Hoeveel spaar(de) jij als student?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

Re: Hoeveel spaar(de) jij als student?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:58

Ik had het niet toen ik ging studeren. Ben bijna klaar dus ga nu wel beginnen met sparen voor als ik het huis uit wil :j

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:01

Uh niet?
Maar heel eerlijk dat ligt ook aan mijn uitgavenpatroon.
Nu ik ben begonnen met afstuderen begint mijn spaarrekening eindelijk wat te groeien.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:05

Ayla_4Ever schreef:
Hadden jullie ook al een bedrag gespaard voordat jullie het huis uit gingen? Of voordat jullie gingen studeren?

Mijn ouders hadden voor mij een speciale rekening aangemaakt toen ik geboren werd. Hier hebben ze elke maand geld op gezet en dus een groot bedrag gespaard (en nog iets met een verzekering waar ik ineens heel veel geld van kreeg). Dit geld heb ik vorig jaar gekregen (toen ik 18 werd) en gebruik ik alleen, echt alleen, voor mijn studie. Het is een bedrag waar ik, waarschijnlijk, mijn hele studie van kan betalen (5 jaar, dus bachelor en master).

Op dit moment ben ik bezig met het aanleggen van een spaarpotje omdat ik over een paar maanden naar Amsterdam wil verhuizen in verband met de reistijd (1.5 uur enkele reis := )

Edit: Zeer ernstige typfout _O-
Laatst bijgewerkt door Ghostattack op 27-09-14 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:13

Ik spaar sowieso mijn zorgtoeslag op een aparte rekening en daarnaast verdwijnt er maandelijks €50 naar de spaarrekening. Daarnaast spaar ik alles wat ik maandelijks overhoud aan boodschappengeld. Totaal ligt gemiddeld om en nabij €150 euro denk ik...

Daarbij bestaat mijn inkomen uit zorgtoestag (op het moment €72 per maand), basisbeurs voor uitwonende studenten (€260 ofzo). Verder heb ik een baan bij de overheid voor 21 uur per week wat ongeveer €800 euro oplevert.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:24

Ik krijg geen stufi en woon nog thuis.

Ik werk rond de 30 uur per week (nu meestal paar uur meer) en 31 dagen per jaar (zaterdag) naar school. Dit levert als het goed is genoeg geld op om: 300 euro per maand op mijn spaarrekening te zetten voor school (mijn school kost per jaar maximaal 3600 euro en met die 300 euro zit ik daar op, wat ik overhoudt is mooi meegenomen). Ik heb een auto, ook nodig voor mijn werk. Verzekering van de auto betaald mijn vader, wegenbelasting en benzine betaal ik zelf. School betaal ik dus ook zelf, zorgverzekering, kleding en alle andere zaken ook. Mijn ouders verdienen geld voor mij wat in principe bedoeld is voor mijn paard. Naar school toe en terug naar huis is per keer bijna 250 km, dus reken maar uit qua benzine.. Gelukkig kan ik carpoolen met twee andere mensen uit de buurt, dat drukt de kosten. Wat ik iedere maand overhoudt wil ik sparen.

Ik weet nog niet precies wat ik ga verdienen en of ik daarmee rond ga kunnen komen, maar dat valt dus te bezien.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:40

ik heb ook geluk met mijn stufie..
gescheiden ouders, moeder werkt niet, vader een eigen bedrijf maar verdient niet veel, mijn stiefvader betaald mijn studie maar die wordt niet meegerekend als inkomen van je ouders.
dus ik krijg een maximale aanvullende beurs.
vanaf deze week uitwonend dus er wordt niks meer gespaard :o maar dat is eigen keuze!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:46

Voordat ik ging studeren had ik nog geen baantje, dus 'eigen' geld kon ik niet sparen. Ik kreeg wel af en toe zakgeld en dat spaarde ik eigenlijk allemaal op, maar dat was natuurlijk niet echt 'mijn' geld. Ook mijn ouders hebben voor mij gespaard, maar ook dat was dus niet echt mijn eigen geld.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:48

Ik verdiende als student zo'n 180 euro per maand geloof ik en ik kreeg stufi van 70 euro. Mijn ouders hebben mijn studie (MBO) betaald dus daar had ik zeker geluk mee. Toch kon ik geen rooie cent sparen. Het hele jaar door spaarde (voor hoe ver het sparen te noemen valt) ik o.a. voor bijv. de zomervakantie en ik ging elk weekend 2 keer uit. Soms naar een keet (goedkoop) maar ook wel eens naar de stad (duur :') ). Verder zijn er zo veel dingen waar geld aan op kan gaan :+ Dat weten we allemaal denk ik wel.

