Vandaag sollicitatiegesprek, warm, wat doe ik aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:16

Ik blijf het lastig vinden, zelfs als het wél normale temperaturen zijn. Voorlopig is het voor mij niet van toepassing, maar als ik "straks" weer de arbeidsmarkt op ga, dan zal ik nog véél uurtjes voor mijn kast staan twijfelen. Naar alle waarschijnlijkheid kom ik in de chemische industrie terecht. Als ik te vrouwelijk (dus jurkje, hakken, make upje) overkom, dan denken ze misschien dat ik er moeite mee heb om een overall en veiligheidsschoenen aan te schieten om even in de installatie zelf naar iets te kijken. Maar te niet-vrouwelijk komt dan weer heel snel te casual over, en dat mag dan ook weer niet. Het is nooit goed hé :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:20

Flowery schreef:
Ik denk dat het heel erg aan de functie ligt. Zoals in de een winkel of als schoonmaakster kan het wat meer casual, maar als het een functie is bij de zuidas in A'dam verwachten ze denk ik ook met 30+ een mantelpakje. :)

Daar was ik dus werkzaam. :j

@UhNee, als je solliciteert bij een bedrijf weet je toch wat voor soort bedrijf het is? Kleine moeite om je kleding daarop aan te passen.
Sommige bedrijven waarderen die spijkerbroek écht niet. Bij ons moest een sollicitant zich bij de receptie melden en zij belden dan naar boven dat de sollicitant aangekomen was. Als iemand niet gepast gekleed was dan werd dat direct erbij gemeld. Ik liet ze altijd wel boven komen maar mijn collega liet ze wegsturen door de receptioniste.
Het is gewoon en kwestie van je even verdiepen in de partij waar je wilt gaan werken. Weet je het niet zeker? Dan kun je beter te formeel gekleed gaan dan te casual.

@Yonker, waarom is het ouderwets? In bepaalde vakgebieden is het niet meer dan normaal. Bij mijn oude werkgever had het ook te maken met een stuk autoriteit en respect. Als je dat niet wilt dan moet je er inderdaad niet gaan werken maar ouderwets vind ik het zeer zeker niet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:23

Yonker schreef:
Ik zou niet eens in een bedrijf willen werken waar ik elke dag super netjes strak in jurkje + hakken moet of iets dergelijks..... Als je niet mouwloos mag vindt ik dat nogal ouderwets.
Ik zit nu ook gewoon in mouwloos jurkje + slippers.... Gelukkg niemand die het erg vindt.

Maar even om terug te komen op TS, met sollicitatie zou ik ook voor wat netter gaan. Gewoon net jurkje met hakkken :)

En ik zou niet op een plek willen werken waar mijn collega's op teenslippers en in joggingbroeken naar kantoor komen. Het is maar net wat je wil. Al denk ik wel dat veel banen in de markt voor hogeropgeleiden vragen om iets nettere kleding. Maar dat is natuurlijk een generalisatie, er zullen ook best advocatenkantoren zijn waar iedereen in afritsbroeken en bloemenhemden rondloopt.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:26

Anoeska schreef:
Yonker schreef:
Ik zou niet eens in een bedrijf willen werken waar ik elke dag super netjes strak in jurkje + hakken moet of iets dergelijks..... Als je niet mouwloos mag vindt ik dat nogal ouderwets.
Ik zit nu ook gewoon in mouwloos jurkje + slippers.... Gelukkg niemand die het erg vindt.

Maar even om terug te komen op TS, met sollicitatie zou ik ook voor wat netter gaan. Gewoon net jurkje met hakkken :)

En ik zou niet op een plek willen werken waar mijn collega's op teenslippers en in joggingbroeken naar kantoor komen. Het is maar net wat je wil. Al denk ik wel dat veel banen in de markt voor hogeropgeleiden vragen om iets nettere kleding. Maar dat is natuurlijk een generalisatie, er zullen ook best advocatenkantoren zijn waar iedereen in afritsbroeken en bloemenhemden rondloopt.

Echt? Ik betwijfel dat...

Hier is het vooral een hygiënisch dingetje ofzo. Blote voeten zijn gewoon onsmakelijk. Een maxidress met een ballerina o.i.d. mag dan wel weer. We hebben dan ook als redactie (toch soort van creatief volk) geen strikte dresscode, maar korte broeken en slippers kunnen niet. Blote schouders (als in: een mouwloos jurkje, niet als in: spaghettibandjes) mag wel.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:28

Ik vind dat wel ouderwets, waarom zou je er niet netjes kunnen uitzien met blote schouders??

Er zit ook nog een verschil tussen he Anoeska ;)
Pak is het ene uiterste, en joggingbroek is dan weer het ander uiterste :Y)

Ik zal ook niet snel teenslippers aan doen maar hier is het geaccepteerd dus doe ik het met dit weer maar al te graag aangezien wij geen airco hebben :)

En dat is zeker generalisatie, ik heb ook gewoon een HBO opleiding en doe dan wel is waar wat onder mijn niveau maar in het beroepsveld awar ik in zit wordt niet van je verwacht dat je in mantelpakje naar het kantoor komt. Daarintegen... iets wat wel met mijn vakgebied te maken heeft dan weer wel (accountant) dat is gelijk de reden waarom ik dan niet ben gaan doen. Vindt het gewoon beetje onzin.... Net of je iemand in pak serieuzer neemt. Ik niet iig :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:28

Ik had vanochtend ook een gesprek en ben in een lange rok (met split aan de zijkant) en t-shirt gegaan. Geen kantoorbaan ofzo ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:29

Tink89 schreef:
Anoeska schreef:

Echt? Ik betwijfel dat...

