moslims, hoe en wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:06

leeneliefje schreef:
Nessah schreef:
En waarom is het onbeleefd als iemand je geen hand wilt geven?? Wat mis ik? Een knikje met het hoofd of een vriendelijke glimlach of gewoon "goedemorgen" is toch ook gewoon een vorm van respect? Ik snap serieus het probleem niet zo :)

Het is onbeleefd om onderscheid te maken tussen mannen en vrouwen.
Het zou inderdaad een ander verhaal zijn als hij zowel mannen als vrouwen geen hand wilde geven :)

Is dat onbeleefd? Doen wij dat dan zelf ook niet?
Zoenen bij een begroeting is heel normaal tussen een man en een vrouw, maar als je als man een andere man met drie zoenen wilt begroeten, dan loop je de kans dat je ergens tussen de eerste en de derde zoen gestrekt gaat.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:07

Wow ff schrikken van de reacties hier... :n
De vraag was volgens mij of iemand wist waar de TS eventueel rekening mee kon houden, niet of halal nu beter is of niet.
Ieder heeft zijn eigen gewoontes en religie, behandel je medemens met het respect waar je zelf ook mee behandeld wil worden. Geeft iemand jou liever niet een hand, overleg dan met die persoon of je bijvoorbeeld een buiging naar elkaar kan maken als wijze van respect en begroeting.
Gaan ze vaak te bidden? Misschien willen ze ook voor jou bidden (is gewoon een voorstel, in veel geloven is voor iemand bidden een wijze van respect en dat je om iemand geeft, ik weet niet hoe het met moslims zit hoor :o )
Probeer er samen uit te komen, want we leven met zijn alle op 1 wereld. En we zullen vast wel naar andere landen op vakantie gaan of misschien wel te wonen, en willen daar ook met evenveel respect behandeld worden als we anderen behandelen.

We leven in een land dat we veel soorten geloven en afkomsten hebben, dit is nu eenmaal zo en dit moeten we accepteren. Maar als we nu met ons allen ons best gaan doen om het met elkaar gezelliger te gaan maken, dan zullen we heel veel van elkaar kunnen accepteren en respecteren. Ik weet alles komt van 2 kanten, maar laat je goede kant zien en zet de 1e stap.

Ik geef eerlijk toe, in mijn kring zijn er amper allochtonen. Maar vroeger toen ik klein was, was er een asielzoekerscentrum waar mijn vader beheerder van was. Van mijn kindertijd staat dat me nog heel goed bij, niet omdat ze een hoofddoek ophadden of dat ze halal aten, maar omdat ze me respecteerden en mijn vader respecteerden. Er stond altijd eten klaar, en als ik me knie openhaalde ging ik niet naar huis toe(einde van de straat) maar ging ik naar die mensen, ze verzorgde mijn knie met liefde en voelde me op mijn gemak. Soms kom ik nog oude kennissen tegen, en nog steeds is er zoveel respect en dankbaarheid van die menen richting mijn vader.

Ik wil niet zeggen dat er geen onaardige of vervelende moslims zijn, maar dat wil ik ook niet van Nederlanders zeggen.

Excuses voor het lange verhaal, maar ik moest even mijn ei kwijt :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:08

Moeilijk doen hoor hier. Ik heb jaren met een moslima gewerkt op de markt, vond het wel fijn om te weten wanneer ze bijvoorbeeld aan het vasten was. Zij viel mij er niet mee lastig, maar kan toch wel rekening met haar houden door bijvoorbeeld geen water oid aan te bieden? Vind dat niet meer dan normaal eigenlijk. Haar houding was ook erg fijn overigens, heel open.

Ik werk nog steeds op zaterdag op de markt, als ik weet dat het ramadan is of suikerfeest er aan komt dan zeg ik daar vaak wel wat van. 'succes nog even, nog een paar uur!' Zoiets. Krijg ik alleen maar leuke reacties op eigenlijk. Als het bijna kerst is of Sinterklaas, of weet ik veel, dan hou je daar ook rekening mee. Ik vind dat niet meer dan normaal eigenlijk.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:09

leeneliefje schreef:
Nessah schreef:
En waarom is het onbeleefd als iemand je geen hand wilt geven?? Wat mis ik? Een knikje met het hoofd of een vriendelijke glimlach of gewoon "goedemorgen" is toch ook gewoon een vorm van respect? Ik snap serieus het probleem niet zo :)

