werken ik vind het soms best lastig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:17

Bij ons is pensioen in feite niet anders dan belasting vrij sparen. Dus alles wat je iedere maand daaraan verplicht moet inleggen krijg je altijd weer terug.
Bij werkgeverwissel laat je het op een pensioen bankrekening zetten die op je eigen naam staat. Je ziet dus gewoon hoeveel je hebt, mag er enkel nog niet aankomen.
Ik vind dat geen slecht systeem en een stuk transparanter.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 10:25

Ik denk ook weleens, zal het niet heerlijk zijn om de fiets te pakken en te zien hoever je over de wereld kan komen als je alle tijd hebt <3 als je handig bent koop je dan ergens waar het bevalt een stuk land en bouwt zelf een huis. Misschien zijn er ook gewoon teveel dingen die ik wil zien en doen waarvan ik weet dat ik dat in dit leven waarschijnlijk niet kan realiseren met de tijd die ik heb of vrij kan krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:30

Ik ben juist erg blij met mijn werk. Is ook maar net wat je zelf van maakt. Bij ons altijd gezellig veel uitdagingen en leer elke dag weer wat bij.
Daarnaast ben ik blij met mijn salaris, goede zorg die dit land biedt, vrijheid en veiligheid. Daar betaal ik graag belasting voor en ook om dit uit te kunnen delen aan andere mensen.
Werken doe ook niet alleen voor mij zelf.
Maar is maar net hoe je er in staat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:35

moonsparkle schreef:
Ik denk ook weleens, zal het niet heerlijk zijn om de fiets te pakken en te zien hoever je over de wereld kan komen als je alle tijd hebt <3 als je handig bent koop je dan ergens waar het bevalt een stuk land en bouwt zelf een huis. Misschien zijn er ook gewoon teveel dingen die ik wil zien en doen waarvan ik weet dat ik dat in dit leven waarschijnlijk niet kan realiseren met de tijd die ik heb of vrij kan krijgen.

Dat trekt mij dus totaal niet :D

Een vrienin van mij gaat ieder jaar een maand ergens (alleen) op reis. En dan niet via toeristen dingen maar slaapt bij coachsurfers enzo.
Vreselijk lijkt mij dat :')
Voor haar echter ieder jaar weer wat om naar uit te kijken :j

Babeth

Re: werken ik vind het soms best lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:41

Ik geloof niet dat we hier op aarde zijn om ons hele leven te werken voor een systeem waar ik niet in geloof. Ik ben tegen het huidig systeem en wil daar ook geen steentje meer aan bijdragen.
Daarom heb ik 3 jaar geleden besloten eruit te stappen en te doen wat ik altijd al wilde. Niet werken, maar reizen. De wereld ontdekken. Andere culturen en mensen leren kennen. Kennis vergaren en genieten alsof het mijn laatste dag op aarde is. Ik ‘werk‘ online, freelance 10 uurtjes per week en voor de rest ben ik alleen maar aan het reizen.
Volg je passie, dan doe je altijd het juiste. Voor de een is dat een baan, voor de ander reizen en weer voor een ander iets totaal anders.
Als je twijfeld over de weg die je nu bewandeld, dan is het niet de weg die je hoort te bewandelen. Zet je angst opzij en volg je passie.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 10:58

Ik zou het wel willen, maar ik kan het niet. Toch te bang dat je vervolgens als zwerver met honger in de kou ergens komt te slapen in een land waar je illegaal bent omdat je visum is verlopen :')

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:15

Ik schrik echt als ik lees hoeveel mensen hun werk niet leuk vinden. Ik ben zo blij dat ik weer kan werken, heb het verschrikkelijk gevonden om doelloos thuis te zitten.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:18

Herkenbaar topic.
Ook hier een prima baan, prima salaris, werk op papier 32 uur p/w in de praktijk is dat toch wel veel meer helaas.
Ik doe waar ik goed in ben en heb het redelijk naar m'n zin.
Maar....als dat basisinkomen er zou zijn, zou ik acuut stoppen met m'n baan en gaan doen wat ik écht leuk vindt.

