Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gym moet een keuzevak worden

Ja
233 (32%)
Nee
486 (67%)

Totaal aantal stemmen: 719

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:00

Thesserd schreef:
Er zullen misschien wat aanpassingen gedaan moeten worden. Het zou voor iedereen leuk moeten zijn vind ik. Maar keuzevak van maken zou ik niet doen. Het is heel goed dat studenten gestimuleerd worden om te bewegen. Ik vraag me alleen wel af of gym op school helpt bij het daadwerkelijk gaan sporten in de vrije tijd van studenten, maar goed.

Helpt niks. Ik denk zelfs dat het demotiverend werkt.

Zeker als ik lees dat er juist met gym zoveel gepest worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:00

Hoe zouden keuzelessen ooit gefinancieerd moeten worden? Daar heb je veel meer docenten voor nodig met veel betere kennis van bepaalde takken van de sport. Het is zo veel makkelijker om leerlingen een bal te geven en ze te laten voetballen. Behalve dan dat er ook een hele hoop kinderen/jongeren zijn die dan gewoon weglopen, of op de bank gaan zitten, of ga zo maar door.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:03

OneAndOnlyx schreef:
Ik ben het ermee eens, omdat de kinderen die het niet leuk vinden zo ook niet iets hoeven te doen wat ze niet leuk vinden. MAAR, als je geen gym kiest, moet je verplicht op een sport. Dat vind ik. Anders wil ik namelijk niet weten hoe Nederland er over 10 jaar uitziet qua kinderen & overgewicht.

Niet ons probleem dat meer kinderen dan overgewicht krijgen... of die 2 uurtjes gym per week zo veel helpt :D
wij doen sws al aan sport héééél veel als je met je paard bezig bent.. los zetten stukje lopen stal uitmesten rijden ect ect. :D

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:04

Gymles op de middelbare school: Staat gelijk aan kindermishandeling! Als je niet uitgekotst werd door je medeleerlingen omdat je iets niet kan (ook ik heb géén ooghandcoördinatie en kan nog geen bal vangen al hing mijn leven ervan af!) werd je afgekraakt door de leraar..
Coopertest/ Shuttlerun/ Piepjestest: Dat is vragen voor blessures voor een ongetrainde hardloper. Ik heb slechte knieën en kan daarom niet rennen en voila: onbegrip en een onvoldoende.
Blokjes Trefbal: Levensgevaarlijk!! Ik zat op de MTS tussen voetballende jongens en van die houten blokken die met een rotvaart om je oren vliegen, ik dacht het niet!!
Basketbal/ volleybal/ honkbal: zonder balgevoel is het niet te doen.
Voetbal: Als enige meisje tussen de jongens? Nog niet misschien! Tel daarbij op dat ik niet rennen kan, en geen bal zie komen, wederom onvoldoende.

En als ik nu zie bij mijn kinderen op de basisschool: ze voetballen wat, ze trefballen een beetje. Af en toe een sprong op de trampoline of een oefeningenparcourtje.. Sorry, maar dat is geen gymles, das een aanfluiting.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:05

NatasjavE schreef:
Thesserd schreef:
Er zullen misschien wat aanpassingen gedaan moeten worden. Het zou voor iedereen leuk moeten zijn vind ik. Maar keuzevak van maken zou ik niet doen. Het is heel goed dat studenten gestimuleerd worden om te bewegen. Ik vraag me alleen wel af of gym op school helpt bij het daadwerkelijk gaan sporten in de vrije tijd van studenten, maar goed.

Helpt niks. Ik denk zelfs dat het demotiverend werkt.

Zeker als ik lees dat er juist met gym zoveel gepest worden.

Zit wat in... wel erg jammer -O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:10

Emmaa_ schreef:
Hoe zouden keuzelessen ooit gefinancieerd moeten worden?

Nou ja, da's een van de redenen dat ik denk: een van de redenen dat het toch niet gaat gebeuren, dus schaf de gym dan maar af.

Maar ik denk ook wel dat je met een andere indeling wat kunt bereiken. Nu is gym vaak per klas, of met een paar klassen samen, maar dat kun je natuurlijk anders indelen. Je kunt dan nog steeds groepen maken, alleen voeg je ze dan meer samen op interesse dan op leerjaar. Daar is wat creativiteit voor nodig, maar het is niet per se onmogelijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:12

Shadow0 schreef:
Je kunt dan nog steeds groepen maken, alleen voeg je ze dan meer samen op interesse dan op leerjaar
Daar is wat creativiteit voor nodig, maar het is niet per se onmogelijk.

