Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Emmaa_ schreef:Ik leen ook bij tot ruim 1000 euro, maar als je op jezelf woont en je moet ook huur betalen wordt het vrij lastig om daar in een keer een Macbook bij af te tikken. Ook als je hem tweedehands koopt...
Hierdoor kan ik ook samenwonen en het geld dat ik verdien met mijn bijbaan besteden aan ons huis en levensmiddelen. 
Emmaa_ schreef:In je hypotheek wordt in veel gevallen weinig tot niet gekeken naar een eventuele studieschuld. Anders zouden ineens maar heel weinig mensen een hypotheek kunnen afsluiten..
Je weet natuurlijk niet hoe dat over een paar jaar is, maar op dit moment is het allemaal best te doen. Ze zullen je geen torenhoge lening geven voor het huis van je dromen, en als je allebei een studieschuld van meer dan 70.000 euro hebt dan zullen ze zich misschien ook even achter de oren krabben, maar ik weet dat heel veel banken er niet heel erg naar kijken of het door de vingers zien.
Snorlex schreef:Een vriendin van mij moest toch echt in 1x haar studieschuld aflossen voordat ze een hypotheek kon krijgen.
Je kunt het wel "verzwijgen". Zoals ik heb begrepen kunnen ze een studieschuld niet zien (is geen BKR) maar of dat nu zo slim is...
Brainless schreef:Snorlex schreef:Een vriendin van mij moest toch echt in 1x haar studieschuld aflossen voordat ze een hypotheek kon krijgen.
Je kunt het wel "verzwijgen". Zoals ik heb begrepen kunnen ze een studieschuld niet zien (is geen BKR) maar of dat nu zo slim is...
Wij hadden "vroeger" ook een studieschuld en nooit problemen gehad met het verkrijgen van een hypotheek.
superpony schreef:Ik had verwacht dat meer mensen nu over deeltijd zouden nadenken. Ik zei tegen mn zoon nog, er zullen wel mensen zijn die gaan werken en deeltijd gaan studeren als ouders niet kunnen meebetalen. Maar dat valt volgens mij nog erg mee.
superpony schreef:Het gaat erom wat je over houdt om te leven, dat is berekend.
Als ik nu tegen de bank zeg; ik geef zoveel uit aan (kale ) stal, doe dat bij mn hypotheek, dan kan ik een boerderij naar wens kopen, hebben ze daar geen boodschap aan. Je mag niet alles verwonen. Hoe je het ook went of keert, het wordt meegenomen in hun berekening.
vuurneon schreef:Tot je 21 bent horen je ouders inderdaad bij te dragen aan je studiemaar ja als dat geld er niet is houdt het op natuurlijk en als je 21 bent is dat ook niet meer van toepassing.
Wij betaalden college geld in termijnen en verder werken en sparen. Als je nu al een laptop hebt, zou ik mooi die eerst gebruiken en geld opzij blijven leggen voor een nieuwe.
(Met het oude stufi systeem kreeg je ook een brief met daarin de hoogte van je stufi en wat je ouders dan nog erbij konden leggen)