoe de communicatie normaal gesproken verloopt. Ik heb een 'grote mensen baan' (mag ook wel op je 34e :+ ) en ik app regelmatig met mijn teamleidster, ook als ik niet kan komen werken ivm ziekte oid.
De enige manier dat dit opgelost kan worden is als een van de twee zich volwassen op gaat stellen en even contact zoekt via de telefoon of langs gaan. Volgens mij is dit gewoon een misverstand wat prima opgelost kan worden.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:04

Ben ik dan nu de enige die vind dat de werkgever hier ook wel een iets andere rol mag spelen?

Als ik mijn baas bel en zij neemt niet direct op dan kan ik over het algemeen binnen een x aantal minuten een bericht ontvangen dat ze me later terug belt. Zodra zij tijd heeft wordt ik direct gebelt.
Verder word alles via bellen besproken maar dat staat ook in mijn contract.

Tegenwoordig wordt er steeds meer via de app geregeld. En als er aan TS niet duidelijk uitgelegd is hoe en wat kan ik mij best voorstellen dat zij een appje stuurt.
Hoe ziek TS op dat moment is geweest kunnen wij niet over oordelen toch? Ze wordt hier nu vooral aangespoord om overal maar door heen te gaan lopen; nou als een baas ergens niet blij mee is ..... Pak je rust en zorg dat je één dag ziek bent en niet een hele week.

Tuurlijk had TS het anders kunnen aanpakken. En ergens vraag ik mij ook af waar de moeder/ouders van TS in dit hele verhaal zijn. Ik kreeg op die leeftijd toch wel wat tips mee of een schop onder m'n hol.

Maar feit blijft wel dat ik het zéér onprofessioneel vind van de wergever dat zij weigerd om even terug te bellen. Of een appje om een afspraak te maken. Een eerste baantje worden er nu eenmaal fouten gemaakt. Ziek zijn kies je niet uit, plan je ook niet .. maar om dan zo behandelt te worden. Doe normaal zeg.
Wie is hier nu volwassen?

En rekenen op één persoon (een 16jarige....) beetje vreemd. Mag hopen dat zij niet als 16jarige als eind verantwoordelijke op die dag werd gesteld. Heel vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:05

Ik heb zo het vermoeden dat er meer speelt, aangezien TS nu ineens begint over geld en dat d'r werkgever kinderachtig doet. Kan me zomaar voorstellen dat werkgever zoiets heeft je komt je geld maar halen en TS daar de zin/tijd/ballen/you name it niet voor heeft of maakt.

TS. Jij hebt je ziek gemeld destijds. De bal ligt bij jou. Je baantje zal je inmiddels wel kwijt zijn denk ik.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:06

xDenies schreef:
Ben ik dan nu de enige die vind dat de werkgever hier ook wel een iets andere rol mag spelen?

Als ik mijn baas bel en zij neemt niet direct op dan kan ik over het algemeen binnen een x aantal minuten een bericht ontvangen dat ze me later terug belt. Zodra zij tijd heeft wordt ik direct gebelt.
Verder word alles via bellen besproken maar dat staat ook in mijn contract.

Tegenwoordig wordt er steeds meer via de app geregeld. En als er aan TS niet duidelijk uitgelegd is hoe en wat kan ik mij best voorstellen dat zij een appje stuurt.
Hoe ziek TS op dat moment is geweest kunnen wij niet over oordelen toch? Ze wordt hier nu vooral aangespoord om overal maar door heen te gaan lopen; nou als een baas ergens niet blij mee is ..... Pak je rust en zorg dat je één dag ziek bent en niet een hele week.

Tuurlijk had TS het anders kunnen aanpakken. En ergens vraag ik mij ook af waar de moeder/ouders van TS in dit hele verhaal zijn. Ik kreeg op die leeftijd toch wel wat tips mee of een schop onder m'n hol.

Maar feit blijft wel dat ik het zéér onprofessioneel vind van de wergever dat zij weigerd om even terug te bellen. Of een appje om een afspraak te maken. Een eerste baantje worden er nu eenmaal fouten gemaakt. Ziek zijn kies je niet uit, plan je ook niet .. maar om dan zo behandelt te worden. Doe normaal zeg.
Wie is hier nu volwassen?

