Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:27

Hier is het wel met kerst en oud en nieuw uiteraard, verder sluit hij hier op zich niet dus kan ik altijd wel terecht. En ben het er ook mee eens hoor, schoolvakanties zijn sommige mensen nou eenmaal afhankelijk van. En kinderen alleen thuis laten nee, bepaalde leeftijd vind ik dat niet kunnen. Dus ja dan zijn basen op zich een beetje verplicht daarin toe te geven.

Niet iedereen kan 1 2 3 een oppas regelen. Sommige zijn zelf met vakantie, andere hebben geen kinderen en werken gewoon. Denk ook rekening houdend met dat sommige geen familie verder hebben, niet al mijn vrienden vinden oppassen leuk. Sommige vinden kinderen bijvoorbeeld helemaal niks, dan vertrouw ik mijn kind ook niet toe aan zo iemand.

Ik heb dan wel geluk dat ik vaak de opvang of me moeder soms of broer eventueel heb, of een goeie vriendin van mij, maar niet iedereen heeft dit geluk.

dromertje2

Re: Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:32

Er is wel een verschil in opvang voor een ziek kind ( wat je vaak niet op voorhand weet) of opvang voor schoolvakantie. Die weet je ruim op voorhand en er zijn opvangmogelijkheden waar je dan gebruik van kan maken, zoals buitenschoolse opvang en derg.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:32

Ik vind het an sich niet zo erg om als kinderloze buiten de schoolvakanties verlof te nemen. Dat vind ik vaak fijner, minder druk en goedkoper.
Maar ik snap je wel DNT, het is soms die manier van dat mensen met kinderen àltijd overal het voordeligste uitkomen, en je je als kinderloze altijd maar de tweede keus hebt. Ik snap dat je ook graag je kinderen ziet en dat het niet altijd eenvoudig is om een andere oplossing te vinden, maar het is ook wel vervelend voor kinderloze collega's wiens vrije tijd blijkbaar veel minder waard blijkt te zijn en die alles mogen oplossen. En ik denk dat er ook moeders tussenzitten die helemaal geen moeite doen om een andere oplossig te zoeken, want collega x kan ook in hun plaats die extra diensten draaien.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:35

@Mioux
De meeste KDVen zijn gewoon open in de zomervakantie.

Mijn man heeft nu toevallig wel vrij in de zomervakantie, maar volgend jaar gaat dat niet door.
Vorig jaar had hij 3 weken in de zomervakantie... maar dit verschoof 2 weken en er viel 1 week af.
Bazen zijn niet verplicht mensen met kinderen voorrang te geven.
En wat moet je dan als (bijna) iedereen kinderen heeft?
Dan zullen er toch mensen met kinderen door moeten werken.

Anders wat regelen met mensen in de buurt en om en om op elkaars kinderen passen.
Soms moet je creatief zijn met opvang.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:36

Mijn kind die in juni geboren wordt zal in schoolvakantie ( als hij zelf naar school gaat, ervoor gaat hij gewoon mee naar mijn werk) naar opvang moeten, is wel maar een dag en half per week, maar het zal zo zijn. Ik verwacht niet dat ik dan verlof krijg, iedereen heeft bij ons bijna kinderen, dan is er niemand meer.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:38

Tuurlijk kan er oppas geregeld worden, maar ik kan me ook voorstellen dat ouders met de kinderen op vakantie willen. Dat kan bijna niet meer buiten de vakanties, dus wat moet je dan?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:46

@brainless de meeste wel, sommige sluiten dan ook een periode, moet je dus ook naar kijken. En een uur rijden voor een opvang is ook zo wat :). Ook kan bijvoorbeeld met mijn zoontje niet gewisseld worden, dit omdat hij erg veel moeite heeft met wisseling. Dit heb ik al gemerkt toen ik 1 keer wisselde, duurde zeker paar maanden voor hij zich open stelde en wat wilde doen.