Eigenlijk mijn geld een beetje verbrast dus. Heb toch uiteindelijk nergens spijt van. Ik heb genoten :P En dat doe ik nu nog steeds.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 21:28

Nu het einde van deze maand nadert zie ik ook dat ik heel veel geld heb uitgegeven aan leuke dingen doen (lees: meer dan 300€) als ik me dan bedenk hoeveel meer ik had kunnen sparen := maar goed, eerst maar weer werk zoeken

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:30

Maar hoe oh hoe kom je dan aan dat geld zonder werk :') ?

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:31

Studie financiering .. Kan pas vanaf 18 of niet ? Ik krijg €40 pm zakgeld van mn moeder , niks van m'n vader. En werk , maar omdat ik gekort ben op mijn uren kan ik helemaal niks sparen op dit moment.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 22:08

Ik heb wel twee weken gewerkt, en dan heb ik t wel over 20 uur per week. Verder heb ik elke maand totale inkomsten van +- 1100€ maar meestal hou ik er dus iets meer van over :')
Als je hbo of wo studeert krijg je wel stufi ook al ben je nog geen 18 PrinceAmos

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:10

xTammyy schreef:
Ik heb wel twee weken gewerkt, en dan heb ik t wel over 20 uur per week. Verder heb ik elke maand totale inkomsten van +- 1100€ maar meestal hou ik er dus iets meer van over :')
Als je hbo of wo studeert krijg je wel stufi ook al ben je nog geen 18 PrinceAmos

Ik heb heel de vakantie bijna full time gewerkt :') Kreeg dan wel de 25e nog een verassend bedragje erbij gestort, maar nou ook weer niet zoveel dat ik er 2 maanden royaal van kan leven ;) Hoe kom jij dan aan 1100 als je nu niet werkt? Snap er echt niks van haha

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 22:19

Ik krijg enorm veel stufi, mijn stal thuis die verhuurd wordt, bijrijder, maandelijks bedrag van m'n ouders (jarenlang niet van m'n pa gehoord en dat maakt ie nu op deze manier 'goed') en verder weer ik t ff niet maar heb alles in m'n excel bestand staan.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:55

Ik ben net begonnen met m'n studie en ik zit nu al krap XD
Schoolzaken kan ik allemaal bekostigen met een spaarpotje dat ik van m'n ouders gekregen heb, maar die wil ik eigenlijk middels sparen stabiel houden.
Ik heb geen werk, dus stufi gaat vanaf volgende maand mijn privélessen met mn verzorgpaardje betalen en daarnaast heb ik ook nog gerbils die toch ongemerkt wel wat centen kosten.

Ik woon nog thuis en mijn ouders verdienen nét te veel om voor mij aanvullende beurs te krijgen (terwijl ze evengoed maar nét nét nét m'n collegegeld kunnen betalen...) -O-
Kortom, die 100 euro/maand gaat op aan paardje en benzine voor de scooter Hopen dat ik snel weer werk vind zodat ik ook nog leuke dingen kan blijven doen én geld kan sparen :S

Stel je voor als ik uitwonend zou moeten zijn, dan zou ik flink moeten gaan lenen helaas... Gelukkig kan ik op de fiets naar de hoge school hahah :Y)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:57

Ik zit nu nog zonder stufi dus nu nog niks, moet zelfs bijlenen van m'n ouders. := Maar ik hoop straks toch wel minstens 50 euro over te houden per maand. Of dat gaat lukken is een tweede :')

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:59

xTammyy schreef:
Ik krijg enorm veel stufi, mijn stal thuis die verhuurd wordt, bijrijder, maandelijks bedrag van m'n ouders (jarenlang niet van m'n pa gehoord en dat maakt ie nu op deze manier 'goed') en verder weer ik t ff niet maar heb alles in m'n excel bestand staan.

Ah... Dan heb je maar 'geluk' daarmee, is echt veel hoor! :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:59

Ik werk in de zomervakantie fulltime en verdien daar elk jaar iets meer mee. Dit jaar was het ongeveer 800 euro. Dat spaar ik en kan ik aanspreken als ik in de knel kom.