En rekenen op één persoon (een 16jarige....) beetje vreemd. Mag hopen dat zij niet als 16jarige als eind verantwoordelijke op die dag werd gesteld. Heel vreemd.

Nouja, vind ik dus ook wel een beetje hoor. Zie mijn post boven jou.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:09

Anoniem schreef:
Ik heb zo het vermoeden dat er meer speelt, aangezien TS nu ineens begint over geld en dat d'r werkgever kinderachtig doet. Kan me zomaar voorstellen dat werkgever zoiets heeft je komt je geld maar halen en TS daar de zin/tijd/ballen/you name it niet voor heeft of maakt.

TS. Jij hebt je ziek gemeld destijds. De bal ligt bij jou. Je baantje zal je inmiddels wel kwijt zijn denk ik.

Dat denk ik ook.

Een 16 jarige is geen klein kind meer, ts heeft zich niet beter gemeld. Heeft een hele tijd daarmee gewacht en weigert om eens te bellen of langs te gaan.

Het hoort er nu eenmaal bij je soms dingen moet doen die je niet graag doet, als men dat niet leert, komt dat zeker niet ten goede als ts eenmaal wel volwassen is.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:12

Eens met Majabeestje en xDenies, niet alleen TS zit fout. De werkgever net zo goed. Heel bizar dat er blijkbaar zo veel afhangt van een 16-jarige met haar eerste baantje.

Tegenwoordig bespreek ik dingen als ziekte of ziekenhuis bezoeken nog wel eens via de app met mijn baas, maar in het begin was het inderdaad ook altijd bellen. Dat is sowieso gewoon goed om te leren en te doen, zeker als je jong bent.

Als je als werkgever een tiener aanneemt kan je er op rekenen dat er nog wel eens dingetjes mis gaan. Sommige tieners zijn enorm ongemotiveerd, anderen kunnen niet communiceren en weer anderen doen stiekem dingen die niet mogen enzo :+ De werkgever moet hierop voorbereid zijn en daar goed mee om weten te gaan om alles in goede banen te leiden. De ouders spelen hier ook een rol in overigens, vind ik. Ik had me van mijn moeder ook nooit zomaar zo lang ziek mogen melden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:14

chanel1985 schreef:
Anoniem schreef:

Dat denk ik ook.

Een 16 jarige is geen klein kind meer, ts heeft zich niet beter gemeld. Heeft een hele tijd daarmee gewacht en weigert om eens te bellen of langs te gaan.

Het hoort er nu eenmaal bij je soms dingen moet doen die je niet graag doet, als men dat niet leert, komt dat zeker niet ten goede als ts eenmaal wel volwassen is.

Eens. Daarnaast geeft TS zelf aan dat ze normal 2/3 dagen van te voren contact opnam met het bedrijf om te zien of en wanneer ze zou kunnen werken.

Dat de werkgever haar negeerde op de dag van ziekmelden: TS gaf aan dat de werkgever met vakantie was. Als ik op vakantie ben, word ik er ook niet vrolijk van als collega's van alles van mij verwachten. Prima dat ze mij melden dat ze ziek, zwak of misselijk zijn, maar ik heb NU vakantie. Als het voor het ziekzien "normaal" was dat de werknemer contact opnam om aan te geven dat ze wil komen werken, dan wacht ik dat bericht wel af. Of iig het bericht dat de werknemer weer capabel is om te komen werken

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:15

Ik sluit me aan bij oa xDenies, ik vind de werkgever -uitgaande van de verhalen van TS- nou ook niet echt professioneel overkomen. Vergeet niet dat er (naast goed werknemerschap) ook zoiets is als goed werkgeverschap!

Over het afmelden per app heb ik mijn mening eerder in dit topic al gegeven en ik vind het ook jammer dat de ouders van TS haar hier niet meer in begeleiden, dit zijn toch zaken die heel belangrijk zijn in je verdere carrière!
En voor de mensen die bang zijn dat de paarden verhongeren, kijk ook naar de werkgever - paarden voeren is geen rocket science.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 21-06-16 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:16

Ik zou als eigenaar van een bedrijf, het ook niet in mijn hoofd halen om een 16 jarige mijn toko te laten runnen in mijn afwezigheid :n

Een tiener moet nog zoveel leren, die begeleidt je. Maar laat je niet opdraaien voor een volledig bedrijf alleen :n

(Slimmer was geweest om de ouders er idd erbij te betrekken en de ts samen met haar ouders de verantwoording gaf van het voeren etc)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-06-16 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:17

vuurneon schreef:
Ik zou als eigenaar van een bedrijf, het ook niet in mijn hoofd halen om een 16 jarige mijn toko te laten runnen in mijn afwezigheid :n

Een tiener moet nog zoveel leren, die begeleidt je. Maar laat je niet opdraaien voor een volledig bedrijf alleen :n

Nou dit dus .. exact.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:22

Maar waar staat dat ts de manege helemaal moest runnen?

