Neerbuigende HBOers,mijn tenen krullen er gewoon weg van

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:28

Tink89 schreef:
Misschien had je iets verder in het topic moeten doorlezen. Het gaat me om het verschil tussen 'ik schrijf een scriptie en onderbouw die met theorie' en 'ik doe wetenschappelijk onderzoek, ga hypotheses toetsen, statistische analyses loslaten op mijn resultaten en bijdragen aan nieuwe theorieën en nieuwe wetenschap'.

En ja, als hbo'er krijg je ook een bachelordiploma en persoonlijk vind ik dat vreemd. Mijns inziens ben je namelijk geen 'bachelor of science', omdat je geen wetenschappelijk onderzoek gedaan hebt. Wel onderzoek, maar niet wetenschappelijk.

En als je verder gelezen had, had je ook gelezen dat ik zelf weliswaar universitair opgeleid ben, maar ik veel hbo'ers om me heen heb. Ik heb ook wel eens hun afstudeeronderzoeken nagekeken (waar ze ruime voldoendes voor hadden) en ik merk gewoon een andere manier van denken op. Dat vinden zij zelf overigens ook.

Ik heb prima gelezen hoor. Ik heb voor mijn scriptie gewoon wetenschappelijk onderzoek moeten doen (en ik ben heus niet de enige van mijn opleiding, het is zelfs een vereiste dat je wetenschappelijk onderzoek doet). Voor je denkt dat ik niet weet wat wetenschappelijk onderzoek is, het was niet gebaseerd op enkel theorie maar echt een wetenschappelijk onderzoek wat ook aan al die criteria moest voldoen. Statistische analyses zijn gedaan, hypotheses getoetst etc.

Dus je verdieping in HBO studies is niet helemaal compleet, misschien gebaseerd op een paar ervaringen uit je omgeving maar scheer het dan niet over 1 kam.

Moos99

Re: Neerbuigende HBOers,mijn tenen krullen er gewoon weg van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:34

Wel grappig dat het topic over neerbuigende mensen gaat en je meteen voorbeelden van zulke mensen voorbij ziet komen. Zo van: vergelijk jezelf niet met een uni student, wij zijn veel beter. :+ kun je beweren dat het niet zo bedoelt wordt maar gewoon "anders" is, maar de ondertoon is, wat jullie doen stelt weinig voor.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:42

Het is verder ook totaal niet vergelijkbaar. Ik ben een echte theorie-miep en weet vrij zeker dat de Uni me prima afgaat. Het HBO echter vind ik zwaar, vanwege de enorme hoeveelheid praktijk.

Bovendien, laten we niet vergeten dat er ook universitaire studies als 'filosofie' 'commerciële theologie' en 'vrijetijdskunde' bestaan. Je maakt mij niet wijs dat die mensen zo veel intelligenter zijn dan een HBO'er.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:46

Iedereen is nodig in deze maatschappij en als je het goed doet op je niveau is het absoluut geen probleem of je hbo of mbo doet. Ik snap wel wat je bedoelt met die neerbuigende houding vanuit de hbo studenten naar de mbo studenten toe. Ik moet eerlijk bekennen dat ik als hbo'er dat ook een beetje heb soms richting de "ex" mbo studenten bij ons op de opleiding. Maar dit is absoluut niet omdat ik vind dat ze minder slim of minder goed zijn dan de hbo'ers. Waar ik zelf tegen aan loop is de houding van de mbo'ers, die is soms zo anders dan die van mezelf en dat vind ik moeilijk. Maar die houding nemen ze misschien juist aan omdat zij juist het gevoel hebben dat de hbo'ers ze niet accepteren.. Maar zoals ik al zei vindt ik absoluut niet dat mbo'ers minder zijn dan de hbo'ers.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:20

BaileyMix schreef:
Het is verder ook totaal niet vergelijkbaar. Ik ben een echte theorie-miep en weet vrij zeker dat de Uni me prima afgaat. Het HBO echter vind ik zwaar, vanwege de enorme hoeveelheid praktijk.

Bovendien, laten we niet vergeten dat er ook universitaire studies als 'filosofie' 'commerciële theologie' en 'vrijetijdskunde' bestaan. Je maakt mij niet wijs dat die mensen zo veel intelligenter zijn dan een HBO'er.

