Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Daatje schreef:Ja, ziek is ziek, maar het zou ook fijn zijn als het vanuit het werkgeversperspectief bekeken wordt. Een leidinggevende heeft gewoon verplichtingen, een daarvan is de eerste beoordeling van verlofaanvraag. Niet zo heel gek toch.
Kinke schreef:Volgens mij gaat de werkgever buiten zijn boekje als hij zelf wil beoordelen of een werknemer ziek is. Bij twijfel zul je de werknemer gewoon ziek moeten melden en dan via de arbodienst laten bepalen of dit terecht is of niet.
Kinke schreef:Dat verlof zoals jij dat noemt, dat hoort altijd toegekend te worden. Pas daarna wordt de arbo arts eventueel ingeschakeld.
Daatje schreef:Zo he, slechte dag??? Wat een reactie zeg. Never mind
Shadow0 schreef:Kinke, de arbeidsjuridische situatie is vooral heel ingewikkeld. De bedrijfsarts is namelijk wel degene die de situatie moet beoordelen, de belastbaarheid moet vaststellen en als enige de medische informatie kan beoordelen, maar vervolgens niet degene die het eindoordeel velt, dat blijft de werkgever. Alleen sta je vervolgens als werkgever wel weer heel zwak richting UWV en de werknemer als je handelt tegen het advies van de bedrijfsarts in. Het komt er eigenlijk op neer dat je vooraf niet kunt bepalen wie er gelijk heeft, dat wordt pas bekend als het zover is.
M.i. gokken werkgevers er echter op dat de meeste werknemers zo bang zijn en zo loyaal dat ze het zo ver niet laten komen. (Met dus als gevolg op langere termijn veel stressgerelateerde klachten en een situatie waarin veel werknemers zich niet veilig en vertrouwd voelen, iets dat zeker in de zorg makkelijk leidt tot situaties die ook voor de patient onveilig zijn, omdat mensen zich niet uit durven spreken over problemen of gevaarlijke situaties, en omdat de stress makkelijker leidt tot het ontstaan van agressie, etc.)
Daatje: ik heb het idee dat je het topic niet doorgelezen hebt, want wat je schrijft lijkt allemaal niet erg op te gaan voor de situatie van de TS. Denk jij dat de teamcoach van de TS hier bezig is op een constructieve wijze?
Kinke schreef:hou toch op Daatje. Zoals in dit topic wel duidelijk is, heeft dit helemaal niets te maken met de ziekmelding van de TS. Je bent trouwens wel erg goed in selectief lezen.
Daatje schreef:I Dus nee, ik reageer inderdaad niet op deze specifieke situatie.
Citaat:Maar zoals ik in mijn eerste reactie aangaf, wil ik aleen melden dat de wet en regelgeving anders dan de meeste denken.
Shadow0 schreef:Daatje schreef:Zo he, slechte dag??? Wat een reactie zeg. Never mind
Misschien doe jij dat niet, ik hoop het niet, maar door zo oppervlakkig te reageren en wat algemene tekstjes uit de communicatiefolders op te lepelen wek je niet de indruk dat je goed beseft welke impact dit heeft.
Daatje schreef:Als een leidinggevende dat goed doet, dat is het voor de werknemers ook heel normaal dat er in goed overleg besproken wordt wat wel en niet haalbaar is.
Daatje schreef:Dan laat ik de bedrijfsarts een beoordeling doen, zoals ik eerder al meldde. In eerste instantie ken ik dan dus geen verlof toe.