Als je maar hard genoeg zoekt, vind je er vast eentje :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:29

UhNee schreef:
Vervelend dat er bijna nooit bij een vacature staat hoe je je aan moet kleden op een solicitatiegesprek, wat ze van je verwachten qua kleding....

Dat is makkelijk met wat speurwerk opgelost, gewoon rond 8.30 een paar keer langs het gebouw lopen en kijken hoe de mensen gekleed gaan die naar binnen gaan. Als de baan belangrijk voor je is is dat een kleine moeite.

Sheran

Re: Vandaag sollicitatiegesprek, warm, wat doe ik aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:30

En ik google ook altijd even naar foto's :)

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:31

Tink89 schreef:
Blote voeten zijn gewoon onsmakelijk.

_/-\o_
Bij mij loopt men gewoon op blote voeten door het kantoor en in de winter op sokken :') Ik kan er niet aan wennen.

Als je geen afspraken hebt mag je hier best in korte broek en slippers, anders niet. Voor de vrouwen is het wel makkelijker, jurkje staat vaak wel netjes, sandaaltjes achter bureau en bij afspraak even wisselen voor een pump :)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:32

Ik vraag me hetzelfde af als Yonker. De enige reden die ik kan bedenken dat schouders afleiden bij een solicitatiegesprek of op je werk. Dat zou dus helemaal nergens op slaan :+

Ik zou als werkgever eerder kijken naar persoonlijke hygiëne en verzorging. Kleding hoort daarbij natuurlijk, maar is voor mij niet het belangrijkste. Het lijkt me eerder netjes om verzorgde nagels te hebben, een frisse adem, dat soort dingen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:38

Blote schouders zijn echt stootaangevend :j :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:38

pff wat een moeilijk gedoe allemaal. Ik ga solliciteren zoals ik ben, zo wil ik nl ook kunnen werken.
geen gedoe met speciaal op kleden of tattoo's verbergen.
Wellicht altijd bij de juiste bedrijven gesolliciteerd dan want ik ben elke keer aan genomen geweest. :+

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:39

Yonker schreef:
Blote schouders zijn echt stootaangevend :j :')

Ja ew, huid!!!!! (Nee maar serieus, op de middelbare hadden wij die dresscode... Met gymmen geen hemdjes aan) :')

Edit: denk dat je aanstootgevend bedoeld? :')

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:40

Ja ik snap dat niet := Maar goed zoveel mensen zoveel bedrijven zoveel verschillende culturen enzo.
Ik verschijn ook niet met nike air max op mn werk maar wel met andere sneakers, niemand die er wat van zegt :Y)
Scheelt miss ook adt we regelmatig klanten hebben die in trainingsbroek langskomen _O-

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:41

troi schreef:
UhNee schreef:
Vervelend dat er bijna nooit bij een vacature staat hoe je je aan moet kleden op een solicitatiegesprek, wat ze van je verwachten qua kleding....

Dat is makkelijk met wat speurwerk opgelost, gewoon rond 8.30 een paar keer langs het gebouw lopen en kijken hoe de mensen gekleed gaan die naar binnen gaan. Als de baan belangrijk voor je is is dat een kleine moeite.

Als je solliciteert naar een baan waarbij mensen bedrijfskleding dragen is dat natuurlijk wat lastiger. Of men van een verpleegster wil dat ze heel net of juist liever casual naar een gesprek komen hangt denk ik maar het van het bedrijf af (of zelfs van de persoon die je spreekt). Ik geloof trouwens niet dat net altijd de veilige keus is, wel bij kantoorbanen maar niet bij alle banen.
Maar het lijkt me in principe logisch dat ze niet in een functie omschrijving zetten wat je precies moet doen om de baan te krijgen (kwa dresscode ed) ze zeggen je immers ook niet wat je moet zeggen. Ze willen iemand vinden die zo is als ze willen niet iemand die zich zo voor kan doen.

Ik denk trouwens dat alleen mensen die pakken dragen andere mensen die pakken dragen serieuzer nemen en waarom zal me altijd een raadsel blijven. Je hebt zelfs pakken voor je hond, gaat ie heus niet ineens inteligentere dingen van blaffen :Y)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:44

Ik denk niet dat het zo specifiek met het opleidingsniveau te maken heeft. Er zijn ook WO vakgebieden waar men niet zo vasthoud aan een formele dresscode en MBO vakgebieden waar men er weer wél aan vasthoud.

