Rekentoets voor middelbare scholieren.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:32

Ik moet volgend jaar (MBO niveau 4) ook de rekentoets maken. Nu was mijn rekenniveau echt heel slecht omdat ik eigenlijk al op de Basisschool nooit heb leren rekenen.

Dus ben ik helemaal bij het begin begonnen.
Ik heb een oefen programma op de computer en mijn vriend geeft mij daarbij reken les. Ik ben heel verbaast over wat ik ineens allemaal kan uitrekenen. Blijkbaar kan ik het dus wel als ik maar uitgelegd krijg hoe ik het moet doen. (ik ben 23 jaar)

Ik ben niet tegen de rekentoets maar ik vind wel dat die in combinatie met GOED reken onderwijs moet gaan, beginnende op de basisschool en voortgaand op de middelbare.

Cinderella

Re: Rekentoets voor middelbare scholieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:34

Ik vind de sommen vrij simpel hoor :+. Wel vind ik dat iemand niet alleen hoort te zakken op zo'n toets, omdat er mensen zijn die echt niet met cijfers om kunnen gaan, maar genoeg andere kwaliteiten hebben.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:35

Shadow0 schreef:
@Tendance, dat het zulke talige rekenopgaves zijn (in elk geval die toets die op een bepaald moment geplaatst is) dat leerlingen met taalproblemen ook een nadeel hebben op die toets. Iets wat trouwens een rol speelt bij het hele wiskundeonderwijs.
Zie bv http://www.taalgerichtvakonderwijs.nl/L ... /2.21.PDF/ (pdf)
en http://www.leoned.nl/mm_files/do_35016/ ... nEerde.pdf (ook pdf)

Ik ben dan ook nog steeds benieuwd welke vaardigheden deze toets wil toetsen en waarom. Het is me nog steeds niet echt duidelijk.

Zelf heb ik mij, vanwege het onderwijzen van de vakken wiskunde en rekenen, verdiept in dit geheel en ik moet zeggen, dat het mij voor het niveau wat mijn leerlingen moeten behalen (2F) erg meevalt.
Leerlingen met dyslexie scoren niet lager bij rekenen, dan leerlingen die taalvaardig zijn. Waarschijnlijk zal, door de taligheid, dit verschil groter zijn op bijvoorbeeld 3F niveau, maar op 2F niveau valt het erg mee en wordt er maar zeer weinig taal gebruikt.
Ik moet wel zeggen, dat binnen onze school wiskunde een verplicht vak is, dus daarmee hebben de leerlingen al een zeer groot voordeel.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:39

Shadow0 schreef:
Ik ben dan ook nog steeds benieuwd welke vaardigheden deze toets wil toetsen en waarom. Het is me nog steeds niet echt duidelijk.

Via www.steunpunttaalenrekenen.nl zijn alle domeinen en dergelijke, maar ook beweegredenen terug te vinden.
Verder denk ik, dat het goed is, dat je sites niet via google zoekt, maar via scolar.google.nl , want daar staan onderzoeken, die gedaan zijn met goede onderbouwing en een duidelijke controlegroep.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:41

shirleyp schreef:
Talentontwikkeling ben ik helemaal voor, maar ik geloof wel in een goede basis.

Maar ten eerste: welke basis is dat nou precies? En ten tweede: dit gaat niet om het bieden van een basis maar om het afrekenen van mensen. Ik zou helemaal voor beter rekenonderwijs zijn. Maar zoals gezegd: onderwijs moet weer een plek worden waar jongeren zich ontwikkelen ipv worden getest (en afgewezen.) Help ze om het te leren, ipv zware gevolgen aan het falen te hangen.

Citaat:
Leren omgaan met iets wat niet meteen lukt vind ik bijzonder leerzaam en zeker iets toevoegen.

Iets leren wat niet meteen lukt kan leerzaam zijn, maar werkt toch alleen maar als je daar vooral de veiligheid biedt dat falen geen probleem is. Op dit moment zie ik vooral heel veel jongeren (ook op Bokt) die zich zwaar onder druk gezet voelen - een paar foutjes teveel en de straf is zwaar. Dat is niet gezond. Dat is ook echt niet wat ik jongeren mee wil geven.

Citaat:
Ik ben het wel met je eens dat we kinderen en leerlingen als individu moeten blijven zien en moeten motiveren om hun talent te ontdekken.