Denk ook veel na over de toekomst, ben halverwege de 30 en ik weet heel zeker dat ik dit niet 'voor altijd' wil.

Iets wat ik ook roep 'er zijn een paar dingen die me hier nog houden, en daarna...verkoop ik alles wat ik heb en vertrek ik!'
Maar dan? Wat moet ik in hemelsnaam gaan doen om in m'n onderhoud te voorzien als ik ga reizen?
Ik werk in de zorg, dat is wat ik kan. Online zorgen wordt lastig. Ik ben geen schrijver, ben niet goed met cijfertjes, ben geen ondernemer...
De succesverhalen die je leest, zijn vaak van mensen die dat wel kunnen. Die kunnen bijv. websites bouwen waar ter wereld ze ook zitten, kennis van me zit in de wisselkoersen dat kan hij ook doen waar ter wereld hij maar wil zolang er maar toegang is tot het internet. Maar daar liggen mijn talenten niet, het duizelt me al als ik een poging doe om er iets over te lezen.
Misschien denk ik te rationeel, of zijn het teveel angsten maar ik denk dan wel 'ja allemaal leuk en aardig, maar voor mij is zo'n manier van leven dus niet weggelegd'

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:21

Tja, that's life… wil je in leven blijven, dan zul je geld moeten genereren. Maar als werken zo'n punt voor je is, dan heb je ook andere opties. Trouw met een rijke man, win de lotto, zet een muziekfilmpje op YouTube en misschien wordt je wel ontdekt en beroemd. Zo lang dat niet zo is, zul je er toch mee moeten dealen. Heel vervelend (ja, dat vind ik ook).

Of doe het als Babeth. Je zult er enige zekerheden ervoor moeten opgeven, maar het kan dus wel! :-)

Of ga naar een plek op aarde waar geld minder belangrijk is om in leven te kunnen blijven. Maar ook daar zal gewerkt moeten worden, want ook al zou je in een geld-loze gemeenschap zelf je tarwe verbouwen, en zelf je brood bakken, dan moet dan nog wel gebeuren. En ook dat is werken, al is het misschien op een minder gestresste manier dan het (soms) opgefokte werken voor geld, wat hier de standaard is geworden.

Nou ja, ik bedoel maar te zeggen, er zijn opties!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 11:22

Dat heb ik dus ook, hoe kun je dan zorgen dat je jezelf wel boven water kunt houden. Ik denk dat er voor mij weinig anders op zit dan keihard sparen. Zorgen dat ik eerder kan stoppen met werken en hopen dat ik nog vitaal genoeg ben om op reis te gaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:25

Of een baan zoeken die je wel leuk vindt. Denken in mogelijkheden, en keuzes maken, precies wat andra_s zegt.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:29

moonsparkle schreef:
Dat heb ik dus ook, hoe kun je dan zorgen dat je jezelf wel boven water kunt houden. Ik denk dat er voor mij weinig anders op zit dan keihard sparen. Zorgen dat ik eerder kan stoppen met werken en hopen dat ik nog vitaal genoeg ben om op reis te gaan.

Van sparen wordt je niet rijk (of je moet echt ontzettend goed verdienen). Vooral met die dramatisch lage spaarrentes. En het geld dat je nu spaart, is alweer minder waard tegen de tijd dat je met pensoen gaat… Maar als je echt zo graag op reis wil, als dat is waar je hart ligt, als dat is wat blijft trekken: wacht niet! doe het!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:34

hayka schreef:
Ik baal van de concurrentie, strijd en vechtlust. Niet jezelf kunnen zijn en dit nog 30 jaar moeten doen.
Ja, ik wil heel graag werken, maar de maatschappij breekt mij op. Ik ga door en zet een lach op, want het heeft geen zin om in het negatieve te zitten. Maar soms had ik liever geweten wat de wereld biedt. Had ik andere keuzes gemaakt. Maar ik ben ook een slapjanus want sommige keuzes durf ik niet te veranderen. Bang voor de financiële gevolgen...