Ik ben dan weer iemand die het meer moet hebben van de praktijk, maar wat ik me dan afvraag: hoe ga je het redden als je gaat werken? Dan is het alleen maar praktijk. Die theorie moet je wel om kunnen zetten naar de werkvloer. Diit is geen aanval op jou hoor, maar een geïnteresseerde vraag. Ik vind dat er op het HBO al te weinig praktijk is.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:21

Dat hoop ik dus nu op het HBO onder de knie te krijgen :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:50

En je moet ook maar zo denken, voor alle hoogopgeleiden is helemaal geen plek op de arbeidsmarkt. Ik heb VWO gedaan, HBO opleiding afgerond en heb nu een baan op MBO niveau. En dat vind ik stiekem best heel relaxed. Als ik zie wat de HBO'ers in onze organisatie aan taken en verantwoordelijkheden hebben ben ik toch liever meer uitvoerend bezig. Geeft een hoop minder stress.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:00

Toch bijzonder dat het blijkbaar niet ok als iemand met een WO opleiding iets zegt over een HBO/MBO opleiding, maar het blijkbaar wel ok is om als HBO/MBOer te bashen op WOers :=

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:00

Vanillia schreef:
Toch bijzonder dat het blijkbaar niet ok als iemand met een WO opleiding iets zegt over een HBO/MBO opleiding, maar het blijkbaar wel ok is om als HBO/MBOer te bashen op WOers :=

Inderdaad! Het wordt hier een beetje zwartmakerij..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:05

Er ís gewoon wel een aanzienlijk verschil, en daar valt zeker op te discrimineren. Als MBO-er of HBO-er daarover piepen of niveau's gelijk willen trekken is natuurlijk een beetje scheef en doet me denken aan ophef maken wanneer je niet mee mag draaien aan het beste sportteam terwijl je het voor geen meter kan.

Wel mag het, naar alle kanten toe, wel met alle respect. Iedere laag is nodig. Ik vind zelf dat ik als HBO-er juist wel versterking bieden kan aan een WO-er, doordat ik soms met een andere invalshoek ergens naar kijk. Vervolgens merk ik geregeld dat een MBO-er mij weer aanvult door slimme shortcuts te maken of vanuit zijn praktijkinstelling een handigere oplossing aandraagt. De MBO-er groeit het soms wel even boven de pet en verliest overzicht, waar ik dan een peptalk en een optimaal stappenplan kan adviseren. Met de WO-er houd ik graag een discussie omdat die net weer bruggen verder denkt dan ik.

Goede verhouding dan toch?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:11

Hier ook last van. Ik werk in een supermarkt en leiden is een studenten stad. Soms zou je ze haast over de balie trekken zo onbeschoft en uit de hoogte. Maar ach gewoon van je af laten glijden en je schouders ophalen en gaan voor je diploma!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:23

Sommige beroepen zijn ook wel erger daarin dan andere hoor.
Maar ook geld speelt daar een grote rol in.

Ik heb als student in de grote evenementen catering gewerkt. De grootste neerkijkers vond je bij kunst tentoonstellingen en dan vooral de zoontjes van.
Op 2 met stip kwam een artsencongres.
Die gingen ook niet bepaald netjes met personeel om, nog afgezien van hoe sommige zich publiekelijk misdroegen.
Het meest loyale evenement was een tractor show :D

Ook was ik een keer bij een verjaardag waar een arts zat die publiekelijk fysiotherapeuten belachelijk zat te maken.
Ze uitmaakte voor doe het zelvers zonder enig verstand -O-

Iedereen is nodig inderdaad, in twee richtingen is afgunst ongepast. Maar sommige mensen maken het je wel lastig om vriendelijk te blijven :=
Dat geldt natuurlijk ook in alle richtingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:34

Doet me ook denken aan een zakenman die mij en mijn man vroeg wanneer we dachten een echte baan te zoeken.
Want dat 'spelen' aan de universiteit (post-doc) is leuk maar daarmee kun je immers geen status opbouwen in de maatschappij :')

Sommige mensen zijn gewoon ronduit onbeschoft.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:44

Dat ze iedereen van het mbo over een kam scheren zegt toch iets over hun eigen denkvermogen? :Y)

Trek het je niet aan. Ik heb MBO gedaan omdat ik moeilijk leer. Ik ben geen Boekenwurm. Doe nu wel psychologie op universitair niveau. terwijl ik denk ik destijds ontzettend veel moeite had gehad meteen HBO
. heeft niks met domheid te maken.
Laatst bijgewerkt door femo op 15-09-15 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:46

Zo maakt mijn broer (mbo) een deel van het onderwijs materiaal voor medicijn studenten.
Daarvoor moet hij eerst de college's aanhoren en dan voor studenten samenvatten en vragen maken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:51

Sizzle schreef:
Doet me ook denken aan een zakenman die mij en mijn man vroeg wanneer we dachten een echte baan te zoeken.
Want dat 'spelen' aan de universiteit (post-doc) is leuk maar daarmee kun je immers geen status opbouwen in de maatschappij :')

Sommige mensen zijn gewoon ronduit onbeschoft.

Zulke mensen kan ik alleen maar heel hard om lachen. Waarom zou je überhaupt een status op willen bouwen? :') Ik mis het echt volledig. Het enige wat het aangeeft is hoe onzeker ze zelf eigenlijk zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:56

Ik ben door een radioloog die voor het kwpn prok beoordeeld ook wel eens zeer onbeschoft behandeld, ook sprak hij zich veroordelend uit naar mijn dierenarts dat deze geen idee zou hebben waar hij mee bezig was (notabene nationaal renbaan da voor orthopedische problemen).

