Wat vind jij van een baan in de paardenbranche...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:14

Ik werk ook in de paarden! En met veel plezier! Zou niet anders willen, geef les rn stalwerkzaamheden natuurlijk ook maar daarbij geniet ik ervan om elke dag optimaal voor ze te zorgen!!
Ik zie me dit niet tot mijn 67ste doen, maar voor nu geniet ik er elke dag van!:)

Munnie

Re: Wat vind jij van een baan in de paardenbranche...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:54

Ik werk ook in de paarden en ik vind het heerlijk. Ik studeerde bank en verzekeren maar door omstandigheden moest ik stoppen. In de productie gewerkt en wat vond ik dat verschrikkelijk.

Toen kwam bij mij het aanbod of ik op een stal wou werken en dat aanbod aangenomen. Ik mest geen stallen of veeg heel de dag. Mijn werk is echt de paarden.

Altijd gezegd tegen stagiares dat ze beter een andere opleiding kunnen kiezen. Wij hebben ook een stagiar en die mest de stallen, veegt, ruimt op en poetst het tuig heeeel de dag lang. Ik heb nooit een opleiding gevolgd in de paarden maar ik heb jaren ervaring en betere werkzaamheden dan iemand die de boeken kent.

Ik heb heel veel geluk gehad met mijn baan en mijn baas is heel erg blij met mij en wil mij absoluut niet kwijt. Hierdoor sta ik in een goede positie.

Rijk ga ik zo niet worden maar kan me huis, paard etc. betalen. Dit is voor mij een tussenstap en straks weer een HBOstudie oppakken en een goede baan. Dat is ook echt wat ik iedereen aanraad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:22

Jodyy93 schreef:
Ik werk ook in de paarden! En met veel plezier! Zou niet anders willen, geef les rn stalwerkzaamheden natuurlijk ook maar daarbij geniet ik ervan om elke dag optimaal voor ze te zorgen!!
Ik zie me dit niet tot mijn 67ste doen, maar voor nu geniet ik er elke dag van!:)

En wat heb jij de buitenwereld te melden op het moment dat je niet meer op deze manier voor de dieren kunt zorgen en je nog lang geen 67 bent??

@Mummie: verkeerde versie van produktie? Uiteindelijk zit ik ook in de produktie maar ik vind het relaxed en uitdagend werk. OK, onze versie van "produktie" wijkt wat af van wat de meesten zich erbij voorstellen, maar uiteindelijk is het ook onze taak om aan de vraag van onze klanten te voldoen.......

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:49

@ikke. ik heb bij de philips gewerkt en automatten locken.. ik verveelde me enigste wat ik zag waren machines en afentoe iemand die langs kwam.

nu werk ik met de paarden waar ik een passie voor heb. het is hard werken met zijn tweeen doen we twintig paarden per dag.

mijn vriend vind de productie geweldig niet na denken zelfde heel de dag niemand of niks waar je aan moet denken behalve dat ene ding waarvoor je bent aangenomen.

Iedereen zijn ding gelukkig. Ik verdien liever minder en ga met plezier naar mijn werk.

Uiteindelijk is het alleen een feit dat je paarden doet voor even en ik heb het geluk dat ik daar goed in ben en daardoor een redelijke baan heb gevonden zonder mesten vegen etc.
Maar ik ben ook goed met leren en als je een HBOstudie hebt gedaan en je vind daar een baan in dan is dat beter verdienen betere werkomstandigheden en beter voor je lijf.

Dus nu even doen wat ik leuk vind en dan weer verder met een echte toekomst.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:51

Ik heb gewerkt als stalruiter. Het was mijn droom baan. Ik heb geen pleiding gedaan (ja instructeursopleiding maar geen deurne ofzo). Het maakte mij niet uit dat ik niet zoveel verdiende en 80 uur in de week werkte, elk weekend op concours was en geen tijd/puf had voor uitgaan. Maar.... toen kreeg ik een vriendje, wilde ook wel eens op mezelf wonen. Hier was geen geld en tijd voor. Daarnaast was ik goed in mijn werk, maar ik ben geen toptalent. Ik voelde zelf aan dat ik gewoon net niet goed genoeg om verder te komen. Alles bij elkaar heeft me doen besluiten om gewoon een paard voor mezelf te houden en ander werk erbij te zoeken.
Buiten het feit dat je heel graag hard moet willen werken moet je ook over talent beschikken. dan kan je allerlei opleidingen doen, maar als je geen talent hebt kom je nooit ver.
Daarnaast vind ik het ook belangrijk om over je toekomst na te denken. Er is geen CAO dus je moet zelf je pensioen regelen. En bedenk goed dat je niet je hele leven kan paardrijden en dat er risico's zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:03

