Docenten en ouders, wat vinden jullie van passend onderwijs?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Ben je positief of negatief over passend onderwijs?

Positief. Ik ben leraar/lerares.
4 (4%)
Negatief. Ik ben leraar/lerares.
60 (64%)
Positief. Ik ben ouder/familie/kennis.
9 (9%)
Negatief. Ik ben ouder/familie/kennis.
20 (21%)

Totaal aantal stemmen: 93


MamaMiesje

Berichten: 18106
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:43

Op het nieuws nu:
Dat (bepaalde) MBO's zwakke leerlingen niet aannemen, omdat ze anders de normen niet halen.
Ja joh, dáárom werken wij in het (speciaal) basisonderwijs ons uit de naad met Passend Onderwijs... :roll:
Ik bedoel maar...

denice

Berichten: 9679
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Docenten en ouders, wat vinden jullie van passend onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 07:55

Dat is niets nieuws hoor MamaMiejse, door de inspectie zorgen ook middelbare scholen allang ervoor dat kinderen met ruime punten voor hun Cito binnenkomen. Gelukkig is dat dit jaar veranderd en is het schooladvies bindend, niet meer de cito want die is laat in het jaar nu.

ikkedus
Berichten: 3831
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Docenten en ouders, wat vinden jullie van passend onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:28

TJa positieve effecten? In de buurt naar school is eigenlijk de enige. Ik vind het namelijk wel stigmatiserend en ervaar juist veel van kinderen die naar het SBO MOGEN, dat ze het daar zo heerlijk vinden, omdat ze NIET opvallen en niet de enige zijn met een verhaal/aanpak.

Overigens ben ik dus geen fan van de computeraanpak. Ik vind het namelijk weer een vorm van meer afstand tussen leerling en leraar en ik vind dat de winst moet zitten in meer aandacht en tijd met leerlingen. Tuurlijk is het effectiever in tijd, maar om daar nou de oplossing van te maken, dat vind ik dus niet ok.

De pc neemt namelijk vaak ook de rol van de instructie over, maar die instructie is niet gericht op dat wat de leerlingen specifiek nodig hebben (denk ik) en na 2 x fout wordt overgegaan naar de volgende som. Het stukje samenwerken en elkaar helpen wordt dan denk ik ook minder, dus de sociale component verzwakt nog meer.

Shadow0

Berichten: 44719
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:37

ikkedus schreef:
Overigens ben ik dus geen fan van de computeraanpak. Ik vind het namelijk weer een vorm van meer afstand tussen leerling en leraar en ik vind dat de winst moet zitten in meer aandacht en tijd met leerlingen.


Mijn punt was precies dat het meer tijd beschikbaar maakt om als leerkracht als mens bezig te zijn met de leerling. Liever de computer laten nakijken, en die tijd gebruiken om gewoon naast een leerling te zitten om te kijken hoe die werkt en denkt.

Citaat:
De pc neemt namelijk vaak ook de rol van de instructie over, maar die instructie is niet gericht op dat wat de leerlingen specifiek nodig hebben (denk ik)


Niet terecht. Een computer kan juist veel makklijker verschillende paden aanbieden. Het zijn juist leerkrachten die aangeven moeite te hebben met veel verschillende niveau's en methodes. Juist klassikaal onderwijs biedt vaak weinig ruimte voor aanpassen, want als je voor de een meer tijd neemt, zit de andere leerling zich te vervelen. Als je schitterend kunt vertellen, krijg je toch de kinderen niet mee die meer baat hebben bij plaatjes. Je hebt niet de tijd en de mogelijkheid om kinderen stap voor stap zelf bepaalde dingen te laten ontdekken, omdat je gewoon niet zoveel tijd hebt.
Met 1 leerkracht per 4 kinderen kan het ook, maar dat gaat niet gebeuren. Dan kan een computer veel helpen, en stukken beter werken dan de papieren boeken.

Citaat:
en na 2 x fout wordt overgegaan naar de volgende som. Het stukje samenwerken en elkaar helpen wordt dan denk ik ook minder, dus de sociale component verzwakt nog meer.


Dat is maar helemaal hoe je het inricht. Het heeft niks te maken met de techniek op zich.