En daarom ben ik 3 1/2 jaar geleden naar de andere kant vd wereld verhuisd om te doen wat ik wilde. Ik heb de vrijheid rn financieel alles op orde. The sky is the limit :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:35

Ik snap je wel TS. Volgens mij denkt iedereen daar weleens over na, vooral als je niet zo'n geweldige baan hebt. Daarom vind ik het dus ook heel belangrijk om een leuke baan te hebben.. En doe daar ook veel voor.
Ik ben trouwens ook voorstander van een basisinkomen.. Maar geen idee of dat ooit gerealiseerd wordt, tenminste in mijn leven.

Ik ben een tijdje helemaal werkeloos geweest, en dat is ook niet je van het hoor.. Je zingeving valt op een gegeven moment een beetje weg ook al heb ik genoeg hobby's. Ik heb wel veel geleerd van die periode. Vrij zijn is normaal iets wat leuk is maar dan wordt dat 'gewoon' je hebt ook geen luxe omdat je geen geld hebt dus zoveel kan je ook niet doen. Dus nee dat is ook niet voor mij weg gelegd. 4 dagen per week werken lijkt me wel beter dan 5 maar aan de andere kant als ik echt een leuke baan heb vind ik 40 uur wel prima.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:42

Supervixen schreef:
Tegen de tijd dat ik met pensioen mag, bestaat het pensioen vast niet meer. Ik denk dat ik tot mijn dood moet werken als het aan de regering ligt :+

Dat is niet door de regering, dat doet het bedrijfsleven! Daar is steeds minder werkkracht nodig. Door het systeem van steeds maar groeien en meer willen, komt het geld bij steeds minder mensen terecht. In plaats van het netjes te verdelen via een basisinkomen. De rest is overbodig, kijk maar naar de economie van Amerika. Daar is niet het doel iedereen aan werk te helpen, nee er is ingecalculeerd dat een groot deel van de mensen "overbodig" is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:43

Lielle schreef:
Of een baan zoeken die je wel leuk vindt. Denken in mogelijkheden, en keuzes maken, precies wat andra_s zegt.

Maar de hoeveelheid leuk werk / goede werkplekken is eindig en een stuk kleiner dan het aantal werkenden.

Jouw positie is, net als die van de meeste hoogopgeleiden van jouw leeftijd, wel ongeveer de beste die je kunt hebben.
Maar die positie is zeker niet voor iedereen haalbaar. En iedereen moet vooral lekker verder blijven kijken en niet te snel denken 'het kan niet anders' - gewoon toch proberen want dat geeft toch de meeste kans.

Maar het is niet alleen een individueel probleem. Er zit wel degelijk nogal wat scheef aan het groeien in de verdeling werk-prive, en de inrichting van het werk (waar het steeds algemener wordt om de druk steeds op te voeren.) En tegelijkertijd wordt heel veel individuele vrijheid uit het werk gehaald, waardoor veel mensen alleen een uitvoeringsrobotje zijn maar niet zelf iets mogen beslissen, en daardoor dus ook maar weinig voldoening uit hun werk kunnen halen.

Dat is een groeiend probleem, in sommige werkgebieden nog vrij weinig voorkomend en wel goed te relativeren, maar in andere vakgebieden speelt dit toch een behoorlijke rol.

Ik vind dan ook dat naast dat iedereen vooral op zoek moet gaan naar leuk werk, we best wat meer kunnen kijken naar hoe we de balans prive-werk en mens-werk weer wat kunnen verbeteren. Nu zijn mensen ongelukkig omdat ze zoveel moeten werken en bv niet bij hun familie kunnen zijn, en anderen zijn ongelukkig omdat ze geen werk kunnen vinden. Daar moet toch haast wel iets beters voor te verzinnen zijn?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:47

Het was toch de bedoeling dat we door automatisering en nu digitalisering allemaal meer vrije tijd zouden krijgen? Zodat we van kunst en cultuur kunnen genieten en zo de wereld mooier maken voor iedereen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:48

exact wat saskiakefie zegt dus.