In de paardensport heb ik zelf het idee dat een volwaardige mbo opleiding niet noodzakelijk is. De goede ruiters die kansen krijgen, komen er ook wel en de rest leer je prima door ervaring. Gewoon meelopen op stal lijkt mij voldoende. Ik vind het bij uitstek een beroep waarbij cursussen heel handig zijn, maar echte opleidingen op mbo niveau overbodig en hbo misschien zelfs ook wel; je zou het met een bedrijfskundige opleiding ook kunnen runnen als je zelf ervaring hebt opgedaan in de paarden.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:10

vuurneon schreef:
In de paardensport heb ik zelf het idee dat een volwaardige mbo opleiding niet noodzakelijk is. De goede ruiters die kansen krijgen, komen er ook wel en de rest leer je prima door ervaring. Gewoon meelopen op stal lijkt mij voldoende. Ik vind het bij uitstek een beroep waarbij cursussen heel handig zijn, maar echte opleidingen op mbo niveau overbodig en hbo misschien zelfs ook wel; je zou het met een bedrijfskundige opleiding ook kunnen runnen als je zelf ervaring hebt opgedaan in de paarden.

mee eens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:11

O ja, en geld is handig natuurlijk om er te komen als topruiter. Geld brengt je verder dan een opleiding.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:09

Iris82 schreef:
xxLady schreef:
Daar komt nog bij dat je met HBO paard&management meerdere kanten op kunt. Ik heb op school bijvoorbeeld ook vakken zoals bedrijfskunde, recht en statistiek gehad. Wij worden hier niet opgeleid tot paardenverzorgster of stallenuitmester. Het is wel de bedoeling dat wij iets op HBO-niveau gaan doen, op een bedrijf met paarden. (:

Zolang je maar niet de illusie hebt dat je in het niet-dierenwereldje terecht kunt met je diermanagement opleiding. Dat is wel wat ze je voorhouden, maar de praktijk wijst heel anders uit.

Die illusie heb ik gelukkig niet, maar dat is inderdaad wat je wordt voorgehouden ja! Ik ken genoeg verhalen van docenten, dat je later ook als manager van een niet-diergerelateerd bedrijf kunt werken. Ik ken toevallig wel mensen die dat wel hebben gedaan, ik ken mensen die nu bij de rabobank hebben gewerkt of manager zijn geweest van een kledingwinkel, een schoenenwinkel of een ander niet-paardgerelateerd bedrijf. Maar toch snap ik je punt, want door het stukje 'dier' in de opleidingsnaam wordt er toch vaak op je neergekeken. Aan de ene kant vind ik dat nergens op slaan, maar aan de andere kant ook wel weer logisch.
Als ik directeur zou zijn van een of andere grote kledingwinkel en ik zou filiaalmanagers zoeken, en ik krijg sollicitanten, eentje heeft een algemene managementopleiding gedaan en een ander heeft diermanagement gedaan, dan zou ik ook voor de algemene management sollicitant kiezen. Dat is inderdaad vrij logisch. En het is ook inderdaad erg jammer dat ze bij ons op school de opleiding zo erg de lucht in prijzen qua banen, want eigenlijk zijn er helemaal niet zoveel banen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:56

Toch bleek uit dat onderzoek van M. van Dieren dat relatief veel Diermanagement studenten een baan hadden binnen ik geloof een jaar. Verbaasde ik me over!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:01

Munnie wat geweldig voor je dat het je gelukt is.
Er is inderdaad niets mooiers dan hier je beroep van kunnen maken.
Jij hebt de kans gekregen en gepakt hier zul je je leven lang met heel veel plezier op terug kijken.
Er is niets mooier dan dat je je droom kunt realiseren hier word ik echt blij van.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:04

vuurneon schreef:
O ja, en geld is handig natuurlijk om er te komen als topruiter. Geld brengt je verder dan een opleiding.

Precies dit. Als jij geen pappie of mammie hebt die in de paarden werkt, is het al veel moeilijker. Het is niet voor niks dat de gemiddelde topruiter zover heeft kunnen komen vanuit de familiezaak. Ik ken zoveel meiden die in Deurne naar school gegaan zijn en uiteindelijk niet in de paarden werken, maar ergens bij een Callcenter of een totaal andere opleiding gaan doen.