Susie1992

Berichten: 166
Geregistreerd: 22-08-10
Woonplaats: Oene

Re: Docenten en ouders, wat vinden jullie van passend onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:52

Heb nu ook weer een ITK lln in de klas. Het is moeilijk om hem de aandacht te geven die hij nodig heeft. Hij gaat dan 2 dagen naar de ITK maar die zit nu vol en er komt een hele groep Syrische vluchtelingen aan, het schijnt om tientallen leerlingen te gaan... Ik vind het erg frustrerend om de lln niet de aandacht te kunnen geven die ze nodig hebben. Niet alleen op cognitief niveau maar ook soc. em!!

Anoniem

Re: Docenten en ouders, wat vinden jullie van passend onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:41

Iedereen bedankt voor de interessante informatie. We hebben morgen de presentatie en ik heb er veel aan gehad.

MamaMiesje

Berichten: 18106
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Docenten en ouders, wat vinden jullie van passend onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:51

Krijg je er een cijfer voor? Dat willen we dan wel even weten he, als onderwijzers zijnde :P

Shadow0

Berichten: 44719
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Docenten en ouders, wat vinden jullie van passend onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:05

Ik ben geen onderwijzer, maar... het cijfer is toch niet per se het interessantste daaraan... Ik zou het leuker vinden als er een goede feedback op komt, inhoudelijk dus. ("Dit goed uitgewerkt, daar goed over nagedacht, boeiende conclusie" - dat soort dingen.)

Anoniem

Re: Docenten en ouders, wat vinden jullie van passend onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:23

Haha ik weet niet of we een cijfer krijgen, maar het moet wel voldoende zijn anders mag je niet meedoen aan het tentamen.
Ons dilemma is: Is het een voordeel voor een kind(met en zonder ontwikkelingsstoornis) om passend onderwijs te krijgen in het regulier onderwijs?

We kijken dus naar kinderen met en zonder ontwikkelingsstoornis. We hebben ADHD specifiek als stoornis uitgekozen. We zullen dus een stuk vertellen over ADHD, feiten en symptomen. En een stuk over passend onderwijs. Daarna gaan we de discussie voeren met de klasgenoten wat zij ervan vinden en wat ze denken. Daarna zal ik mijn bevindingen vertellen. Ik ben benieuwd of het overeenkomt met wat mijn klasgenoten vinden en denken. We kijken dus vooral naar hoe het voor het kind een voordeel of nadeel is. En het is schrikbarend maar ik heb echt moeite gehad met voordelen vinden. Dat maakt het presenteren ook moeilijk want ik moet natuurlijk neutraal blijven...

NatasjavE

Berichten: 30866
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:29

Joolien schreef:
Haha ik weet niet of we een cijfer krijgen, maar het moet wel voldoende zijn anders mag je niet meedoen aan het tentamen.
Ons dilemma is: Is het een voordeel voor een kind(met en zonder ontwikkelingsstoornis) om passend onderwijs te krijgen in het regulier onderwijs?

We kijken dus naar kinderen met en zonder ontwikkelingsstoornis. We hebben ADHD specifiek als stoornis uitgekozen. We zullen dus een stuk vertellen over ADHD, feiten en symptomen. En een stuk over passend onderwijs. Daarna gaan we de discussie voeren met de klasgenoten wat zij ervan vinden en wat ze denken. Daarna zal ik mijn bevindingen vertellen. Ik ben benieuwd of het overeenkomt met wat mijn klasgenoten vinden en denken. We kijken dus vooral naar hoe het voor het kind een voordeel of nadeel is. En het is schrikbarend maar ik heb echt moeite gehad met voordelen vinden. Dat maakt het presenteren ook moeilijk want ik moet natuurlijk neutraal blijven...


Mijn kinderen hebben er denk ik wel een voordeel aan om gewoon in het reguliere onderwijs te lopen.

Denk echt dat ze onvoldoende uitgedaagd zouden worden in het speciaal onderwijs.

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Docenten en ouders, wat vinden jullie van passend onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:54

Nog even een losse aanvulling:
Ik heb inmiddels ook gezien dat reguliere scholen speciale klassen in het leven hebben geroepen. Een school met bijvoorbeeld een auti(sme)klas of een klas met minder snel lerende leerlingen heb ik al voorbij horen komen.
De school voldoet aan de vraag van passend onderwijs, en kan er een leraar voor zetten die er in gespecialiseerd is of zich meer in de problematiek / aanpak verdiept heeft...
Er wordt een aparte groep binnen de school gecreëerd.