Hoe zie je dat roostertechnisch op een middelbare school van 1400 leerlingen voor je :+ :+

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:13

Deze stelling vertaald zich voor mij als: Laten we maar gewoon alles afschaffen waar we geen zin in hebben... sorry. Er wordt gym les gegeven met een reden. Dan hadden ze van mij wel een keuzevak mogen maken , van Nederlands omdat ik daar slecht in was.... (nog steeds niet grammatisch sterk :P)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:16

Als je altijd als laatste gekozen wordt en bewust basketballen tegen je hoofd aangegooid krijgt dan wil je echt geen gym hoor, spreek ik uit ervaring...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:17

karin1985 schreef:
Deze stelling vertaald zich voor mij als: Laten we maar gewoon alles afschaffen waar we geen zin in hebben... sorry. Er wordt gym les gegeven met een reden. Dan hadden ze van mij wel een keuzevak mogen maken , van Nederlands omdat ik daar slecht in was.... (nog steeds niet grammatisch sterk :P)

Je Nederlands is wel een tikje belangrijker dan of je wel of geen koprol/handstand/salto/whatever kan doen.
Ik heb nog nooit een baas horen vragen bij een sollicitatie of ik wel een handstand kon. Gym is dan "alleen" belangrijk als je iets in die richting wilt, zoals gymleraar worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:18

Goof schreef:
Hoe zie je dat roostertechnisch op een middelbare school van 1400 leerlingen voor je :+ :+

Het lijkt me op grote scholen alleen maar makkelijker te regelen. Zo ingewikkeld is het niet hoor - het werkt hetzelfde als andere keuzevakken. Men is roostertechnisch ook al enige tijd in staat om om te gaan met verschillende vakkenpakketten.

karin1985 schreef:
Er wordt gym les gegeven met een reden.

Alleen de doelen worden vermoedelijk niet gehaald (ik denk dat jongeren door gymles niet gezonder of gemotiveerder worden.)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:18

LindyH schreef:
Het zou op zich best een serieus schoolvak mogen zijn, maar dan moeten ze het ook als een serieus vak aanbieden. Dus niet het hele jaar een beetje voetballen en dan één keer per jaar een coopertest, of wat voor test dan ook.

Daarom vond ik gym op de middelbare ook niet leuk, ik had niks met softbal en voetbal. Eigenlijk alle balsporten behalve hockey :+

Er moet meer afgewisseld worden in gymlessen. Niet alleen teamsporten, maar ook sporten waar je op jezelf aangewezen bent.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:19

Goof schreef:
Shadow0 schreef:
Je kunt dan nog steeds groepen maken, alleen voeg je ze dan meer samen op interesse dan op leerjaar
Daar is wat creativiteit voor nodig, maar het is niet per se onmogelijk.

Verschillende leerlagen en eventueel leerjaren bij elkaar? Voetbal, zwemmen of handbal is niet bepaald hogere wiskunde, dus dat zou mavo makkelijk met atheneum kunnen volgen in principe.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:20

beweging is goed voor schoolkinderen, maar er ik vind het absurd dat er geturnt en er hardlopen op tijd word gegeven.
Maar ik heb 3 jaar onvoldoende gestaan omdat ik niet hard genoeg liep en niet kon turnen, dat moet gewoon niet kunnen.
Gymles moet op een voor iedereen haalbaar nivo gegeven worden..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:20

Gymlessen vond ik vroeger echt fijn, zelfs in zes vwo hadden we nog gym. Turnen vond ik niets maar hockey, softbal, basketbal, volleybal, handbal, echte atletiek met speerwerpen , prachtig. En natuurlijk waren er toen, einde 60er jaren ook mensen genoeg die er de schurft aan hadden want dan liep de make up uit en ze hadden geen tijd voor nieuwe. We hadden anderhalf uur gym per keer, twee keer per week en verplicht douchen. Uitstekende leraren en nooit iets vervelends gebeurt en ja, ook apekooi kwam voorbij. Er zijn veel mensen de sport ingegaan door de lessen van toen.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:21

miss_lizje schreef:
karin1985 schreef:

Je Nederlands is wel een tikje belangrijker dan of je wel of geen koprol/handstand/salto/whatever kan doen.
Ik heb nog nooit een baas horen vragen bij een sollicitatie of ik wel een handstand kon. Gym is dan "alleen" belangrijk als je iets in die richting wilt, zoals gymleraar worden.