Ik heb toen geheel tegen mijn principes mijn mail vanuit mijn werk gestuurd en met titel ondertekend.
Ineens was de prok serie wel goed en hoefde er maar 1 foto over.
Zulke onzinnige dingen maken mij boos.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:04

Op mijn studie nog nooit last van gehad. Ik kom zelf van het mbo en heb niet het idee dat mijn klasgenoten van havo of vwo anders tegen mij aankijken. 'Grappig' feit is dat van de zes mensen in mijn klas die in hun eerste jaar hun P hebben gehaald, vier van de zes van het mbo afkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:04

Yvank_ schreef:
Precies ja Emmaa_ :) en uiteindelijk is een bachelor een bachelor en mag je met beide een master volgen.

Daar zit toch weldegelijk een verschil in?
Mijn zusje heeft met haar afgeronde HBO een 'Bachelor of applied science' en vrienden die uni hebben gedaan hebben een 'Bachelor of science'.

Ik vind dat juist wel een mooi verschil, HBO is over het algemeen ook meer toegepast en uni meer theoretisch, beiden hebben voordelen, dus laat het maar zien :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:05

Maar je kan en mag er even veel mee :) als je een master zoekt die naadloos aansluit op je HBO vooropleiding hoef je niet eens een pre-master te volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:08

Ah, zo bedoel je :j
Klopt helemaal. Al moet ik zeggen dat als ik zo om me heen kijk, bijna alle HBO-ers die doorstromen toch verplicht een pre-master moeten doen. Het kan soms wel zonder, maar er zijn maar weinig opleidingen die echt goed aansluiten geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:09

Maar dan is het voordeel dat je veelal die pre master al kan doen tijdens je hbo :j ik heb er ook naar gekeken maar ik ga toch straks eerst werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:12

Oke, dat kan, zo goed zit ik er niet in. Ben verbaasd dat mensen lukt naast hun fulltime stages, knap!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:14

Yvank_ schreef:
Maar je kan en mag er even veel mee :) als je een master zoekt die naadloos aansluit op je HBO vooropleiding hoef je niet eens een pre-master te volgen.

De master die ik had willen doen, sluit op zich wel aan, maar er werd toch een pre-master als toelatingseis gevraagd omdat de ervaring leerde dat toch 80% van de HBO-ers de eindstreep niet haalde.

Blijheid schreef:
Yvank_ schreef:
Precies ja Emmaa_ :) en uiteindelijk is een bachelor een bachelor en mag je met beide een master volgen.

Daar zit toch weldegelijk een verschil in?
Mijn zusje heeft met haar afgeronde HBO een 'Bachelor of applied science' en vrienden die uni hebben gedaan hebben een 'Bachelor of science'.

Ik vind dat juist wel een mooi verschil, HBO is over het algemeen ook meer toegepast en uni meer theoretisch, beiden hebben voordelen, dus laat het maar zien :j

Inderdaad heb ik ook een BaSc, maar ik geloof dat ergens in 2014 de regels weer zijn aangepast en zal het nu denk ik gewoon BSc zijn.

CCCCC schreef:
Op mijn studie nog nooit last van gehad. Ik kom zelf van het mbo en heb niet het idee dat mijn klasgenoten van havo of vwo anders tegen mij aankijken. 'Grappig' feit is dat van de zes mensen in mijn klas die in hun eerste jaar hun P hebben gehaald, vier van de zes van het mbo afkomen.

De MBO-ers zijn vaak een paar jaar ouder en ook vaak al wat doelgerichter. Waar sommige havisten nog moeten aftasten of de studie hen wel ligt, weten de MBO-ers vanuit de vooropleiding al zeker wat ze willen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:45

Wel een interessante discussie, en zoals eerder is opgemerkt wordt er in dit topic spontaan met modder gegooid naar elkaar terwijl dat juist de 'klacht' uit de openingspost is.

Zoals misschien wel duidelijk was: ik ben WO-er en heb op het gymnasium gezeten. Maar ook wij werden in de eerste klassen uitgescholden door mensen van het VMBO, met de mededeling dat wij ons beter voelden dan zij. Het leek wel een sport om je tegen elkaar af te zetten. Ik kende geen mensen die de VMBO-ers naar beneden haalden, net zoals er waarschijnlijk maar 2 of 3 VMBO-ers waren die dat soort dingen tegen de VWO-ers riepen. Maar het is maar 1 kant die je meemaakt.

Opvallend ook dat veel mensen zich zo beledigd kunnen voelen door termen als 'cursist'. Het zou mij werkelijk waar aan mij r**t kunnen roesten of ze me cursist of student noemen. Het is toch je opleiding die uiteindelijk telt? En ja, ik vind ook zeker wel dat er onderscheid gemaakt kan worden in termen om HBO-ers en WO-ers aan te duiden, want het is ook gewoon niet hetzelfde! En als het niet hetzelfde is, waarom zou je het dan hetzelfde moeten noemen?