Het zou inderdaad een ander verhaal zijn als hij zowel mannen als vrouwen geen hand wilde geven :)

Dat is helemaal niet onbeleefd. De reden er achter maakt dat het onbeleefd is of niet. Doet hij het niet omdat hij vrouwen haat of juist uit eer voor de vrouw niet?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:10

oomens schreef:
Als iemand mij netjes wil begroeten maar liever geen vreemde mannen aanraakt en mij dus geen hand wil geven, dan hoeft dat voor mij ook geen probleem te zijn. Sleutelwoord hierbij is wederzijds respect.
Het gaat erom dat je beiden laat zien dat je elkaar respecteert en serieus neemt, en dat zou los moeten staan van het elkaar wel of niet aanraken.

Dus als iedereen een hand krijgt maar jij niet dan vind je dit normaal ? Ah neen, je vind het enkel normaal als men je verteld dat het door het geloof komt. Mag men dan ook vertellen dat jij een onreine vrouw bent en dat men je daarom niet wilt aanraken. Waar gaat het naartoe als vrouwen door een of ander geloof weer als onreine duivelse schepsels behandelt worden ? Jij vind het dus niet erg om zo behandelt te worden ?

Laatst kwam ik een oude vriend tegen het lijf. Ik kwam altijd goed overeen met hem en zag hem wel eens op de manege omdat hij verkering had met een meisje van op stal. Die relatie is stukgelopen en hij is kort daarna getrouwd met een moslim meisje (hij is zelf moslim). Ik begroet hem normaal als anders (bij ons 1x kus), maar hij dook weg en stak zijn hand uit. Was wel even akward, maar op zich geen probleem. Een hand is prima.
Deze jongen was voor mij echt wel een schoolvoorbeeld qua integratie en is nu geradicaliseert door zijn nieuwe vlam. Ik heb er geen problemen mee hoor, maar vind het wel spijtig.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:11

leeneliefje schreef:
Nessah schreef:

Huh? Maar dit doen wij toch ook? Misschien met andere dingen maar iedereen maakt een onderscheid tussen man en vrouw. Logisch ook, want een man en een vrouw verschillen :D Als ik mijn vriendinnen zie geef ik ze een knuffel, bij vrienden doe ik dit niet. Als mijn vriend vriendinnen ziet geeft hij ze 3 zoenen, bij vrienden doet hij dit niet.

Wij hebben alleen andere waarden en normen.. Doen wij het ( bijvoorbeeld) met een knuffel of zoen een onderscheid maken, doen moslims dat met een hand. Bij moslims is het bijvoorbeeld heel gebruikelijk dat 2 mannen elkaar 3 zoenen geven, iets wat wij weer niet doen.

Iedereen is anders, iedereen is verschillend. Maar respect tonen kan ook zonder aanraking :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:15

betadine schreef:
Dus als iedereen een hand krijgt maar jij niet dan vind je dit normaal ? Ah neen, je vind het enkel normaal als men je verteld dat het door het geloof komt. Mag men dan ook vertellen dat jij een onreine vrouw bent en dat men je daarom niet wilt aanraken. Waar gaat het naartoe als vrouwen door een of ander geloof weer als onreine duivelse schepsels behandelt worden ? Jij vind het dus niet erg om zo behandelt te worden ?

.

Duivels? Wie heeft het over duivels?

En onrein? Ik snap je punt niet.

Een moslim die leeft volgens de Koran zal geen 1 vrouw een hand geven. Maakt niet uit of het een moslima is of christen. De ene moslim houdt zich hier wel aan, de ander niet. Ook moslims zijn verschillend.. Zijn net mensen ;)

Dus als iedereen een hand krijgt behalve de vrouwen, is dat toch prima? Dan maar in een andere vorm respect ( glimlach, spraak of een knikje oid). Ik zou me er elk geval niet druk om maken. Ik zou het veel onprettiger vinden als hij zich "gedwongen" voelt mij een hand te geven en dit geforceerd gaat doen. Dan maar liever een knikje oid wat gemeend is.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:17

betadine schreef:
oomens schreef:
Als iemand mij netjes wil begroeten maar liever geen vreemde mannen aanraakt en mij dus geen hand wil geven, dan hoeft dat voor mij ook geen probleem te zijn. Sleutelwoord hierbij is wederzijds respect.
Het gaat erom dat je beiden laat zien dat je elkaar respecteert en serieus neemt, en dat zou los moeten staan van het elkaar wel of niet aanraken.