Gym is belangrijk voor het leven. O.a. voor motoriek, teamwork. Maar goed tieners vinden zoveel niet leuk (of eng want ja zeg nou zelf we zijn in die tijd meestal niet op ons zelfverzekerst) en wat niet leuk is is ook gelijk waardeloos (hey, je moet wel een echte puber wezen). Wat is nou 2 uur in de week voetjes van de vloer, je kan na je 18e nog genoeg naar hartelust op de bank hangen als dat je lust en je leven is.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:22

Voor mij hoeft het niet zo zeer afgeschaft, maar als we enkel en alleen een heel jaar rondjes rennen heb ik er ook geen zin in.
Lekker verschillende sporten beoefenen en uitproberen! Dat vind ik leuk aan gym, daardoor ben ik nu helemaal dol op softbal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:22

Shadow0 schreef:
Emmaa_ schreef:
Hoe zouden keuzelessen ooit gefinancieerd moeten worden?

Nou ja, da's een van de redenen dat ik denk: een van de redenen dat het toch niet gaat gebeuren, dus schaf de gym dan maar af.

Maar ik denk ook wel dat je met een andere indeling wat kunt bereiken. Nu is gym vaak per klas, of met een paar klassen samen, maar dat kun je natuurlijk anders indelen. Je kunt dan nog steeds groepen maken, alleen voeg je ze dan meer samen op interesse dan op leerjaar. Daar is wat creativiteit voor nodig, maar het is niet per se onmogelijk.

Creativiteit ontbreekt helaas op middelbare scholen. Ook weet ik uit ervaring dat er (ook voor gym) per jaar een curriculum is voor wat de leerlingen per jaar aan sporten moeten doen. Helaas is het dus ook gewoon wettelijk niet mogelijk om leerlingen alleen sporten te laten doen die ze leuk vinden

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:23

Dubbel, als mensen niet sporten vind ik dat gym verplicht moet zijn, maar ik heb die gymles zelf niet nodig om aan mijn dagelijkse beweging te komen. Verder vind ik het beter als er cijfers worden gegeven in het algemeen per kwartaal, in plaats van per onderdeel. Dit hebben wij op school ook, je moet heel raar doen en ongemotiveerd zijn wil je een onvoldoende halen. Scheelt een hoop, geen stress dus als je een bepaalde sport niet kan :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:23

karin1985 schreef:
Gym is belangrijk voor het leven. O.a. voor motoriek, teamwork.

Als je dat er ook werkelijk zou leren, zou het misschien nog wel wat nut hebben. Maar dat was dus totaal niet aan de orde.

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:24

Gym.. verschrikkelijk!

van die mensen die voor 300% gemotiveerd zijn en dan echt boos op je worden omdat je toevallig niet zo goed bent in de sporten die ze doen bij gym.. geef me een paard en ik rij zo weg maar met een bal kan ik gewoon niet omgaan..

Vond gym nooit leuk, ja ik was 1 van de mensen die dan zoveel mogelijk aan de kant probeert te gaan zitten enzo, vooral ook omdat de kans mij niet werd gegeven om de sporten die ik niet kan te leren. Omdat je medeklasgenoten de bal niet uit handen geven :+

Ben blij dat ik er vanaf ben :D

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:25

Wij hadden als keuzevak wel sportklas, dat was dan 2 uur per week extra gym.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:25

Emmaa_ schreef:
Creativiteit ontbreekt helaas op middelbare scholen.

Dat weet ik. Vandaar dat ik vind dat het dan beter helemaal afgeschaft kan worden.

Citaat:
Ook weet ik uit ervaring dat er (ook voor gym) per jaar een curriculum is voor wat de leerlingen per jaar aan sporten moeten doen. Helaas is het dus ook gewoon wettelijk niet mogelijk om leerlingen alleen sporten te laten doen die ze leuk vinden

Ook dat weet ik - hoog tijd om dat overhoop te trekken. Maar dat het nu zo is geregeld betekent toch niet dat het niet veranderd kan worden?

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:28

Helemaal mee eens. Ik heb helemaal niks met gym en doe er ook mijn best niet voor. Als het een keuzevak zou worden zouden er alleen nog echt gemotiveerde leerlingen verschijnen wat idd voor de docent ook fijner is. Daarbij doe je er geen examen in dus ik zie het als verspilde tijd. Met paardrijden krijg ik beweging zat.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:29

Ik weiger ook om bepaalde dingen te doen, handstand ben is een keer helemaal fout gegaan, durf ik niet en doe ik niet. Ook achteruitsalto durf ik niet, bekijk het maar :=

Als er nou echt dingen werden opgebouwd... zoals 2 maanden van tevoren hardlopen opbouwen zodat je een coopertest of 12minutenloop kan doen, oke, maar ik kan echt niet opeens 12 minuten gaan rennen :n