Spoed! Uitgeloot voor diergeneeskunde, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat moet ik doen?

Diergeneeskunde in Gent
138 (83%)
Biologie in Leiden/Wageningen
15 (9%)
Een jaar biologie en bij uitloting naar Gent
9 (5%)
Anders (graag even in een reactie plaatsen :) )
4 (2%)

Totaal aantal stemmen: 166

Cassidy

Re: Spoed! Uitgeloot voor diergeneeskunde, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 01:07

Ik snap het probleem niet.

Ga naar Belgie, doe je stinkende best en ga je opleiding DAAR afronden.

BeFearless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 02:29

Persoonlijk zou ik dierwetenschappen aanraden,als je echt niet naar België wil (komt ook omdat ik het zelf studeer en het erg leuk vind :+).

Je kan enorm veel richtingen op met de studie. Je kan inderdaad richting diervoeding, maar er zijn veel meer mogelijkheden. Je geeft aan dat je gedrag interessant vindt, in dat geval kun je de master diergezondheid en gedrag volgen na je bachelor. (En natuurlijk je stages en keuzevakken richting gedrag kiezen). Misschien is het leuk om hier toch even naar te kijken. Houdt er wel rekening mee dat er minder banen zijn in deze richting.

(https://www.wageningenur.nl/en/Educatio ... aviour.htm)

Weet niet of je hier wat aan hebt, maar wilde het toch even melden!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:12

Je binnen Dierwetenschappen je volledig richten op gedrag en daar ook in willen werken is echt geen verstandige keuze. In het gedrag onderzoek is echt héél weinig werk.

Wel is dierwetenschappen echt heel erg breed en kun je er meer mee dan je aanvankelijk zou denken. Er zijn er genoeg die na afstuderen wel echt met dieren werken. Nooit zo intensief als een dierenarts natuurlijk, maar toch. Overigens denk ik niet dat je dat met Biologie wel zal bereiken. Zeker in het eerste jaar komen veel vakken tussen biologie en dierwetenschappen overeen. Uiteindelijk ben ik met mijn studie Dierwetenschappen in het humane kankeronderzoek in een ziekenhuis terecht gekomen, ligt ook niet bepaald voor de hand.

In mijn tijd hadden ze ook de optie voor een soort in between bachelor. Daarbij hoorde je nog niet echt bij 1 studie, maar deed je vakken van meerdere studies om na het eerste jaar te kiezen wat je vervolgens echt wilt. Ik weet niet of dit nog steeds bestaat in Wageningen.

Al vrees ik dat deze info te laat komt, aangezien je schreef dat je gisteren al had moeten beslissen. Ben benieuwd wat je uiteindelijk gekozen hebt.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:15

Ga een jaartje dierwetenschappen/biologie doen. Krijg je straks in je eerste jaar diergeneeskunde veel vrijstellingen voor vakken en hoef je niet weg uit NL.

Gent zou ik persoonlijk pas aan beginnen na meerdere keren uitloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:04

Antwerpen is best leuk hoor! In het eerste jaar genoeg practica met dode beesten. In tweede jaar nog meer van die practica en omgaan met dieren (uitstapje naar bedrijf met koeien, meestal een varkensbedrijf.. bij die eerste mag je dan een koe mee wandelen en wegen). In de zomer tussen 2/3e jaar moet je 2x 1 week stage lopen voor omgaan met dieren (asiel, manege, melkvee, schapen, varkens, geitenbedrijven). In derde jaar nog wat dode beesten en evt. het partus project (opvolgen drachtige dikbilkoe, keizersnede en nazorg koe+kalf). Het is dus echt niet zo dat je pas in 2e jaar eens een regenworm mag ontleden. Dat doe je in het 1e jaar :+

Ik vind het beetje zonde om nu "niks" te gaan doen. Wat als je pas 3e x bent ingeloot? Dan was je al over de helft met je bachelor halen. Zeker met alle stufi gedoe nu. Het is hier veel goedkoper (trek maar ruim 1000€ af van het NL collegegeld), kamers zijn goedkoper, reizen is goedkoper. Boodschappen zijn misschien ietsje duurder, maar daar hebben we tegenwoordig de AH voor. Of de Lidl. En die Belgen zijn echt niet anti-NL.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:09

Ik ben benieuwd wat je hebt besloten TS! Je moest toch voor/op de 22e een bessluit hebben genomen?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:20

Sem_ schreef:
Ik ben benieuwd wat je hebt besloten TS! Je moest toch voor/op de 22e een bessluit hebben genomen?