Als een gestandaardiseerde toets nou iets niet doet...

Citaat:
En als we 'die pubers' nu eens vertellen dat ze geen verantwoordelijkheid kunnen nemen op hun leeftijd, hoeven ze er ook niet steeds met zoveel drama om te vragen O:) :') :D

Ik snap dat het een geintje is, maar natuurlijk wel! Het vragen erom is een belangrijk deel van hun ontwikkeling en juist heel belangrijk. We zouden ze juist veel meer de mogelijkheden moeten bieden om dat aan te gaan, en te falen, waarbij we zorgen dat de gevolgen in verhouding staan tot wat ze aan kunnen.

Citaat:
Volgens mij is er ooit ook sprake geweest van een verplichte taaltoets toch? Misschien dat er daarom veel verhaaltjessommen in zitten? Toets je de taal- en rekenbasis in één?

Da's wetenschappelijk echt een doodzonde. En leidt opnieuw tot afwijzen en ontnemen van kansen bij mensen die heel waarschijnlijk heel veel wel kunnen. Dat is naast onaardig voor de jongeren ook een ontzettende verspilling van mogelijkheden en talent.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:46

Er is nooit sprake geweest van een taaltest. Er is sprake geweest van:
Nederlands en rekenen moeten gemiddeld 5,5 zijn, waarvan 1 van de 2 in ieder geval een 6.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 08:02

Zometeen het rekenexamen! We zullen eens kijken hoe het gaat ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:00

Succes!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:02

Was vrij simpel (2f) sommige vragen sloegen nergens op

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:16

Ik heb hem ingevuld!

Vind de rekentoets een zinvolle aanvulling, vooral op havo/vwo niveau. Ben wel van mening dat het gewoon moet meegaan als een normaal vak, dus als je de rekentoets niet haalt je wel kan slagen als je met iets anders kan compenseren.
Een oefentoets aan het begin van het jaar kan al duidelijk maken wie er extra begeleiding nodig heeft door het jaar voor de echte toets.

Ik heb hem vorig jaar gemaakt, en ik ben echt geen rekenwonder, maar ik had een 8 (vwo... 3F dacht ik).
Al denk ik dat er meer fouten worden gemaakt op de verhaaltjesteksten, kan me voorstellen dat als je niet goed bent in begrijpend lezen de vragen dan flink lastiger zijn. De sommetjes zelf waren niet moeilijk.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:43

Ik heb het voor je ingevuld.

Op de basisschool kreeg ik in groep 4 al een rekenmachine in mijn handen geduwd. Uren bijles gevolgd en daar kwamen ze tot de conclusie dat ik een ''hopeloos geval'' ben m.b.t. rekenen. Ik zie geen verbanden, heb geen inzicht in rekenkundige of wiskundige sommen en verhalen plus mijn ruimtelijk inzicht is behoorlijk dramatisch. Dit heeft er dan ook voor gezorgd dat ik niet naar de Havo kon maar hee, dat overleven we ook wel weer.
Gelukkig heb ik op de middelbare wiskunde nog kunnen laten vallen want ook dit was drama. Snapte het gewoon echt niet. Zelfs leraren namen de moeite niet meer.
Ben zelfs getest en daaruit kwam ook dat er gewoon een mega verschil zit tussen rekenkundige intelligentie vs. de rest. Na een switch van MBO niv. 4 opleiding te hebben gemaakt word je ineens geconfronteerd met rekenen op 3F niveau. Met pijn en moeite heb ik één toets gehaald en de rest kreeg ik gewoon niet voor elkaar.
Zo moest je ook vaktechnisch kunnen rekenen (op een juridische opleiding nog wel) en met heel veel bijles heb ik dit gelukkig weten te halen. Het landelijk rekenexamen telt voor mij niet mee. Ik zit in het pilotjaar. *\o/* Alle twee de pilottoetsen heb ik met een dikke onvoldoende niet gehaald. En met mij meer dan de helft van alle leerlingen. Voor mij geen rekenen meer. Ben er klaar mee.

Het heeft niks met domheid te maken of met maar langer op school moeten zitten, sommige mensen snappen en kunnen het gewoon écht niet. Dat ik, en tig andere mensen, niet kunnen rekenen, doet niks af aan onze andere kwaliteiten.