Het ontlast de leraar (en soms ook leerlingen) in de reguliere klas.
Aandacht kan beter over de klas verdeeld worden, en de 'speciale' leerlingen krijgen in een eigen klas ook de aandacht en structuur die ze nodig hebben.
Maar... het idee van 'integreren' is weg, (sociaal) zwakkere leerlingen kunnen zich niet optrekken aan de betere... En op een plek waar alles 'aangepast' is, is het zoeken naar aanbod buiten de 'comfort zone' ook over het algemeen verder te zoeken.
Al met al weet ik nog niet zo goed hoe ik er zelf over denk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:28

Nickas schreef:
Nog even een losse aanvulling:
Ik heb inmiddels ook gezien dat reguliere scholen speciale klassen in het leven hebben geroepen. Een school met bijvoorbeeld een auti(sme)klas of een klas met minder snel lerende leerlingen heb ik al voorbij horen komen.
De school voldoet aan de vraag van passend onderwijs, en kan er een leraar voor zetten die er in gespecialiseerd is of zich meer in de problematiek / aanpak verdiept heeft...
Er wordt een aparte groep binnen de school gecreëerd.

Het ontlast de leraar (en soms ook leerlingen) in de reguliere klas.
Aandacht kan beter over de klas verdeeld worden, en de 'speciale' leerlingen krijgen in een eigen klas ook de aandacht en structuur die ze nodig hebben.
Maar... het idee van 'integreren' is weg, (sociaal) zwakkere leerlingen kunnen zich niet optrekken aan de betere... En op een plek waar alles 'aangepast' is, is het zoeken naar aanbod buiten de 'comfort zone' ook over het algemeen verder te zoeken.
Al met al weet ik nog niet zo goed hoe ik er zelf over denk.

MAar dan denk ik, wat is er dan wezenlijk anders dan speciaal onderwijs? Dat is leuk bedacht, en goed voor de kinderen maar niet het doel van passend onderwijs.

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Docenten en ouders, wat vinden jullie van passend onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:34

Het lijkt mij ook niet het doel van passend onderwijs.
Maar scholen mogen nu eenmaal zelf bepalen hoe ze het geld inzetten en zijn kennelijk nog redelijk vrij in hun keuzes daarin. Bovendien kunnen ze 'bieden' wat er van hun gevraagd wordt: een passende plek...
Maar inderdaad, het lijkt me dan niet wezenlijk anders dan speciaal onderwijs.
Het vervelendste idee vind ik nog wel dat je een aparte groep binnen een groep creëert (dat heb ik ook al een beetje met de plusklassen). Je gaat uitzonderingen maken, je moet grenzen stellen (welke leerlingen komen er wel of niet in die 'aparte' groep?).
Aparte aandacht kan goed zijn maar juist ook aanleiding zijn voor pestgedrag etc.

sneeuwpop

Berichten: 4407
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Docenten en ouders, wat vinden jullie van passend onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 08:58

Het optrekken aan betere leerlingen vind ik dus echt een no go.
Mijn nichtje hebben ze dit jaar naast een zwakkere gezet en die bleef maar vragen stellen aan mijn nichtje dat mijn nichtje niet eens toe kwam aan haar eigen werk. Gelukkig is dit na overleg veranderd - al denken we niet echt ten voordelen van de "zwakkere" leerling die een stuk opzij is geschoven buiten de groep.

Pesten hou je toch, dat heeft imo niet te maken met de groepen, maar eerder met "anders zijn" en het niet goed begeleiden van leerlingen om daar mee om te gaan.

Shadow0

Berichten: 44719
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:42

sneeuwpop schreef:
Het optrekken aan betere leerlingen vind ik dus echt een no go.


Ehm... dat klinkt ook lekker sociaal :) Mensen die minder mazzel hebben moeten maar vooral uit het zicht gehouden worden, zodat je er geen last van hebt, en ze vooral je eigen weg naar een beter leven niet in de weg staan?

D'r zit best een beetje een nuance in hoor, maar het zo opschrijven kan wat mij betreft echt niet.

