Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Suusje1986 schreef:Maar de onvoldoendes heeft ze dus gehaald toen ze geen eigen pony meer had? Hoe waren de resultaten toen ze nog wel een eigen pony had? En is het niveau wat ze doet op school uberhaupt wel haal baar als ze zo veel onvoldoendes haalt?
Stoof schreef:Het paard hoort ook niet als beloning gezien te worden.
Vesceron schreef:Stoof schreef:Het paard hoort ook niet als beloning gezien te worden.
Dan hoort het niet hebben van een paard ook niet als straf gezien te worden.
Ze heeft de mogelijkheid tot rijden, dus haar hobby wordt niet afgepakt. Als ik het goed lees zou ze bij die betreffende stal ook meer mogen en kunnen rijden, maar dit vind ze niet leuk (genoeg) omdat het doel er niet (voldoende) is. Tja, welkom in het echte leven, er zullen nog wel veel meer en veel grotere teleurstellingen langskomen.
Zeker gezien het feit dat ik uit het verhaal van TS dat een eigen paard niet uitgesloten is maar uitgesteld.
Dat de dochter van TS ADD heeft is iets om rekening mee te houden maar niet om vanuit te gaan handelen.
Buiten een feit dat ik een hekel heb aan het "groter maken" dan het is (niet om te bagatelliseren heb zelf ook een soortgelijke stempel) , wordt er in het verdere leven van haar dochter door bar weinig mensen hetzelfde gedaan. Niemand gaat je anders behandelen in het grote mensen leven, je moet zelf je weg daar in gaan vinden, je grenzen herkennen en aangeven en er mee om leren gaan. En ik vind 14 jaar daar een prima leeftijd voor.
Mocht het wegvallen van de pony de reden zijn van de kelderende cijfers, is het inderdaad een idee om te kijken voor een pony of paard waarmee ze wel naar een doel kan werken, wedstrijdgericht zoals ze graag wil. Dan wel bij de stal waar ze al kan rijden, dan wel in de vorm van bijrijden of leasen. Mooi compromis.
Overigens, 11 voldoendes haalde ik met 2 vingers in mijn neus op door laks te zijn. Had weinig tot niks met mijn "stempel" te maken. Ook al wist ik de antwoorden door oplettendheid in de les, niks opschrijven omdat je geen zin hebt resulteert ook in een onvoldoende. Laksigheid is wat mij betreft dus nog zeker niet uitgesloten. Hoewel de kans zeker reëel is dat er een andere reden ten grondslag ligt.
Zoals een aantal andere hiervoor al aangaven vindt ik het lichtelijk bizar hoe makkelijk een aantal roepen dat er "gewoon" een paard moet komen. Buiten de bijzondere situatie van TS, is het nooit "gewoon"!
Een paard is behoorlijk duur, niet alleen in aanschaf maar ook in onderhoud, zadel, tuig, stalling, lessen, wedstrijden, dierenartsen, hoefsmeden, etc. etc.
Maar meer nog dan dat is een paard buitengewoon kostbaar in zoveel opzichten. Het feit dat ouders zoiets zowel financieel als geestelijk willen ondersteunen is een enorm voorrecht en bewonderingswaardig en mag in mijn ogen nooit als vanzelfsprekend gezien worden.
Stoof schreef:Zoe_97 schreef:Ik sta echt versteld dat iedereen maar vind dat 11 onvoldoendes ok zijn en beloont moeten worden met een paard. Ze kan dat andere paard rijden nu 2 keer per week. Als een eigen paard zo belangrijk is kan ze dat bewijzen met inzetten voor school.
Als ik thuis kwam met 11 onvoldoendes kon ik een pak slaag krijgen en kwam ik tot het volgend rapport mijn kamer/bureau niet meer uit.
Het gaat er niet om dat het paard een levensbehoefte is of niet. Het paard hoort ook niet als beloning gezien te worden.
Het gaat erom dat er een scheidingslijn zou moeten zijn tussen school en ontspanning. Het een heeft niets te maken met het ander. Het probleem situeert zich op het schoolgebied, dus los dat dan op in het schoolse. Er kunnen tig oorzaken zijn voor de lage cijfers: pestgedrag, psychische problemen, simpelweg het niveau dat te hoog ligt wat voor een "het lukt toch niet, dus waarom zou ik" mentaliteit zorgt, en honderden anderen. "Laksheid" is een symptoom, niet de oorzaak.
Stoof schreef:Vesceron schreef:
Dan hoort het niet hebben van een paard ook niet als straf gezien te worden.
Ze heeft de mogelijkheid tot rijden, dus haar hobby wordt niet afgepakt. Als ik het goed lees zou ze bij die betreffende stal ook meer mogen en kunnen rijden, maar dit vind ze niet leuk (genoeg) omdat het doel er niet (voldoende) is. Tja, welkom in het echte leven, er zullen nog wel veel meer en veel grotere teleurstellingen langskomen.
Zeker gezien het feit dat ik uit het verhaal van TS dat een eigen paard niet uitgesloten is maar uitgesteld.
Dat de dochter van TS ADD heeft is iets om rekening mee te houden maar niet om vanuit te gaan handelen.
Buiten een feit dat ik een hekel heb aan het "groter maken" dan het is (niet om te bagatelliseren heb zelf ook een soortgelijke stempel) , wordt er in het verdere leven van haar dochter door bar weinig mensen hetzelfde gedaan. Niemand gaat je anders behandelen in het grote mensen leven, je moet zelf je weg daar in gaan vinden, je grenzen herkennen en aangeven en er mee om leren gaan. En ik vind 14 jaar daar een prima leeftijd voor.
