Schoolmateriaal... Waar haal je het geld vandaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Schoolmateriaal... Waar haal je het geld vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:52

Ik leen ook bij tot ruim 1000 euro, maar als je op jezelf woont en je moet ook huur betalen wordt het vrij lastig om daar in een keer een Macbook bij af te tikken. Ook als je hem tweedehands koopt...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:56

Emmaa_ schreef:
Ik leen ook bij tot ruim 1000 euro, maar als je op jezelf woont en je moet ook huur betalen wordt het vrij lastig om daar in een keer een Macbook bij af te tikken. Ook als je hem tweedehands koopt...

Ik woon op mezelf (ouders wonen in het buitenland) en in een koophuis. Als het écht moet, moet het lukken. Alleen dan moet je het ook echt willen en ja dan moet je inleveren op dingen. Als je dat niet wilt, geen Apple! Haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:59

Oh dat ben ik absoluut met je eens. Als ik iets heel graag wil dan leef ik met liefde een maand op water en brood. Maar een Macbook kan dan alsnog een flink spaarplan zijn, en aangezien TS in dit geval haar laptop dit blok al nodig heeft wordt dat lastig..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:04

Het mooiste is als je vooruit kan denken en sparen etc. Maar onze zoon zou eigenlijk vorig jaar op 17jr leeftijd al gaan studeren en dan had hij maar 1jr gewerkt. Hij had nooit in 1 jaar alles kunnen sparen.

Als je nu collegeld in termijnen betaald, ben je klaar en begint nieuwe jaar weer en dat 4 jaar lang.

Als je jong bent wil je ook andere dingen zoals uitgaan, sporten, leuke kleding etc. Je moet leren keuzes maken, maar om nou je hele jeugd amper iets leuks te kunnen doen als je ouders weinig verdienen is heel moeilijk. Die jaren zijn zo voorbij en de behoefte is heel normaal, als je die hebt.

Keuzes maken hoort er ook bij, maar het zou te gek zijn dat alleen rijke mensen nog kunnen studeren EN leven.
Lenen is een goede optie en de voorwaarden zijn gunstig. Hoewel niemand nog weet wat de bank gaat zggen als je een hypotheek wil met een dergelijke studieschuld. Ze beloven van alles, maar praktijk is vaak anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:07

In je hypotheek wordt in veel gevallen weinig tot niet gekeken naar een eventuele studieschuld. Anders zouden ineens maar heel weinig mensen een hypotheek kunnen afsluiten..

Je weet natuurlijk niet hoe dat over een paar jaar is, maar op dit moment is het allemaal best te doen. Ze zullen je geen torenhoge lening geven voor het huis van je dromen, en als je allebei een studieschuld van meer dan 70.000 euro hebt dan zullen ze zich misschien ook even achter de oren krabben, maar ik weet dat heel veel banken er niet heel erg naar kijken of het door de vingers zien.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:29

Ik heb heel veel geluk dat mijn moeder mijn studie en de bijbehorende kosten betaalt.
Ik ben alleen met mijn moeder opgegroeid (ouders gescheiden toen ik 1 was, en vader betaalt niks) en we hadden het absoluut niet breed, maar mijn moeder heeft vanaf mijn geboorte gespaard voor mijn studie en daar ben ik haar nog elke dag heel dankbaar voor <3 Hierdoor kan ik ook samenwonen en het geld dat ik verdien met mijn bijbaan besteden aan ons huis en levensmiddelen.
Omdat ik nu studievertraging heb wil ik dat zelf gaan betalen, ook al is dat niet nodig en wil mijn moeder dat niet. Ik heb mijn scriptie al ingeleverd en verdedigd, maar moet nog 2 hertentamens maken in juni 2016 waarvoor geen versneld traject bestaat. Hierdoor moet ik dus een half jaar collegegeld betalen (vanaf februari 2016). Ik heb als het goed is vanaf 1 oktober een vaste baan in mijn vakgebied (waar ik óók mee in mijn handjes mag knijpen omdat ik nog geen diploma heb) en daarmee kan ik gemakkelijk dat laatste half jaar en de boeken betalen gelukkig.

Ik las ook ergens dat iemand vroeg of er zo veel mensen boven de 21 nog studeren hier. Ik ben 25, en 26 als ik afstudeer. Ben begonnen met mijn studie op mijn 21e dus ik heb 4 tussen jaren gehad na de middelbare school waar ik op mijn 17e klaar was.
In mijn klas ben ik nooit de oudste geweest. De gemiddelde leeftijd in het eerste jaar lag wel rond de 17/18 maar in het tweede jaar was meer dan 75% daarvan al weer gestopt of veranderd van studie en kwam de gemiddelde leeftijd rond de 21 te liggen door veel instroom van de universiteit en het afvallen van de jonge studenten. :)

TS: ik kan begrijpen dat je niet 1,2,3 geld hebt voor een Macbook. Heb je inmiddels al een oplossing gevonden?

