geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:19

Goof maar gaan bij jou ook niet alle bellen rinkelen als een kind zoveel onvoldoendes heeft?
Dat geeft toch aan dat er meer mis is als laks gedrag!

Huiswerkbegeleiding kan inderdaad helpen als daar serieus gewerkt wordt, maar mijn ervaring is dat het vaak erg onrustig is en kinderen elkaar juist meer afleiden ,maar dat zal schelen per school.

Eerlijk gezegd vraag ik me dan af of het kind wel op de juiste school zit als er zo weinig naar het kind gekeken wordt en ze met kerst een kind zo'n rapport in de handen duwen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:20

Goof; en dat zou je doen zonder eerst uit te zoeken wat er aan de hand is? Wáárom dit kind ineens slechte resultaten haalt? Je zou er gewoon van uit gaan dat het laksheid/luiheid is?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:20

Suusje1986 schreef:
Maar de onvoldoendes heeft ze dus gehaald toen ze geen eigen pony meer had? Hoe waren de resultaten toen ze nog wel een eigen pony had? En is het niveau wat ze doet op school uberhaupt wel haal baar als ze zo veel onvoldoendes haalt?

Ga ik volledig mee akkoord. Haar motivator is weg gevallen. En 11 onvoldoendes? Dan is er vermoed ik toch meer aan de hand? Zit ze in de juiste richting? Vindt ze het leuk? Is de manier van lesgeven wel de juiste voor haar? Ik zou eerder met de school is gaan praten...

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:22

Stoof schreef:
Het paard hoort ook niet als beloning gezien te worden.

Dan hoort het niet hebben van een paard ook niet als straf gezien te worden.

Ze heeft de mogelijkheid tot rijden, dus haar hobby wordt niet afgepakt. Als ik het goed lees zou ze bij die betreffende stal ook meer mogen en kunnen rijden, maar dit vind ze niet leuk (genoeg) omdat het doel er niet (voldoende) is. Tja, welkom in het echte leven, er zullen nog wel veel meer en veel grotere teleurstellingen langskomen.
Zeker gezien het feit dat ik uit het verhaal van TS dat een eigen paard niet uitgesloten is maar uitgesteld.

Dat de dochter van TS ADD heeft is iets om rekening mee te houden maar niet om vanuit te gaan handelen.
Buiten een feit dat ik een hekel heb aan het "groter maken" dan het is (niet om te bagatelliseren heb zelf ook een soortgelijke stempel) , wordt er in het verdere leven van haar dochter door bar weinig mensen hetzelfde gedaan. Niemand gaat je anders behandelen in het grote mensen leven, je moet zelf je weg daar in gaan vinden, je grenzen herkennen en aangeven en er mee om leren gaan. En ik vind 14 jaar daar een prima leeftijd voor.

Mocht het wegvallen van de pony de reden zijn van de kelderende cijfers, is het inderdaad een idee om te kijken voor een pony of paard waarmee ze wel naar een doel kan werken, wedstrijdgericht zoals ze graag wil. Dan wel bij de stal waar ze al kan rijden, dan wel in de vorm van bijrijden of leasen. Mooi compromis.

Overigens, 11 voldoendes haalde ik met 2 vingers in mijn neus op door laks te zijn. Had weinig tot niks met mijn "stempel" te maken. Ook al wist ik de antwoorden door oplettendheid in de les, niks opschrijven omdat je geen zin hebt resulteert ook in een onvoldoende. Laksigheid is wat mij betreft dus nog zeker niet uitgesloten. Hoewel de kans zeker reëel is dat er een andere reden ten grondslag ligt.

Zoals een aantal andere hiervoor al aangaven vindt ik het lichtelijk bizar hoe makkelijk een aantal roepen dat er "gewoon" een paard moet komen. Buiten de bijzondere situatie van TS, is het nooit "gewoon"!
Een paard is behoorlijk duur, niet alleen in aanschaf maar ook in onderhoud, zadel, tuig, stalling, lessen, wedstrijden, dierenartsen, hoefsmeden, etc. etc.
Maar meer nog dan dat is een paard buitengewoon kostbaar in zoveel opzichten. Het feit dat ouders zoiets zowel financieel als geestelijk willen ondersteunen is een enorm voorrecht en bewonderingswaardig en mag in mijn ogen nooit als vanzelfsprekend gezien worden.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:31

Ik ben heel blij dat mijn mentor me niet tot 17.00 op school liet zitten toen ik 10-12 onvoldoendes had, want dan was ik er compleet aan onderdoor gegaan. Zoiets werkt echt voor lang niet iedereen.