Tuurlijk, als het écht je droom is, ga er dan alsjeblieft voor maar wees realistisch. Het is een hard wereldje waarin iedereen elkaar kent en geld haast nog belangrijker is dan talent.

Ik zou nooooit in de paardenbranche willen werken. Een uitdagende baan op kantoor of i.d. is echt wel leuk en de paarden als hobby houden kan altijd.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 14:48

Jildau schreef:
Toch bleek uit dat onderzoek van M. van Dieren dat relatief veel Diermanagement studenten een baan hadden binnen ik geloof een jaar. Verbaasde ik me over!

Ja maar is dat dan wel allemaal een dier-gerelateerde baan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 12:20

xxLady schreef:
Jildau schreef:

Ja maar is dat dan wel allemaal een dier-gerelateerde baan?

ja dat vraag ik mij ook af ;)

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:42

Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat er een onderzoek is gedaan over de baankans bij mijn opleiding (diermanagement) en dat de uitkomst inderdaad was dat een groot deel binnen een jaar een baan had. Ik denk dat wij het dan inderdaad over hetzelfde onderzoek hebben.
Maar volgens mij kwam daar ook uit dat er maar een super klein deel was met een diergerelateerde baan op hbo niveau. De meeste mensen hadden een baan die niks met dieren te maken had, en al had je dat wel, dan was het vaak op mbo niveau.
Ik weet het trouwens niet meer zeker hoor, maar er staat me iets van bij dat dit de uitkomst was!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:29

Klopt dat was het inderdaad maar dat ontkracht dus dat geen enkel bedrijf je wil met een diermanagement diploma. Ik ben al blij als ik een baan heb straks. :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:53

Dat 'pappie&mammie' wat hier zo vaak voorbij komt mag ook wel wat genuanceerd worden. Vaak hebben pa&ma kneiterhard gewerkt, een boel zakelijk inzicht en krijg je dat van jongs af aan mee. En daardoor slaagt de volgende generatie ook weer in de paarden.

Ik, als dochter van ja, erger mij een beetje aan het idee dat Deurne meiden op mij neer kijken omdat ik vast een zak geld per week krijg en het makkelijk is als je ouders
In de paarden zitten, net alsof het dan niet hard werken is :o ?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:06

Het zal vast wel hard werken zijn maar over het algemeen heb jij over meer ter beschikking dan de gemiddelde meid waarvan de ouders geen goed sportpaard etc. kunnen kopen voor dochterlief.

Niks mis mee hoor maar neem aan dat je dit zelf ook wel inziet. Het is nu eenmaal een vorm van nepotisme.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:18

Over werk vinden, het hangt er natuurlijk ook wel vanaf wat zo'n onderzoek precies inhoudt :P . Ooit ergens een soortgelijk onderzoek gezien (niet over paardenbranche) waar het de cijfers met veel poeha zeiden dat meer dan 90 procent binnen het jaar werk had. Wauw zou je zeggen. Ze hadden alleen iedereen meegerekend die in dat jaar minstens een dag gewerkt had.
Sorry, maar als je in je eerste jaar eens vijf dagen uitzendwerk hebt gedaan dat niemand wou of misschien met veel geluk een vervanging in je eigen sector hebt mogen doen van drie weken waarna je weer gewoon in de werklozenpot bent gevallen, wil het niet zeggen dat je opleiding veel vruchten heeft afgeworpen :P .
Ik doe nu wel geen uitspraken over de besproken opleiding maar het is gewoon iets om rekening mee te houden als er met cijfers of procenten wordt gesmeten :) .

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:38

Niniane, jij bevestigd alleen maar mijn post m.b.t. vooroordelen over mensen met ouders in de paarden.

Heb mij hele leven geen paard gehad wat duurder was dan 1000 euro :')

Laat ik er maar over ophouden, werken in de paarden, daar moet je de goede mentaliteit voor hebben en imo hebben kinderen die altijd alles krijgen dat nou net niet :)

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:43

ruitje schreef:
Niniane, jij bevestigd alleen maar mijn post m.b.t. vooroordelen over mensen met ouders in de paarden.