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Docenten en ouders, wat vinden jullie van passend onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:36

Het gaat niet alleen om de leerstof, maar ook sociaal zwakkere leerlingen die het sociaal sterkere gedrag zich meer eigen maken door te 'kopiëren' .
Qua leerstof kan je denken dat een leerling die z'n handen al vol heeft aan plus- en minsommen, toch door het rekenaanbod van de sterkere leerlingen iets meekrijgt van procenten, breuken, kommagetallen etc.
Misschien dat het toepassen van die begrippen lastig is, maar een leerling heeft in elk geval gehoord van het bestaan ervan.
De betere leerling leert daarentegen ook dat het niet iedereen 'aan komt waaien', dat er ook mensen zijn met beperkingen in welke vorm dan ook.
Dit alles zou je voordelen kunnen noemen.

sneeuwpop

Berichten: 4407
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:56

Nickas, het aanwaaien is voor een heel klein deeltje denk ik. Tuurlijk kun je ergens goed in zijn, maar met lesstof op het eigen niveau zal de leerling er net zo goed moeite voor moeten doen.
Ik ben van mening dat uitleg - "dat anders zijn juist normaal is" (dat iedereen verschillende talenten heeft en zwakheden) veel beter werkt dan een leerling die meer moeite heeft ertussen te zetten met de intentie(!) "om zich op te kunnen trekken." Het kan voor diegene zelfdemotiverend werken wanneer die ziet dat andere kinderen zoveel verder zijn.

Shadow0

Berichten: 44719
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Docenten en ouders, wat vinden jullie van passend onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:09

Daar ben ik het wel mee eens :j

Maar het optrekken aan kan wel heel belangrijk zijn. Een heel simpel voorbeeld is als je veel kinderen met taalproblemen bij elkaar plaatst - ze komen dan gewoon niet voldoende in aanraking met vloeiende taal, en kunnen die dus ook niet ontwikkelen. Het is altijd een beetje puzzelen waar de balans ligt: je niet verstaanbaar kunnen maken is heel frustrerend, maar niet ontwikkelen vanwege te weinig aanbod ook.

Dat geldt ook enigzins voor gedragsproblemen bv, het is niet leuk om de enige te zijn met gedragsproblemen, maar het is ook niet leuk om, als je al gevoelig bent voor prikkels, in een klas te zitten met kinderen die veel meer onrust meebrengen. En het kan enerzijds heel goed zijn om in een gestructureerde situatie te zijn waar de omgeving is afgestemd, en anderzijds leren kinderen ook een hele hoop extra scheldwoorden en manieren van zich misdragen van hun groepsgenoten die ze misschien niet hadden hoeven leren.

Dus er is voor beide kanten wat te zeggen, en ik denk dat dat echt iets is dat verschilt per situatie. Hangt af van de scholen, van de leerling, van de voorgeschiedenis. Wat weegt per situatie het zwaarst?

kwita

Berichten: 6553
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:14

truus1970 schreef:
Passend onderwijs is en lachertje. Iedereen wordt er op de duur de dupe van. 'De speciale'kinderen, 'de gewone kinderen' , 'de leerkracht', 'onze toekomst'.
Mijn oudste heeft een paar maanden op regulier gezeten, dat ging echt niet alleen. Op een gegeven moment was de stagiaire er voor mijn zoon, de leerkracht voor de klas. Als hij op regulier was gebleven, was het met een heleboel fout gegaan. Zoon, kinderen en leerkracht. Zet er 2 van zulke speciale kinderen in de klas. En je kan de leerkracht opbergen en niemand die tot leren komt.

Een zo zijn er veel meer voorbeelden. Den Haag moet zich eens flink achter de oren krabben.
Het onderwijs zal flink dalen.


idd ik ben er niet zo voor en met name kinderen als bovenstaand zijn levens lang de pineut! dat kan en mag toch niet

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:14

Oh absoluut sneeuwpop!
Ik ben ook helemaal niet voor het passend onderwijs(motivatie daarvoor eerder in het topic, maar ik snap dat je niet 5 pagina's posts+posters onthoudt), maar ik ging in op je ´no go´ opmerking.
Door zwakkere leerlingen bij sterkere te zetten hoop je het niveau omhoog te trekken. Ik heb als leerkracht in het SBO echter meer dan genoeg voorbeelden gezien waarin dat niet werkt (lees: nieuwe leerlingen komen veelal gefrustreerd en faalangstig binnen met een rugzak aan nare ervaringen)...

sneeuwpop

Berichten: 4407
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Docenten en ouders, wat vinden jullie van passend onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:19

Nou idd...

estja
Berichten: 1431
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Docenten en ouders, wat vinden jullie van passend onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:27

Ik ben de moeder van die snelle leerling en mijn kind word onderhand gestoord van die kinderen die zich op moeten trekken. Helemaal geen probleem om een ander eens te helpen maar snelle lln zijn géén hulpmeesters- en juffen.