Het zal helemaal verschillen per kind, maar ik had mijn verzorgpaard toen harder nodig dan ooit. Ik ben toen een niveau omlaag gegaan en haalde 'ineens' weer 8en en 9ens, (terwijl ik bij die onvoldoendes gewoon volle dagen naar school ging en bij die hoge punten maar 2 uur per dag) ik kreeg toen wel huiswerkbegeleiding thuis maar wel van iemand die ik zelf aardig vond en niet van iemand die mij opgedrongen werd. Ik zat op havo gewoon niet op mijn plek, niet door het niveau maar gewoon alles bij elkaar.

Ik denk dat het wel en niet hebben van een paard allebei voordelen heeft, dus daar kan ik verder niet echt over oordelen. Voor mij was het makkelijker om te leren als ik eerst even buiten had gereden, maar ik kan me best voorstellen dat er kinderen zijn die bij paardlief blijven hangen en helemaal niks aan school doen.
Laatst bijgewerkt door melody7 op 30-12-15 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:33

Vesceron schreef:
Stoof schreef:
Het paard hoort ook niet als beloning gezien te worden.

Ze heeft de mogelijkheid tot rijden, dus haar hobby wordt niet afgepakt. Als ik het goed lees zou ze bij die betreffende stal ook meer mogen en kunnen rijden, maar dit vind ze niet leuk (genoeg) omdat het doel er niet (voldoende) is. Tja, welkom in het echte leven, er zullen nog wel veel meer en veel grotere teleurstellingen langskomen.
Zeker gezien het feit dat ik uit het verhaal van TS dat een eigen paard niet uitgesloten is maar uitgesteld.

Dat de dochter van TS ADD heeft is iets om rekening mee te houden maar niet om vanuit te gaan handelen.
Buiten een feit dat ik een hekel heb aan het "groter maken" dan het is (niet om te bagatelliseren heb zelf ook een soortgelijke stempel) , wordt er in het verdere leven van haar dochter door bar weinig mensen hetzelfde gedaan. Niemand gaat je anders behandelen in het grote mensen leven, je moet zelf je weg daar in gaan vinden, je grenzen herkennen en aangeven en er mee om leren gaan. En ik vind 14 jaar daar een prima leeftijd voor.

Mocht het wegvallen van de pony de reden zijn van de kelderende cijfers, is het inderdaad een idee om te kijken voor een pony of paard waarmee ze wel naar een doel kan werken, wedstrijdgericht zoals ze graag wil. Dan wel bij de stal waar ze al kan rijden, dan wel in de vorm van bijrijden of leasen. Mooi compromis.

Overigens, 11 voldoendes haalde ik met 2 vingers in mijn neus op door laks te zijn. Had weinig tot niks met mijn "stempel" te maken. Ook al wist ik de antwoorden door oplettendheid in de les, niks opschrijven omdat je geen zin hebt resulteert ook in een onvoldoende. Laksigheid is wat mij betreft dus nog zeker niet uitgesloten. Hoewel de kans zeker reëel is dat er een andere reden ten grondslag ligt.

Zoals een aantal andere hiervoor al aangaven vindt ik het lichtelijk bizar hoe makkelijk een aantal roepen dat er "gewoon" een paard moet komen. Buiten de bijzondere situatie van TS, is het nooit "gewoon"!
Een paard is behoorlijk duur, niet alleen in aanschaf maar ook in onderhoud, zadel, tuig, stalling, lessen, wedstrijden, dierenartsen, hoefsmeden, etc. etc.
Maar meer nog dan dat is een paard buitengewoon kostbaar in zoveel opzichten. Het feit dat ouders zoiets zowel financieel als geestelijk willen ondersteunen is een enorm voorrecht en bewonderingswaardig en mag in mijn ogen nooit als vanzelfsprekend gezien worden.

Dat is net het punt uit heel mijn post geweest, dat je hobby en school niet aan elkaar mag koppelen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:34

Ik zou met dochter in kwestie gaan overleggen. Dat je er een beetje mee zit, haar ''belonen'' voor de 11 onvoldoendes. Ik zou dan overleggen over extra bij les, hulp met plannen, afstromen oid? Krijgt ze ook begeleiding op school? Dit heeft mij ontzettend geholpen (ik ben er vorig jaar achtergekomen dat ik het syndroom van asperger heb in lichte mate en hier moest ik mee leren omgaan en ook leren accepteren)! Ik zou met dochter dan goede afspraken gaan maken over het combineren met een paard en dan tóch voor een paard gaan kijken, aangezien ze daar van opknapt!