Ik ken advocaten die voor zichzelf werken en gewoon in teenslippers met een army broek op kantoor zitten, die trekken wel andere cliënten aan dan dat er op de Zuidas gebeurd bij ons op kantoor kwamen de cliënten ook keurig formeel gekleed dus dat sloot goed op elkaar aan. Ik zou me niet prettig voelen bij een advocaat of accountant in een paar teenslippers. Net als dat mijn cliënten zich niet op hun gemak zouden voelen als in in een mouwloos jurkje op slippers tegenover ze zou zitten.

Wat betreft de blote schouders, ik vind het zakelijk ongepast. Je gaat ook niet in een croptop naar kantoor.
Wel grappig te zien dat er zoveel verschillende meningen over zijn. En zolang ieder in zijn vakgebied zich naar wens kan kleden is er toch ook niks aan de hand.

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:47

Ik ga zo ook op gesprek heb capribroek, bloesje en nette instappertjes aan. Even doorbijten maar zie me echt niet aankomen in hemdje shorts en slippers (al zou ik dat we graag willen nu...)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:47

al zit mijn advocaat/accountant in bikini, als ze haar werk maar doet. Ik begrijp niet dat iedereen zeurt en klaagt over de vooroordelen in de wereld maar dat vervolgens zoveel mensen ze ook niet willen loslaten.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:50

Het ligt er sowieso enorm aan op wat voor bedrijf je terechtkomt. Ik heb op een bedrijf gewerkt dat van oorsprong Amerikaans was. Daar waren ze qua kleding heel erg formeel, zelfs de helpdeskmedewerkers die niet in persoonlijk contact kwamen met klanten, mochten niet in spijkerbroek of met blote schouders (ook geen mouwloos jurkje) komen werken. Op dagen dat er klanten op bezoek kwamen ergens in het gebouw, diende iedereen in formal dress te komen. Hier ben ik als schoolverlater gaan solliciteren in een wit hemdje met driekwartmouwen en een rokje tot een stukje boven de knie, en toch meteen aangenomen.

Nu werk ik op een bedrijf waar zowel loonsverwerking gedaan wordt, als waar een grote juridische afdeling is. Hier geldt totaal geen dresscode, en op dagen als vandaag loopt iedereen hier dan ook rond in mouwloze jurkjes, spaghettibandjes, teenslippers (of op blote voeten). Sommige mannen in korte broek. Enkel als je zelf een klant moet ontvangen, wordt verwacht dat je je iets formeler kleedt, maar zelfs dan komt het zelden voor dat mensen in pak komen werken. Ik vind het er persoonlijk soms wat over gaan (vrouwen in haltertopjes en heel korte shortjes, mannen in short en teenslippers), maar liever dit dan een heel formele omgeving.

Voor een sollicitatie ben ik zelf ook liever een beetje overdressed dan underdressed, maar schrik toch echt dat er mensen zijn die zeggen dat je als vrouw zelfs met dit weer een panty zou moeten dragen, dat heb ik nog nooit gehoord.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:51

Ayasha schreef:
al zit mijn advocaat/accountant in bikini, als ze haar werk maar doet. Ik begrijp niet dat iedereen zeurt en klaagt over de vooroordelen in de wereld maar dat vervolgens zoveel mensen ze ook niet willen loslaten.

Geef je helemaal gelijk, jammer genoeg word je vaak op je uiterlijk als eerste beoordeeld en niet over hoe je functioneert. Als mensen dat nu eens loslaten kunnen er mooie dingen gebeuren.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:52

Het gaat mij niet om het stukje bloot dat je eventueel zou zien. Maar als iemand al niet de moeite kan nemen om gepast gekleed naar een (sollicitatie)gesprek te komen, hoeveel inzet toen je dan? Op sommige werkplekken zijn er bepaalde normen, als je daar wil werken, zal je je aan moeten passen. Wil je dat niet, ben je net zo'n leuk/mooi/belangrijk persoon, maar is er waarschijnlijk een andere, beter passende werkplek voor je.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:54

Ik zou het echt niet in mijn hoofd halen om te gaan werken in korte broek, met blote schouders of teenslippers/sandaaltjes aan :')
Vind ik niet netjes :n dus laat staan naar een sollicitatie.

Spijkerbroek vind ik prima kunnen. Een mooie zwarte of donkere spijkerbroek :)
Toevallig heb ik vandaag een witte aan. Béétje zomers :))
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 02-07-15 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:55

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:55

Anoeska schreef:
Het gaat mij niet om het stukje bloot dat je eventueel zou zien. Maar als iemand al niet de moeite kan nemen om gepast gekleed naar een (sollicitatie)gesprek te komen, hoeveel inzet toen je dan? Op sommige werkplekken zijn er bepaalde normen, als je daar wil werken, zal je je aan moeten passen. Wil je dat niet, ben je net zo'n leuk/mooi/belangrijk persoon, maar is er waarschijnlijk een andere, beter passende werkplek voor je.

Moeite doen om jezelf anders voor te doen dan je bent.... Ik vind het persoonlijk veel belangrijker dat je laat zien wie JIJ bent en dus niet wie jij HOORT te zijn volgens het "bedrijfsleven". Ik in een mantelpakje is bijvoorbeeld totaal niet IK, waarom zou ik mezelf dan om gaan toveren tot iemand die men wil dat ik ben?