Minimum jeugdloon en 'jeugd van tegenwoordig'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:57

kimberly1995 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dan heb je weer recht op een speciale regeling om geld te lenen.

Ja, want dat is erg verstandig om te doen. :') :j

Dat is aan iedereen zelf om te beslissen...

In sommige gevallen is het verstandiger om een klein bedrag per maand te lenen ( dan heb ik het echt niet over 1000 per maand of zo ) dan om alle tijd te steken in werken "naast" de opleiding... waarbij vervolgens de opdrachten etc. voor de opleiding bij inschieten waardoor je weer een jaar langer over je studie doet :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:57

kimberly1995 schreef:
Ja, want dat is erg verstandig om te doen. :') :j

In "mijn" tijd was een (extra) lening heel normaal, mijn man had een flinke studieschuld die moest worden terugbetaald.
Voor die tijd bestond er helemaal geen stufie en was het alleen voor rijkere mensen weggelegd.
Ik vind lenen voor een studie anders dan lenen voor een luxe tv of vakantie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:58

kimberly1995 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Het is momenteel zelf zo dat het bijna slim is om volledig bij te lenen en dat te beleggen. Dan verdien je aan het geleende geld omdat het rentepercentage zo laag is.
Een vriend van mij doet dat namelijk. :)

Oh ja en jij denkt dat de overheid dat laat gebeuren? Dat veranderen ze dan wel weer hoor.

De overheid kan écht niet zien wat jij met dat geld doet.
Je leent het en je betaald het terug, precies volgens de regels. :+

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 15:58

Ik vind lenen voor een studie vanuit mijn opzicht ook helemaal niet slim, aangezien ik vanuit mijn opleiding een bedrijf opstart.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:58

kimberly1995 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Het is momenteel zelf zo dat het bijna slim is om volledig bij te lenen en dat te beleggen. Dan verdien je aan het geleende geld omdat het rentepercentage zo laag is.

Oh ja en jij denkt dat de overheid dat laat gebeuren? Dat veranderen ze dan wel weer hoor.

Dat is een methode die al 20 jaar wordt toegepast door mensen die geen extra lening nodig hebben, deze wel aannemen (geen rente betalen gedurende de studie) en na het examen dit geld gelijk terug betalen (en de opgebrachte rente kunnen houden).

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 15:59

MarlindeRooz schreef:
kimberly1995 schreef:

Als ze in de gate krijgen dat mensen het zo gaan gebruiken, veranderen ze die percentages en klaar.

Brainless

Re: Minimum jeugdloon en 'jeugd van tegenwoordig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:00

Ze weten al 20 jaar dat dit zo wordt gedaan en tijdens je studie betaal je niks aan rente, de rente gaat pas lopen na afronding van de studie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:00

Toen ik in de zorg werkte kreeg ik 1050 netto per maand. Daar kan ik niet van rondkomen. Dat was het minimumloon. Ik vind het belachelijk hoe weinig iemand van mijn leeftijd verdient daar komen sommige mensen niet eens het bed voor uit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:01

kimberly1995 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Als ze in de gate krijgen dat mensen het zo gaan gebruiken, veranderen ze die percentages en klaar.

Waarom zouden ze? Ze verdienen nog steeds aan die leningen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:01

MarlindeRooz schreef:

Met beleggen loop je nog altijd een groot risico.
Het is wel slim om het te sparen en om een deel van je koophuis met dit geld te betalen. Hierdoor is je hypotheek lager en zijn dus je maandlasten lager wanneer je een koophuis hebt.

Ik heb eigenlijk nooit echt een schammel loontje gehad. Ja in de horeca, maar de fooien waren altijd wel redelijk.
Voor veel studenten en andere jongeren is het wellicht handig eens bij een studentenuitzendbureau te kijken.
Hoewel de baantjes misschien niet altijd leuk zijn kan je wel veel uren maken en je verdient goed.
(toen ik 18 was verdiende ik boven de 8 euro p/u).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:02

kimberly1995 schreef:
Ik vind lenen voor een studie vanuit mijn opzicht ook helemaal niet slim, aangezien ik vanuit mijn opleiding een bedrijf opstart.