Ik zelf had in de vierde en vijfde van havo goede cijfers en ben ook ruimschoots geslaagd, maar zonder Eclair en Saar (mijn hond) had ik mezelf voor de trein geworpen :o

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:36

Misschien eens beginnen om met je dochter te praten over wat de oorzaak is van haar lakse houding en slechte cijfers op school. Wat vindt zij van jouw dilemma? Wil ze wel echt een paard of is ze in de pubertijd en liggen haar prioriteiten nu ergens anders?
Het kan zomaar zijn dat jij een geweldige school en wedstrijdcarriere voor je dochter voor ogen hebt, maar je dochter er heel anders over denkt. Ze zal niet de eerste jonge meid zijn die het plezier in rijden verliest nadat haar pony is verkocht.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:41

Ik heb de reacties op de post van TS niet gelezen maar het zal wel in velerlei toonaarden gezegd zijn: ik zou me eerder zorgen maken over de slechte resultaten van je kind dan dat ik me zou afvragen of wellicht 'een eigen pony' de situatie zou verbeteren.
Natuurlijk is ontspanning en afleiding goed, maar de resultaten zijn kennelijk niet beter ondanks dat ze wel de kans heeft om een paard van iemand anders te rijden en daarmee bezig te zijn.
Probeer dit structureel op te lossen door eerst te onderzoeken waarom haar schoolresultaten zo slecht zijn en wat daar aan gedaan kan worden. Ga in gesprek met de school en check ook met je huisarts of medicatie voor ADD een optie is ( en als ze dat al zou krijgen of er niet een andere variant is die beter voor haar werkt).

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:48

Stoof schreef:
Zoe_97 schreef:
Ik sta echt versteld dat iedereen maar vind dat 11 onvoldoendes ok zijn en beloont moeten worden met een paard. Ze kan dat andere paard rijden nu 2 keer per week. Als een eigen paard zo belangrijk is kan ze dat bewijzen met inzetten voor school.
Als ik thuis kwam met 11 onvoldoendes kon ik een pak slaag krijgen en kwam ik tot het volgend rapport mijn kamer/bureau niet meer uit.

Het gaat er niet om dat het paard een levensbehoefte is of niet. Het paard hoort ook niet als beloning gezien te worden.

Het gaat erom dat er een scheidingslijn zou moeten zijn tussen school en ontspanning.
Het een heeft niets te maken met het ander. Het probleem situeert zich op het schoolgebied, dus los dat dan op in het schoolse. Er kunnen tig oorzaken zijn voor de lage cijfers: pestgedrag, psychische problemen, simpelweg het niveau dat te hoog ligt wat voor een "het lukt toch niet, dus waarom zou ik" mentaliteit zorgt, en honderden anderen. "Laksheid" is een symptoom, niet de oorzaak.

De dochter van TS heeft op dit moment een Z-pony te rijden, dus ontspanning is er wel degelijk, maar misschien minder dan eerst. Al vraag ik me sowieso af hoe je je ooit kunt ontspannen als school ongelooflijk in je nek hijgt met elf onvoldoendes.

Ik denk overigens dat niet alleen dochterlief laks is, ook de school en ouders vind ik erg laks in dit verhaal. Mijn broertje leert moeilijk, is laks en gooit er met de pet naar, maar mijn ouders controleren bijna dagelijks zijn cijferlijst, of hij huiswerk heeft en er zijn korte lijnen met school.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:52

Ik heb niet alles gelezen maar je omschrijft dat ze ADD heeft en dan zeg je vervolgens dat je haar erg laks vind. Heb je je ooit wel verdiept in ADD? Want die laksheid is meestal geen laksheid, met ADD lukt het gewoon niet hoe graag je ook zou willen. In je hoofd ben je altijd met andere dingen bezig en focussen is daardoor erg lastig.

In tegenstelling tot ADHD wat vaak samen gaat met hoge resultaten en in dit geval dus cijfers, is het omgekeerd bij ADD, hierbij zijn de resultaten matig tot erg laag. ADHD kunnen hyperfocussen, bij ADD is dit sporadisch waardoor leren gewoon heel moeizaam gaat en absoluut geen pretje is.