En kinderen die ziek zijn kan je niet zomaar iemand ergens vandaan plukken, anders als vakanties die al heel vroeg vast staan en je iemand kan regelen.

Buiten de vakanties van school op vakantie is ook weer wat, kind is van bepaalde leeftijd leerplichtig, kan je niet zomaar zeggen midden in schooljaar hey hallo wij gaan op vakantie toedeloe ! Dus ook ouders zijn deels afhankelijk hiervan...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:18

Amaris schreef:
Tuurlijk kan er oppas geregeld worden, maar ik kan me ook voorstellen dat ouders met de kinderen op vakantie willen. Dat kan bijna niet meer buiten de vakanties, dus wat moet je dan?

Zo lang ze niet leerplichtig zijn, kun je buiten het seizoen.
En anders in 1 van de andere vakanties?!

Hier hebben ze nu vakantie en er zijn diverse mensen op wintersport en zij gaan niet in de zomervakantie weg.
Wij gaan 1 weekje (en dat is voor het eerst sinds 4 jaar dat we samen op vakantie kunnen!).

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:19

Bij deze hele discussie komt bij mij dan weer de vraag op waarom sommigen toch aan kinderen beginnen? En of er in heel de discussie ook eens met de kinderen rekening wordt gehouden? Die vragen er zelf meestal niet echt om om als ze ziek zijn of tijdens vakanties van het kastje naar de muur geschoven te worden. Arme, arme kinderen! -O- :(:)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:21

soesita schreef:
Bij deze hele discussie komt bij mij dan weer de vraag op waarom sommigen toch aan kinderen beginnen? En of er in heel de discussie ook eens met de kinderen rekening wordt gehouden? Die vragen er zelf meestal niet echt om om als ze ziek zijn of tijdens vakanties van het kastje naar de muur geschoven te worden. Arme, arme kinderen! -O- :(:)

Toen mijn kids klein waren en ik nog overdag werkte... kwam gewoon mijn moeder die dag.
En in de vakanties liep de oppas gewoon door.

Ook had ik de afspraak met mijn vriendin en waren wij elkaars opvang/achterban.
Ik werkte toen al niet meer zoveel en zij was alleenstaande moeder, dus paste ik op als er wat was.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:23

chanel1985 schreef:
Er is wel een verschil in opvang voor een ziek kind ( wat je vaak niet op voorhand weet) of opvang voor schoolvakantie. Die weet je ruim op voorhand en er zijn opvangmogelijkheden waar je dan gebruik van kan maken, zoals buitenschoolse opvang en derg.

Hier sluit de buitenschoolse opvang dus ook bepaalde weken van de zomervakantie. Vet irritant!
De opvang voor de paasvakantie (twee weken ^) ) moet je binnenkort voor inschrijven, dat is dus die dag snel inschrijven want vol = vol. Ben je te laat dan heb je dikke pech!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:23

Waarom mensen aan kinderen beginnen? mhm geen idee, ze willen een gezin gok ik ?

Wat ik ook al eerder zei inderdaad, een kind kiest er niet voor om ziek te zijn, die wil veel liever spelen en gezond zijn. Ook kwa vakanties kunnen kinderen er niks aan doen, ook zij hebben hier recht op. Ik vind dat ook in de zomer vakantie, of welk andere dan ook, aangezien de leerplicht er is, zij ook recht hebben op vakantie tijd met de ouders.

Hier is het gewoon zo, kind ziek (dus niet verkouden alleen) dan ben ik er. Daar ben je vind ik een ouder voor. Overigens heeft mijn moeder mij al opgevoed, en heeft zij zelf ook geen top gezondheid met o.a. reuma en hartmedicatie door hartaanval eerder. Dus ga ik niet zeggen hey ma neem lekker vrij en pas eens op mijn kind want ik moet werken. Dat is mijn eigen verantwoordelijkheid vind ik...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:25

soesita schreef:

Moeders recht is het aanrecht, of wat was jouw plan?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:27

Nou moest ook even lezen wat soesita zei inderdaad urielle, als in mensen moeten maar geen kinderen nemen want er komt zoveel bij kijken.