Wb een basisinkomen, met dat principe heb ik niet zo'n probleem. Maar wat ik dan zomaar zie gebeuren, is dat vervolgens als 'onrechtvaardig' wordt gezien dat mensen die kiezen voor betaalde werkzaamheden en daar dus een (groot) deel van hun tijd aan besteden een (veel) hoger inkomen hebben, en de dooddoener 'sterkste schouders zwaarste lasten' weer van stal wordt gehaald.

'From each according to his ability, to each according to his need'. Maar wat is ability en vooral wat is 'need'. Is dat iedereen een dak boven zijn hoofd, of iedereen twee eigen paarden?

Shadow, ik weet heel goed dat ik een goede positie heb. Maar die heb ik ook niet cadeau gekregen. Dat betekent ook keuzes maken en dingen wel of juist niet doen. Daarnaast zie ik genoeg mensen in dezelfde positie wel klagen. En ik kan net zo goed tientallen dingen in mijn eigen positie bedenken om over te klagen, maar IMO voegt dat niets toe, anders dan dat het zo lekker voelt. Er iets aan doen is moeilijker, maar wel effectiever, slachtoffer spelen levert uiteindelijk weinig op.

Jouw eerste statement betwijfel ik ook, IMO is het nog altijd zo dat je zelf voor een groot deel in de hand hebt om iets leuk te maken, of iets anders te gaan, ipv er vanuit te gaan dat iemand anders dat voor je doet.

En relativeringsvermogen is ook een eigenschap die je kunt ontwikkelen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 11:50

Waikiki schreef:
hayka schreef:
Ik baal van de concurrentie, strijd en vechtlust. Niet jezelf kunnen zijn en dit nog 30 jaar moeten doen.
Ja, ik wil heel graag werken, maar de maatschappij breekt mij op. Ik ga door en zet een lach op, want het heeft geen zin om in het negatieve te zitten. Maar soms had ik liever geweten wat de wereld biedt. Had ik andere keuzes gemaakt. Maar ik ben ook een slapjanus want sommige keuzes durf ik niet te veranderen. Bang voor de financiële gevolgen...

En daarom ben ik 3 1/2 jaar geleden naar de andere kant vd wereld verhuisd om te doen wat ik wilde. Ik heb de vrijheid rn financieel alles op orde. The sky is the limit :)

dacht door je naam dat je naar hawaii was verhuisd, daar ben ik vorig jaar geweest. Had je daar dan al een baan dat je het financieel op orde hebt?

Zoals vaker gezegd het is niet dat ik mijn werk niet leuk vind ;) wel dat ik vind dat er heel veel tijd in gaat zitten en dat je toch maar beperkt bent tot je vrije dagen en nou ja heb het al eerder uitgelegd, maar het is dus niet dat ik het werk wat ik doe niet leuk vind.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:55

als ik jouw berichten lees valt he me vooral op dat je bang bent voor het onbekende en voor onzekerheid. Je vindt je werk wel leuk maar niet uitdagend genoeg, iets anders is eng omdat mss je contract niet verlengd wordt, etc. Ik zou me in jouw geval afvragen wat je eraan kunt die om daarmee om te gaan, wellicht wordt het leven dan ineens een stuk leuker.

teruglezen zie ik dat het er erg negatief staat, en zo bedoel ik het niet. Maar het valt me op dat je denkt in bedreigingen en niet in kansen.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:55

Baan zoeken die ik echt leuk vindt... ik hou m'n ogen zeker open maar het aanbod is beperkt.
En het zou betekenen dat ik ongeveer de helft van m'n salaris in zou moeten leveren. Dat wat ik écht leuk vind, zijn banen in de agrarische sector en dan het uitvoerende werk. Melken, voeren, de dieren verzorgen, trekker rijden, tuinbouw eventueel. Boswachter, schaapsherder. Buiten werken, graag!
Ik heb er de diploma's niet voor en in deze sector ligt het werk sowieso niet voor het oprapen.