11 onvoldoendes zijn er wel heel wat, dat betekend dat ze maar 3 (?) voldoendes heeft. Weten jullie zeker dat dit wel het juiste niveau is? Ze is 14 dus waarschijnlijk in heer tweede leerjaar denk ik zo? Hoe deed ze het vorig jaar, waar zaten haar knelpunten en wat is veranderd ten opzichte van die tijd.

Verder las ik ergens nog dat er elk jaar veel meer werk in zou komen te zitten. Daar kan ik me niet bij aansluiten. Ergens in dat koppie zit opgeslagen wat al behandeld is en hier mee ga je eigenlijk verder. Ik heb nooit mijn houding veranderd en de tijd dat ik aan het studeren was is hetzelfde gebleven : nihil.

Paard (en honden) zijn voor mij altijd een goede afleiding geweest. Als ik het even niet meer zag zitten kon ik met hun aan de gang en werd mijn hoofd als het ware leeg. Het is heerlijk als je altijd druk in je hoofd bent dat je iets hebt dat je hoofd leeg maakt, dat je rust hoort.
Ik denk (als ADD-er) niet dat een paard voor verschil gaat zorgen bij het leren van je dochter. Als ik een verplichting had werd de druk bij mij echter zo groot om iets te doen dat het uiteindelijk dan ook echt lukte om wat te doen. Op de momenten dat ik niks omhanden had, dan deed ik ook niks, want dat kan toch later wel.
Ik denk dus dat het juist positief zou zijn als ze weer wat om handen heeft.
Maar niet te min, hoe denkt je dochter hier zelf over?

@xCarpediem gewone laksheid is heel iets anders dan ADD. En daarbij ging ik alleen maar meer op de rem staan als iedereen achter mijn kont aan zat. Dat is echt niet altijd de juiste oplossing. Ik maakte er een sport van om de maatschappelijk werker op school het zo moeilijk mogelijk te maken en hem regelmatig voor paal te zetten in de gesprekken door alles te ontkrachten. Mijn moeder kreeg de volle laag als ze er weer met haar neus in zat en dat resulteerde in boos op mijn kamer andere dingen doen dan school.
Ik kon het allemaal zelf wel. Tuurlijk als ik terug kijk had die hulp echt wel welkom geweest maar zo dacht ik er toen echt niet over. Alles wat er gebeurde wilde ik op eigen kracht doen en niemand mocht mij helpen.
Laatst bijgewerkt door KellyR op 30-12-15 13:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:54

Stoof schreef:
Vesceron schreef:

Dat is net het punt uit heel mijn post geweest, dat je hobby en school niet aan elkaar mag koppelen.

Maar dat is zeker niet mijn punt, ik vind dat ze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Ik trek de (werk)druk en moeilijke(re) periodes of opgaven in mijn leven ook vele malen beter als ik de ontspanning en voldoening uit mijn hobby kan halen. Maar dat wil niet zeggen dat alles je maar moet toekomen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:57

Wat is wijsheid? 'Dwingen' voor school en belonen met een paard.

Is het schoolniveau niet te hoog, wilt ze wel paardrijden? Zomaar vragen die je óók moet stellen.

Ik had het paard wél als beloning maar ik had gewoon letterlijk het paard al, alleen mocht ik niet gaan als ik mijn best niet deed. Paard stond zo gestald dat ik niet moest gaan, hij had gewoon vakantie als ik er niet was. Was knap banketstaaf joh, wil je je rijbroek aandoen om naar je paard te gaan (5 minuten fietsafstand), mag je niet gaan. Ja johhhh :') :')

Ik zou duidelijk met je dochter goed afspreken wat ze voor school wilt. Ik ben bijvoorbeeld begonnen op VWO en toonde daar geen inzet, wilde tenslotte een opleiding op MBO niveau (specifieke opleiding).
Dus toen mocht ik alles boven VMBO verpesten zonder mijn paard te missen, maar het (V)MBO moet wel écht goed gaan.

Fish_n_Chips

Re: geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:01

Krijgt je dochter begeleiding van een hulpverlener bij het omgaan met haar ADD?