Waar zie jij mij zeggen dat religie voor mij de doorslaggevende reden is om iets wel of niet normaal te vinden?
Als je goed leest, dan zie je ook mijn voorbeeld van de niet-religieuze mensen die liever niet zoenen.

Verder gaat het er bij veel moslims helemaal niet om dat vrouwen onrein zijn, maar dat er bepaalde dingen zijn die je als man alleen bij je eigen vrouw hoort te doen en niet bij andere vrouwen. Aanraken is er daar één van.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:19

betadine schreef:
oomens schreef:

Laatst kwam ik een oude vriend tegen het lijf. Ik kwam altijd goed overeen met hem en zag hem wel eens op de manege omdat hij verkering had met een meisje van op stal. Die relatie is stukgelopen en hij is kort daarna getrouwd met een moslim meisje (hij is zelf moslim). Ik begroet hem normaal als anders (bij ons 1x kus), maar hij dook weg en stak zijn hand uit. Was wel even akward, maar op zich geen probleem. Een hand is prima.
Deze jongen was voor mij echt wel een schoolvoorbeeld qua integratie en is nu geradicaliseert door zijn nieuwe vlam. Ik heb er geen problemen mee hoor, maar vind het wel spijtig.

Noem je dat al radicaal? Ik ken Nederlandse mannen, die altijd flirten en stoere taal uitslaan en als je ze dan tegen komt met hun vrouw of vriendin, dan groeten ze heel kort en zijn ze ineens niet meer amicaal :D . Misschien gaf hij jou alleen maar een hand omdat hij zijn vrouw bij zich had en jou al lang niet meer had gezien en daarom niet echt meer goede vrienden zijn, maar kennissen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 06:43

lifaya schreef:
purny schreef:
En weer passen we ons aan aan de andere cultuur....

dit heet SAMENLEVEN, niet aanpassen :+ wij moeten toch niet bidden? wij moeten toch niet hallal eten? Wij leven gewoon in een multiculti land, en ik vind dat persoonlijk echt fantastisch. Ik heb collega's van alle afkomsten, sommige in NL geboren, andere zijn gevlucht vanwege oorlog in hun land. Tuurlijk zijn er dingen die botsen, ik heb ook een collega waar ik het absoluut niet mee kan vinden maar daar geef ik zijn geloof niet de schuld van, wel zijn extreem narcistische en dominerende karakter :+

Iets wat dan wel weer vaak voorkomt in die cultuur...

TS, ik vind dat jij je niet hoeft aan te passen, tuurlijk is het fijn als je respect hebt voor hun normen en waarden en cultuur maar aanpassing komt wel van twee kanten hoor. Doe de dingen waar jij je fijn bij voelt en accepteer wat je kunt accepteren. Je hoeft je zeker niet aan te passen, ik neem namelijk aan dat zij dat ook niet doen...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:06

Wat een ongelofelijk vooroordeel zeg. Gebaseerd op wat? Ts heeft het helemaal niet over aanpassen. Ze is gewoon geïnteresseerd in haar tijdelijke collega's.
Ik vraag me werkelijk af of iedereen die zich hier zo druk maakt over het aanpassen dat de afgelopen vakantie ook heeft gedaan. Of men in het buitenland ook keurig de taal heeft gesproken, zich ingelezen heeft over de gebruiken en gewoon heeft gegeten wat de pot schaft.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:39

Daks schreef:
jorika1986 schreef:
Gedraag je gewoon als een dame.
Bied ze geen sigaretten, drank (alcohol) of eten (varkensvlees) aan.
Beleefd goede morgen zeggen of een kort praatje. Voor de rest zijn ze niet anders als niet moslims.
Dat ze geen hand willen schudden, ach ja. Dat moeten ze zelf maar weten.
Ook zoenen met verjaardagen of andere gelegenheden vinden ze vreemd zoals wij dat doen hier in NL.
Gewoon ''gefeliciteerd'' zeggen is voldoende.
Het tonen van blote lichaamsdelen, (anders dan het hoofd, de armen en de onderbenen) vinden ze vaak ook ongemakkelijk.
Denk aan de mega korte broek en de naveltruitjes met spaghettie bandjes.

jij vind dus dat wij ons aan hun gebruiken aan moeten passen?

