Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:25

Ik heb helemaal geen verstand van naar een baan zoeken. Werkt het goed om via een uitzendburo te werken?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 14:52

Ik heb eigenlijk nooit gewerkt via uzb dus ik kan het niet zeggen.

Ik ga van de week rondje uzb doen......ik moet wat. Maar liever gewoon direct bij bedrijf in dienst.

Zit nog op 4 reacties te wachten die termijn hadden van 1 januari. Ga er vanuit dat ik begin volgende week wel wat reacties binnen krijg.

Succes iedereen met solliciteren!!

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:22

Succes Dimple!

Tja kohtje wat wil je weten :) Ik werk nu 3,5 jaar via uzb bij hetzelfde bedrijf. Tot aan fase C dus (vaste dienst). Dat krijgen we niet dus sta ik op straat. Jammer want ik heb het prima naar mijn zin....

Ik heb ook nog 4 dingen uit staan momenteel (3 bij uzb en 1 bij bedrijf zelf).
Geloof dat 80% van alle vacatures via een uzb gaan (is me ooit verteld door een werkcoach toen ik eerder ff in de ww zat). Hele markt is wel verziekt wat dat betreft... :(

Gefeliciteerd Kwanyin! :D

Sterkte Sure_lee... werd je boventallig?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:42

Wat zijn die fases A B C? Die ken ik hier niet.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:10

fase A = 1,5 jaar werken, met een opzegtermijn van 1 dag. Dus uitzendburo kan binnen 1 dag van je af.

fase B = 2 jaar (en maximaal 8 contracten). Opzegtermijn is 1 maand voor zowel uitzenburo als de uitzendkracht

Na 3,5 jaar zit je dus aan fase C, wil zeggen dat uitzendburo je in vaste dienst moet nemen. Dan moeten ze je dus doorbetalen (ook als er even geen werk is)

Zo even uit mijn hoofd...

Nieuwe slogan op mijn werk: Fase A, Fase B, fase WW :')

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:31

Ik wil een brief schrijven voor een vacature en in de tekst staat dat de gesprekken worden gevoerd in week 3.. Deze week ben ik dus op wintersport en dat wil ik eigenlijk hiervoor niet laten schieten (kans dat ik uberhaupt op gesprek mag is al heel erg klein). Waar en wanneer meld ik dit, of moet ik dit niet eens vermelden.
Ik dacht zelf het te vermelden in de e-mail richting het bedrijf, maar ben bang dat mijn brief dan al direct in de prullenbak beland.

Edit: Brief moet binnen zijn vóór maandag, dus bellen lukt niet meer. Kan voorstellen om via skype het gesprek te houden?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:18

Ik denk dat je door vooraf aan te geven dat je dan niet kunt alleen maar argumenten oproept om je niet uit te nodigen. Mochten ze je wel uitnodigen (zonder dit te weten) willen ze je iig graag spreken, misschien wel zo graag dat ze je de maandag er op langs willen laten komen. Niet melden dus :)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:24

Ik zou het ook niet vermelden.

Susan je hebt een pb. :-)
Vrijwilligers werk in de gehandicapten zorg is er genoeg. :p

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:26

Oke, dank jullie voor je antwoord!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:48

@ Dimple....west beemster is niet zo ver van Alkmaar, wij zoeken altijd vrijwilligers op de dierenambulance in Alkmaar.
Als het je leuk lijkt tenminste.

Ik heb afgelopen september na 4,5 jaar werkloos te zijn geweest een baan gevonden.
Weliswaar 0 uren contract maar begin is er en het is een hele leuke baan.
Zolang werkeloos zijn doet wel wat met je. Ik zat uiteindelijk aan de anti depressiva's omdat ik het niet meer zag zitten en nergens meer lol in had. Alles draaide om het zoeken naar werk tot midden in de nacht aan toe. Heel veel stress en slapenloze nachten.

Vrijwilligers werk gaan doen is echt een aanrader(is echt mijn redding geweest) zo blijf je je nuttig voelen, sociale contacten houden en heb je geen gat op je cv.

Ik ben weer aan het opkrabbelen en zal binnenkort weer verder gaan zoeken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:24

Ik hou niet van vrijwilligerswerk. Ik krijg dan net het gevoel dat ik het werk inpik van een betaalde kracht.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 18:57

Nou ik zoiets als dierenambulance is altijd afhankelijk geweest van vrijwilligerswerk en zo zijn er nog meer te noemen.
Ik geef je gelijk dat er nu een beetje misbruikt van gemaakt wordt, maar echt niet in alle gevallen.