Hier trouwens wat meer informatie over studieschuld en hypotheek voor de geïnteresseerden: http://www.consumentenbond.nl/hypotheek ... hypotheek/

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:23

Emmaa_ schreef:
In je hypotheek wordt in veel gevallen weinig tot niet gekeken naar een eventuele studieschuld. Anders zouden ineens maar heel weinig mensen een hypotheek kunnen afsluiten..

Je weet natuurlijk niet hoe dat over een paar jaar is, maar op dit moment is het allemaal best te doen. Ze zullen je geen torenhoge lening geven voor het huis van je dromen, en als je allebei een studieschuld van meer dan 70.000 euro hebt dan zullen ze zich misschien ook even achter de oren krabben, maar ik weet dat heel veel banken er niet heel erg naar kijken of het door de vingers zien.

Dat ws altijd zo. Maar met het nieuwe systeem kan er nog wel een en ander gaan veranderen. Veel mer mensen gaan lenen en het aflossen wordt niet echt gestimuleerd.
Ik weet sowieso al iemand die met een erg goed inkomen toch de rest schuld van studie moest aflosen om nieuw huis te kopen. Een schuld die gewoon ergens een beetje was blijven lopen. Als die hoger is of je hebt er beiden eentje, is dat en probleem.
Hure is een probleem, dus jonge stellen proberen toch te kopen. De bank zegt de studieschuld niet mee te rekenen, maar in Nederland is het bepaald hoevel je max mag verwonen en daar is toch en limiet wat ze kunen geven aan hypotheek. Krijg je meteen ee leuke baan en heb je bijv een auto nodig etc, gaat heg allemaal best hard.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:27

Studie schuld is in Nederland nooit een probleem, omdat deze tot nu toe niet geregistreerd is in het BKR. Ook niet bij een hoge schuld of wanneer beide een studieschuld hebben.

In het buitenland kan dit anders zijn, helaas.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:53

Maar ze gaan rekenen wat je inkomste en uitgaven zijn. Wat je aan max hypotheek kan krijgen hangt af van je inkomen en eventuele vaste lasten. Kan bijv ook alimentatie zijn. Je mag in Nedrland niet alles opmaken aan je huis.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:21

Een vriendin van mij moest toch echt in 1x haar studieschuld aflossen voordat ze een hypotheek kon krijgen.
Je kunt het wel "verzwijgen". Zoals ik heb begrepen kunnen ze een studieschuld niet zien (is geen BKR) maar of dat nu zo slim is...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 19:17

Ik weet ook iemand die met studieschuld een huis heeft gekocht. Daarna wilden zij een ander huis kopen en moest opeens de studieschuld in 1x betaald worden. En diegene hebben geen laag inkomen.
Je kan het verzwijgen, maar de bank komt vrijwel overal achter en dan rekenen ze het gewoon mee. Wij hebben een hypotheek en dit is niet ons eerste huis, dus weten wel een beetje hoe de banken denken en werken.

Tot nu toe was het systeem anders en niemand weet nog wat de banken straks gaan doen als deze generatie van studie komt en massaal geleend heeft.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 19:22

Hier ook iemand die alle eindjes zelf aan elkaar knoopt... Idd vragen aan oudere jaars wat die echt nodig hadden... heb ik nu ook gedaan en daardoor boekengeld kunnen beperken tot 300 ipv 800 Euro

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 19:33

Wow, dan ben ik inderdaad wel blij dat ik in België woon. Ik ben ziek, ga in eind september voor het eerst naar uni en kan gewoon na een school week van 30 uur niet werken. Verder werkt er bijna niemand van mijn vriendinnen tijdens het schooljaar. (wel in vakanties enzo). Mijn ouders betalen 'gewoon' alles de komende 5 jaar (zo lang moet ik minstens studeren voor bachelor + master), en alle andere ouders in mijn omgeving doen dit ook zo. Natuurlijk koop ik bv een laptop wel zelf, maar inschrijfgeld, boeken enz... dat is toch maar normaal dat je ouders dit betalen, behalve als ze dat echt echt echt niet kunnen.
Zij wilden kinderen, lijkt me ook dat ze willen dat je kan studeren zonder je kapot te werken...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:13

Damned, het is zgn Europa, maar de verschillen zijn nog aardig groot. Ik hoorde laatst wat je in Belgie aan zorgverzekering betaald.........
Hier wordt je 18 en mag je volle mep betalen. Onze zoon kreeg leuke aanbiedingen hoor, maar het blijft echt een flinke kostenpost incl de verplichte eigen bijdrage.

Natuurlijk wil je je kinderen alles geven en steunen etc. Maar er is zoals ik al schreef veel gebeurd in 18 jaar. Van gulden naa euro, de crisis en enorm stijgende kosten zoals bijv een genoemde zorgverz.