Heb mij hele leven geen paard gehad wat duurder was dan 1000 euro :')

Laat ik er maar over ophouden, werken in de paarden, daar moet je de goede mentaliteit voor hebben en imo hebben kinderen die altijd alles krijgen dat nou net niet :)

En jij gaat generaliseren en denken dat ik iedereen over één kam scheer. Daarom zei ik ook, over het algemeen. En als jij zegt dat je de dochter bent uit een paardenfamilie, dan heb je al meer ter beschikking (ook al kost het paard minder dan 1000. Mijn ouders hadden/hebben dat geld nodig voor andere dingen. Count your lucky stars) dan het meisje dat alleen maar op een manege heeft gereden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:56

Jij leest mijn posts echt zo anders dan ik ze bedoel, ik begrijp echt niks van zo'n reactie.

Vind het eigenlijk zelfs kwetsend, net alsof ik verwaand ben? Jij heb geen idee van mijn situatie, jeugd en waar mijn ouders geld voor hadden vroeger....

Ik denk persoonlijk dat dat meisje wat op een manege rijd net zoveel kans maakt ja, mijn moeder was dat meisje ;) , op Bokt zitten meer succesvolle mensen die ooit dat meisje waren....

En dat zit 'm echt in hoe graag je iets wil en hoe goed je iets kan.

Want laten we eerlijk zijn, in elke beroepsgroep is er maar een bepaald percentage wat de top haalt. Als je de kappersopleiding doet word je ook kapper en niet de eigenaar van een zaak,het leven is hard, niet alleen in de paarden...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 00:10

ik vind het geweldig 95 % van de tijd!

ik wou in de paarden deed een dieren opleiding want er zou geen werk in zijn, mijn hele vriendenkring destijds was in de paarden. tijdens school hielp ik gratis bij een stal.. van vegen mesten hooi binnen halen tot wat er maar gebeuren moest.. in ruil reed of mende ik paar paarden. heerlijke tijd.

na school meteen via via paarddenwerk gevonden. ik woon ook bij de stal.. begon in een klein kamertje heb nu een huisje.en ik zou niet anders willen.

ja het is hard werken maar veel kan mechanisch.. toch zijn er nog zware dingen.
mijn loon ik kom er prima van rond.ik maak ook weken van meer dan 40 uur. hoort erbij.
altijd 6 dagen werken in de week.

nu heb ik wel mazzel met de stal... er zijn inderdaad ook stallen waar je 7 dagen gewoon hard moet werken voor minimum loon dat zou ik niet doen. een vriendin doet dat en heeft er ook wel stress grote sportstal, toch is ook zij daar zelf wel echt gelukkig.

andere vrienden hebben meer loon.. meer luxe in hun huis, getrouwd, kinderen, eigen huis, grotere auto..grotere vakantie's.. en werken in een bureau stoel achter een pc in een kantoor vol mensen en moeten er heen in een volle bus of in de file hun blij ik zou er niet blij van worden := %)

en ik heb me kleine autootje kleine huisje.. beetje spaargeld, werk elke dag heerlijk buiten geen file of volle bus. en gelukkig weinig collega's. en blij:) waar anderen niet blij van worden :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 00:13

Ik wilde vroeger altijd de paarden in, echter verbood m'n moeder me de opleiding paardenhouderij te doen voordat ik een algemene dierverzorgingsopleiding gedaan zou hebben.
Op dat moment vond ik haar een verschrikkelijke b*tch, maar achteraf ben ik blij dat ze het zo heeft aangepakt want in de paardenhouderij is idd geen droog brood te verdienen als je geen talent hebt.
Ik heb tijdens mijn opleiding stage gelopen op de manege waar ik toen reed en later ben ik daar vrijwilligerswerk gaan doen, ik heb dus gezien hoe het er achter de schermen aan toe gaat en dat het hard ploeteren is voor een schijtloontje (als het al niet vrijwillig is).
Paarden waren mijn passie, maar ik ben er blij om dat ik er nooit mijn beroep van heb gemaakt. ;)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:44

Paarden is een levenswijze die niet voor iedereen geschikt is.
Je moet er echt alles voor over hebben.
In mijn geval was het eerst de paarden eten dan ik eten deze mentaliteit dus.
Paarden gaan altijd voor het ging bij mij zo ver dat ik weinig op vakantie ging en verjaardagen afstemde op mijn voerschema.
Als er een paard ziek was dan sliep ik op stal als het nodig was s'nachts er ook nog een keer heen.
Het is maar net wat je wilt.
Misschien is het wat overdreven maar ik was er heel gelukkig mee.