Aanpassen niet, je kunt er rekening mee houden dat deze mensen sommige gedragingen niet ''normaal vinden voor een meisje'' Luidkeels boeren bijvoorbeeld of teveel van je lichaam prijs geven. (wat door de werkgever ook vaak niet op prijs gesteld wordt.)
Als deze mensen geen hand willen nou en, dan krijgen ze hem toch niet.
En als ze niet willen zoenen met verjaardagen oid dat maakt toch ook niets uit.
Als je je verder normaal gedraagd is er niets aan de hand krijg je geen scheve gezichten/ruzie en wordt er nauwelijks geroddeld. Baas blij, collega blij, jij blij.

Het moet van beide kanten komen zeggen we hier. Ik werk ook in een multicultureel bedrijf.
De ene moslim is wat soepeler als de andere.
Zo is er 1 man die zegt tegen mij niet eens goeiemorgen, nou dan toch niet, denk ik dan maar.
En de ander vind het helemaal niet erg om 3 klapzoenen te krijgen met zijn verjaardag!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:49

maai_ke schreef:
Je hoeft je zeker niet aan te passen, ik neem namelijk aan dat zij dat ook niet doen...

Lieve help, je ként die mensen niet eens!!

|o

MPH

Re: moslims, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:10

Wat valt iedereen enorm over het feit dat het moslims zijn zeg. Ik vraag me af hoe de reacties geweest waren als de TS gevraagd had wat ze had kunnen doen om Kiwi's op hun gemak te maken.

Hier is een hand geven ook raar, mensen zoenen geen wildvreemden en zelfs bij verjaardagen is het gewoon een gefeliciteerd zonder al te veel klef gedoe. Ze vinden het waanzinnig vreemd dat je bij ons paardenvlees kan kopen, fietsen is gevaarlijk enz enz.

Iedere cultuur heeft zo z'n eigen eigenaardigheden maar zeker ook leuke kanten. Je verdiepen in een andere cultuur betekend niet dat je 'aanpast' naar die cultuur. Als iedereen de moeite zou nemen om zonder vooroordelen een gesprekje aan te knopen met mensen van andere culturen dan zou er veel minder weerstand zijn. Zolang je niet precies weet hoe iets werkt of waarom ze een bepaald gebruik hebben, moet je hier ook geen oordeel over geven. Uiteraard geldt dit andersom net zo goed maar ik vind niet dat iemand z'n hele bestaan maar aan moet passen omdat ze toevallig in een ander land gaan wonen. Alsof alle Nederlanders in het buitenland zich overal zo goed aanpassen...

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:38

Maar ik neem aan dat jij je wel aanpast aan de normen en waarden van Nieuw-Zeeland.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:57

piendepien schreef:
Maar ik neem aan dat jij je wel aanpast aan de normen en waarden van Nieuw-Zeeland.

Zelfs binnen Nederland zijn er verschillende normen en waarden.
Elke streek/familie/gezin heeft zijn eigen gewoontes, normen en waarden.
En die zijn ook niet altijd waarde vast.

Bij ons in de familie is het heel normaal om bij een verjaardag iedereen die er is een hand en 3 kussen te geven.
Wij doen dat (al lang) niet meer en steken ons hand op en "roepen" "iedereen gefeliciteerd" en geven de jarige natuurlijk wel een hand/kus.
Voor velen is dit een doorn in het oog, want wij houden ons niet aan de standaard die geldt.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:58

piendepien schreef:
Ooit Nederlanders in het buitenland gehoord? :') Als er een volk is dat sterk geneigd is zijn cultuur en de daarbij behorende "normen en waarden" op te dringen aan anderen, zijn het Nederlanders. Want dat is wat een hoop Nederlanders doen: een (vaak negatief) waardeoordeel hechten aan alles wat niet "eigen" is en heel hard proberen om dan maar "onze beleefdheidsvormen" aan anderen op te dringen, want die zijn zogenaamd superieur aan die van die "stijve Britten", "introverte Belgen" en "hysterische Amerikanen".

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:14

Snadrem schreef:
Pffff... als ik dit topic lees, schaam ik me voor mijn mede-Nederlanders. Zit respect en tolerantie niet meer in de opvoeding?