Ja dat is met alles...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:28

Citaat:
Ik vind dat ook in de zomer vakantie, of welk andere dan ook, aangezien de leerplicht er is, zij ook recht hebben op vakantie tijd met de ouders.

Recht?
Het is al een hele uitdaging om met 2 wekende ouders tegelijk vrij te krijgen bij 2 werkgevers.
Daarnaast zie ik ook nog wel:
mama 2 weken vrij, papa 2 weken vrij en 2 weken opvang.

Er zijn genoeg mensen die geeneens op vakantie kunnen: dus om te zeggen dat je als gezin recht heb om samen in de zomervakantie op vakantie te mogen, is voor mij iets te veel van het goede.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:30

Brainless schreef:
Citaat:
Ik vind dat ook in de zomer vakantie, of welk andere dan ook, aangezien de leerplicht er is, zij ook recht hebben op vakantie tijd met de ouders.

Recht?
Het is al een hele uitdaging om met 2 wekende ouders tegelijk vrij te krijgen bij 2 werkgevers.
Daarnaast zie ik ook nog wel:
mama 2 weken vrij, papa 2 weken vrij en 2 weken opvang.

Er zijn genoeg mensen die geeneens op vakantie kunnen: dus om te zeggen dat je als gezin recht heb om samen in de zomervakantie op vakantie te mogen, is voor mij iets te veel van het goede.

Als iemand dat wel kan regelen dat (als ze niet alleenstaand) beide ouders vrij kunnen krijgen, waarom zouden hun dan niet samen op vakantie mogen? Misschien niet 6 weken oke, maar hun mogen toch zelf beslissen als ze vrij kunnen krijgen om bv 2 weken samen met ze alle op vakantie te mogen?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:31

Urielle schreef:
soesita schreef:

Moeders recht is het aanrecht, of wat was jouw plan?

Nou ja, er zijn ook vaders. Maar ik doe inderdaad een behoorlijke stap terug in mijn carriere omwille van de kinderen. Nu is dat onze oplossing en die zal niet voor iedereen weggelegd zijn. Maar ik vind persoonlijk twee ouders die fulltime werken wanneer ze kleine kinderen hebben geen goed oplossing. Noch t.ov. de kinderen, noch t.ov. de collega's op het werk, en noch t.o.v. van eventuele grootouders die hun eigen kinderen al hebben opgevoed. Natuurlijk kan het best wel af en toe, maar wat mij betreft niet standaard, nee. :n

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:34

Mioux schreef:
Nou moest ook even lezen wat soesita zei inderdaad urielle, als in mensen moeten maar geen kinderen nemen want er komt zoveel bij kijken.

Ja dat is met alles...

Klopt, Mioux, dat zei ik inderdaad zo ongeveer en daar blijf ik ook bij. Wel kinderen maar geen stappen terug willen doen in de carrière is wat mij betreft een no-go. Maar mensen maken natuurlijk allemaal hun eigen keuzes, ik zelf ook. Toch blijft mijn bedenking dan: en wie luistert in het hele verhaal naar de behoeftes van de kinderen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:35

Mioux schreef:
Als iemand dat wel kan regelen dat (als ze niet alleenstaand) beide ouders vrij kunnen krijgen, waarom zouden hun dan niet samen op vakantie mogen? Misschien niet 6 weken oke, maar hun mogen toch zelf beslissen als ze vrij kunnen krijgen om bv 2 weken samen met ze alle op vakantie te mogen?

Natuurlijk, als ze gezamenlijk vrij kunnen krijgen en ze hebben het geld/tijd om op vakantie te gaan; moeten ze dan zeker doen.
Maar ik persoonlijk vindt het geen recht.

