Deeltijd studenten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:16

Anoniem schreef:
Pfff, ik krijg opeens koudwatervrees.
Herkenbaar?

Er herkenbaar! In 2007 een jaar HBO Fysiotherapie gestudeerd, wat een slechte keuze was dat zeg..
Sindsdien altijd willen studeren, maar geen keuze durven maken. Bang het verkeerde te kiezen. Ook was ik toentertijd een echte puber met weinig motivatie en kon slecht/niet plannen. Gelukkig ben ik nu na 9 jaar erg gegroeid, en aan motivatie niks te kort haha.

Ik ga in september beginnen met de HBO bedrijfseconomie, deeltijd bij de HvA. Heb er zo ontzettend veel zin in!
Ben erg zoekende geweest in wat ik wilde, na gesprekken met werk(gever), vrienden, familie, open dagen, internet research en studiekeuzetest ben ik er van overtuigd dat dit de opleiding is die bij mijn past.
Enige nadeel is dat ik totaal geen ervaring heb en echt bij 0 moet beginnen, daarnaast ook nog geen gerelateerde werkplek. Wil eerst mijn P halen en daarna pas overstappen naar een andere werkgever.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:48

Ir111 schreef:
Verder klinkt het alsof je het nu perfect voor elkaar hebt hoor, relevante baan, regelmatig naar school én een eigen studiekamer! Dat laatste heb ik niet en zou ik heel graag hebben. Het is nu -zeker rond tentamentijd- soms best even lastig om goed af te stemmen wanneer ik rustig leren kan.

Wow bedankt dat je dat zegt dat doet me best goed! Heb ergens nog wel die faalangst zitten maar dat komt vast goed.
En je slaapkamer? Is die misschien groot genoeg om er nog een bureau enzo te plaatsen? (Weet verder niet wat je woonsituatie is)

Nog maar 2 maanden joh voor we beginnen. Zal wel ff pittig worden in het begin, ik werk 36 uur en weet nog niet zo goed hoe ik het wil gaan combineren allemaal met paarden/vrienden etc.

De deeltijders die nu bezig zijn: hoe delen jullie je tijd globaal in? Hebben jullie vaste studiemomenten in de week?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:05

Ik was in het begin drukker met mijn schoolwerk inrichten en snappen wat je wel en niet moet leren en hoe je overzicht houdt dan met de werkelijke lesstof. Zie ik achteraf. :+ Ik ben nogal perfectionistisch dus ik heb voor mezelf op alle fronten de lat laag gelegd in die periode; dus huishouden minder strak, paard af en toe rijden ipv volgens een schema, geen of weinig sociale dingen. Dat gaf wel ruimte en rust. Na een week of 4-6 had ik meer overzicht gelukkig.

Zal wel per persoon verschillend zijn bedenk ik me nu. Ik was al dik 20 jaar uit het schoolsysteem. Dat helpt niet. :D

Ik heb idd vaste momenten waarop ik met school bezig ben. En ook vaste momenten waarop dat niet mag. Ik kan soms een beetje overdrijven namelijk. :o

Wij wonen vrij klein, 2 kamers waarvan één een piepklein slaapkamertje is. Heel gezellig hoor maar tijdens leren voor school super onhandig. Vriendlief wilde morgen thuiswerken maar ik heb zaterdag een tentamen. Dan kan hij dus niet thuiswerken want dan lukt stampwerk gewoon niet. Maakwerk kan wel gewoon als hij er is trouwens.

