Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ibbel schreef:Dan ga ik een ander geluid laten horen: als je zó twijfelt, moet je het niet doen, want dan ga je het in Utrecht gewoon niet redden. Als je nu al denkt dat je een te romantisch beeld hebt van DA zijn, dan kan ik je garanderen dat dat klopt, en dat je jezelf enorm tegen gaat komen. En als er één beroep is waar besluiteloosheid niet bij past, is het wel diergeneeskunde. Of ga je later zeggen je klant zeggen: "tja, ik weet het niet, het zou dit of dat kunnen zijn, maar ik kan niet beslissen wat het is en hoe te behandelen?"

. Heej, en je bent pas zeventien. De wereld ligt voor je open, je kunt zelfs nog twee studies doen als je wilt!

bridgetF schreef:Je moet beslissen over leven en dood en omgaan met de emoties van je klant. <knip>
Sommige maak je beter, bij sommige beëindig je het leven. Sommige wil je beëindigen, maar is de baas er nog niet aan toe, maar ook andersom. Een dier dat het baasje wilt laten gaan, maar jij nog kansen wil geven. Kun je daarmee omgaan?
? Zo te horen heb jij je plekje daar al helemaal gevonden en vind je de studie leuk. Dat mis ik in je berichten bij dgk.
Ibbel schreef:bridgetF schreef:Je moet beslissen over leven en dood en omgaan met de emoties van je klant. <knip>
Sommige maak je beter, bij sommige beëindig je het leven. Sommige wil je beëindigen, maar is de baas er nog niet aan toe, maar ook andersom. Een dier dat het baasje wilt laten gaan, maar jij nog kansen wil geven. Kun je daarmee omgaan?
Ik denk dat je hier ook echt eens goed over na moet denken, met jouw besluiteloosheid. Hoe lang/vaak ga jij, nadat je een dier, misschien na lange discussie met de eigenaar, toch hebt laten inslapen, lopen malen: "ja maar, heb ik het wel goed gedaan, had de eigenaar toch niet gelijk, had ik niet tóch nog..."
Dat gaat je gegarandeerd opbreken, met hoe jij kennelijk in elkaar zit.
En de adviezen "doe het een jaar, je kunt altijd nog terug" vind ik eigenlijk een beetje opportunistisch. Je neemt wél de plek in van iemand die er 100% voor wil gaan en die geen enkele twijfel heeft (en ook daarvan struikelen er uiteindelijk nog een flink aantal!)
Yvank_ schreef:Ik lees overal van kansen die je niet mag laten liggen. Máár is dit écht wat je wil? Schreef je, je in voor dgk omdat je er van overtuigd was dat dit het enige juiste was, of schreef je je in met de gedachte lijkt me leuk maar heb nog geen goed beeld en kom vast niet door de loting?
Het leven van dierenartsen gaat ook niet over rozen er zijn te veel afgestudeerden om een goede baan te vinden het is dus niet zo dat je met dgk een goede baangarantie hebt. Nu heb je dat nooit maar met je huidige opleiding wel meer.
En waarom zou een niet loting studie niet geweldig kunnen zijn? Zo te horen heb jij je plekje daar al helemaal gevonden en vind je de studie leuk. Dat mis ik in je berichten bij dgk.
Mijn advies; hoe graag wil jij dierenarts worden? Zie je jezelf dit doen tot je (tegen die tijd wel opgeschroefde) 70e , of wil je liever een ander beroep kiezen zodat je ook meer keuze hebt wat je gaat doen?
Schrijf het voor je zelf op en streep het tegen elkaar weg. Als jij kiest voor je huidige studie gooi je echt geen kans weg zoals veel hier in het topic zetten. Jij hebt andere kansen gekregen die misschien wel beter bij je passen achteraf dan toen je je inschreef voor dgk.
Het is jouw leven en jouw toekomst, dat een ander graag dgk had willen studeren betekend niet dat jij dan toch maar naar utrecht moet nu omdat je anders een kans laat liggen. Een ander ziet het als zijn enige kans en jij ziet het volgensmij als een optie. En die optie hoef je niet te nemen als je huidige studie je beter past
Steefjevos schreef:Met het laatste ben ik het wel eens, je neemt een plek in van een gemotiveerd iemand. Maargoed, erzijn ook gemotiveerde mensen die het niet redden omdat ze teveel feiten of hun leerwerk niet plannen. Zouden zij ook niet mogen studeren?
Sjolvir schreef:Ik zeg niet doen..
Waarom?
Diegenen die ik ken die waren na geplaatst sprongen een gat in de lucht,
hadden zonder twijfel binnen no time hun koffers gepakt (waren ook elders begonnen) en zijn juichend aan de lotings studie begonnen. (en hebben hem ook afgemaakt)
Bij jou mis ik dat enthousiasme, de passie, het zeker weten dat dat het vak is voor jou.
De studie waar je nu aan begonnen bent is een mooie studie, qua banenkansen beter en je hebt er al in geïnvesteerd.
En qua arbeidsomstandigheden zit je gok ik ook beter in de studie richting die je nu gekozen hebt.
Geef de vrijgekomen lotings plaats aan iemand die 100% op dit moment zeker weet dat dgk DE studie voor hem/haar is.
(overigens ook de reden dat ze het graag snel weten, als jij het niet doet, krijgt iemand anders de kans, toch fijn als je dan redelijk snel beslist.)
Succes met kiezen! Zal niet makkelijk zijn.