Dus dat bazen verplicht er aan mee moeten werken om werkende ouders vrij te geven in de zomervakantie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:36

Ik werk parttime en toch moet ik voor ziekte en vakantie wel eens vrij nemen. Dan zouden alle moeders moeten stoppen of zowel vader als moeder parttime. Dat zal echt niet overal kunnen. Daar is de maatschappij ook helemaal niet meer op ingesteld.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:37

Is ook weer om over te discussieren... mijn ouders werkte op een gegeven moment beide. Wij zaten ook nog op de lagere school. Maar ook een huis en boodschappen en alles eromheen kost geld, dus soms is er gewoon weg geen keus en moeten beide wel werken, terwijl ze bijvoorbeeld eerder wel alles konden doen. Tijd van crises die gekomen is is ook veel veranderd voor ouders.

Mijn moeder laat ik ook mijn kind niet opvoeden, ik doe 99% zelf. Heel af en toe heb ik ook eens een eigen dag nodig, dan ga ik weg met een vriendin of iets, dan past oma wel keertje op. Maar zo'n 360 dagen in t jaar doe ik alles zelf. Ben het er 100% mee eens dat onze ouders al ons hebben opgevoed, nog een klein kind opvoeden ja zou ik ook geen fijn gevoel bij hebben.

Ik heb 1 zoon, van nu 3 jaar en ben alleenstaand. Ik heb ook stappen terug gedaan, ervoor altijd keihard gewerkt en diploma's gehaald om later dit hopelijk op te kunnen pakken. Nu doe ik bijvoorbeeld surveillance werk en schoonmaak. Ja dat weet je, wil je dit niet ja dan moet je denk ik nog eens nadenken hoe je kinderen wilt en of het een goed idee is. Wil je dat je kind elke dag 5 dagen per week op de opvang zit eventueel buiten school, vind het kind dat leuk en fijn etc. Vind het ook prima om wat in te leveren. Vind het super nu ik me kind zie opgroeien om alles zelf mee te maken, en niet te horen van ow je kind kan nu dit wist je dat al? Dan mis je zoveel vind ik... kind groeit immers maar 1 keer op...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:39

Ja. En ik zou bijna zeggen ja natuurlijk.
Thuis zijn bij je zieke kind (onder de circa 16) vind ik eigenlijk heel normaal.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:39

Urielle schreef:
Ik werk parttime en toch moet ik voor ziekte en vakantie wel eens vrij nemen. Dan zouden alle moeders moeten stoppen of zowel vader als moeder parttime. Dat zal echt niet overal kunnen. Daar is de maatschappij ook helemaal niet meer op ingesteld.

Maar dat is dan toch helemaal in orde? Met "wel eens" zouden collega's moeten kunnen leven in een sociaal systeem. En parttime vind ik een prima oplossing voor ouders met jonge kinderen.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:40

Nee mijn kleine is bij mijn vader of schoonmoeder en is daar dusdanig goed dat ik er geen vrij voor hoef te nemen! echter als het niet goed gaat of ze twijfelen bellen ze me op! en kan ik vaak wel wat regelen met mijn werk eerder na huis of wat dan ook! maar ervoor thuis blijven nee. ik ben veel te blij met mijn baan en als ik te vaak thuisblijf dan ben ik bang dat baas lief zegt voor jou 10 andere

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:45

Ik heb niet eens collega's die ik benadeel gelukkig maar wel cliënten (ik werk in de thuiszorg zodat ik veel thuis kan zijn) .
Ben ook ooit ontslagen omdat ik ervoor koos bij mijn kindje in het ziekenhuis te blijven ipv te werken, maar goed, their loss.
Eigenlijk zou ik straks graag iets meer willen werken maar juist vanwege het veel ziek zijn van kleine kinderen durf ik niet.

Ik word er gewoon een beetje kriegel van dat je het als moeder nooit goed kunt doen denk ik.