En nu stop ik met SOG-gen. Vanmiddag praktijktentamen. :=

@Cardy; wat grappig, beetje hetzelfde verhaal als het mijne alleen deed ik er langer over om te beslissen wat ik wilde gaan doen. En dat is geworden... fysiotherapie! :')

Anoniem

Re: Deeltijd studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:11

Ik ben ook heel benieuwd hoe het leren er tegenwoordig aan toe gaat.
Ik ben nog gewend aan boeken en schriftjes

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:22

@ Ir111: Toevallig! haha
@ darkchrystal: Moet ik ook nog aan wennen inderdaad. Heb wel sinds kort een laptop/tablet in 1 van 10 inch. Merk op mijn werk dat ik sneller/gedetailleerder kan schrijven als ik dit via de laptop doe i.p.v. met pen en papier. Dus ben benieuwd of dit mij gaat bevallen.

las net dat mijn opleiding komend schooljaar op een andere locatie gehouden worden, en wel 5 a 10 minuten lopen vanaf mijn werk! Dus ben helemaal blij :D .

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:42

Ik heb ook gewoon nog een collegeblok en boeken hoor! :D Geen laptop of tablet, dat werkt voor mij niet. Ik moet aantekeningen opschrijven, dan ben ik selectiever in wat ik noteer en begrijp daardoor de stof ook beter. Ik zie eigenlijk ook alleen de voltijdstudenten (we hebben af en toe college samen met de voltijders) met een laptop of tablet in de les zitten, de oudere generatie gebruikt gewoon pen en papier. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:49

Ik gebruik áltijd mijn laptop :j . Ik kan niet zo goed meer schrijven sinds een operatie. Dus dan is het ideaal.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:51

Bij ons zit iedereen met laptop. En nog wel een schrijfblok erbij voor wat losse flodders. Ik typ veel sneller dan ik schrijf dus alleen daarom al.

Ik had het niet verwacht maar ik doe alles digitaal en vind dat ondertussen ook makkelijker. Ik print wel mijn samenvattingen uit voor een tentamen en obv de hardcopy maak ik mijn flash cards.

Heb sinds een paar maanden een super lichte, platte en snelle laptop. Fantastisch! Dat had ik eerder moeten doen, maakt mijn schoolleven een stuk makkelijker. :D

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:52

Ik krijg kramp in mijn hand van het vele schrijven :') . Geef mij maar een laptop, ideaal zeker ook omdat ik blind kan typen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:55

Ik ga er nog maar eens over nadenken hahaha

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:09

Het is ook erg persoonlijk darkchrystal. Probeer eens wat uit en kijk wat werkt voor jou. Ik ben dus zo'n student die zich van tevoren inleest, vragen stelt, luistert en weinig aantekeningen maakt (alleen als iets echt nieuw is voor me noteer ik het). Daarom heb ik ook weinig last van mijn langzame schrijftempo met het maken van aantekeningen. Per college heb ik een regel of 6 aan aantekeningen denk ik. Als het heel veel is, wel een halve A4. :')

http://educatie-en-school.infonu.nl/stu ... e-les.html

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:27

Dat is idd super persoonlijk. Ik lees me nooit in omdat mij dat onevenredig veel energie en tijd kost. Voor mij werkt het beter om in de les alles voor het eerst te horen. Ik kan vrij snel schakelen en kan dus ook gericht vragen stellen, ondanks dat de stof nieuw is. Maar dat is idd uitproberen. Zo kwam ik er achter dat inlezen voor mij niet werkt bv.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:44

Inlezen besteed ik ook niet veel tijd aan. Ik scan de tekst, blader even door het boek, draai eventueel de sheets uit en heb dan een idee wat we gaan behandelen. 30 tot 60 minuten per college, afhankelijk van het vak. Dus ook dat is heel persoonlijk en een kwestie van uitproberen. :)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:54

Bij mij verschilt het echt per vak. Van sommige vakken staan de sheets nog niet online van te voren dus dan schrijf ik eigenlijk altijd (collegeblok met tabbladen per vak). Wanneer de sheets wel online staan typ ik mijn aantekeningen bij de speaker notes. We moeten regelmatig schema's tekenen en dat schiet weer niet op op de laptop. Ik heb dus altijd laptop + collegeblok bij en kijk per les wat ik het fijnst vind.

Inlezen doe ik bijna nooit, dat kost veel te veel tijd en dan ga ik me vervolgens zitten vervelen tijdens het college.

