Studenten met eigen paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 18:37

Ik had ook altijd stress met die stomme treinen, altijd vertraging. Overstap missen.. te laat komen.. treinen die helemaal niet rijden :+ In Tiel gaat de trein om het half uur, dus dat is ook nog erg onhandig. Hier in Amsterdam is het gewoon de metro om de 6 minuten ongeveer.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:38

Wat is je leeftijd?
18 jaar
In welk jaar van je studie zit je?
1e jaar
Wanneer kocht je je paard?
2,5 a 3 jaar geleden
Betaal je je paard helemaal zelf?
Nee, ik betaal een deel en mijn ouders een deel
Hoe staat je paard gestald?
Op pension, binnenkort aan huis
Waar loop je tegenaan in de kosten en onderhoud?
Waar ik wel eens tegenaan loop is dat ik niet zomaar nieuwe spullen kan kopen, dan maar iets langer doen met het oude materiaal. Van m'n studentenloon gaat het meeste al op aan de stalhuur.
Red je het qua tijd?
Ja, ik maak er bewust tijd voor vrij.
Wat is je eigen situatie (thuiswonend/kamers/anders)?
Thuiswonend.
Heb je een bijbaan, zo ja hoeveel uur?
3 uur in de week
Overige belangrijke informatie?

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:41

Wat is je leeftijd? 18 jaar
In welk jaar van je studie zit je? 1e jaar (van de 2)
Wanneer kocht je je paard? uhh 2 jaar geleden
Betaal je je paard helemaal zelf? jep :)
Hoe staat je paard gestald? ze staat op een prive stal enheb alles bij de hand
Waar loop je tegenaan in de kosten en onderhoud? uhm nog niet echt iets naja het zadel .
Red je het qua tijd? meestal wel maar heb lieve stalgenootjes die me helpen als het niet lukt
Wat is je eigen situatie (thuiswonend/kamers/anders)? ik woon thuis :)
Heb je een bijbaan, zo ja hoeveel uur? ja in een supermakt 10 uur per week
Overige belangrijke informatie? ----

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:49

Wat is je leeftijd?
19

2e jaar

2011 en 2014

Een paard betalen mijn ouders alleen stalgeld, ander betaal ik stalgeld zelf, plus alle andere kosten voor beide paarden zelf.

Een pension, zelf mesten, voeren enz. Ander 24/7 buiten, wel zelf mesten en voeren

Nu moet ik sparen voor de vakantie, toch wel erg lastig..

Red je het qua tijd?
Soms niet, vooral omdat nu de paarden niet meer op dezelfde stal staan.

Thuis

Ja, 9,5 per week

Ik heb ook nog een hele lieve vriend waar ik graag veel mee ben.. Kom dus soms wel wat tijd te kort!

Picassox

Re: Studenten met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:56

Wat is je leeftijd?
22 jaar

Ik doe twee hbo-studies. Eén daarvan is afstudeerjaar, één begint net. Ik doe één van de twee in 2,5 jaar in plaats van 4 jaar.

Eh, ik heb vanaf m'n 14e altijd paarden gehad.

Ja, twee zelfs.

Aan huis, maar dat is absoluut niet goedkoper dan een pensionstalling...

Tegen best veel dingen. Geld is natuurlijk best een issue, zeker omdat er veel geld naar toe gaat. Sparen voor bijvoorbeeld uit huis gaan is erg lastig. Zeker omdat ik een nieuw zadel, nieuw tuig, en andere grote dingen heb gekocht.

Red je het qua tijd?
Kwestie van prioriteiten stellen en plannen. Ik ben een meester-planner, en dat helpt! :D

3 jaar op kamers gewoond met eigen paard in pensionstalling vlakbij mijn kamer, inmiddels 2 jaar thuis en paarden aan huis.

Ja, ik geef 16 uur per week les. Eén volle zaterdag en in de avond nog privélesklantjes.