Ehm... Je weet dat je heel lang mag doen over het terug betalen en dat het zeer gespreid gaat? Dus als je bedrijf ineens succesvol wordt dan heb je het zo afbetaald?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:03

Rowdine schreef:
MarlindeRooz schreef:

Met beleggen loop je nog altijd een groot risico.
Het is wel slim om het te sparen en om een deel van je koophuis met dit geld te betalen. Hierdoor is je hypotheek lager en zijn dus je maandlasten lager wanneer je een koophuis hebt.

Ik heb eigenlijk nooit echt een schammel loontje gehad. Ja in de horeca, maar de fooien waren altijd wel redelijk.
Voor veel studenten en andere jongeren is het wellicht handig eens bij een studentenuitzendbureau te kijken.
Hoewel de baantjes misschien niet altijd leuk zijn kan je wel veel uren maken en je verdient goed.
(toen ik 18 was verdiende ik boven de 8 euro p/u).

Ja klopt, het is goedkoper dan een hypothecaire lening. Dat is ook slim.
Ik zou zelf ook niet het risico nemen om toe gaan beleggen, maar die jongen zijn vader weet wat hij doet. :+

Anoniem

purny schreef:
Toen ik in de zorg werkte kreeg ik 1050 netto per maand. Daar kan ik niet van rondkomen. Dat was het minimumloon. Ik vind het belachelijk hoe weinig iemand van mijn leeftijd verdient daar komen sommige mensen niet eens het bed voor uit.

Tja, heel eerlijk? Hier zou ik misschien ook mn bed niet voor uitkomen. Met een uitkering krijg je allerlei voordelen en het uiteindelijke bedrag scheelt bar weinig.
Nederland werkt het gewoon in de hand dat mensen bewust thuis blijven.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 16:03

vuurneon schreef:
kimberly1995 schreef:

Ehm... Je weet dat je heel lang mag doen over het terug betalen en dat het zeer gespreid gaat? Dus als je bedrijf ineens succesvol wordt dan heb je het zo afbetaald?

En als ik nu fatsoenlijk werk naast mijn opleiding, heb ik helemaal geen schuld en kan ik dus nog eventueel geld lenen voor het opstarten van mijn bedrijf. Die moet immers ook ergens van betaald worden.

ynskek
Moderator Algemeen

Tja...

Als je het spelletje wat als gaat spelen kun je nog wel even door gaan...

Lenen voor iets anders dan een huis of studie is een heel ander verhaal vind ik...

Lenen omdat je perse nu die grotere TV wil hebben vindt ik not done... Lenen voor je studie als investering in de toekomst is een ander verhaal...

Soms kun je beter lenen dan je over de kop werken en 1 of meer jaar studievertraging op te lopen... wat resulteert in een jaar minder op de arbeidsmarkt waar je jezelf ook weer mee in de vingers snijd...

Met een economische term noemen ze dat ook wel opportunity costs

EDIT:

@Purny: voor hoeveel uur in de week was dat?
Laatst bijgewerkt door ynskek op 08-07-14 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:05

Rowdine schreef:
purny schreef:

Tja, heel eerlijk? Hier zou ik misschien ook mn bed niet voor uitkomen. Met een uitkering krijg je allerlei voordelen en het uiteindelijke bedrag scheelt bar weinig.

Voor dat bedrag spring ik zelfs mijn bed uit, al was het alleen al omdat ik thuiszitten vreselijk vind :')
Maar purny deed wel BBl, dus voor dat bedrag kreeg ze ook nog de opleiding erbij natuurlijk. Dus in dat opzicht een prima salaris.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:05

ynskek schreef:
Tja...

Als je het spelletje wat als gaat spelen kun je nog wel even door gaan...

Lenen voor iets anders dan een huis of studie is een heel ander verhaal vind ik...

Lenen omdat je perse nu die grotere TV wil hebben vindt ik not done... Lenen voor je studie als investering in de toekomst is een ander verhaal...

Soms kun je beter lenen dan je over de kop werken en 1 of meer jaar studievertraging op te lopen... wat resulteert in een jaar minder op de arbeidsmarkt waar je jezelf ook weer mee in de vingers snijd...