Cowgirl, ik denk er even na. Het punt is dat ik wel weer om 15.00 uur de kinderen van school moet halen. Kinderopvang betalen voor vrijwilligerswerk is helaas geen optie.
Maar het is zeker iets wat me aanspreekt. Misschien kan je er meer over vertellen in een PB?

En ik kan me heel goed voorstellen hoe jij je hebt gevoeld......ik moet mezelf echt echt aan de gang houden en positief blijven want anders gaat het weer mis. Tenslotte kom ik net uit een burn out.......

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:11

Anneert schreef:
Ik wil een brief schrijven voor een vacature en in de tekst staat dat de gesprekken worden gevoerd in week 3.. Deze week ben ik dus op wintersport en dat wil ik eigenlijk hiervoor niet laten schieten (kans dat ik uberhaupt op gesprek mag is al heel erg klein). Waar en wanneer meld ik dit, of moet ik dit niet eens vermelden.
Ik dacht zelf het te vermelden in de e-mail richting het bedrijf, maar ben bang dat mijn brief dan al direct in de prullenbak beland.

Edit: Brief moet binnen zijn vóór maandag, dus bellen lukt niet meer. Kan voorstellen om via skype het gesprek te houden?

Ik heb een keer gehad, dat er in een vacature ook een bepaalde dag stond. Kreeg ik twee dagen van te voren te horen, dat ik op gesprek mocht komen. Helaas had ik toen ivm huidige werk geen mogelijkheid om vrij te krijgen, dus heb ik afgezegd ivm onvoorziene omstandigheden. Een dag later werd ik gebeld of ik alsnog op gesprek wilde komen..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:27

purny schreef:
Ik hou niet van vrijwilligerswerk. Ik krijg dan net het gevoel dat ik het werk inpik van een betaalde kracht.

Daarom moet je ook ergens gaan werken wat altijd al vrijwilligers werk is geweest :) .

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:47

purny schreef:

Door vrijwilligerswerk ben ik al twee keer aan een baan gekomen. Eerste keer in de paarden, tweede keer in de gehandicaptenzorg.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:29

Ik denk ook niet dat alle vrijwilligerswerk betaalde banen inpikt. Gewoon ondersteunen. Ik heb het gedaan bij autistische kinderen tijdens vakantieperioden. Was gewoon als ze niet naar hun school of instelling gingen, pikte niemands baan in.
Vriendin van mij geen bij gehandicapten een beetje een babbeltje slaan en wat kleine dingen doen zoals een wandeling. Toen ik zelf nog in een instelling werkte, waren er ook vrijwilligers die eens een dag in de maand iemand van de gasten meenamen voor een leuke uitstap. Werd ons werk totaal niet door bedreigd, integendeel, gaf soms wat ademruimte om andere dingen te doen en gast gelukkig, want wij hadden niet altijd de tijd om zo intens ermee bezit te zijn.

Daarnaast heb ook ik al door vrijwilligerswerk een baan gehad. Zelfs in een totaal andere sector, maar de werkgever vond het doorslaggevend omdat ik zo mijn motivatie en inzet om iets te willen doen zou hebben getoond. En zoals ik zag hoe ze op mijn huidige werk erop reageerden, denk ik dat het hier ook een zeer groot pluspunt is geweest. Ik ben na veel teleurstellingen in het werk ook afgestapt van gedachten als "maar dan loop ik een ander in de weg". IK moet werk hebben, en dan is het ieder voor zich. Toen ik nog pas werkte, heb ik een paar keer expres niet meegedaan met sollicitaties omdat ik wist dat iemand anders die job veel liever wou als mij en ik het haar gunde. Maar soms moet je ook voor jezelf durven kiezen en er gewoon voor gaan. Als jij gaat solliciteren en een baan krijgt, "pik" je ook een baan in van misschien wel een alleenstaande moeder die zo hard op die job had gehoopt omdat ze niet meer rond komt.