De werkgever rekende op haar aanwezigheid staat er in de openingspost, dat is iets anders dat ts die dag de baas was en alles alleen runde?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:23

chanel1985 schreef:
Imo heeft het geld niets te maken met het onderwerp van dit topic, wat door ts zelf is geopend.

Wat de meerwaarde is om dit ineens te melden in dit topic, weet ik niet.

Vraag het anders aan TS, die begon er namelijk over.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:24

Nouja, als er geen verantwoordelijkheid bij TS lag, zou het ook niet zo'n enorm probleem zijn als ze er een dag niet was.

In mijn tienerbaantjes had ik echt niet zo'n enorme verantwoordelijkheid dat ik me niet ziek kon melden :') alleen bij New York Pizza was het erg lastig als je niet kon, omdat je daar met precies genoeg aantal werknemers aan het werk bent. Dan moet er dus nog ff snel vervanging geregeld worden, maar ook dat moet dan toch prima lukken?

Een persoon meer of minder die helpt mesten moet niet uitmaken. En mocht dat wel een enorm probleem zijn, er is vast wel iemand die even kan helpen?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:28

Wat ik overigens nog niet snap, TS geeft aan dat haar werkgever op vakantie was. Vakantie is in mijn ogen meerdere dagen en niet alleen 1 dag. Dan mag ik er toch wel vanuit gaan dat er een plaatsvervangend bedrijfsleider is die de zorg draagt voor alle beestjes. En er niet alleen voor zorgt dat er stront is geruimd....

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:28

TS had zelf eerder terug contact moeten opnemen met haar werkgever.
Dat de ziekmelding via de app gegaan is is misschien raar. Maar zoals ik het begrijp regelde ze het samen altijd via de app. Dus ik kan me voorstellen dat ts er verder niet bij heeft stil gestaan om te bellen. Immers regelen ze alles via de app.

Na een schop onder haar kont heeft ts uiteindelijk gebeld (op advies van hier) en kreeg voicemail, en heeft daarop een app gestuurd. Waardoor de werkgever niet op word gereageerd.

Ik vind het van beide niet super aangepakt allemaal, maar je mag verwachten van de werkgever dat die zich wat professioneler op zou stellen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:30

Stop met da geapp op en neer maar ga er gewoon even heen.
Praat met elkaar dan weer je waar je aan toe bent.
Zo maak je het alleen maar moeilijker

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:39

kiki1976 schreef:
TS had zelf eerder terug contact moeten opnemen met haar werkgever.
Dat de ziekmelding via de app gegaan is is misschien raar. Maar zoals ik het begrijp regelde ze het samen altijd via de app. Dus ik kan me voorstellen dat ts er verder niet bij heeft stil gestaan om te bellen. Immers regelen ze alles via de app.

Na een schop onder haar kont heeft ts uiteindelijk gebeld (op advies van hier) en kreeg voicemail, en heeft daarop een app gestuurd. Waardoor de werkgever niet op word gereageerd.

Ik vind het van beide niet super aangepakt allemaal, maar je mag verwachten van de werkgever dat die zich wat professioneler op zou stellen.

Ik lees die bewuste reactie van ts dat ze om zich ziek te melden had gebeld, voicemail kreeg en toen maar een app stuurde en daarna nog een app of ze nog mocht werken. Niet dat ze nadat ze beter was nog een keer contact had gezocht of ze nog mocht werken, aangezien ze aangaf dat ze zich teveel schaamde om nog contact op te nemen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:42

Gillbo schreef:
Stop met da geapp op en neer maar ga er gewoon even heen.
Praat met elkaar dan weer je waar je aan toe bent.
Zo maak je het alleen maar moeilijker

DIT DUS! _/-\o_

Fokking ge-app......PRAAT met elkaar!