Paraveterinairen van bokt...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:10

Willemyntjee: nee ik werk niet in roden.
In roden zit trouwens een dierenartsenpraktijk en een dierenkliniek.

Ervaring is niet nodig staat der bij. Is geen fulltime baan trouwens. Maar wie weet zijn hier mensen die intresse hebben.

IngeCharlie

Berichten: 131
Geregistreerd: 19-06-14
Woonplaats: Noordoost polder

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:13

Ik meld mij :D
Zit momenteel in mijn 1e jaar paraveterinair en vind het erg leuk. Volgend jaar ga ik 2 voortplantingsstages lopen en in mijn 3e jaar mag ik stage gaan lopen bij een dierenarts. *\o/*

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:21

In principe ga ik naar barneveld en daar de verkorte opleiding doen, als ik mijn havo diploma haal natuurlijk ;)
Nu moet ik dan in het 1e jaar (3 of 4 weken?) op schapenstage intern. Ik vroeg me af of je hier dan in de weekeinden ook zit of dat je dan naar huis gaat? Misschien weet iemand hier dat die ook deze stage heeft gedaan :)

Lisamartine
Berichten: 206
Geregistreerd: 31-01-12

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:30

Schapenstage is ook in de weekeinden intern. Het gaat er om dat je volledig meedraait en de schapen doen niet aan weekend, ook dan komen er lammetjes :D

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:31

Haha ja dat is natuurlijk waar ;)

Lisamartine
Berichten: 206
Geregistreerd: 31-01-12

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:34

Is wel heel leuk hoor schapenstage! Vond het echt heel bijzonder en gaaf om mee te maken al is het wel hard werken.

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:35

Lijkt me inderdaad wel bijzonder, vind het wel lastig om zo lang intern te gaan, is voor mij wel heel wat :o

Pearlx

Berichten: 1366
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:37

Ik twijfel zelf of ik ook paraveterinair wil gaan doen, maar ik heb begrepen dat daar ook geen werk in is? (in bijna niks op het moment)

Is dat trouwens alleen op MBO niveau of ook HBO?

Lisamartine
Berichten: 206
Geregistreerd: 31-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:40

MarloesNatje schreef:
Lijkt me inderdaad wel bijzonder, vind het wel lastig om zo lang intern te gaan, is voor mij wel heel wat :o


Denk dat er best wat te regelen valt hoor als je dat van te voren aangeeft, laat je daardoor niet tegen houden.

annepaardoes

Berichten: 7176
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:47

MarloesNatje schreef:
In principe ga ik naar barneveld en daar de verkorte opleiding doen, als ik mijn havo diploma haal natuurlijk ;)
Nu moet ik dan in het 1e jaar (3 of 4 weken?) op schapenstage intern. Ik vroeg me af of je hier dan in de weekeinden ook zit of dat je dan naar huis gaat? Misschien weet iemand hier dat die ook deze stage heeft gedaan :)


Nou 3 of 4 weken niet hoor ;) Je moet 17 dagen op schapenstage. En zoals al gezegd werd, ook in het weekend worden lammetjes geboren. In overleg kan veel en ik heb ook wel klasgenoten gehad die één weekend naar huis gingen. Voorkeur heeft het echter niet. Je moet hoe dan ook aan je 17 dagen komen en als je tussendoor naar huis gaat wordt het gewoon gevoelsmatiger lastiger om weer terug te gaan. Niet omdat het niet leuk is, maar omdat het gewoon een hele andere levensstijl is. Ik heb de periode in één keer doorlopen en dat was prima te doen. Als het een opgeve voor je is om intern te gaan, kan je aangeven dat je graag met iemand samen wil. Die voorkeur kon je bij ons aangeven. Hier is ook wel gehoor aan geven. Dus als je samen met een klasgenoot gaat waar je het mee kan vinden gaat de periode ook een stuk sneller.

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:49

Oké, ach het duurt nog even en misschien denk ik er tegen die tijd wel heel anders over :) Het is niet dat ik er geen zin in heb hoor! Lijkt me erg bijzonder.

Vulpes_96

Berichten: 133
Geregistreerd: 28-05-12

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:54

Ook ik meld me :)
Ik wilde en wil nog steeds heel graag diergeneeskunde studeren maar ben uiteindelijk op de HBO-studie diermanagement beland. In het 3e jaar kan ik een cursus paraveterinair gaan volgen en de aantekening halen. Heel benieuwd naar!