Er zijn mensen die van ruim leven naar elk dubbelte omdraaien zijn gegaan. Dan kan je kind beter lenen en wel studeren, waar je bijspringt waar je kan, dan dat een kind niet kan studeren.

Het is zelfs geadviseerd om te lenen en je kind te steunen in dagelijkse kosten en het gewone leven.

Tot je kind 18 is, ontvang je bij 1 kind bijna 1100 euro pj aan kinderbijslag. Dat valt weg.

Je moet kunnen genieten van je jeugd en ook kunnen sporten, stappen een sociaal leven hebben etc. Maar onderaan de streep is alles heel duur geworden.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:26

Ik ga dit jaar schakelen naar mijn master.
Dat is deeltijd, niet omdat ik dat wil, maar omdat het alleen deeltijd wordt aangeboden.
Ik had bedacht naast mijn schakeljaar een leuke parttime baan te zoeken (maximaal 3 dagen) en school eens voor werk te laten gaan.
Eerder koos ik altijd voor geld verdienen maar nu wilde ik dat eens omdraaien. Het bedrag aan inkomen wat ik er op achteruit ga wilde ik bijlenen bij de DUO.
Koude kermis, deeltijd mag niet lenen.
Gelukkig kan ik van mijn ouders lenen, anders kan ik het allemaal niet betalen.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 03-09-15 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:30

Snorlex schreef:
Een vriendin van mij moest toch echt in 1x haar studieschuld aflossen voordat ze een hypotheek kon krijgen.
Je kunt het wel "verzwijgen". Zoals ik heb begrepen kunnen ze een studieschuld niet zien (is geen BKR) maar of dat nu zo slim is...

Wij hadden "vroeger" ook een studieschuld en nooit problemen gehad met het verkrijgen van een hypotheek.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:45

Brainless schreef:
Snorlex schreef:

Wij hadden "vroeger" ook een studieschuld en nooit problemen gehad met het verkrijgen van een hypotheek.

Hier ook geen problemen. Hebben koophuis, vriend heeft nog wel een studieschuld en ik ben nog student met dus ook een studieschuld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 23:32

Ligt er natuurlijk wel aan wat je wil kopen. Ik weet dus mensen die met schuld x bedrag kregen en konden iets kopen. Wilden daarna door naar groter huis. Kan volgens inkomen prima, maar kregen het niet. Je krijgt wel een hypotheek, maar minder.

Ik had verwacht dat meer mensen nu over deeltijd zouden nadenken. Ik zei tegen mn zoon nog, er zullen wel mensen zijn die gaan werken en deeltijd gaan studeren als ouders niet kunnen meebetalen. Maar dat valt volgens mij nog erg mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 23:41

Wij hebben niet minder gekregen hoor.
Hebben verschillende offertes aangevraagd en bij de 1 vroegen ze wel om de hoogte van de studieschuld en bij de andere niet.
De studieschuld was ook niet datgene wat de hoogte van de hypotheek bepaalde.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 23:45

Het gaat erom wat je over houdt om te leven, dat is berekend.

Als ik nu tegen de bank zeg; ik geef zoveel uit aan (kale ) stal, doe dat bij mn hypotheek, dan kan ik een boerderij naar wens kopen, hebben ze daar geen boodschap aan. Je mag niet alles verwonen. Hoe je het ook went of keert, het wordt meegenomen in hun berekening.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 23:49

superpony schreef:
Ik had verwacht dat meer mensen nu over deeltijd zouden nadenken. Ik zei tegen mn zoon nog, er zullen wel mensen zijn die gaan werken en deeltijd gaan studeren als ouders niet kunnen meebetalen. Maar dat valt volgens mij nog erg mee.

DUO wil niets met deeltijders te maken hebben, daar ligt wellicht het probleem.

Ik heb van mijn voltijd op een gegeven moment een soort zelfstudie "gemaakt", puur om meer te kunnen werken. Wanneer het mij uit kwam en minder colleges bijwonen, moet zeggen dat kwam nietten goede aan mijn schoolprestaties. Ben een prachtige 6jes student.
Nu wilde ik dat anders, meer uit school halen dus over naar deeltijd. Want de colleges zijn in de avond en ik werk overdag. Blijkt, dan is stufi en lenen bij de DUO uitgesloten.
Gevolg, geld (werk) gaat weer voor school.
Had ik beter tijdens mijn voltijd kunnen lenen en minder werken maarja, zag behoorlijk op tegen het opbouwen van een schuld...