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 14:07

Sting schreef:
Ik zou even wachten met het kopen van een nieuw paard. School is gewoon druk, zo te horen kan ze het allemaal niet goed aan, ook gezien haar onvoldoendes. Als ze nu lekker kan rijden bij die kennis zou ik het daar bij laten en niet aan wedstrijden beginnen. Als ze zelf zo graag een eigen paard wil mag ze daar eerst moeite voor doen: haal maar een paar onvoldoendes op en dan valt er weer te overleggen :).

dat is dus precies hoe ik er ook over denk, maar krijg uit naaste omgeving nu vaak het verwijt da tik haar "sport" nu heb afgepakt en dat ze dus nu alleen maar zal gaan denken"waarom zou ik nu nog moeite doen voor school", het is wel zo natuurlijk dat ze nu geen"uitdaging"meer heeft om betere cijfers te gaan halen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:07

De hersenen van een kind zijn nog niet totaal ontwikkelt.
Sparen is ook lastig voor ze, omdat ze in de fase zitten dat de "beloning" er gelijk moet zijn.
Hierin hebben ze begeleiding nodig.
Een beloning als zijnde paard of paardrijden nadat je schoolcijfers weer goed zijn, is teveel op langer termijn.
Dit is dus eigenlijk niet haalbaar.
Je schiet je doel voorbij.
Het totaal niet meer willen werken aan school zou dus ook realiteit kunnen worden, maar niet elk kind reageert hetzelfde.

Ik heb goede ideeen lang zien komen. Denk dat praten met school en praten met je dochter over het probleem de eerste stap moet zijn naar een oplossing. Dan zie je ook hoe het paard daarin staat, of het een oorzaak is of juist ies wat haar helpt en of dat in het nieuwe plan gaat passen omder schoolcijfers omhoog te krijgen (desnoodsandere school)

Trouwens, over de ontwikkelijng van de hersenen gesproken, kunnen ze ook nog niet goed plannen. Dat is simpelweg pasin een latere fase aan de orde. Dus ook met huiswerk zou je ze daarin moeten begeleiden.
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 30-12-15 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:10

Wowow even 1 ding TS, je dochter neemt zichzelf de sport af :)

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 14:14

Hilli schreef:
De 11 onvoldoendes op het rapport moeten geen verrassing zijn geweest in deze tijd waarin je elke stap van je kind op school digitaal kunt volgen. De ADD is dat ook niet. Dat betekent dat je zelf ook niet hebt opgelet, want je kunt je dochter ook begeleiden i.o.v. 'verrast' zijn over het slechte rapport. Ik zou samen met haar een plan maken voor verbetering van haar schoolresultaten en ja, daar hoort ontspanning in de vorm van een paard ook bij. Hoe- eigen of verzorg/lease- volgt daar vanzelf wel uit.

Wij waren wel op de hoogte, en hebben met school diverse plannen gemaakt maar als dochter erzelf niet de "nut" van inziet en er heilig in gelooft dat je 2 dagen voor proefwerk tijd genoeg hebt om te gaan leren dan sta je als ouder mooi met lege handen.

Nivo is niet te hoog, ze had havo/vwo cito en we hebben haar om haar add in laten stromen op vmbo t en de 1e twee leerjaren zijn goed verlopen.

me dochter staat wel op 3 vakken na dus 8 vakken met 5.3 onvoldoende.

Nu zegt ze dus O maar 1 goed punt erbij en ik sta voldoende {:)-:(

dus ze ziet nog steeds niet in dat ze gewoon gas moet gaan geven op school en veels te gemakkelijk erover denkt.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:15

florentine1 schreef:
dat is dus precies hoe ik er ook over denk, maar krijg uit naaste omgeving nu vaak het verwijt da tik haar "sport" nu heb afgepakt en dat ze dus nu alleen maar zal gaan denken"waarom zou ik nu nog moeite doen voor school", het is wel zo natuurlijk dat ze nu geen"uitdaging"meer heeft om betere cijfers te gaan halen.

Je hoeft haar sport ook niet af te nemen. Dat doen is vaak "gruwel" en werkt averechts want inderdaad, wat is dan de motivatie?
Lekker laten paardrijden maar wedstrijden kunnen op een laag pitje. Ging bij mij ook zo. Ging het niet goed op school? Dan geen nieuwe wedstrijden meer opgeven. Werkte prima als motivatie want ik wilde wél op wedstrijd.
Nu ook, nu ik alles zelf beslis :P , als ik het druk heb met school/werk gaan als eerste de wedstrijden op een laag pitje.