Esprit4

Berichten: 802
Geregistreerd: 20-10-09
Woonplaats: hengelo

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:57

Wij hebben nooit een schapenstage hoeven doen
Wij mochten ook 2e leerjaar al op een kliniek en hoor van veel andere opleidingen dat die dat nog niet mogen of geen keus hebben in welke richting

annepaardoes

Berichten: 7176
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:18


Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 23:24

Mijn schapenstage waren de 10 langste dagen in mn leven. Gelukkig waren we met zijn 2en en was ik ook nog eens met een goede vriendin die ik al kende voor de opleiding. Maar beiden hebben we nog nooit zo'n heimwee gehad, terwijl we er anders nooit last van hebben. Leuke familie, enigszins leuk bedrijf, maar we gingen met gierende banden naar huis. Was midden in de stage jarig, en ik zat te janken als een klein kind, toen ik mijn moeder binnen zag stappen. Had mn vriendin even voor me geregeld. Mijn moeder had weer geregeld dat háár moeder ook mee kwam, dus als 2 kleine kinderen hebben we zitten janken hahahaha

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:43

Leffroi schreef:
Mijn schapenstage waren de 10 langste dagen in mn leven. Gelukkig waren we met zijn 2en en was ik ook nog eens met een goede vriendin die ik al kende voor de opleiding. Maar beiden hebben we nog nooit zo'n heimwee gehad, terwijl we er anders nooit last van hebben. Leuke familie, enigszins leuk bedrijf, maar we gingen met gierende banden naar huis. Was midden in de stage jarig, en ik zat te janken als een klein kind, toen ik mijn moeder binnen zag stappen. Had mn vriendin even voor me geregeld. Mijn moeder had weer geregeld dat háár moeder ook mee kwam, dus als 2 kleine kinderen hebben we zitten janken hahahaha


leg eens uit wat daar nou zo erg aan was. Ik ben schapenhouder, en hoewel fysiek wel wat zwaar (vooral door weinig/onregelmatig slapen) kjiken we ieder jaar met spanning naar de lammertijd uit. Ik bedoel, als je paraveterinair wil worden moet dat toch juist een geweldig leuke ervaring zijn, zo'n schapenstage...?

annepaardoes

Berichten: 7176
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:49

Tja ik herken dat gevoel ook niet. Ik heb een ontzettend leuk tijd gehad tijdens mijn schapenstage en stond de vijfde nacht al alleen te verlossen. Vond het allemaal machtig mooi. Tuurlijk heb je wel eens even een dipje door slaapgebrek of schapen die het er gewoon om lijken te doen om je tegen te werken :') maar overall vond ik het een geweldige ervaring. Ik had dan ook het geluk bij een leuke mensen te zitten.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 23:50

Ow de schapenstage op zich en dan vooral het aflammeren was geweldig. Maar het bedrijf zelf nam het niet zo nauw met de gezondheid van de schapen, waardoor er regelmatig verkeerde beslissingen genomen werden. Zo hebben we op een nacht 4 dooie lammeren in stukjes van de moeder afgehaald, die al een paar dagen lag, om haar de volgende dag dood te vinden. Wij hebben telkens geïnformeerd, gevraagd of dat wel goed ging. Er was echter 'niks aan de hand'. Verder werden (veel) schapen te laat behandeld voor slepende melkziekte en kregen ze bij uitzondering een druppel infuus die 10 minuten daarvoor in een koe was gegaan en er was nog wat van over.

Hoewel het gezin erg (!) vriendelijk was, was het zeer apart. Het werk op zich was niks mis mee en we runden in die 10 dagen eigenlijk zelf het schapengebeuren. Maar een uur voor vertrek moesten wij nog alles even opschrijven voor de volgende stagiaires en voor hunzelf, welk schaap er wat mee aan de hand was, welke lammeren er in het lambarhok zaten. En gewoon.. Niet leuk.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 00:02

Kan daarnaast nog een aantal leuke anekdotes vertellen. Opzich wel een leuke tijd gehad hoor. Waren vaak een uurtje vrij en dat met beginnende lente is echt heerlijk.

Maar zo was er aan het begin van de week (stage) een sperzieboon op de grond gevallen. Kan gebeuren. Maar die lag er aan het eind van de week nog :Y)
In de badkamer stond werkelijk OVERAL schimmel. Het plekje waar je stond was enigszins schimmelvrij, maar een schoon gevoel na het douchen had je niet.
In diezelfde badkamer had je een wastafel met daarop een beker met... Haar. HEEL VEEL haar..
De jongens en zelfs 'de baas' konden nog geen pannenkoek bakken. Hun moeder kookte altijd. De dag dat mams weg was en mijn vriendin en ik pannenkoeken gingen bakken, waren ze allemaal errug bang dat we het zouden verprutsen. Toch heeft die ene zoon 20 pannenkoeken met poedersuiker naar binnen gewerkt, haha. Ze lustten ook bijna niks en alles wat ze wel lusten moest fijn gepureerd worden. Heb 1 keer met verwondering zitten kijken hoe 1 van beide zoons een heel kunstwerk maakte van zijn stampot met rookworst en ketchup :')