Ts heeft weinig internet dus ik houd jullie niet in spanning, ze heeft zich nog wel ingeschreven voor biologie maar gaat binnekort toch een kijkje nemen in antwerpen aan de hand daarvan een echte keuze maken.
echt beslist heeft ze dus nog niet :P

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:22

Ah oke, dankje! :D Hopelijk is Antwerpen wat!

Pferdelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:24

Ik doe op het moment diergeneeskunde in Antwerpen en ga nu richting mijn 3e bachelor! Ik ben ook uitgeloot in Utrecht en ben toen gewoon in Antwerpen begonnen, ik heb altijd geweten dat ik dierenarts wil worden dus dit was eigenlijk mijn enige optie. Ik heb daarna ook niet meer meegeloot maar het schijnt dat als je na je bachelor hier in Antwerpen meeloot en wordt ingeloot dat je met 1 extra schakeljaar door kan stromen naar de master van Utrecht (een vriendin van mij is nu ingeloot en zou ook naar de derde gaan en heeft daarvoor Utrecht gebeld, ook zij kan 1 schakeljaar doen en dan gewoon meestromen met Utrecht)

Belgie is zeker zwaar, maar ze zijn hier veel soepeler qua studiepunten etc. In NL heb je bijvoorbeeld je BSA, of bij een onvoldoende ben je gelijk gezakt geloof ik ofzo in Utrecht? Wij moeten de helft van onze studiepunten halen, maar heb je dat niet krijg je gewoon een tweede kans en kan je in principe je eerste jaar weer over doen! Veel soepeler dus :)

Wat idinn zegt inderdaad: je ziet zat dode dieren in ieder geval, de levende dieren blijven een beetje uit maar met je stage en uitstapjes kan je ze toch nog ergens anders zien!

Ik hoop dat je een keuze kan maken, heb je vragen ofzo, PB me maar :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 12:08

Hoi allemaal, bedankt voor jullie antwoorden en pb's!

Zoals Lotte al zei had/heb ik nogal wat problemen met internet, vandaar mijn late reactie. Ik heb veel pb's ontvangen, dank daarvoor! Ik probeer alles te beantwoorden, of dat lukt ligt aan de internetverbinding hier :P

Ik heb nu eigenlijk nog niks besloten, wel heb ik mezelf iets meer tijd gegeven door mijn inschrijving voor biologie in Wageningen te voltooien, ik ga volgende week in Antwerpen kijken. Ik ben nu dus nog steeds enorm gestrest omdat ik nog geen keuze heb kunnen maken. Dat ik nu in het buitenland zit helpt ook niet echt :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:34

Ik zou voor diergeneeskunde in Belgie gaan. Ga je droom achterna en wacht hier in NL niet af!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:04

dream_lot schreef:
Sem_ schreef:

Ts heeft weinig internet dus ik houd jullie niet in spanning, ze heeft zich nog wel ingeschreven voor biologie maar gaat binnekort toch een kijkje nemen in antwerpen aan de hand daarvan een echte keuze maken.
echt beslist heeft ze dus nog niet :P

heeft ze al gekozen?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:28

Lees 2 posts terug Xfjord. :P

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:29

Sem_ schreef:
Lees 2 posts terug Xfjord. :P

heb ik al gelezen

StableDoor schreef:
Hoi allemaal, bedankt voor jullie antwoorden en pb's!

Zoals Lotte al zei had/heb ik nogal wat problemen met internet, vandaar mijn late reactie. Ik heb veel pb's ontvangen, dank daarvoor! Ik probeer alles te beantwoorden, of dat lukt ligt aan de internetverbinding hier :P

]Ik heb nu eigenlijk nog niks besloten, wel heb ik mezelf iets meer tijd gegeven door mijn inschrijving voor biologie in Wageningen te voltooien, ik ga volgende week in Antwerpen kijken. Ik ben nu dus nog steeds enorm gestrest omdat ik nog geen keuze heb kunnen maken. Dat ik nu in het buitenland zit helpt ook niet echt :Y)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:34

Aangezien ze dat 2 uur geleden gepost heeft denk ik niet dat ze al heeft besloten. :D

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:36

o ja :')

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:58

Wat een lastig dilemma zeg...