Ik rij met beide paarden wedstrijden, ik heb een druk sociaal leven en een vriend. Het is te combineren, maar je moet er ook echt wat voor kunnen laten. Verder sta ik binnenkort in de BIT met een artikel over dit drukke leven met 2 paarden, 2 studies en de rest...

:D

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 18:57

Picassox, jij bent een mooi voorbeeld om aan mijn moeder te laten zien! :D Waar een wil is, is een weg.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:01

Ja zeker! Het artikel met m'n weekschema verschijnt binnenkort in BIT, ze vonden het daar op de redactie ook vrij bijzonder...

Maar voor vragen kun je altijd bij mij terecht. Ik heb namelijk ook een kostenbegroting van twee studies en twee paarden. En heb ook nog een Excel sheetje voor je, wat ik kwijt ben aan m'n paarden...

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:01

Wat is je leeftijd?
Ik ben 22

3e jaars MBO Laboratorium opleiding

toen ik 15 jaar was

Ik betaal alles, mijn vader legt elke maand 100 euro bij.

vol pension, 260 euro per maand.

als ik werk heb, is alles goed. heb 3 maanden geen werk gehad, dan is het rustig aan doen met het inkomende geld.

Red je het qua tijd?
gemakkelijk.

thuiswonend

minimaal 2 dagen per week. ongeveer 13 uur. indien het meer kan, werk ik vaker.

ik rij ongeveer 2 keer per maand wedstrijd. 1 x per week les van een uur
Laatst bijgewerkt door xTweetyx op 13-04-15 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:02

Wat is je leeftijd?
19
2e jaar
April 2000 (m'n vader)
Nee, alleen voer en spullen
Kleinschalige stal, vrijwel alles wordt gedaan.. af en toe staldienst
Nergens
Red je het qua tijd?
Af en toe drukke weken dus minder tijd maar meestal iedere dag wel tijd. Rijdt ook nog een paardje van een stalgenoot
Thuiswonend
Verschillend werk in de horeca, nu bijvoorbeeld al 65 uur gewerkt deze maand .. in de wintermaanden soms maar 30 en in de zomer 120
Paard staat op zo'n 5 minuutjes fietsen

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:03

Ik meld me! :)

Wat is je leeftijd?
25 jaar

Voorlaatste jaar

Dit paard sinds deze zomer, mijn eerste paard kocht ik 9 jaar geleden.

Ja, ik betaal mijn paard zelf. Al moet ik wel zeggen dat mijn vriend zo lief is om de weide te onderhouden enzo. Als ik iets krijg voor mijn verjaardag, dan is dat sowieso altijd voor mijn dieren dus dat helpt.

Mijn paard staat bij ons thuis, bij mij en mijn vriend. Ze staat met de twee pony's (ook van mij) in een paddock paradise met ruime inloopstal.

De kosten moet ik vooral goed in de gaten houden, ik schrijf alles op wat ik voor al mijn dieren uitgeef, zo blijf ik overzicht houden en kan ik direct zien aan wat er precies geld is uitgegeven. We hebben zelf een winkel met onder andere afrasteringsmateriaal, dus dat is geen probleem. Want paarden aan huis, het is niet goedkoop hoor. Hooi en strooisel probeer ik altijd in grote hoeveelheden aan te kopen, hooi halen we ook deels van een eigen weiland. Dierenarts en hoefsmid komt voor alle drie mijn paardjes tegelijk dus dat scheelt al (voor zo ver mogelijk natuurlijk).

Red je het qua tijd?
Soms, maar het is inplannen. Als ik de hele dag les heb dan red ik het niet in de winter, aangezien een enkele reis een uur rijden is, dus dan doe ik alles in het donker. Ik vraag het enkel aan mijn vriend als ik écht niet anders kan, want ik doe het gewoon liefst zelf. Dus soms is het haasten!

Ik woon nog thuis, maar binnen 3 maanden verhuizen we naar ons eigen huis, de paarden zijn wel al verhuist.