Stel je zelf maar eens voor dat je vanaf nu op de sociale werkplaats moet werken. Hele lieve collega's maar er is gewoon een groot verschil tussen jullie. Iedere dag pakken jullie lolly's per 10 stuks in zakjes. En iedere dag weer blijkt dat voor sommige collega's moeilijk te zijn. Dus help je die collega steeds weer tot 10 tellen, en hoe ze het zakje moeten vouwen. Dag na dag. Hoe lang zou je dat vol houden?

sneeuwpop

Berichten: 4407
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:29

Shadow0 schreef:
Daar ben ik het wel mee eens :j

Maar het optrekken aan kan wel heel belangrijk zijn. Een heel simpel voorbeeld is als je veel kinderen met taalproblemen bij elkaar plaatst - ze komen dan gewoon niet voldoende in aanraking met vloeiende taal, en kunnen die dus ook niet ontwikkelen. Het is altijd een beetje puzzelen waar de balans ligt: je niet verstaanbaar kunnen maken is heel frustrerend, maar niet ontwikkelen vanwege te weinig aanbod ook.

Dat geldt ook enigzins voor gedragsproblemen bv, het is niet leuk om de enige te zijn met gedragsproblemen, maar het is ook niet leuk om, als je al gevoelig bent voor prikkels, in een klas te zitten met kinderen die veel meer onrust meebrengen. En het kan enerzijds heel goed zijn om in een gestructureerde situatie te zijn waar de omgeving is afgestemd, en anderzijds leren kinderen ook een hele hoop extra scheldwoorden en manieren van zich misdragen van hun groepsgenoten die ze misschien niet hadden hoeven leren.

Dus er is voor beide kanten wat te zeggen, en ik denk dat dat echt iets is dat verschilt per situatie. Hangt af van de scholen, van de leerling, van de voorgeschiedenis. Wat weegt per situatie het zwaarst?


ik ben van mening dat taalproblemen en nog meer van dat soort problemen niet de verantwoordelijkheid van school moet zijn.

Straf de ouders wanneer ze zich niet inzetten om de kinderen te helpen. Geef ze handvatten en zorg voor sancties wanneer ze dit niet oppakken.

Mensen die hun best doen om hun kinderen te helpen met hun ontwikkeling worden bijna gestaft door ouders die verwachten dat anderen het voor hen gaan doen... "oprekken aan anderen" kan ook betekene" het naar beneden trekken" en dat is imo een heel dun lijntje.

sneeuwpop

Berichten: 4407
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:32

estja schreef:
Ik ben de moeder van die snelle leerling en mijn kind word onderhand gestoord van die kinderen die zich op moeten trekken. Helemaal geen probleem om een ander eens te helpen maar snelle lln zijn géén hulpmeesters- en juffen.

Stel je zelf maar eens voor dat je vanaf nu op de sociale werkplaats moet werken. Hele lieve collega's maar er is gewoon een groot verschil tussen jullie. Iedere dag pakken jullie lolly's per 10 stuks in zakjes. En iedere dag weer blijkt dat voor sommige collega's moeilijk te zijn. Dus help je die collega steeds weer tot 10 tellen, en hoe ze het zakje moeten vouwen. Dag na dag. Hoe lang zou je dat vol houden?


En krijg je juist pestgedrag vanwege frustratie
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 29-09-14 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

marionblo
Berichten: 888
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:36

Joolien schreef:
Nickas schreef:
Nog even een losse aanvulling:
Ik heb inmiddels ook gezien dat reguliere scholen speciale klassen in het leven hebben geroepen. Een school met bijvoorbeeld een auti(sme)klas of een klas met minder snel lerende leerlingen heb ik al voorbij horen komen.


MAar dan denk ik, wat is er dan wezenlijk anders dan speciaal onderwijs? Dat is leuk bedacht, en goed voor de kinderen maar niet het doel van passend onderwijs.


De bedoeling van zo'n groep in een reguliere school is dat de leerlingen uit die speciale klas regelmatig gaan integreren in een reguliere klas. Bijv samen buiten spelen, de rekenlessen meedraaien in de klas. En soms kan dat uitgebreid worden en kan een speciale leerling uiteindelijk volledig meedraaien in een reguliere klas. Maar dat hangt af van de stoornis/achterstand etc.