Vanwaar het verschil? Deeltijd en voltijd, uiteindelijk hetzelfde diploma, zelfstudie, uren zullen ongeveer overeenkomen.
Ja deeltijd heeft misschien minder contacturen maar doe uren gaan weer zitten in de zelfstudie. Saldo zal op hetzelfde uitkomen.
Alleen de ene werkt overdag en gaat in de avond naar school en de ander werkt in de avond en gaat overdag naar school.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 03-09-15 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 23:56

superpony schreef:
Het gaat erom wat je over houdt om te leven, dat is berekend.

Als ik nu tegen de bank zeg; ik geef zoveel uit aan (kale ) stal, doe dat bij mn hypotheek, dan kan ik een boerderij naar wens kopen, hebben ze daar geen boodschap aan. Je mag niet alles verwonen. Hoe je het ook went of keert, het wordt meegenomen in hun berekening.

Ze houden geeneens rekening met hoeveel kinderen je hebt...

Studieschuld wordt niet (of voor een zeer klein percentage) meegenomen bij de berekening.
https://www.rabobank.nl/particulieren/h ... dieschuld/
Daardoor is wat je minder kan lenen door je studieschuld (als ze die al meenemen in de berekening) te verwaarlozen,
Dan heb je het over amper 1000E wat je minder aan hypotheek kan krijgen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:06

vuurneon schreef:
Tot je 21 bent horen je ouders inderdaad bij te dragen aan je studie :j maar ja als dat geld er niet is houdt het op natuurlijk en als je 21 bent is dat ook niet meer van toepassing.

Wij betaalden college geld in termijnen en verder werken en sparen. Als je nu al een laptop hebt, zou ik mooi die eerst gebruiken en geld opzij blijven leggen voor een nieuwe.

(Met het oude stufi systeem kreeg je ook een brief met daarin de hoogte van je stufi en wat je ouders dan nog erbij konden leggen)

sterker nog..
een begonnen studie die niet is afgerond na het bereiken van de 21e verjaardag, mag ook nog worden afgerond met een min of meer verplichte steun van ouders..

er is namelijk een deel opgenomen in die wet waarbij de ouders het kind dat nog niet financieel zelfstandig is, door bijvoorbeeld een nog niet afgeronde studie (ben je met een tweede studie bezig, dan kun je er naar fluiten, want dat eerste papiertje stelt je in staat financieel zelfstandig te zijn/worden) of nog werkeloos, dan dienen de ouders een reele periode met het kind overeen te komen in welke het de tijd heeft om studie af te ronden of uitkering goed te regelen/werk te vinden om zo financieel op eigen benen te staan...

Zelfs als ouders geen geld hebben hebben ze die onderhoudsplicht voor jongminderjarigen..

alleen welk kind gaat het afdwingen als ze meerderjarig zijn? immers je ouders hebben je 18 jaar onderhouden zo goed en zo kwaad als het kon.. mogen we hen dan echt verplichten om brood uit de mond te sparen (want soms is het zo letterlijk), zodat het kind een studie kan volgen.. volgens de wet eigenlijk wel.. maar in de praktijk zijn Nederlandse jongeren, gelukkig in mijn ogen, snel zelfstandig en volwassen en besluiten om of het zelf te rooien, of om af te zien van een vervolgstudie als de ouders dit niet voldoende kunnen dragen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:10

Ik verlang echt niet dat mijn moeder mee betaald. Weet dat het geld er gewoon niet is, dus zou het nooit over mijn hart kunnen verkrijgen om het kosten wat kost op te eisen omdat het in de wet staat... heb liever dat ze de extra's in haar oude dag steekt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:26

Brainless, ik weet niet waar je die info vandaan hebt, maar zelfs de kinderbijslag wordt meegerekend. Heb meerdere hypotheken afgesloten afgelopen 20 jaar en alles telt mee. Wij zitten niet aan onze max nu, maar zelfs toen mijn ouders ooit moesten verhuizen ( aangepast huis wilden kopen ) en een hypotheek tot hun max wilden, werd kinderbijslag al meegeteld 33 jaar geleden.

In Nederland gelden gewoon regels waar banken zich aan moeten houden. Hoe ze het verkopen of hun klanten binnenhalen is een ander verhaal. Maar alles telt mee en je mag maar x bedrag aan huis besteden. Alles wat je nog aan extra kosten hebt gaat daar vanaf en wordt meegerekend over de gehele hypotheek periode.
Al heb je een schuld van 5000 euro en kun je een leuk huis kopen, die 5000 euro rekenen ze mee over de gehele 30 jaar looptijd.
Ze beweren misschien anders, maar de rekensom blijft hetzelfde. Je hebt geen BKR, maar ze weten het wel.
Wij hebben geen ( studie ) schuld, maar ik weet echt mensen met een heel goed inkomen, die toch alles moesten aflossen om nieuw huis te kunnen kopen.
Maar ik weet ook iemand die al 10jaar 50 euro pm afbetaald en ervoor kiest om in een kleine woning te blijven, want die wil niet eens aflossen.