Daarnaast krijg ik een uitwonende beurs van 290 euro (ongeveer). Mijn kamerhuur komt hier ruim uit en dan houd ik ongeveer 50 euro per maand over voor boodschappen etc. Tot nu toe leen ik dus niet, maar mijn 'voorraad' raakt wel op, want ik red het niet altijd met 50 euro. En dan leen ik 50-100 euro per maand bij. De rente voor het terugbetalen is nog lager dan de rente van mijn bank, dus als ik het niet gebruik, maak ik nog winst ook. Eigenlijk zou ik maximaal moeten lenen en het geld moeten 'bewaren'. :D

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:46

demo_love schreef:
Ik werk in de zomervakantie fulltime en verdien daar elk jaar iets meer mee. Dit jaar was het ongeveer 800 euro. Dat spaar ik en kan ik aanspreken als ik in de knel kom.

Daarnaast krijg ik een uitwonende beurs van 290 euro (ongeveer). Mijn kamerhuur komt hier ruim uit en dan houd ik ongeveer 50 euro per maand over voor boodschappen etc. Tot nu toe leen ik dus niet, maar mijn 'voorraad' raakt wel op, want ik red het niet altijd met 50 euro. En dan leen ik 50-100 euro per maand bij. De rente voor het terugbetalen is nog lager dan de rente van mijn bank, dus als ik het niet gebruik, maak ik nog winst ook. Eigenlijk zou ik maximaal moeten lenen en het geld moeten 'bewaren'. :D

Dat ga ik dus doen mijn laatste jaar :j
Een buffertje voor mijn laatste halfjaar school zonder stufi (door studievertraging) en vast een spaarpot voor als ik het huis uit ga.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:49

Als je op jezelf woont en alles zelf moet betalen ga je echt niet lopen sparen hoor! Of je komt net rond, of je moet lenen.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:49

Toen ik nog thuis woonde zo'n 200 pm, sinds ik op mezelf woon spaar ik niet omdat dat momenteel niet haalbaar is. Maar kan prima leven van mijn stufi en stage vergoeding.

stufi is 410 pm en stage vergoeding 430 pm

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:56

silversomali schreef:
Als je op jezelf woont en alles zelf moet betalen ga je echt niet lopen sparen hoor! Of je komt net rond, of je moet lenen.

Dat dat voor jou misschien zo is, zegt niet dat het voor iedereen geldt.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:00

Ik heb tijdens mijn studie nooit echt kunnen sparen, betaalde van mijn stufi mijn kamer en van mijn bijbaantje betaalde ik de boodschappen en overige kosten. De kleine bedragen die ik aan de kant kon zetten, werden wel weer uitgegeven aan incidentele uitgaven (wasmachine, koelkast, dagje weg, kleding, etc). Tja, geen spaarpotje maar een mooie tijd gehad en niet op droog brood hoeven leven.

Nu zie ik dat de stufi en stage bijdrage nu wel wat hoger is, dan dat het in de tijd was dat ik studeerde :7

Lees ik nu goed dat mensen het laatste jaar extra willen gaan lenen zodat ze een spaarpotje hebben om uit huis te gaan?

Dit hoop ik in ieder geval niet, het is hoe dan ook geleend geld en je zal het terug moeten betalen..

In tegenstelling tot veel andere heb ik er juist voor gekozen de zomervakantie na mijn afstuderen full time te gaan werken en dit bedrag meteen te gebruiken om mijn studieschuld af te lossen.
Laatst bijgewerkt door Carlijn101 op 30-09-14 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:03

ik probeer elke maand 3 a 400 euro te sparen, werk rond de 24 uur in de week.
Van het overige geld betaal ik mijn stalling, tandarts voor mijn paard, extraatjes, telefoonrekening en kleding van :)
Mijn ouders krijgen mijn studiefinanciering, betalen mijn zorgverzekering en school.
Na dit jaar betaal ik zelf mijn school.

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:05

Volgens mij heb ik heel veel geluk als ik het hier zo lees! :)

Ik krijg studiefinanciering van 340 euro per maand, daarvan betaal ik wel zelf mijn school en boeken.
Daarnaast komt er per maand loon binnen van ruim 600 euro. ( Zorg baantje)
Ik ben wel thuis wonend, dus daar heb ik geen kosten aan.
Zorgtoeslag krijg ik zelf en ik moet mijn zorgverzekering ook van betalen, maar dat is denk ik wel logisch!
Afgelopen maand heb ik 500 euro kunnen sparen, maar het verschilt per maand wat ik over heb! :j

Wel geef ik vaak geld uit aan onzin, kleren, schoenen, stappen, bios en aan de paarden! Al met al kom ik niks tekort geloof ik :)