Overigens (uit eigen ervaring) als er geen motivatie is kun je hoog en laag springen maar dat werkt vaak niet. Soms moet je als puber zelf even op je bek gaan.
Ik ben pas na mijn afstuderen aan het HBO de lol van studeren in gaan zien.
Altijd een flierefluiter leerling geweest, mijn ouders hebben mij een beetje gestuurd maar nooit gepusht.
Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen :Y)
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 30-12-15 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 14:22

Urielle schreef:
Kan ze het niveau wel aan? Wat is de mening van de docenten? Moet ze op haar tenen lopen, levert ze gewoon nauwelijks wat in, hoe is haar gedrag op school, wat is jullie huiswerkbeleid thuis?

werkelijk met alles moeten we haar een schop geven, projecten voo rschool worden ook maar 2 dagen van te voren opgestart.

net voor vakantie moest ze boekverslag inleveren, ze heeft ernstige dyslexi dus lezen is lastig ,maar ze had dus dus niks gelezen, ze heeft van grote broer verslag gepikt en ander kaftje erom gedaan.

toen werd het me te gortig en heb juf erover ingelicht, blijkt dat ze op school geen kans krijgt om luisterboeken te gaan doen, daar wordt nu vanuit school aan gewerkt maar Juf was not amused over deze actie van haar, ik heb wel gezegd dat ze dit verslag maar niet mee moet laten tellen en op later tijdstip met luisterboek maar extra verslag in moet leveren.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 14:23

Matheno schreef:
Slikt je dochter ook medicijnen voor ADD?
Ik heb hier zelf namelijk ook last van, met medicijnen is mijn leven toch zoveel beter geworden!
Grote kans dat als ze de medicijnen nog niet slikte, en hierna wel, dat haar schoolwerk dan ook veel beter wordt.

nee niet meer, ze heeft het laatste 2 jaar prima zonder gedaan behalve nu op school dan.

ze wil zelf niet dus da tis ook lastig nu

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:27

sneeuwpop schreef:
De hersenen van een kind zijn nog niet totaal ontwikkelt.
Sparen is ook lastig voor ze, omdat ze in de fase zitten dat de "beloning" er gelijk moet zijn.
Hierin hebben ze begeleiding nodig.

Knip

Trouwens, over de ontwikkelijng van de hersenen gesproken, kunnen ze ook nog niet goed plannen. Dat is simpelweg pasin een latere fase aan de orde. Dus ook met huiswerk zou je ze daarin moeten begeleiden.

Zal mezelf even quoten dan.
Lijkt aan de orde namelijk.
Op het laatste moment beginnen aan huiswerk (denken dat het wel kan)en vooruit werken voor de beloning (hoog cijfer) niet willen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:27

florentine1 schreef:
Hilli schreef:
De 11 onvoldoendes op het rapport moeten geen verrassing zijn geweest in deze tijd waarin je elke stap van je kind op school digitaal kunt volgen. De ADD is dat ook niet. Dat betekent dat je zelf ook niet hebt opgelet, want je kunt je dochter ook begeleiden i.o.v. 'verrast' zijn over het slechte rapport. Ik zou samen met haar een plan maken voor verbetering van haar schoolresultaten en ja, daar hoort ontspanning in de vorm van een paard ook bij. Hoe- eigen of verzorg/lease- volgt daar vanzelf wel uit.

Wij waren wel op de hoogte, en hebben met school diverse plannen gemaakt maar als dochter erzelf niet de "nut" van inziet en er heilig in gelooft dat je 2 dagen voor proefwerk tijd genoeg hebt om te gaan leren dan sta je als ouder mooi met lege handen.

Niet mee eens.
Als jij vindt dat dochter een week van tevoren moet beginnen met leren zet je ze aan tafel met het boek in de handen. Laat haar een goede samenvatting schrijven. En de volgende dag weer, en de volgende dag weer.
JIJ bent de ouder, JIJ stuurt het kind aan. Kennelijk kan ze het (nog) niet zelf, ouders zijn onmisbaar voor de schoolcarriere van een kind en horen het thuis begeleiding en sturing te geven totdat het zelfstandig kan plannen en werken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:29

Idd goof

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:31

Goof schreef:
Niet mee eens.
Als jij vindt dat dochter een week van tevoren moet beginnen met leren zet je ze aan tafel met het boek in de handen. Laat haar een goede samenvatting schrijven. En de volgende dag weer, en de volgende dag weer.

Uit oprechte interesse, werkt dat echt? Ik was zo'n kind dat niks op school wilde en dus ook niets deed. Ik kan me zo voorstellen als mijn moeder jouw plan was gaan uitvoeren dat ik dan dagen aan een aan die eettafel gezeten had zonder ook maar een letter op papier te zetten. Ik wilde gewoon niet. Ik kan me met de beste wil niet voorstellen dat je een kind zo aan het werk krijgt.