Les samen met voltijders lijkt me trouwens echt niet fijn. Wij gaan veel sneller door de stof heen dan voltijders omdat we allemaal al werken en dus al iets meer bagage hebben.

Mijn week:
Maandag 8:30 - 17:00uur werk 18:00 - 21:45 school
Dinsdag 9:00 - 17:30uur werk 18:00 - 20:00 paard (soms 20:00-22:00 huiswerk)
Woensdag 9:00 - 17:30 werk (avond vrij of huiswerk)
Donderdag 8:30 - 17:00uur werk 18:00 - 21:45 school
Vrijdag 9:00 - 17:30 werk 18:00 - 20:00 paard
Zaterdag 9:00 - 13:00 paard 13:00-17:00 huiswerk
Zondag geen verplichtingen tenzij deadline van school

Tijd voor huishouden is er idd niet, dat doe ik 's ochtends voor het werk of mijn vriend doet het. Paardlief is een vz-paard en wordt op de overige dagen verzorgd door de eigenaar.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:55

Ik ben nog van de "jonge" generatie, maar ik heb ook altijd pen en papier bij me. Ik maar altijd tekeningetjes en teken pijltjes haha! Moet nog even gaan kijken hoe ik dat straks ga doen, een laptop mee is ook wel handig. Al weet ik nu al dat ik dan minder goed leer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:18

Ja ik denk dat ik dus ook beter kan schrijven, krabbelen en dingetjes tekenen...
Ik ben zelfs nog zo ouderwets dat ik een gewone agenda heb.
Met echte blaadjes, om op te schrijven.. :+

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:48

Heb ik ook DC...
Bij mij ligt get een beetje asn de les, soms op laptop, Andere les schrijf ik weer gewoon...

Voorbereiden heb ik mog miet veel gedaan voor colleges maar ga ik in het nieuwe jaar wel wat meer doen, komen wat lastige vakken aan...

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:31

Dee_Es schreef:
Bij mij verschilt het echt per vak. Van sommige vakken staan de sheets nog niet online van te voren dus dan schrijf ik eigenlijk altijd (collegeblok met tabbladen per vak). Wanneer de sheets wel online staan typ ik mijn aantekeningen bij de speaker notes. We moeten regelmatig schema's tekenen en dat schiet weer niet op op de laptop. Ik heb dus altijd laptop + collegeblok bij en kijk per les wat ik het fijnst vind.

Inlezen doe ik bijna nooit, dat kost veel te veel tijd en dan ga ik me vervolgens zitten vervelen tijdens het college.

Les samen met voltijders lijkt me trouwens echt niet fijn. Wij gaan veel sneller door de stof heen dan voltijders omdat we allemaal al werken en dus al iets meer bagage hebben.

Mijn week:
Maandag 8:30 - 17:00uur werk 18:00 - 21:45 school
Dinsdag 9:00 - 17:30uur werk 18:00 - 20:00 paard (soms 20:00-22:00 huiswerk)
Woensdag 9:00 - 17:30 werk (avond vrij of huiswerk)
Donderdag 8:30 - 17:00uur werk 18:00 - 21:45 school
Vrijdag 9:00 - 17:30 werk 18:00 - 20:00 paard
Zaterdag 9:00 - 13:00 paard 13:00-17:00 huiswerk
Zondag geen verplichtingen tenzij deadline van school

Tijd voor huishouden is er idd niet, dat doe ik 's ochtends voor het werk of mijn vriend doet het. Paardlief is een vz-paard en wordt op de overige dagen verzorgd door de eigenaar.

Bedankt voor je overzichtje!

Ik denk dat mijn schema er heel vergelijkbaar uit gaat zien, maar altijd ff handig om te zien hoe anderen het doen. Zal alleen iets langere dagen maken. Heb gelukkig straks wel alleen les met deeltijders, op maandag van 16:00 tot 22:00 uur.