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:22

En de kerstvakantie is weer voorbij, laten we hopen op veel nieuwe leuke passende vacatures. *\o/*

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:45

Ik heb ook jaren vrijwilligerswerk gedaan. Daarmee pikte ik trouwens niemands baan in, want er waren gewoon geen betaalde krachten. Vind dat een beetje onzin...
Wat ik wel erg vind is wat nu in sommige gemeentes gebeurd. Voor een bijstandsuitkering moeten werken, dan gebeurd het dus zeker dat je feitelijk werk doet voor behoud van uitkering dat normaal gesproken goed betaald word en dus een baan inpikken is...

Ik snap de gedachte erachter wel, maar de uitvoering vind ik niks.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:45

Is dat niet alweer verboden?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:49

Het word nog steeds gedaan. Er word je niks verplicht maar als je het niet doet word je gekort op je uitkering.

Zelfde bij mij. In een maand tijd ben ik ruim 90 euro eigen reiskosten kwijt. Ik mailde mijn coach met de vraag of ik tegemoetkoming kon krijgen, UWV kan niks voor mij doen. Ben het wel kwijt uit eigen zak.

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:00

Ik wil mij ook graag melden hier.

Ik ben ook op zoek naar een baan.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:34

Ik wil me ook graag melden

Ook op zoek naar werm nu ik een rijnewijs heb kan ik wat verder zoeken. Liefst in dieren/paarden branche maar dat is er niet

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:48

Ik heb er zonet ook weer een paar sollicitaties uitgestuurd.
Blijft lastig aangezien ik pas in juni zeker weet of ik mijn diploma heb ( doe uiteraard wel mijn uiterste best )
en dat ik dan toch al nieuw werk zoek.
Als ik m'n diploma straks heb wil ik graag nog een thuisstudie doen maar dan een hele andere richting uit.
Ik kan natuurlijk moeilijk vermelden dat ik als ik die thuisstudie heb afgerond ik weer ophoud...
Blijft lastig.. ik ben ook met m'n 19 jaar overal al te oud in de Detailhandel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:55

Ik kom ook meelezen! Momenteel nog studerend (diergeneeskunde), maar grote twijfel om te stoppen (vooral financieel gezien). Heb hiervoor een andere opleiding gedaan, maar heb daarin dus geen werkervaring en lig er al 6 jaar uit (biologie en medisch laboratoriumonderzoek met artikel 12). En eigenlijk wil ik echt iets compleet anders gaan doen. Nog een opleiding gaat niet, evt. thuisstudie wel (maar ja wat kies je dan wat nuttig is). Wat mij momenteel steeds meer wat lijkt is werken in een winkel (vb. mijn nicht werkt in Noorwegen en verkoopt keukenspullen, doet inkoop, winkelinrichting etc. En mijn oom werkt in een kaas en noten speciaalzaak). Beetje zulk soort winkels die mij aanspreken (absoluut niks met kleding, schoenen, maar planten/tuinieren ook leuk :+). Heb er serieus al over zitten nadenken mijn nicht te vragen of ze in de toekomst personeel nodig heeft en te beginnen met een cursus Noors. Het is namelijk of verkassen naar het buitenland of in omgeving Gent blijven (ivm goedkoop op kot kunnen blijven).

Als bijbaan heb ik ooit op kantoor gewerkt en dat vond ik echt een verschrikking. Supermarkten trekken mij ook niet. Heb er 7 jaar als bijbaan gewerkt (incl extra taken zoals bestellen, leiding geven, zodat chef thuis kon blijven) maar hoe die met personeel omgaan...

Rijbewijs heb ik nog niet. Kan pas met rijles beginnen als ik stop met studeren.

Iemand tips/ervaring met overstappen naar compleet wat anders? Evt. nuttige cursussen om mijn CV aan te vullen?

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:32

Ik meld me ook aan in dit topic. Heb HBO Diermanagement gedaan en ben nu al een jaar op zoek naar werk op 'niveau'. Ik wist dat er in de diersector weinig werk was, maar toen ik begon met de studie kon je nog makkelijk een baan krijgen in een andere sector als je breed opgeleid was. Nu is dat natuurlijk anders en woon ik ook nog in een regio met een enorme jeugdwerkloosheid.

Gelukkig werk ik nog parttime bij een manage, maar wordt zo moedeloos van het zoeken naar iets :S. Denk vaak na over cursussen of vrijwilligers werk, maar ik weet op dit moment gewoon niet wat ik wil.