Op de basisschool moet er weer op de vroegere manier van rekenen les gegeven worden. Ik zit nu net in de generatie van mensen die een nieuw systeem van reken onderwijs voorgeschoteld kregen en daar zijn ze allemaal op teruggekomen. Denk dat de resultaten die uit onze pilot toetsen zijn gekomen ook schrikbarend zijn.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:51

Ik vond de toets redelijk goed te doen! Wel zaten er soms meer begrijpend lezen vragen in dan rekenvragen. Nu het cijfer afwachten...

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:15

Ik wilde vorig weekend ook nog zo'n rekentoets maken om te kijken of ik het nog een beetje kon. Het ging super en ik vond hem heel makkelijk. Had ook een 10! Dus was helemaal blij, totdat ik zag dat ik de verkeerde toets had gemaakt _O-
Ik zat de 2F te maken terwijl ik op havo zit en dus eigenlijk de 3F moet maken.
Nouja, ik ga zometeen het echte examen maken. Ben benieuwd hoe hij gaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:19

....in de pilot of hoe t heten mag ben ik nauwelijks vragen tegengekomen van hoeveel is een kwart plus een derde (...en dat is dus niet een zevende....)
en het barstte er van de verhaaltjessommen.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:23

Ik vind het idee van 'maakbaarheid' dat hier toch een beetje achter schuilgaat best griezelig. Blijkbaar maakt het niet uit hoe goed je andere vaardigheden op andere vakgebieden zijn, als je dit rekeninzicht niet hebt, of het je niet eigen kunt maken door wat van reden ook, doen al die andere goede resultaten en kwaliteiten er niet toe.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 12:01

Het verband met maakbaarheid ontgaat mij.

En tja - er was een tijd dat je niet op de voorlopers van havo of vwo kwam als je niet goed kon rekenen.
Juist in de jaren zestig, toen "men" erg geloofde in maakbaarheid van mens en samenleving, is dat afgeschaft.

Ik ben het roerend met je eens dat als je -tig kwaliteiten hebt, dat het dan van de zotte is dat je geen havo/vwodiploma zou kunnen krijgen terwijl je niet kunt rekenen.
.....maar ik vind wel dat dat de uitzondering moet zijn: kinderen in groep 7, 8 moeten dit kunnen en je hebt (met name in de betavakken) die vaardigheden nodig.
(En ik herinner me nog de tijd dat menig docent basisonderwijs niet helder had hoe het zat met "ik word, jij wordt, word je, wordt vervolgd, vervolgde, vervolgt". Hoe het precies zat met rekenonderwijs heb ik minder gevolgd. Maar pedagogische ben je als kind in de aap gelogeerd als je les krijgt van iemand die niet echt verstand heeft van rekenen en grammatica en jou alleen wat wankele trucjes leert.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-03-15 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 12:07

Het is belachelijk om het VO op te zadelen met een rekentoets. Als een leerling in zes jaar basisschool met vijf uur rekenen per week niet heeft leren rekenen kun je dat op de middelbare school niet even repareren met een uurtje rekenen per week. Of je zou gymnastiek, tekenen en muziek moeten afschaffen en dan vijf uur rekenen per week gaan geven ten koste van andere vakken. Ondertussen gaan de andere vakken, wis/ en natuurkunde er wel vanuit dat je 1/6 kunt uitrekenen (lenzenformule etc). BIj natuurkunde kun je echt niet gaan wachten tot dat je leerling eindelijk het groep 8 niveau rekenen heeft bereikt, natuurkunde moet ook dóór want het examen wacht ook niet.

Bovendien toetst de toets vooral begrijpend lezen en inzicht. Het is dus meer een leesvaardigheid toets met een IQ test.

dat nu hele volksstammen niet meer kunnen rekenen komt doordat studenten jarenlang van de pabo konden komen die zelf niet konden rekenen en dankzij het belachelijke realistische rekenen dat is ingevoerd verplicht op alle scholen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 12:12

Arabesk schreef:
Het is belachelijk om het VO op te zadelen met een rekentoets. Als een leerling in zes jaar basisschool met vijf uur rekenen per week niet heeft leren rekenen kun je dat op de middelbare school niet even repareren met een uurtje rekenen per week. Of je zou gymnastiek, tekenen en muziek moeten afschaffen en dan vijf uur rekenen per week gaan geven ten koste van andere vakken. Ondertussen gaan de andere vakken, wis/ en natuurkunde er wel vanuit dat je 1/6 kunt uitrekenen (lenzenformule etc). BIj natuurkunde kun je echt niet gaan wachten tot dat je leerling eindelijk het groep 8 niveau rekenen heeft bereikt, natuurkunde moet ook dóór want het examen wacht ook niet.