Als je echt dierenarts wilt worden zou ik voor Gent of Antwerpen gaan. Volgend jaar kun je weer meeloten in Utrecht en mocht je ingeloot worden dan heb je zeker wat aan de kennis die je daar opgedaan hebt. Als je niet ingeloot bent dan heb je er dan ieder geval al een jaar opzitten en kun je gewoon verder waar je dan gebleven bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:58

Als je ook wat van de uni zelf wilt zien... die is volgende week wel gesloten.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 17:57

idinn schreef:

Huh, echt? Er staat wel op de site dat je langs moet komen als je je in gaat schrijven, dus ik dacht dat de uni nog open zou zijn. Balen, ik kan deze week echt niet helaas, ik ga ze morgen even bellen of ik volgende week dan toch langs kan komen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:23

StableDoor schreef:
idinn schreef:

Huh, echt? Er staat wel op de site dat je langs moet komen als je je in gaat schrijven, dus ik dacht dat de uni nog open zou zijn. Balen, ik kan deze week echt niet helaas, ik ga ze morgen even bellen of ik volgende week dan toch langs kan komen.

Kan wel goed zijn dat de inschrijvingen doorgaan, zal eens kijken voor je.
Maar de inschrijvingen is in Antwerpen stad en de campus waar je gaat zitten is groenenborg en drie eiken dat zijn buitencampussen.

Citaat:
Op volgende dagen is inschrijven niet mogelijk:
11 en 21 juli 2014
van 04 tot en met 15 augustus 2014

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 15:54

Nooouuu, net een heel bericht getypt, is het weg -O-

Ik heb na lang nadenken en slapeloze nachten eindelijk de beslissing genomen: het wordt diergeneeskunde in Antwerpen *\o/*

Ik ben een dag eerder van vakantie teruggekomen, zodat ik nog voor de vakantieperiode van de universiteit de faculteit kon bekijken. Dat bekijken heb ik dus gisteren gedaan met dream_lot! We werden super goed ontvangen op de faculteit, een medewerkster (dierenarts, promovendus en assistente fysiologie) kwam meteen naar ons toe om vragen te beantwoorden. Ook vroeg ze gelijk of we de stal wilden zien, daar zeiden we geen nee tegen natuurlijk :D 's Middags hebben we ook nog zo'n 1,5 uur met een professor fysiologie gepraat die al onze vragen kon beantwoorden, echt super!

Ondanks de goede indruk kon ik nog steeds niet beslissen. Vanmiddag toch maar de knoop doorgehakt :)
Waarschijnlijk heb ik al een kot gevonden, mijn online inschrijving is ook afgerond :D. Ik kan pas na 15 augustus mijn inschrijving helemaal afronden in verband met de vakantieperiode. Er moet wel nog heeeeel veel geregeld worden.

Erg bedankt voor alle reacties en pb's, daar heb ik veel aan gehad! Ik heb er onwijs zin in, alleen zie ik er erg tegenop dat ik mijn hond alleen nog maar in het weekend kan zien -O- Tips en ervaringen over het studeren zijn welkom (en ook tips en ervaringen over hoe je het moet overleven zonder hond) :P

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:09

Professor fysiologie die de studie aanraad, zeker dat je in Antwerpen zat :+ :D

Wel super dat je een beslissing hebt kunnen maken! Wens je heel veel succes, het is echt een fijne richting! Hard werken, maar je leert leuke studiegenootjes kennen enz.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 16:14

Furrow schreef:
Professor fysiologie die de studie aanraad, zeker dat je in Antwerpen zat :+ :D

Wel super dat je een beslissing hebt kunnen maken! Wens je heel veel succes, het is echt een fijne richting! Hard werken, maar je leert leuke studiegenootjes kennen enz.

Dankjewel! Professor raadde het op zich niet aan, maar vertelde eerlijk hoe zwaar het is en welke eigenschappen je nodig hebt om een dierenarts te kunnen worden en te kunnen zijn, dat het gewoon kei- en keihard werken is, dat maar 25% het eerste jaar redt (Nederlanders en Belgen samen, dus niet enkel Nederlanders). Het gesprek was wel verhelderend, nu weet ik precies wat ik kan verwachten :)

Ik ga wel een woordenboek Vlaams-Nederlands aanschaffen :Y) Sommige Vlaamse woorden zijn gewoon niet te begrijpen :')

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:08

Ik heb niet het hele topic door gelezen maar mijn buurmeisje was de eerste keer ook uitgeloot, overweging om naar Belgie te gaan, dit jaar weer aangemeld zowel Utrecht of Belgie en nu is ze ingeloot voor Utrecht !

Geef dus niet op ! Ook zij wist van kleins af aan dat ze dierenarts wil worden

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:10

Ga naar Gent, volg je droom en maak het daar in België af... Ik zie zoveel mensen om me heen vertrekken naar België voor (dier)geneeskunde.