Met een economische term noemen ze dat ook wel opportunity costs

Lenen voor een studie heeft alleen zin als je geen pretstudie doet.
Anders gaat het je namelijk wel veel moeite kosten om het terug te betalen. Of het gaat de overheid veel geld kosten omdat je het helemaal niet kan afbetalen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:06

Rowdine schreef:
purny schreef:

Ik mis nu mijn volledige geld en moet rondkomen van 250 euro minder hoor ;) Welke toeslagen heb je dan allemaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:06

vuurneon schreef:
Rowdine schreef:

Voor dat bedrag spring ik zelfs mijn bed uit, al was het alleen al omdat ik thuiszitten vreselijk vind :')
Maar purny deed wel BBl, dus voor dat bedrag kreeg ze ook nog de opleiding erbij natuurlijk. Dus in dat opzicht een prima salaris.

Ah oke, dat had ik even niet begrepen.
Als je de opleiding doet lijkt het me vrij redelijk :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:07

@Vuurneon:
1 dag per week naar school, eens in de 6 weken een gesprek van een half uur en heel soms begeleiding? Kan het niet echt een BBL opleiding noemen naarmate je weinig begeleiding kreeg in bepaalde situaties.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:08

Rowdine schreef:
Anders gaat het je namelijk wel veel moeite kosten om het terug te betalen. Of het gaat de overheid veel geld kosten omdat je het helemaal niet kan afbetalen.

Mwah, als mijn lening niet in een gift was omgezet en ik er 30 jaar over moest doen om terug te betalen was ik 22 euro oer maand kwijt. Dus op zich is dat best te doen. Dat soort leningen zijn volgens mij voor de overheid sowieso niet rendabel omdat het terugbetalen zo lang duurt en je wel de administratie etc ervan hebt,

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:09

purny schreef:
@Vuurneon:
1 dag per week naar school, eens in de 6 weken een gesprek van een half uur en heel soms begeleiding? Kan het niet echt een BBL opleiding noemen naarmate je weinig begeleiding kreeg in bepaalde situaties.

Ja? Je deed wel bbl en je school werd betaald. Dat moet je niet vergeten. Het was wel bbl. Stagiaires moeten hun schoolgeld en boekengeld betalen en ook 1 dag in de week naar school voor 300 euro zakgeldvergoeding.
Ik zou zo bbl doen voor dat loon van jou :j levert mij meer op dan alleen geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:10

vuurneon schreef:
Rowdine schreef:

Mwah, als mijn lening niet in een gift was omgezet en ik er 30 jaar over moest doen om terug te betalen was ik 22 euro oer maand kwijt. Dus op zich is dat best te doen. Dat soort leningen zijn volgens mij voor de overheid sowieso niet rendabel omdat het terugbetalen zo lang duurt en je wel de administratie etc ervan hebt,

Op dit moment is de termijn nog 15 jaar (dus incl stufi).
Vanaf de nieuwe regeling wordt het 30 jaar.

Ik ken zelfs wo geschoolden met echt een goede baan die moeite hebben met het terugbetalen van hun lening.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:12

Mijn vriend doet ook bbl, hij krijgt 50 euro meer per maand en moet ook nog eens de studie en boeken zelf bekostigen. Bovendien werk je dan 32 uur, dus lijkt me toch niet zo verkeerd. Denk niet dat je mag klagen. Hij heeft niet eens die evaluatiegesprekken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:13

Rowdine schreef:
Ik ken zelfs wo geschoolden met echt een goede baan die moeite hebben met het terugbetalen van hun lening.

Maar dat kan ook komen door hun bestedingspatroon. Want die ken ik ook genoeg; dat de nieuwe auto toch aantrekkelijker is dan een flink stuk van de lening terug te betalen.
Maar goed, als had ik moeten terugbetalen, ik had het er wel voor over. Het is een flinke investering in jezelf :j en ik heb er ook geen werk nog in gevonden, maar het is wel een stuk ontwikkeling en diploma blijft wel geldig.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-07-14 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt