Ziek zijn, thuis blijven of doorwerken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:34

Dennis schreef:
Ik ga ook lang door.
Pony's staan thuis, ben ZZP'er en daarnaast in loondienst maar enige verantwoordelijke (op papier in loondienst, in praktijk ZZP'er ;) ).
Gewoon voor een baas werken en je pony's op pension is soms zo gek nog niet, maar zou niet willen ruilen.

Als ik ziek ben word het werk niet gedaan. In geval van mijn eigen bedrijf is het een kwestie van afspraken schuiven. In geval van mijn andere werk betekend dat dat er orders niet verwerkt worden en dat kan simpelweg gewoon te veel geld kosten. Ik hoef dan geen volle dagen, als ik ziek ben worden alleen de hoog nodige dingen gedaan en de rest word later ingehaald (pauzes door werken, 's avonds, weekeind).
Daarbij krijgen mijn pony's niet te eten als ik zelf niet naar buiten ga, dus dat is ook geen optie. Mesten kan wel even blijven liggen of kunnen de verzorgmeiden mee helpen.

Vakantie doe ik trouwens ook niet aan. Ben afgelopen jaren 1 dag van kantoor weg gebleven, en dat was m'n trouwdag. Maar heb wel m'n e-mail even door gewerkt van huis uit.
Toen m'n ogen gelaserd waren (en ik bijna de hele dag met m'n ogen dicht lag te slapen) ben ik 'gewoon' op kantoor geweest voor de hoog nodige dingen (zonnebril op, neus op m'n scherm om het te kunnen zien, door iemand op en neer gereden).

Als jij echt te ziek bent om je pony's te voeren dan doet je partner het ook niet?? Die kon bij mij wieberen.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:46

Thesserd schreef:
Ik snap je idd. Ik ken overigens wel mensen met een vrij hoge functie die zich vaak ziek melden :P Dan vraag ik me af, ben je nou echt zo vaak ziek (dus gewoon een heel ongezond persoon) of ligt die grens heel laag?

Pik deze er even uit hoor. Maar in hoeverre weten jullie van een ander dat het maar een scheet is die dwars zit? Ik ben zelf helaas snel ziek. Door fibromyalgie zit ik altijd met pijn achter mn bureau. Daar hoor je me niet over want dan ben ik zomaar mijn baan kwijt. Maar veel pijn betekend snel en vaak (over) vermoeid en dus lage weerstand. Ik ben dus altijd super blij met die bikkels op mijn werk die altijd doorzetten, not :+ Zij redden het wel een weekje half zijn maar ik word er ziek van.

Vind t altijd erg jammer dat er dan geoordeeld wordt dat ik dan schijnbaar een ongezond persoon ben. Ik doe er namelijk alles aan om zo fit mogelijk te blijven.

moyra

Re: Ziek zijn, thuis blijven of doorwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:50

"Wie zijn lichaam bewaard, bewaard geen rotte appelen" zegt mijn client altijd.

Ziek is gewoon ziek.
Met door lopen kun je alleen maar verder van huis zijn. Er zit natuurlijk wel een verschil in of je "last" van je kleine teen hebt of dat je griep hebt.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:55

Ik werk in het basisonderwijs, ziek zijn betekent kinderen zonder juf. Een invaljuf is erg moeilijk te krijgen bij ons. Dus voor ik me ziekmeld, moet ik me wel heulll beroerd voelen. Maar als ik al kotsend uit bed kom van de migraine, ga ik ook echt niet ontbijten en aankleden maar bel ik toch echt. Er zijn grenzen.
Het lijkt soms (merk ik wel eens) wel een wedstrijdje: wie het ziekst op zijn werk blijft. Daar krijg ik jeuk van hoor, evenals mensen die zichzelf de hele week overvragen en zich vrijdag ziekmelden omdat ze teveel hooi op hun vork genomen hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:57

Sentido schreef:
Thesserd schreef:
Ik snap je idd. Ik ken overigens wel mensen met een vrij hoge functie die zich vaak ziek melden :P Dan vraag ik me af, ben je nou echt zo vaak ziek (dus gewoon een heel ongezond persoon) of ligt die grens heel laag?

Pik deze er even uit hoor. Maar in hoeverre weten jullie van een ander dat het maar een scheet is die dwars zit? Ik ben zelf helaas snel ziek. Door fibromyalgie zit ik altijd met pijn achter mn bureau. Daar hoor je me niet over want dan ben ik zomaar mijn baan kwijt. Maar veel pijn betekend snel en vaak (over) vermoeid en dus lage weerstand. Ik ben dus altijd super blij met die bikkels op mijn werk die altijd doorzetten, not :+ Zij redden het wel een weekje half zijn maar ik word er ziek van.

Vind t altijd erg jammer dat er dan geoordeeld wordt dat ik dan schijnbaar een ongezond persoon ben. Ik doe er namelijk alles aan om zo fit mogelijk te blijven.

En waarom kun jij geen openheid van zaken geven op je werk dat je een aandoening hebt die veel pijn veroorzaakt. Heb je een los contract? Een goede werkgever doet niet zo moeilijk en mocht je een keer de ziektewet ingaan als je het niet meer volhoud dan mag je daarom echt niet ontslagen worden.
Het is inderdaad zo dat er mensen met een hoge en lage pijndrempel zijn. De ene bikkelt door de ander gaat wat sneller plat. Als mensen maar goed opletten dat ze niet te veel en te vaak over hun grenzen gaan want dan geeft het lichaam het echt een keer op.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:58

Ik vind het wachten totdat je niet meer kunt niet handig.
Uiteindelijk heb je er zelf, je collega's en de dieren of mensen waar je verantwoordelijk voor bent er niets aan als je maar doorloopt en dan uiteindelijk erbij neervalt.

Ik zoek zelf de balans, als je ziek bent kun je beter een dag rustig aan doen en snel weer opknappen dan doorrennen en dan lang ziek zijn is mijn mening.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:58

Sentido schreef:
Thesserd schreef:

Nou, daarom zei ik ook dat ik me afvraag of de grens laag ligt, of dat die persoon gewoon erg ongezond is. Ik neem aan dat jouw baas van je situatie weet en dan hoeft er helemaal niet geoordeeld te worden toch :D ook kun je vaak aan een persoon snel zien hoeveel hart diegene voor de zaak heeft aan zijn dagelijkse inzet. Het is zeker niet zo, dat ik iemand direct afkeur als hij/zij vaak ziek is. Ik ken alleen een paar gevallen waar van ik denk.. Sja... :Y)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:02

Ik heb ook vaak last van migraine, vroeger werkte ik daar ook gewoon mee.. Gewoon niet aan denken en doorgaan want gaat vanzelf wel over. En was vaak ook zo.
Tegenwoordig doe ik wel wat rustiger aan (heb ook geen werkgever meer) en doe het hoognodige zodat de beesten er uit komen en te eten hebben.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:02

@ bigone: als hij thuis is wel, maar hij werkt heel onregelmatig, dus dat is lang niet altijd haalbaar.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:05

palousa_boy schreef:
Ik heb ook vaak last van migraine, vroeger werkte ik daar ook gewoon mee.. Gewoon niet aan denken en doorgaan want gaat vanzelf wel over. En was vaak ook zo.
Tegenwoordig doe ik wel wat rustiger aan (heb ook geen werkgever meer) en doe het hoognodige zodat de beesten er uit komen en te eten hebben.

Als ik een migraine aanval heb, krijg ik niet eens mijn hoofd recht, kan ik geen licht of geluid uitstaan. Laat staan gaan werken :)

Ziek zijn kan iedereen een keer overkomen hoor. Wat voor een tirannen van bazen hebben jullie wel niet dat je je geen enkele keer ziek wil/durft/kan melden?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:06

palousa_boy schreef:

Knap. Als ik migraine heb, ben ik echt niet meer tot werken in staat. En ik ben toch niet van de flauwe, ik ben zelfs gaan werken terwijl ik niet rechtop kon lopen van de spit in mijn onderrug. Kreeg van de concierge op mijn donder.... Maar hee, of ik nou thuis heen en weer schuifel of voor de klas, toch?

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:07

Ik heb me in drie jaar nog nooit ziek gemeld. Ben in december wel ziek geweest, en als Kerst niet bestond zou dat de eerste keer geweest zijn dat ik me ziek zou melden.

Ben wel twee keer flauw gevallen op mijn werk. Toen hebben ze me echt naar huis moeten sturen, anders was ik ook gewoon door gaan werken.

Beetje eigenwijs, ja...
Ik werk in de horeca, dus als er een zieke is, is dat erg vervelend. Het is niet dat we het werk even tot morgen kunnen uitstellen. Ik en veel collega's werken dus door totdat we echt niet meer kunnen.
Mochten we nou overgegeven hebben of iets dergelijks, mogen we niet werken totdat we echt helemaal opgeknapt zijn, omdat we met eten werken.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:08

Yontheke schreef:
palousa_boy schreef:

Als ik een migraine aanval heb, krijg ik niet eens mijn hoofd recht, kan ik geen licht of geluid uitstaan. Laat staan gaan werken :)

Ziek zijn kan iedereen een keer overkomen hoor. Wat voor een tirannen van bazen hebben jullie wel niet dat je je geen enkele keer ziek wil/durft/kan melden?

Het hoeft niet zo zeer aan de baas te liggen, maar vooral aan de verantwoordelijkheden die je hebt. Als je bijv. bij een klein bedrijf werkt, kan het heel lastig zijn dat iemand ziek is. Het werk komt vaak bij collega's te liggen (als dat al mogelijk is) en dan is het dus best vervelend als iemand vaak ziek is. Wanneer men verder niks van de situatie van die persoon af weet, ontstaat er onbegrip en irritatie.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:10

Nu heb ik natuurlijk ook niets gezegd over vaak.. Zo een collega had ik bij mijn vorige job ook en dat roept inderdaad irritatie op.

Maar als ik hier hoor dat mensen zich maar amper een keer ziek durven melden, stel ik me toch echt vragen bij.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:13

Maar dat weten mijn baas en collega's dus niet. Ik heb een tijdelijk contract en het mag dan misschien niet maar je gaat mij niet wijsmaken dat ik verlengd wordt als ik vertel dat ik een ziekte heb die niet meer overgaat. Ze weten deels wel natuurlijk maar er zullen best een aantal tussen zitten die wel eens een scheef oog trekken. Tja jammer dan. Je weet niet altijd waar iemand echt last van heeft. En wat voor jou een scheet is kan voor een ander wel enorme buikpijn zijn.

Persoonlijk denk ik dat mensen best wat verantwoorder om mogen gaan met ziekte. En je lichaam zegt niet voor niks stop. De zorg wordt al zo duur tegenwoordig en voorkomen is nog altijd beter dan genezen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:19

Ik blijf thuis als ik ziek ben, soms zelfs als ik me gewoon 'niet lekker' voel. Goed voor jezelf zorgen, noemen ze dat. Lekker op de bank met een theetje en een kleedje - dan knap je ook snel weer op.

Ik vind dat iedereen dat zichzelf mag gunnen en vind het jammer dat er vaak vanuit werkgevers en collega's een bepaalde sfeer ontstaat waarin dit openlijk wordt afgekeurd.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:20

Sentido schreef:
Maar dat weten mijn baas en collega's dus niet. Ik heb een tijdelijk contract en het mag dan misschien niet maar je gaat mij niet wijsmaken dat ik verlengd wordt als ik vertel dat ik een ziekte heb die niet meer overgaat. Ze weten deels wel natuurlijk maar er zullen best een aantal tussen zitten die wel eens een scheef oog trekken. Tja jammer dan. Je weet niet altijd waar iemand echt last van heeft. En wat voor jou een scheet is kan voor een ander wel enorme buikpijn zijn.

Persoonlijk denk ik dat mensen best wat verantwoorder om mogen gaan met ziekte. En je lichaam zegt niet voor niks stop. De zorg wordt al zo duur tegenwoordig en voorkomen is nog altijd beter dan genezen.

Daar heb je gelijk in, maar er zijn ook heel veel mensen met een 9 tot 5 mentaliteit, die het allemaal niet zo nauw nemen en zich al snel ziekmelden, omdat ze dan niet aan het werk hoeven, eindelijk een reden om niet te gaan! Dus hoe weet je als baas of collega nou waar je mee te maken hebt? Dat merk je denk ik aan de dagelijkse mentaliteit en inzet van een collega.

@junia, sja dat is dan jouw mentaliteit. Ik word doorbetaald als ik ziek ben. Als ik me dan al ziek meld terwijl ik best aan het werk had gekund, voel ik me schuldig. Lijkt me best logisch :')

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:24

Tenzij ik kotsend in bed lig, ga ik gewoon naar school of naar mn paard. Ik kan er echt niet tegen om een dag lang niks te doen, dus zet altijd wel door. "Er doorheen lopen" noemen wij het ook wel hahah.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:30

Citaat:
Ik kan gewoon niet maken om me minimaal 6-8 weken ziek te melden, terwijl ik voor de rest wel gewoon alles kan. Daar komen enorme scheve gezichten van op mijn werk.
Ik heb nu met mijn chef afgesproken dat ik regelmatig een stuk ga lopen om mijn rug weer los te maken. Dat doe ik iedere 1-2 uur. Op deze manier gaat het goed.

Maar je kan het wel maken om straks nog verder van huis te zijn met je rug.
Of dat je het zo verkloot, net als ik heb gedaan, dat je de rest van je leven met chronische klachten blijft lopen.
Ik was 29 en was toen stuk door mijn eigenwijze gedrag en het bang zijn voor de baas om me ziek te melden. Uiteindelijk kostte het alsnog mijn baan en kreeg ik nog een trap na ook van mijn baas.
Het geen wat ik het allerliefste deed kan ik niet meer en dat doet nog elke dag pijn.

Na 10 jaar heeft het wel een plekje en ik heb nu een leuke baan maar wat zou ik graag de klok terug willen draaien en me niet zo laat inpalmen door een baas en andere instanties .

Je hebt echt maar 1 rug en als die stuk is is ie stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:40

cooper schreef:
Ik ben daar eigenlijk heel erg makkelijk in. Ben ik ziek, of is er iets aan de hand waardoor ik het gevoel heb dat ik niet kan werken, dan blijf ik thuis :)
Ik leef maar één keer, en no way dat ik ga doorwerken om te bewijzen dat ik taai genoeg ben en mijn job me dierbaar is :) Ik heb gelukkig niet teveel verantwoordelijkheden op mijn werk dus als ik ziek ben word ik niet persé gemist. Maar ik doe daar echt niet aan mee, ik hoop nog vijftig jaar te leven , dus mijn lijf en leven is me dierbaarder dan mijn job :)
(Dit betekent niet dat ik zomaar bij elk klein pijntje thuisblijf, maar als mijn lichaam aangeeft stop, dan stop ik :) )

Hier hetzelfde. :j Ik snap echt de helft van de posters hier niet hoor, waarom zou je zo slecht voor jezelf zorgen?

Ook met een grote verantwoordelijkheid op je werk ben je niet onmisbaar. Klinkt hard, maar als je morgen dood neervalt (wat maar zo kan als je zo slecht voor jezelf zorgt :P ) draait alles ook echt wel door. :j
Natuurlijk is het lastig als er (tijdelijk) iemand wegvalt, maar onmisbaar? Nee. Je onmisbaar willen voelen is iets anders. ;)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:42

Ik denk dat het toch echt vooral door sociale druk komt; mensen zijn bang hun baan te verliezen, of collega's beginnen te roddelen of gaan zelfs tot pesten over als ze vinden dat je te vaak thuis blijft.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:55

