Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Op de basisschool was ik zo ongeïnteresseerd dat ze zeiden dat ik maar naar de huishoudschool moest.. Totdat ik de sitotoets maakte en uitkwam op atheneum niveau. Mn ouders in shock leraren ook en ik had zoiets van ja zeg toch dat ik niet dom ben
Iedereen was zo verbaasd dat ik dat zelfs nog met het afstuderen te horen kreeg, had als enige van mijn jaar de opleiding in 3 jaar gedaan (met minimale inzet).
Dus misschien moet je gewoon eens zeggen van we denken gewoon dat je het niet kan in plaats van alleen maar positief. Het zal niet bij iedereen werken maar bij deze eigenwijze draak met voldoende hersens wel

secricible schreef:Huiswerkbegeleiding kan voor nu een oplossing zijn, maar daarmee zal ze misschien weer de soep in lopen als ze van de middelbare school af gaat.
Zelfde gold voor mijn vader overigens.
Caesar schreef:Ik lees hier wel van alles over loslaten etc, maar het meisje is pas 12! Als ze dat nu al doen, dan is dat toch ontzettend zonde? Ze heeft de hersens, zou zonde zijn als je dat maar lalalalaat gaan.
Mijn ouders hebben dat op gegeven moment ook gedaan. Ik ging in 1 klap van VWO naar Mavo. Toen leuk, maar achteraf baal ik ontzettend. Ik ben pas op het MBO tot inzicht gekomen, want toen begon ik me te irriteren. Dus.. Verkort MBO, Verkort HBO en uiteindelijk nog met een jaartje vertraging teruggekomen op niveau. Als ze willen, dan komen ze er wel. Maar ik vond het toen ik 18 was echt zo jammer dat het zo gelopen was.
Bmamavan2 schreef:Het is ook dat ik hier de vraag heb gesteld hoe er mee om te gaan, want we willen haar niet steeds op de huid moeten zitten omdat ze van alles "moet" in tegendeel.
Alleen is het niet alleen het huiswerk/leerwerk maar bijvoorbeeld ook eens een keer de kamer opruimen (als ik het nooit doe kom je na 2 weken niet eens meer binnen en liggen er overal etensresten, dat gaat me toch echt te ver), haar konijn verzorgen (en ze wil het liefste nog meer dieren, maar die krijgt ze niet omdat ze al met moeite haar konijn verzorgt), de spullen van haar pony opruimen (hoe vaak er niet een singel, hoofdstel, longeertouw o.i.d. op de poetsplaats blijft slingeren is niet te tellen). Dus stiekem krijg je al snel dat wij haar er weer aan moeten "herinneren" en ja na de 1500ste keer wordt dat voor iedereen vervelend.
Daarom willen we ook niet nog eens bij school steeds moeten zeuren!
Het moet van haar uitkomen, maar hoe, dat is de vraag?
Ze wil heel graag iets met diergeneeskunde of wetenschappelijk onderzoek gaan doen en ze wil heel graag in deze klas blijven omdat ze er veel vriendinnen heeft gemaakt, dus voor mijn gevoel zou dat intrinsieke motivatie genoeg moeten zijn.
Wij hebben ook al met haar besproken om een stapje terug te doen naar atheneum of liever nog havo (was ook onze insteek maar zowel haar huidige school als zijzelf vonden dat ze het beste gymnasium kon gaan doen, daar hebben wij toen bij aangesloten), ze hoeft van ons echt niet perse gymnasium te doen (ik had een moeder die wel zo dacht en die het vreselijk vond dat ik via mavo, naar havo, naar hbo ben opgeklommen). Het is niet dat wij pusherig zijn in dat ze een hoge opleiding moet doen. Ze wil het zelf.
Ik ga in de vakantie eens alles rustig doornemen, ook nog eens opnieuw met haar mentor enzo om de tafel gaan zitten, kijken wat haar kan helpen, een goed gesprek met haarzelf aangaan om te vragen wat ze nodig heeft en wat juist niet. Kijken waar we komen. Voor nu laten we het maar wat meer los.
Evelijn schreef:Het klinkt dat het vooral voor jullie als ouders frustrerend is maar dat dochter gewoon (zoals veel pubers) niet kan inzien dat nu even leren beter werkt dan lekker achter de computer hangen... en dat dat uiteindelijk meer oplevert... dat is iets wat jullie als ouders zien/voelen... maar jullie dochter niet.
Er zijn veel tips op internet te vinden om je kind te helpen plannen en begeleiden... maar zou iig zorgen voor jezelf dat het geen frustratie oplevert bij jezelf wat je kind doet. Juist het feit dat jij en anderen je kind omschrijven als "la la la" ... en dat als iets negatiefs zien... leidt er toe dat dochter zich zal afzetten... (de sfeer die wordt gecreeërd is negatief... en ach ze wordt toch gezien als "la la la" dus ze vult die rol gewoon)
Dat je kind zo "la la la" is heeft ook veel voordelen... ze mag ook gewoon zichzelf zijn... dus zou haar zeker wel helpen met plannen en zorgen dat ze een rustige plek heeft om huiswerk te maken... maar wel dat dochter zelf verantwoordelijk is... dus zij moet zelf achter die planning staan...(en ook het laatste woord er in hebben)

Bmamavan2 schreef:Ik heb in ieder geval onze dierenarts al eens gebeld of ze een dagje mag meekijken
Misschien wil met rust gelaten worden en moet ze een keer onderuit gaan voor ze zelf verantwoordelijkheid neemt. Misschien vind ze het juist fijn om gepusht te worden? Misschien vind ze zelf dat ze een probleem heeft met leren? Volgens jou heeft ze genoeg motivatie (studieplannen en fijne klas) maar ziet ze dat zelf ook zo? Waar zou ze evt meer motivatie uit kunnen halen, denkt ze?Citaat:Hihi, en weer neem je haar dingen uit handen
Wil ze meelopen met de dierenarts? Laat haar dan zelf bellen, of langsgaan, ze is al 12 dat kan ze best
.
Slina schreef:Ben bang dat als ze een niveau omlaag gaat, het nog meer 'la la la' wordt.
Toen ik van vwo naar havo ging, had ik het ineens zo makkelijk dat ik zelfs voor mn eindexamens m'n boeken niet heb opengedaan. Motivatie was meteen weg. (Kon namelijk wel vwo)