De huur (bewust geen koopwoning) en vaste lasten moeten ook betaald wonen. En ook zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn (wat een droom is), vraagt in eerste instantie de nodige investeringen om dat te kunnen realiseren. Zonnepanelen zijn niet gratis, we proberen het huis al zo veel mogelijk te verwarmen door een houtkachel maar ook die zijn in aanschaf echt niet goedkoop. Ook weer een investering waar geld voor nodig is.

Misschien denk ik te moeilijk, teveel in angsten en in wat niet kan. Aan de andere kant denk ik dat ik ook vrij realistisch ben. Andere baan betekent de helft minder inkomen, betekent ook weer minder ruimte om te kunnen investeren in dat wat de droom kan realiseren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:04

Lielle schreef:
Shadow, ik weet heel goed dat ik een goede positie heb. Maar die heb ik ook niet cadeau gekregen.

Intelligentie is voor een groot deel aangeboren, en voor een ander deel afhankelijk van de omgeving waarin je opgroeit. Een groot deel van de mensen heeft die mogelijkheden gewoon niet, punt. Hoe hard ze ook werken, vele mensen zullen nooit in de buurt komen.

Citaat:
Jouw eerste statement betwijfel ik ook, IMO is het nog altijd zo dat je zelf voor een groot deel in de hand hebt om iets leuk te maken, of iets anders te gaan, ipv er vanuit te gaan dat iemand anders dat voor je doet.

Maar dat is de tegenstelling die vaak (ten onrechte) hierbij wordt gemaakt: dat je het zelf doet of je passief vanuit de slachtofferrol verwacht dat een ander het doet. Maar ik verwacht dat wij het samen doen. Dus wel degelijk dat je je er zelf voor inzet, alleen niet ieder voor zich en niet met alleen maar kortetermijn-eigenbelang voor ogen, maar met een beetje visie op hoe we het samen kunnen doen.

Zoals gezegd: ik zou iedereen aanraden om op zoek te gaan naar leuk en goed werk, en je daarbij niet teveel door angst te laten leiden. Maar ik vind dat het OOK nodig is om maatschappelijk te zoeken naar manieren om veel functies weer 'gewoon goed werk' te maken, en om iedereen de kans te bieden om makkelijker te zoeken naar een balans tussen werk en prive.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:07

Shadow, is dat niet een beetje te idealistisch je laatste alinea?

Jij hebt een goed stel hersens en als programmeur een goede toekomst, overal wel een plaatsje voor je en je zult alleen maar beter en meer waard gaan worden..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:12

reageer later, ga eerst naar mijn paardjes. Enige wat ik nog wil zeggen is iets nav shadow's eerste opmerking.

Klopt helemaal dat het deels aangeboren en deels afhankelijk is van je omgeving. Maar dat geldt toch voor veel meer dingen? Hoe hard ik ook werk, ik zal nooit een goed kunstenaar of een topsporter worden. Maar daarom kies ik voor een richting waar ik wel goed in ben, en doe ik de rest (dwz alleen paardrijden, kunstenaar zal ik nooit worden) voor mijn lol. En dan kan ik jaloers zijn op Michael Jung, maar dat levert me niets op.

Wb het tweede gedeelte, mij valt het idd op dat heel veel (niet alle) mensen idd verwachten dat iemand anders het voor hen doet, zonder zelf keuzes te maken. Mooi voorbeeld was Transavia gisteren, die hun crew niet meer in Egypte laat overnachten. Grote rel dat passagiers dat dan wel moeten, inclusief passagiers die dat opmerken. Dan vraag ik me af wie hen dwingt naar Egypte te gaan.

Hoe zie je dat laatste trouwens concreet voor je? Leuk idee maar ik kan me er nog even weinig bij voorstellen.

en nu echt naar stal.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:14

Lielle: Het verschil is wel, waar je goed in bent is, voor de één een goedbetaalde leuke job, voor de ander is dat het omgekeerde.