Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:@Tendance, dat het zulke talige rekenopgaves zijn (in elk geval die toets die op een bepaald moment geplaatst is) dat leerlingen met taalproblemen ook een nadeel hebben op die toets. Iets wat trouwens een rol speelt bij het hele wiskundeonderwijs.
Zie bv http://www.taalgerichtvakonderwijs.nl/L ... /2.21.PDF/ (pdf)
en http://www.leoned.nl/mm_files/do_35016/ ... nEerde.pdf (ook pdf)
Ik ben dan ook nog steeds benieuwd welke vaardigheden deze toets wil toetsen en waarom. Het is me nog steeds niet echt duidelijk.
Shadow0 schreef:Ik ben dan ook nog steeds benieuwd welke vaardigheden deze toets wil toetsen en waarom. Het is me nog steeds niet echt duidelijk.
shirleyp schreef:Talentontwikkeling ben ik helemaal voor, maar ik geloof wel in een goede basis.
Citaat:Leren omgaan met iets wat niet meteen lukt vind ik bijzonder leerzaam en zeker iets toevoegen.
Citaat:Ik ben het wel met je eens dat we kinderen en leerlingen als individu moeten blijven zien en moeten motiveren om hun talent te ontdekken.
Citaat:En als we 'die pubers' nu eens vertellen dat ze geen verantwoordelijkheid kunnen nemen op hun leeftijd, hoeven ze er ook niet steeds met zoveel drama om te vragen![]()
![]()
Citaat:Volgens mij is er ooit ook sprake geweest van een verplichte taaltoets toch? Misschien dat er daarom veel verhaaltjessommen in zitten? Toets je de taal- en rekenbasis in één?
Arabesk schreef:Het is belachelijk om het VO op te zadelen met een rekentoets. Als een leerling in zes jaar basisschool met vijf uur rekenen per week niet heeft leren rekenen kun je dat op de middelbare school niet even repareren met een uurtje rekenen per week. Of je zou gymnastiek, tekenen en muziek moeten afschaffen en dan vijf uur rekenen per week gaan geven ten koste van andere vakken. Ondertussen gaan de andere vakken, wis/ en natuurkunde er wel vanuit dat je 1/6 kunt uitrekenen (lenzenformule etc). BIj natuurkunde kun je echt niet gaan wachten tot dat je leerling eindelijk het groep 8 niveau rekenen heeft bereikt, natuurkunde moet ook dóór want het examen wacht ook niet.
Bovendien toetst de toets vooral begrijpend lezen en inzicht. Het is dus meer een leesvaardigheid toets met een IQ test.
dat nu hele volksstammen niet meer kunnen rekenen komt doordat studenten jarenlang van de pabo konden komen die zelf niet konden rekenen en dankzij het belachelijke realistische rekenen dat is ingevoerd verplicht op alle scholen.
Arabesk schreef:Ja een 4,5 is een voldoende, Dekker moet zelf maar eens op cursus geloof ik ?
Arabesk schreef:Het is belachelijk om het VO op te zadelen met een rekentoets. Als een leerling in zes jaar basisschool met vijf uur rekenen per week niet heeft leren rekenen kun je dat op de middelbare school niet even repareren met een uurtje rekenen per week.
dat is idd wat deze specifieke toets doet (om redenen die mij niet duidelijk zijn).Citaat:BIj natuurkunde kun je echt niet gaan wachten tot dat je leerling eindelijk het groep 8 niveau rekenen heeft bereikt, natuurkunde moet ook dóór want het examen wacht ook niet.
Bovendien toetst de toets vooral begrijpend lezen en inzicht. Het is dus meer een leesvaardigheid toets (....)
xVerax schreef:Ik heb de enquete ingevuld. Ik vind de rekentoets echt een dramatische invoering omdat er geen rekenlessen worden gegeven in de jaren 1e tot 5e klas. Geen wonder dus dat het wegzakt.