TS, het siert je dat je op zoek gaat naar meer informatie over de andere culturen bij jou op de werk vloer. Laat je blik niet vertroebelen door zwartkijkers. Je hoeft jezelf nooit weg te cijferen voor iemand anders, maar dat is ook iets volledig anders dan "rekening houden met iemand anders". En dat verschil zien veel mensen in dit land blijkbaar niet meer.

_/-\o_

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:27

Ik ben in Belgie gaan wonen en ik pas mij WEL aan, vind ik niet meer dan normaal,

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:27

Druppie7711 schreef:
Goeieavond!

Ik vroeg me wat af, ik loop nu stage op een tilapia kwekerij en wik hebben daar nu dus ook 2 moslims op training. Zij komen ui oman.

Nu zijn dit dus 2 streng gelovigen mensen die alleen halal eten, die 6x per dag bidden en die niet werken op vrijdag want dat is voor hun een heilige dag. Ook wilde 1 van de 2 geen and schudden met mn vrouwelijke stage begeleider want de moslim sas getrouwd en zijn hand is alleen voor zn vrouw :')

Nu vraag ik mij af: wat zijn dingen waar ik bijvoorbeeld rekening mee moet houden als 17 jarige ( ivm respect ofzo?) en wat nog interesanten feitjes zijn?

Sorry voor eventuele rare typfouten ik zit op mijn mobiel

Je moet natuurlijk niets. Buiten de normale etiquette/fatsoensregels kun je weinig denk ik.

Ik vermoed dat zij als strenge moslims helemaal niet zitten te wachten op enig contact met jou dus ik adviseer gepaste afstand.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:31

Wat ontzettend knap van je TS, dat je als 17 jarige rekening wilt houden met hen. Dat vind ik echt een enorm goede eigenschap van je en hoop dat dat niet veranderd door veel mensen die hier gereageerd hebben.

Hoe je rekening met hen kunt houden kun je beter aan hen zelf vragen dan hier. Als je oprecht interesse toont vinden ze het leuk om hun verhaal te doen, wat ze wel en niet mogen en hoe hun geloof in elkaar steekt.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:45

Tabaluga12 schreef:
Druppie7711 schreef:
Goeieavond!

Ik vroeg me wat af, ik loop nu stage op een tilapia kwekerij en wik hebben daar nu dus ook 2 moslims op training. Zij komen ui oman.

Nu zijn dit dus 2 streng gelovigen mensen die alleen halal eten, die 6x per dag bidden en die niet werken op vrijdag want dat is voor hun een heilige dag. Ook wilde 1 van de 2 geen and schudden met mn vrouwelijke stage begeleider want de moslim sas getrouwd en zijn hand is alleen voor zn vrouw :')

Nu vraag ik mij af: wat zijn dingen waar ik bijvoorbeeld rekening mee moet houden als 17 jarige ( ivm respect ofzo?) en wat nog interesanten feitjes zijn?

Sorry voor eventuele rare typfouten ik zit op mijn mobiel

Ik vermoed dat zij als strenge moslims helemaal niet zitten te wachten op enig contact met jou dus ik adviseer gepaste afstand.

Ik heb wel enige ervaring met mensen (let op, ik zeg niet moslims, want 't zijn net echte mensen :P) uit de Golf, en vooral de jeugd is heel erg geïnteresseerd in alles wat met het westen te maken heeft. En daar zitten ook best wat mensen bij die netjes 5x per dag bidden en alleen halal vlees eten. Een praatje kan nooit kwaad, zullen we maar denken.

Overigens is er voor mij een verschil tussen 'geen hand willen geven' en 'geen hand willen geven'. Ik heb het een keer meegemaakt dat een man (een diplomaat) mij geen hand wilde geven in Nederland. In plaats daarvan legde hij zijn hand op zijn hart en knikte naar mij. Dat vond ik minstens net zo mooi, en absoluut niet beledigend.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:48

TS: als je iets wilt weten over het moslim geloof, dan kan je het gewoon aan de mensen vragen. Dat vinden ze niet erg of vreemd. Vaak wordt het gewaardeerd.
Verder hoef je er geen rekening mee te houden. Zij kijken jou niet raar aan omdat jij wel varkensvlees eet.
Alleen tijdens de ramadan is het banketstaaf als je een aantal keer vraagt of ze ook iets te drinken willen

Ik vraag ook wel eens aan mijn collega's hoe iets nou precies zit.
Een tijdje terug begreep ik niet wat ze bedoelde met "niet halal". Wat het was toch kip? Ik wist op dat moment ook niet dat halal ook de wijze van slachten is.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:53

Ik werk samen met mensen die willen bidden voor het eten. Ik heb daar geen behoefte aan, andere collega's ook niet. Nou hij kan me de boom in hoor, als ie wil bidden, dan doet ie dat maar op zijn kamertje. Stom gedoe. Ik ga me daar toch niet aan aanpassen?