Ja, ik heb een bijbaantje van 2 x 3 uur per week en dan ga ik nog gaan schoonmaken, zo'n 3 uur in de week. Mijn baantjes zijn beide goed betaald, dus op zich red ik het hier wel mee. De studiefinanciering en mijn zorgtoeslag (deze moet ik niet doorstorten naar mijn ouders) kan ik hier bij optellen.

Zoals hier boven staat, het is mogelijk, zelfs om meerdere dieren te houden (ik zelf heb bijvoorbeeld een paard, twee pony's, een hond, drie katten, twee grote konijnen en kippen) maar je moet goed je tijd inplannen en weten wat je elke maand verdient én uitgeeft. Soms is de combinatie moeilijk, ook als je een zware lesdag hebt gehad en het reeds donker is als je thuiskomt moet je toch nog je dieren verzorgen. Ook ik bespaar op persoonlijke uitgaven zoals kleding, uitjes, stappen, vakntie enzovoorts.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:05

5 pagina's vol, is dat niet overtuigend genoeg voor je moeder? :D

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:07

Ik heb het lijstje ingevuld toen ik nog studeerde. Is zo'n 2,5 jaar geleden.

Van start MBO tot einde van HBO een paard gehad

Kreeg hem op mijn 17de

Nee

Volpension

Ik heb een luxe leventje gehad en ik had geen kosten aan de paarden.

Red je het qua tijd?
Ja hoor met gemak.

Thuiswonend.

Ja 20 uur per maand. Hiervan betaalde ik de wedstrijden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:18

Wat is je leeftijd? 23

In welk jaar van je studie zit je? 1e jaar master

Wanneer kocht je je paard? Toen ik 15 was. Daarna drachtige merrie gekocht toen ik 17 was.

Betaal je je paard helemaal zelf? Ja, samen met mijn zusje. Wij delen de pony's.

Hoe staat je paard gestald? Op een weiland bij een boer. 24/7 buiten.

Waar loop je tegenaan in de kosten en onderhoud? Echt moeten sparen. Veel vooruit plannen en geen rotzooi als setjes kopen. Daar is echt geen geld voor.

Red je het qua tijd? Doordeweeks meestal niet. Over het algemeen worden ze alleen in het weekend getraind.

Wat is je eigen situatie (thuiswonend/kamers/anders)? Ik woon op kamers.

Heb je een bijbaan, zo ja hoeveel uur? Ja, voor zo'n 8 uur per week. Momenteel even een pauze doordat ik al mijn tijd nodig heb voor mijn studie.

Overige belangrijke informatie? Als ik je een tip mag geven, begin niet aan een paard tijdens je studietijd. Paarden zijn duur. Ook in onderhoud. Het geld wat je maandelijks aan stalling alleen al kwijt bent, kun je anders heel goed aan boodschappen o.i.d. besteden! Ik zou zelf mijn pony's nooit weg doen. Maar omdat ik je een tip mag geven, grijp ik mijn kans even. Het is echt niet makkelijk. Ik moet altijd ver vooruit plannen. Wees verstandig, spaar het geld eerst een jaar, wat je normaal maandelijks uit zou geven aan stalling, hoefsmid en overige zaken. Pas als je dat vol kunt houden, kun je imo aan een paard beginnen. Studeren is enorm duur. Houd daar rekening mee.

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:24

Wat is je leeftijd? 20
In welk jaar van je studie zit je? 3e jaar
Wanneer kocht je je paard? Ouders hebben het paard zelf gefokt, is inmiddels 10 jaar oud
Betaal je je paard helemaal zelf? Ik betaal alle dingen die gerelateerd zijn aan rijden en wedstrijden, onderhoud wordt door mijn ouders betaald.
Hoe staat je paard gestald? Aan huis, stallen en een weiland
Waar loop je tegenaan in de kosten en onderhoud? Als je graag beter wil worden met rijden zul je moeten lessen en vooral deze zijn duur.
Red je het qua tijd? ik red het opzich wel, zie volgende punt ik ga 2 keer in de week op en neer naar thuis thuis en rijd mijn paard 1 a 2 keer in het weekend.
Wat is je eigen situatie (thuiswonend/kamers/anders)? op kamers
Heb je een bijbaan, zo ja hoeveel uur? thuiswerk baantje van donderdag tot en met zondag gemiddeld 8 uur in de week

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:42

Ghostattack schreef:
Fijn zoveel reacties! :D
Is er iemand die misschien eens naar mijn uitgaven/inkomsten kan kijken? Ik ben bang dat ik dingen over het hoofd zie.

