SPSS, ik kan wel janken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lumi

Re: SPSS, ik kan wel janken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:14

Het is een speciale opdracht voor SPSS, dus het doel is die tabel leren maken, niet die informatie nog ergens anders voor gebruiken. Een tabel in word maken mag dan niet denk ik :')

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:20

Ahso, ik heb nog nooit een tabel in SPSS hoeven maken, dus kan je daarbij niet helpen. :+

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:34

Lienie_F schreef:
Heey, kunnen jullie me helpen? Ik heb deze opdracht

"make a chart and a table which shows the distribution of the amount of hours that the selected group of students work, divided into male and female students"

De chart is geen probleem, maar wat ik ook probeer, de tabel blijft een meter lang. En dat lijkt me niet te kloppen.

Het is in een opdrachtenserie over T-tests, maar ik weet niet of je die hiervoor nodig hebt

Hey, misschien kan ik je helpen? Ik heb ook alle assignments gemaakt in de pre-master. (We doen allebei EST :P )

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:50

Hahah ik snap je frustratie. Dat programma is echt klote. Snap niet waarom het zoveel wordt gebruikt in de Nederlandse scholen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:55

Lienie_F schreef:
Heey, kunnen jullie me helpen? Ik heb deze opdracht

"make a chart and a table which shows the distribution of the amount of hours that the selected group of students work, divided into male and female students"

De chart is geen probleem, maar wat ik ook probeer, de tabel blijft een meter lang. En dat lijkt me niet te kloppen.

Het is in een opdrachtenserie over T-tests, maar ik weet niet of je die hiervoor nodig hebt

Misschien snap ik de vraag niet helemaal, maar meestal als er een tabel een meter lang wordt, staat er ergens een vreemde outlier in je data. Heb je dat al gecheckt?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:03

Wauw lotgenoten..

Wat heb ik een grafhekel aan dat programma. Inderdaad gewoon chinees voor me. Toen ik het onderwerp voor mijn afstudeeronderzoek moest bedenken riep ik tijdens het brainstormen alleen maar; heb ik daar SPSS voor nodig? Is dit zonder SPSS? Kan ik dit ook zonder SPSS uitvoeren? Bahbahbah.. Ik kan je dus zeker niet helpen maar denk dat zo'n boek voor dummies het beste is.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:10

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:12

Ik heb er ook zo'n hekel aan... Ik moet mijn thesis er nog mee doen en dan ben ik er hopelijk vanaf. Maar wat een programma. Ik snap er niks van.
Dan ben je er weer een tijdje mee bezig voor een toets, die haal je dan nét en daarna ben ik altijd alles weer vergeten :')

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:14

Ik snapte er ook nooit zo veel van maar sinds ik dat boek heb gebruikt heb ik niet meer lager dan een 7 gehaald en bij mijn beide thesissen eigenlijk weinig opmerkingen erover gehad.
Gewoon een kwestie van de juiste methode opzoeken en letterlijk stap voor stap alles nadoen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:15

ik zal dan wel de enige zijn maar eens je ermee weg bent vind ik eht een heerlijk prgramma. vorig jaar ben ik enkel door dit vak onderdeel geslaagd op statistiek (theorie 7/20, oefeningen 9/20, spss 9.5/10)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:15

Josien_ schreef:
Ik snapte er ook nooit zo veel van maar sinds ik dat boek heb gebruikt heb ik niet meer lager dan een 7 gehaald en bij mijn beide thesissen eigenlijk weinig opmerkingen erover gehad.
Gewoon een kwestie van de juiste methode opzoeken en letterlijk stap voor stap alles nadoen.

Ik heb helaas geen 60 euro liggen voor een boek... Ik sla hem even op, misschien dat ik mijn ouders zo ver kan krijgen dat zij hem kopen O:)

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:25

Zo erg is het nou ook weer niet. Het is even vervelend om spss te leren kennen maar na wat oefening was ik er tijdens mijn bachelorthesis echt vrienden mee geworden. Zelfde als met statistiek, even er doorheen en dan is het super goed te doen (en vond ik het zelfs makkelijk).

nog een boekentip
https://www.bol.com/nl/p/basishandboek- ... 0080002kw7

Maar wij gebruikten dat naast een eigen reader en andy field.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:27

Marjoow schreef:
Josien_ schreef:

Ik heb helaas geen 60 euro liggen voor een boek... Ik sla hem even op, misschien dat ik mijn ouders zo ver kan krijgen dat zij hem kopen O:)

Dat kan ik begrijpen, bij ons was deze verplicht bij enkele vakken die we kregen op de universiteit.
Bijna het enige boek dat ik zo intensief gebruikt heb!!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:29

Het probleem is bij mij vooral dat ik nu dus SPSS moet leren kennen, en dat ik dus echt geen flauw idee heb wat ik waarom aan het doen ben, ik kan alleen voorbeelden nadoen.
Hopelijk kan Eleodoras helpen :)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:56

Ik heb net een two way ANOVA tabel gemaakt en krijg vervolgens de volgende vraag:

Mention the assumption of the statistical model regarding the variances (σ_i^2)

Iemand een idee wat ik met variantie moet/kan?
De vorige keer bij de Ttest moest ik een Levene's test doen, maar dat kan niet bij een two-way ANOVA toch?