En ik had een collega die was jehova's getuige, wat een achterlijk geloof is dat zeg. Als ik jarig was, wilde die collega me niet feliciteren. Nou dan krijgt ie ook geen gebak.

En ik woon hier vlakbij een kerk. Ik werk de hele week hard en wil op zondag graag uitslapen, maar dat kan niet door die rotkerkklokken. Elke zondag weer een heleboel stom kabaal voor die drie man en een paardenkop die naar die kerk gaan. Laten ze oproepen tot kerkgang maar via de sms doen ofzo. Waarom moet ik zoveel last hebben van dat geloof.

En ik woonde vroeger vlakbij een shoarma zaak, daar ging ik wel eens wat eten halen. Wat denk je, zegt die moslim dat ie gewoon alcohol drinkt, varkensvlees eet enzo, maar dat ie wel moslim is. Stomme vent!

Nou ja, alle gekheid op een stokkie natuurlijk. Uiteraard houd ik even mijn mond als mijn collega wil bidden, heb ik mijn collega die jehova was gevraagd waarom ze geen verjaardagen vieren (ik kan het begrijpen) en als er 's middags taart overis, verdeelden we dat gewoon onder de aanwezige collega's (hem inlcuis). En ach, die kerkklokken, ik woon al mijn hele leven zo ongeveer in de buurt van kerken. Ben er wel aan gewend en hoor ze niet eens meer. Vorig jaar deed ik overigens een project samen met Japanners / een Japanse firma. Voordat ik deze mensen voor het eerst zag voor een meeting, heb ik mijn lief (die vaak naar Japan moet voor zijn werk) gevraagd of er zaken zijn waar ik rekening mee moet houden. Dat werd door de Japanners waar ik mee werkte erg op prijs gesteld. Zij waren blij verrast (met wat kleine gebaren van mijn kant) en ik had weer wat geleerd. Leuk toch?

Ik verbaas me over de vele reacties waar weinig tot geen respect voor een ander / andere denkwijze uit voortkomt. Velen mogen wat mij betreft een voorbeeld nemen aan de TS. Ik begrijp dat ze 17 jaar is en denkt na over "rekening houden met". Dat betekent niet dat ze alles maar zo moet accepteren en zich maar volledig moet aanpassen. Dat houdt gewoon in dat je met elkaar rekening houdt. Net als op de weg, we houden hier in Nl rechts. Mijn vader reed vroeger vaak in zijn vrachtwagen naar Engeland. Op deze vrachtwagens van hem en zijn collega's stond op de achterkant "Attention, left hand driver". En daar werd echt wel rekening mee gehouden.

TS, respect dat je met bepaalde zaken rekening wilt houden. En wellicht moeten we dat handjes schudden maar helemaal afschaffen. Zeker als je je gaat beseffen hoeveel mensen met vingers in de mond zitten te poeren, in hun neus of oren zitten te pulken en dat er hele volksstammen geen handen meer wassen na het toiletbezoek. Ik zeg:" Ik ben voor het afschaffen van handjes geven in het algemeen", al is het maar in het kader van de hygiene.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 17-09-14 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:54

Moslims zijn gewone mensen hoor.
En ze verwachten echt niet dat wij hun gebruiken kennen.
De gewone moslim mensen zijn echt niet radicaal ook dat is een misverstand.
Het bidden hoort erbij en ook dat mannen vrouwen geen hand geven overigens niet bij allemaal.
Ik ken een imam een heel aardige man die zich echt niet opdringt en gewoon vriendelijk groet.
Ik raad je aan om gewoon jezelf te zijn en gewoon groet en hand achterwegen laat niets aan de hand.
Verder hoef je helemaal niet geïnteresseerd te zijn in hun geloof en vriendjes te worden als je dat niet wilt. Je zult zien dat het allemaal erg mee valt.
In omgang zijn het gewoon meestal hele aardige mensen met leuke interesses en ideeën net als bij ons.
Ik snap niet dat er zo veel mensen zo krampachtig doen het zijn geen aliens.