Voor het huishouden zoeken we nu een hulp, ja best wel een luxe maar het scheelt een hoop tijd. :D

Oja enne ik ben een oldschool pen-en-papier-gebruiker, ik heb op de een of andere manier het idee dat ik alles dan beter onthou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:45

Mijn schema weet ik nog niet, alleen dat ik op dinsdag naad school ga.
Van 1600 tot 2130.
En twee dagen stage, of een dag en twee ochtenden bijvoorbeeld.

Ik ga ook maar schrijven. Ik houd wel van krabbels maken enzo en dat kan op een laptop niet

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 14:16

Les met voltijders is niet veel anders dan met deeltijdstudenten. Ze begrijpen sommige dingen minder goed of minder snel, maar daar hebben sommige deeltijders ook wel 'last' van. En voor die richting (bedrijfseconomie) zitten we inclusief voltijders nog maar op ongeveer 10 studenten, dus ik begrijp ook heel goed waarom ze ons bij elkaar in de klas stoppen voor die bedrijfseconomische vakken. ;)

Ik ben bezig met de laatste opdracht voor mijn P die ik volgende week in wil leveren. Krijg net het negatief bindend studieadvies binnen per mail, maar die lap ik nog maar even aan mijn spreekwoordelijke laars. Heb officieel tot 1 september om alle cijfers binnen te harken en zit nog te wachten op 2 resultaten. Wel spannend hoor, want ben dus nog niet zeker of ik na 1 september wel door mag. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 19:55

Oh wat stressen zeg.
Ik stress omdat ik nog geen officiele plek heb voor stage/werkervaring.
Hopelijk weet ik vrijdag meer, en heb ik dan toestemming...want dan kan ik de rest ook regelen.
Boeken, betalingen...

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 20:00

Ik heb een positief studie advies ontvangen op basis van de studiekeuzecheck :j alles was voldoende, dus ik ben helemaal blij!
Zit alleen in dubio want heb een banen aanbod gehad, heel erg leuk, precies wat ik wil en zelfs nog affiniteit met de paardensport. Alleen.. het is 40 uur. Dus geen tijd voor studie.
Wat moet ik nu doen... Deze baan is echt een "one in a lifetime". Studie loopt niet weg, de baan wel. Ik weet het even niet..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:17

Westernfreak schreef:
Ik ben bezig met de laatste opdracht voor mijn P die ik volgende week in wil leveren. Krijg net het negatief bindend studieadvies binnen per mail, maar die lap ik nog maar even aan mijn spreekwoordelijke laars. Heb officieel tot 1 september om alle cijfers binnen te harken en zit nog te wachten op 2 resultaten. Wel spannend hoor, want ben dus nog niet zeker of ik na 1 september wel door mag. :=

Poeh, dat lijkt me lastig zeg. Denk je dat je het gaat redden?

Ik zit te zwoegen voor mijn laatste tentamen dat ik as zaterdag heb. Maar de koek is zo vreselijk op. Heb echt NUL zin meer. Niks voor mij en lastig om mee om te gaan. Ik sta er op zich goed voor. Dit laatste tentamen moet minimaal een 5,5 zijn. Dat moet wel lukken maar ik scoor liever hoger natuurlijk. Nou ja, tandjes nog ff op elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:20

Lizzyy schreef:
Ik heb een positief studie advies ontvangen op basis van de studiekeuzecheck :j alles was voldoende, dus ik ben helemaal blij!
Zit alleen in dubio want heb een banen aanbod gehad, heel erg leuk, precies wat ik wil en zelfs nog affiniteit met de paardensport. Alleen.. het is 40 uur. Dus geen tijd voor studie.
Wat moet ik nu doen... Deze baan is echt een "one in a lifetime". Studie loopt niet weg, de baan wel. Ik weet het even niet..

Klinkt mij in de oren alsof je het diep van binnen wel weet..
Goed voors en tegens afwegen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 01:22

Anoniem schreef:
Hopelijk weet ik vrijdag meer, en heb ik dan toestemming...

En? Heb je duidelijkheid?