Edit: antwoord gevonden :)
Laatst bijgewerkt door Lumi op 21-12-16 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:19

Het drama dat SPSS heet... Ik weet hoe het voelt. Zelfs mijn zeer geliefde Andy Field helpt niet altijd _O-

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:35

Lienie_F schreef:
Ik heb net een two way ANOVA tabel gemaakt en krijg vervolgens de volgende vraag:

Mention the assumption of the statistical model regarding the variances (σ_i^2)

Iemand een idee wat ik met variantie moet/kan?
De vorige keer bij de Ttest moest ik een Levene's test doen, maar dat kan niet bij een two-way ANOVA toch?

Even vamaf mijn telefoon en de vraag of je mij begrijpt en of het je helpt:

Er zijn een aantal assumptions die de Two way anova heeft:
the data points are relevant with respect to the scientific question under investigation;
the mean of the response variable is influenced additively (if not interaction term) and linearly by the factors;
the errors are independent;
the errors have the same variance;
the errors are normally distributed.

Levene's test de gelijkheid for equality of variances voor een T test,

In SPSS zet je dus je two way anova op via General Liniar Model Univariate en onderzoek je dus de interactie zelf,
Wanneer je statisch significante interactie hebt moet je de simple main effects onderzoeken,
Zo niet kun je de Tukey post hoc test gebruiken.

Ik hoop dat het geen warrig onzin verhaal is :')

Edit:

Bedoelen ze niet de Shapiro-Wilk test for normality om de assumption te onderzoeken of de waardes ongeveer normaal verdeeld zijn voor elke combinatie van groepen voor de twee 'independent' variablen?

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:45

Ja, ik snap het, dankjewel :)

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 18:08

Ik ben op zoek naar iemand die me misschien zou kunnen helpen met SPSS? |(
Ik moet een chi-square test in SPSS uitvoeren met mijn eigen data, enkel zijn alle voorbeelden die ik kan vinden op het internet met andere soort data dan ik heb.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 18:14

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 18:37

Ik heb de data al gebundeld zeg maar.. hieronder even een voorbeeld van hoe het er bij mij uit ziet:

Afbeelding
De cijfers onder de opties laten het aantal zien

Er zijn dus verschillende groepen en verschillende opties. En uiteindelijk wil ik dan cijfers die bevestigen dat bijv. groep 3 het vaakst leid tot optie 2.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:03

Ik denk dat je te veel categorieen hebt met een te kleine waarde.. dit moet je even nakijken en indien het zo is moet je opties of groepen samenvoegen. voor de rest kan dit prima met een chisquare. Ik kan nu niet voor je in mijn boeken duiken de komende tijd (om je een hint te geven) want ik ben a) niet thuis de komende dagen en b) op dit moment bezig met kwalitatief onderzoek dus even uit het kwantitatieve.

Over een paar dagen kan ik in het boek van de vocht kijken, maar dat is heel erg makkelijk te begrijpen en lost dit gewoon voor je op, dus ik zou gewoon naar de bieb gaan en zelf in dat boek lezen over de chisquare (3 blz ofzo) en probleem opgelost. Zo moeilijk is dat niet. Alleen even onthouden dat de 0-hypothese bij de chisquare precies andersom is dan de meeste testen.

En het is niet de bedoeling dat we hier je huiswerk VOOR je doen .. Succes.

Je moet dit makkelijk zelf kunnen. En anders zou ik het aan een leraar vragen. Het is echt te doen!

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:07

daydream schreef:
Ik denk dat je te veel categorieen hebt met een te kleine waarde.. dit moet je even nakijken en indien het zo is moet je opties of groepen samenvoegen. voor de rest kan dit prima met een chisquare. Ik kan nu niet voor je in mijn boeken duiken de komende tijd (om je een hint te geven) want ik ben a) niet thuis de komende dagen en b) op dit moment bezig met kwalitatief onderzoek dus even uit het kwantitatieve.

Over een paar dagen kan ik in het boek van de vocht kijken, maar dat is heel erg makkelijk te begrijpen en lost dit gewoon voor je op, dus ik zou gewoon naar de bieb gaan en zelf in dat boek lezen over de chisquare (3 blz ofzo) en probleem opgelost. Zo moeilijk is dat niet. Alleen even onthouden dat de 0-hypothese bij de chisquare precies andersom is dan de meeste testen.

En het is niet de bedoeling dat we hier je huiswerk VOOR je doen .. Succes.

Je moet dit makkelijk zelf kunnen. En anders zou ik het aan een leraar vragen. Het is echt te doen!

Hey, thx. Ik keek inderdaad in het boek van Field en zag staan dat het ook mogelijk is met 'weight cases'. Het is trouwens voor mijn thesis, en mijn begeleider wees me op deze berekening. Ik heb wellicht iets te snel om hulp gevraagd, toch bedankt (ook voor het PDF-je, erg handig!).

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:39

Help ik heb een probleem. Ik moet een Item Characteristic Curve maken met SPSS, maar ik heb echt geen idee hoe ik dat moet doen. Is hier iemand die het wel weet?