Je mag altijd pben :)

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:09

Ghostattack schreef:
Valt me op dat bijna iedereen nog thuis woont. Is dat vanwege het hebben van een paard of is je reistijd naar studie gewoon kort genoeg om te overbruggen?
Ik woonde zelf namelijk in Tiel en zit op de universiteit in Amsterdam. Enkele reis van deur tot deur werd al gauw anderhalf uur tot zelfs een uur en drie kwartier. Daardoor ben ik nu verhuisd naar Amsterdam en nu heb ik een reistijd van ongeveer 20-25 minuten van deur tot deur.

Mijn ouders hebben trouwens helemaal niks met paarden en zullen dus ook niks betalen, hooguit een keer wat voorschieten als het echt nodig is.

Ik reis een half uurtje naar school dus inderdaad dichtbij :j Ik wou eigenlijk diergeneeskunde gaan studeren. Als ik dat had gedaan was ik denk ik alsnog thuis gebleven vanwege mijn paard.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:13

Ik heb mijn paard gewoon meegenomen op kamers :+

Mijn ouders geven er niks om, mijn vader vind hem wel leuk en betaald mee, maar er is niet iemand die zou willen dat het paard dichter bij hen in de buurt zou staan. Dus het was niet zo'n probleem om hem mee te slepen, heb nu een fijnere stal dan hiervoor :+ Reistijd naar mijn ouderlijk huis is ongeveer 1,5-2 uur, van mijn kamer naar de uni een kwartier en van mijn kamer naar stal ook een kwartiertje.

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:22

Ik ben.ineke
Ik ben 17 jaar , wordt 18 in juni.
Ik heb mijn paard vorig jaar gekocht helemaal zelf. Ik sta op een pensionstal en dat is 230 in de maand. Verder heeft mijn merrie artrose op haar rug en hiervoor komt de fysio elke maand voor 95 euro onderzoek was rond de 430 euro dit alles betaal.ik.helemaal zelf ! Zelf mijn kleren eten vervoer etc.. ik verblijf bij mijn vriend. En werk deeltijds en.ga nog 2 dagen.in de week naar school. Ik ga 's avonds naar mijn paard en als ik tijd heb 's ochtends ook meestal elke dag.

Wedstrijden doe.ik zelf ga om 6u 's ochtends mijn paard klaarmaken en om half 9 gasn werken

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:31

Wat is je leeftijd? 21 (over 6 dagen 22 :P )
In welk jaar van je studie zit je? 4e jaar
Wanneer kocht je je paard? 1e gekregen voor mijn 14e verjaardag, 2e toen ik 15 was
Betaal je je paard helemaal zelf? Nee, mijn ouders betalen stalling. Ik de rest
Hoe staat je paard gestald? Pensionstal waar ze elke dag buiten worden gezet. Zij voeren 2x, mesten de stallen. Ik voer nog 1x extra (op eigen kosten) en mest de paddock.
Waar loop je tegenaan in de kosten en onderhoud? Om financieel en met tijd uit te komen moet je eigenlijk verder niets 'willen'. Ik koop geen studieboeken, 1x per jaar nieuwe kleren en ga nooit naar feestjes etc.
Red je het qua tijd? Ja, maar daar heb je wel 100% motivatie voor nodig. Tijd is er in principe genoeg, energie niet altijd. Ik ga elke dag naar mijn paarden.
Wat is je eigen situatie (thuiswonend/kamers/anders)? Thuiswonend (door de paarden)
Heb je een bijbaan, zo ja hoeveel uur? Alleen in de vakanties, doordeweeks heb ik geen tijd over. In de zomervakantie probeer ik minimaal 1200,- te verdienen zodat ik 100,- in de maand 'extra' heb voor het jaar. Of dit zonder stufi ook nog genoeg is vraag ik me erg af.
Overige belangrijke informatie? x