Thesserd: ik ken persoonlijk maar heel weinig mensen die echt zo zijn, maar goed misschien is dat per sector of gemiddelde leeftijd op t werk verschillend. En dan nog, dan kan mijn baas zich daar lekker druk om maken. Als iemand ziek is dan neem ik over wat ik kan maar ik ga mezelf niet over de kop werken. Dus irriteer ik me er ook niet aan dat diegene ziek is. Als er echt een probleem ontstaat als iemand een paar dagen ziek is dan heb je sowieso een capaciteitsprobleem en daar kan mijn baas zich weer lekker druk om maken. En dan hoef ik dus ook niet te oordelen of iemand wel of niet terecht ziek is. Dat is het voordeel van in loondienst werken. :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:56

Soms lijkt het voor sommige een wedstrijd onder het mom: ik ben nooit ziek thuis ik werk altijd. Top echt stoer, echt knap van jezelf :+

Ook ik werk vaak gewoon door maar ik noem zwaar verkouden zijn niet ziek...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:02

Sentido schreef:
Thesserd: ik ken persoonlijk maar heel weinig mensen die echt zo zijn, maar goed misschien is dat per sector of gemiddelde leeftijd op t werk verschillend. En dan nog, dan kan mijn baas zich daar lekker druk om maken. Als iemand ziek is dan neem ik over wat ik kan maar ik ga mezelf niet over de kop werken. Dus irriteer ik me er ook niet aan dat diegene ziek is. Als er echt een probleem ontstaat als iemand een paar dagen ziek is dan heb je sowieso een capaciteitsprobleem en daar kan mijn baas zich weer lekker druk om maken. En dan hoef ik dus ook niet te oordelen of iemand wel of niet terecht ziek is. Dat is het voordeel van in loondienst werken. :)

Als je bij een klein bedrijf werkt is dat imo zeker wel anders. Het is niet altijd maar mogelijk om eindeloos personeel aan te nemen, zodat je altijd gebakken zit. Personeel kost handen vol geld, en juist bij een klein bedrijf is het best moeilijk om te juiste balans daar in te vinden. Hoe zorg je dat iedereen wat te doen heeft, zonder dat er te veel of juist te weinig stress is? (om het zo maar te zeggen). Die balans wordt wel degelijk verstoord als iemand vaak ziek is. En ik vind het een beetje makkelijk om te zeggen: daar mag mijn baas zich lekker druk over maken. Een baas zorgt er wel voor dat jij werk hebt, en dat jij brood op de plank hebt en andersom. Een baas heeft heel veel verantwoordelijkheden, vooral 'bazen' in de mkb sector zijn niet het type bazen die tientallen werknemers aan het werk hebben en zelf lekker lui achterover kunnen gaan zitten.

Ik vind dat er soms gewoon te makkelijk over gedaan wordt. Tuurlijk het ligt heel erg aan de situatie en het bedrijf waar je werkt, maar in mijn situatie, en de situatie van veel MKB's die ik ken, ligt dat gewoon zo.

Maar goed, los van dat, het lijkt me heel vervelend om zoals jij inderdaad vaak ziek te zijn. Ook icm een baan is dat gewoon kloten. En idd, als je het vertelt, dan kan je dat contract wel schudden...

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:07

palousa_boy schreef:

Dan denk ik dat jij gewoon hoofdpijn hebt ipv migraine...

Als ik migraine heb dan lig ik 48 uur plat en zelfs dat is te zwaar, ik kan geen licht en geluid verdragen en geen enkele medicatie die er tegen helpt.

Ik meld me ziek als mijn lichaam zegt dat het rust nodig heeft, ben ik snotterig of verkouden ga ik gewoon door ( mits het mn neus niet uitloopt of ik de longen uit mn lijf hoest ). Als ik ziek ben moet ik in bed liggen en kan ik niks anders meer.. Als je op tijd je lichaam rust geeft duurt het vele malen korten dan dat je toch doorwerkt en uiteindelijk toch thuis beland. En aangezien ik maar 1 lichaam heb ben ik daar zuinig mee, heb alleen mezelf ermee als ik me stuk maak en op latere leeftijd niks meer kan.