We hebben het echt wel gezellig gehad en ik zou zo nog een schapenstage doen, maar absoluut niet weer op dit bedrijf.

fannetje

Berichten: 3563
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:25

Ik denk dat schapenstage heel leuk kan zijn, de meeste klasgenoten zaten op een leuk bedrijf en hebben een hele leuke tijd gehad. Ik trof het iets minder, want ik kwam bij een hobbyboer met Texelaars. Er moesten er in die periode 17 bevallen, waarvan ik er zo'n 10 heb kunnen doen en de anderen door de dierenarts geleverd moesten worden, waarvan zelfs een aantal met keizersnede. Ik heb me dus meer met de verzorging en voeding bezig gehouden. Het was ook een proefbedrijf (1e keer) en is daarna niet meer voor stages gebruikt door school (als het goed is). Oja, ze hadden me ook voor het gemak maar 's nachts laten liggen bij een geboorte (ze hadden een camera op de slaapkamer, dus hoefde niet te checken), waardoor ik er weer een miste...

Renske_W

Berichten: 13853
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:59

wat leuk al die verhalen!

Hier geen schapenstage omdat de verkorte volwassen opleiding doe.
sowieso vrijstelling gehad voor de 200 uur dierverzorgings stage, ivm al opgedane ervaring.
Nu nog 500 uur op de kliniek.

Loretteeee

Berichten: 766
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:18

Oh ik heb precies hetzelfde met schapenstage als TS. De boer in kwestie deed het echt alleen voor geld, schapen waarbij een keizersnede nodig was, dat gebeurde gewoon niet. De schapen werden voor je neus afgeslacht. Ook was bij mij de boer zelf een beetje oversekst, maakte rare opmerkingen naar mij en mijn klasgenootje waardoor je je eigenlijk helemaal niet veilig en op je gemak voelde daar... Daarom deden we alles samen. :Y)

Wij hadden schapenstage rond deze periode, dus het was koud, dat maakt het ook nog eens zwaarder (vind ik). En we hadden werkdagen van 7u s ochtends tot 1 uur s nachts. Er waren bepaalde tijdstippen dat je wat eten/drinken kreeg.. Maar je kon zelden tussendoor even wat drinken pakken oid.

Oh wat was het zwaar, het was ook echt aftellen... uiteindelijk hadden we nog een trein eerder gepakt dan de bedoeling was. :=

Maar wauw! De schapen zijn geweldig, het blijven schapen, maar ik zou ze zelf nu ook wel willen. *\%/* Het aflammeren vond ik echt gaaf om te doen. Onder betere omstandigheden zou ik het zo weer doen!!

Ik denk dat wij gewoon pech hebben gehad met de plaats. het is echt een zwaar leven als schapenboer. maar toch lijkt het mij zo leuk om het weer te doen..

Syb_sem

Berichten: 234
Geregistreerd: 29-04-11
Woonplaats: Thuis met mijn hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:46

Ik heb gelukkig niet minder dan lof en goede woorden over na de schapenstage! Natuurlijk waren en dingen die beter konden maar op een bedrijf met bijna 700 schapen die aflammen tussen november en januari, met een schapenhouder die alles alleen doet, gaat er wel eens iets niet volgens het boekje. Op dit bedrijf staan ook nog een stuk of 5 vleeskoeien. De dieren staan altijd schoon, altijd genoeg te eten, genoeg gras in het land, genoeg toezicht in het land en meer dan genoeg toezicht op stal( ook snachts). De schapenhouder heeft een enorm handige doorschuifregeling in de groepen schapen op draagtijd. Zo gebeurde het dus nooit dat er lammen geboren werden in een verkeerd hok waar de veehouder niet bij was. Ik was niet intern maar ik heb er 1 keer 10 weken iedere dag gelopen, een week of 5 2dagen in de week en 4 weken iedere dag over verschillende jaren op verschillende opleidingen. Ik heb het dus echt vreselijk naar mijn zin gehad!

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 22:15

Ik zou de schapenstage ook best over willen doen, maar dan op een wat moderner bedrijf. Wij hadden maar 200 schapen, waarvan we er 60 verlost hadden met in totaal 114 lammeren. Wat dat betreft echt niks te klagen en het was echt geweldig. Als ik hoor dat sommige klasgenoten alleen maar op het bedrijf hebben gereden en maar 5 lammetjes geleverd hebben.. We zeiden al, als wij zo weinig hadden om af te lammeren, waren we zeker eerder naar huis gegaan.

Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 00:14

Hier iemand die in 2011 is afgestudeerd als paraveterinair. Helaas is er echt bijna niks te vinden in deze branche. En het verdiend heel slecht :')

Dus ik ben 1,5 jaar terug weer gaan studeren, deze x voor microbiologisch analist, wel weer een mbo niv 4 maar véél pittiger, veel meer werkgelegenheid en beter salaris :P