Mocht het wegvallen van de pony de reden zijn van de kelderende cijfers, is het inderdaad een idee om te kijken voor een pony of paard waarmee ze wel naar een doel kan werken, wedstrijdgericht zoals ze graag wil. Dan wel bij de stal waar ze al kan rijden, dan wel in de vorm van bijrijden of leasen. Mooi compromis.
Overigens, 11 voldoendes haalde ik met 2 vingers in mijn neus op door laks te zijn. Had weinig tot niks met mijn "stempel" te maken. Ook al wist ik de antwoorden door oplettendheid in de les, niks opschrijven omdat je geen zin hebt resulteert ook in een onvoldoende. Laksigheid is wat mij betreft dus nog zeker niet uitgesloten. Hoewel de kans zeker reëel is dat er een andere reden ten grondslag ligt.
Zoals een aantal andere hiervoor al aangaven vindt ik het lichtelijk bizar hoe makkelijk een aantal roepen dat er "gewoon" een paard moet komen. Buiten de bijzondere situatie van TS, is het nooit "gewoon"!
Een paard is behoorlijk duur, niet alleen in aanschaf maar ook in onderhoud, zadel, tuig, stalling, lessen, wedstrijden, dierenartsen, hoefsmeden, etc. etc.
Maar meer nog dan dat is een paard buitengewoon kostbaar in zoveel opzichten. Het feit dat ouders zoiets zowel financieel als geestelijk willen ondersteunen is een enorm voorrecht en bewonderingswaardig en mag in mijn ogen nooit als vanzelfsprekend gezien worden.
Dat is net het punt uit heel mijn post geweest, dat je hobby en school niet aan elkaar mag koppelen.
Sting schreef:Ik zou even wachten met het kopen van een nieuw paard. School is gewoon druk, zo te horen kan ze het allemaal niet goed aan, ook gezien haar onvoldoendes. Als ze nu lekker kan rijden bij die kennis zou ik het daar bij laten en niet aan wedstrijden beginnen. Als ze zelf zo graag een eigen paard wil mag ze daar eerst moeite voor doen: haal maar een paar onvoldoendes op en dan valt er weer te overleggen.
Hilli schreef:De 11 onvoldoendes op het rapport moeten geen verrassing zijn geweest in deze tijd waarin je elke stap van je kind op school digitaal kunt volgen. De ADD is dat ook niet. Dat betekent dat je zelf ook niet hebt opgelet, want je kunt je dochter ook begeleiden i.o.v. 'verrast' zijn over het slechte rapport. Ik zou samen met haar een plan maken voor verbetering van haar schoolresultaten en ja, daar hoort ontspanning in de vorm van een paard ook bij. Hoe- eigen of verzorg/lease- volgt daar vanzelf wel uit.
florentine1 schreef:dat is dus precies hoe ik er ook over denk, maar krijg uit naaste omgeving nu vaak het verwijt da tik haar "sport" nu heb afgepakt en dat ze dus nu alleen maar zal gaan denken"waarom zou ik nu nog moeite doen voor school", het is wel zo natuurlijk dat ze nu geen"uitdaging"meer heeft om betere cijfers te gaan halen.
, als ik het druk heb met school/werk gaan als eerste de wedstrijden op een laag pitje.
Urielle schreef:Kan ze het niveau wel aan? Wat is de mening van de docenten? Moet ze op haar tenen lopen, levert ze gewoon nauwelijks wat in, hoe is haar gedrag op school, wat is jullie huiswerkbeleid thuis?
Matheno schreef:Slikt je dochter ook medicijnen voor ADD?
Ik heb hier zelf namelijk ook last van, met medicijnen is mijn leven toch zoveel beter geworden!
Grote kans dat als ze de medicijnen nog niet slikte, en hierna wel, dat haar schoolwerk dan ook veel beter wordt.
sneeuwpop schreef:De hersenen van een kind zijn nog niet totaal ontwikkelt.
Sparen is ook lastig voor ze, omdat ze in de fase zitten dat de "beloning" er gelijk moet zijn.
Hierin hebben ze begeleiding nodig.
Knip
Trouwens, over de ontwikkelijng van de hersenen gesproken, kunnen ze ook nog niet goed plannen. Dat is simpelweg pasin een latere fase aan de orde. Dus ook met huiswerk zou je ze daarin moeten begeleiden.
florentine1 schreef:Hilli schreef:De 11 onvoldoendes op het rapport moeten geen verrassing zijn geweest in deze tijd waarin je elke stap van je kind op school digitaal kunt volgen. De ADD is dat ook niet. Dat betekent dat je zelf ook niet hebt opgelet, want je kunt je dochter ook begeleiden i.o.v. 'verrast' zijn over het slechte rapport. Ik zou samen met haar een plan maken voor verbetering van haar schoolresultaten en ja, daar hoort ontspanning in de vorm van een paard ook bij. Hoe- eigen of verzorg/lease- volgt daar vanzelf wel uit.
Wij waren wel op de hoogte, en hebben met school diverse plannen gemaakt maar als dochter erzelf niet de "nut" van inziet en er heilig in gelooft dat je 2 dagen voor proefwerk tijd genoeg hebt om te gaan leren dan sta je als ouder mooi met lege handen.
Goof schreef:Niet mee eens.
Als jij vindt dat dochter een week van tevoren moet beginnen met leren zet je ze aan tafel met het boek in de handen. Laat haar een goede samenvatting schrijven. En de volgende dag weer, en de volgende dag weer.