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 23:13

Wat is je leeftijd? 22jaar

In welk jaar van je studie zit je? 3de (laatste jaar)

Wanneer kocht je je paard? In 2011

Betaal je je paard helemaal zelf? Ja

Hoe staat je paard gestald? Vol pension, alles wordt gedaan.

Waar loop je tegenaan in de kosten en onderhoud? Laatste half jaar veel gedoe gehad met blessures. Dan lopen de kosten behoorlijk op. Dan is er even geen geld meer voor andere dingen. Maar kan er wel van leven :+.

Red je het qua tijd? Vaak wel, ga altijd na school of werk. Sla ook wel een dagje over als ik het echt niet red.

Wat is je eigen situatie (thuiswonend/kamers/anders)? Thuis.

Heb je een bijbaan, zo ja hoeveel uur? Ja, 13u (twee verschillende bedrijven)

Overige belangrijke informatie? Soms is het lastig te combineren. School leidt er af en toe ook wel onder. Maar als je goed plant kom je een heel eind!

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 23:18

Wat is je leeftijd?
19
1e jaar psychologie
Januari dit jaar
Nee, deels in eigendom van mijn ouders dus we betalen ook samen
Gewoon thuis
Ik merk dat alles gewoon heel duur is, maar als je er rekening mee houd is het goed te doen
Red je het qua tijd?
Ja zeker!
Thuiswonend
Ja, 4 tot 9 uur in de week

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 18:55

Nog meer studenten met een paard? :D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:03

Pas je wel op dat je niet teveel leest wat je wil lezen?
Waarom probeer je je moeder niet te bewijzen dat je het kunt? zet iedere maand minimaal 400 euro opzij en maak tijd voor een verzorgpaard. Die 400 euro die je elke maand opzij zet spaar je dan mooi voor onverwachte kosten (zorg dat je hiervoor of iemand achter de hand hebt of zelf zo'n 5000 euro minimaal hebt!)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 19:06

Verzorgpaarden heb ik de afgelopen jaren wel genoeg gehad, mijn ouders hebben ook gezien hoe fanatiek ik hiermee bezig was. Potje voor onverwachte kosten is er al ruim aanwezig, meer dan de gemiddelde persoon als potje heeft denk ik. Ik zet mijn geld tot nu toe ook opzij, dus heb zelf ook een spaarrekening opgebouwd naast mijn potje :j

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:10

Wat is je leeftijd? 20 jaar
In welk jaar van je studie zit je? HBO Pedagogiek jaar 2
Wanneer kocht je je paard? In 2006 gekregen, 2010 eerste zelf gefokte veulen, 2013 C pony gekocht, 2014 shet gekocht, inmiddels ook weer wat verkocht, heb momenteel 2 pony's waarvan 1 hoogdrachtig.
Betaal je je paard helemaal zelf? Ja
Hoe staat je paard gestald? Thuis
Waar loop je tegenaan in de kosten en onderhoud? Nergens, hooi en stro kan ik gewoon van hier gebruiken, is van eigen land en voor de koeien.
Red je het qua tijd? Ik heb wel weinig tijd voor ze momenteel. Maar ze hebben er zelf geen probleem mee dat ze zo'n rustig leven hebben denk ik. :Y)
Wat is je eigen situatie (thuiswonend/kamers/anders)? Thuiswonend
Heb je een bijbaan, zo ja hoeveel uur? Ja, als ik me beschikbaar zet en wordt ingepland. Verschilt heel erg. Soms weken niks, soms weken erg druk.
Overige belangrijke informatie? -