Bovendien toetst de toets vooral begrijpend lezen en inzicht. Het is dus meer een leesvaardigheid toets met een IQ test.

dat nu hele volksstammen niet meer kunnen rekenen komt doordat studenten jarenlang van de pabo konden komen die zelf niet konden rekenen en dankzij het belachelijke realistische rekenen dat is ingevoerd verplicht op alle scholen.

Dit dus... Ik reken bovendien al 5 jaar met rekenmachine (zit in VWO 5). Simpele tafeldingen kan ik nog wel, maar ga me niet vragen om 5,3x0,4 oid. Voordat ik dat in het 'echte leven' een blaadje heb gepakt en netjes onder elkaar gezet, kan ik ook m'n telefoon pakken en het invoeren op de rekenmachine :roll:

Ik was op de basisschool goed in rekenen, kreeg samen met een groepje zelfs extra uitdaging. Dat is compleet verzakt, ik moet het nu maar weer zien te leren.
Gelukkig heeft de minister nog iets van verstand en mogen we nu een 4,5 halen én hebben we in totaal 4 kansen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 12:17

Ja een 4,5 is een voldoende, Dekker moet zelf maar eens op cursus geloof ik ? _O-

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:24

Arabesk schreef:
Ja een 4,5 is een voldoende, Dekker moet zelf maar eens op cursus geloof ik ? _O-

Voor Engels, NL en Wis mag je in totaal 1 5 (4,5=5 afgerond :+) en minimaal 2 zessen (5,5=6 afgerond) om te slagen, voor rekenen dus ook denk ik?
Maar bij een normale toets heb je met 55% goed al een 5,5, bij de rekentoets pas met 75% goed.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:47

Arabesk schreef:
Het is belachelijk om het VO op te zadelen met een rekentoets. Als een leerling in zes jaar basisschool met vijf uur rekenen per week niet heeft leren rekenen kun je dat op de middelbare school niet even repareren met een uurtje rekenen per week.

Dat is een pittige mening, maar ik kan er goed mee uit de voeten dat iemand op het VO de vaardigheden van de basisschool in de vingers moet hebben (...."en houden is een kunst"....)

Citaat:
BIj natuurkunde kun je echt niet gaan wachten tot dat je leerling eindelijk het groep 8 niveau rekenen heeft bereikt, natuurkunde moet ook dóór want het examen wacht ook niet.

Bovendien toetst de toets vooral begrijpend lezen en inzicht. Het is dus meer een leesvaardigheid toets (....)
dat is idd wat deze specifieke toets doet (om redenen die mij niet duidelijk zijn).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:50

Arabesk schreef:
Of je zou gymnastiek, tekenen en muziek moeten afschaffen en dan vijf uur rekenen per week gaan geven ten koste van andere vakken.
Pedagogisch is dat minder slim: dit gaat over de (lichamelijke) vaardigheden die je als mens nodig hebt om te kunnen leren rekenen.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:25

Ik heb vandaag (5havo) mn rekentoets gehad en moet zeggen dat het reuze meeviel!

en dat terwijl ik echt ontzettend slecht ben in rekenen.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:32

Ik heb de enquete ingevuld. Ik vind de rekentoets echt een dramatische invoering omdat er geen rekenlessen worden gegeven in de jaren 1e tot 5e klas. Geen wonder dus dat het wegzakt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:37

xVerax schreef:
Ik heb de enquete ingevuld. Ik vind de rekentoets echt een dramatische invoering omdat er geen rekenlessen worden gegeven in de jaren 1e tot 5e klas. Geen wonder dus dat het wegzakt.

Ik heb op meerdere scholen gewerkt de afgelopen jaren en op alle scholen werd van klas 1 tot de examenklas rekenles gegeven, dus dat is kennelijk afhankelijk van de school.