Bijles Grieks

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:51

Deetjeeuh schreef:
Dat is ook wel een goed idee om mee te beginnen ja! Zelf werk ik altijd met WRTS maar ik wordt altijd pissig als ik wel 10x achter elkaar hetzelfde woord niet weet. :')
Dankjewel! Daar ga ik dan ook eens mee aan de slag, mocht het zo niet lukken. :D

Edit; woensdag staat trouwens mijn eerste bijles gepland! Die dag heb ik helaas wel al een SO, maar dat komt hoop ik wel goed. Vrijdag heb ik een proefvertaling, dus hopelijk haal ik dan boven de 5. Daar zou ik al blij mee zijn. :)

Oeeh, jaa dat had ik ook altijd :+
Die computer heeft wat te verduren gehad, tjongejonge... }>

Trouwens nog een kleine troost.
De hele middelbare school was ik ook een ramp in klassieke talen en Latijn heb ik in de 3e laten vallen met een 5 als eindcijfer (m'n enige onvoldoende ooit)... Grieks ging heel iets beter maar vaak ook kantje boord een 6. De bovenbouw werd voor mij wel stukken makkelijker, het ging niet meer om begrip, maar puur om het stampen. Laat staan het examenjaar, ik heb letterlijk het boek uit m'n hoofd geleerd en ik had een 7,9 voor het CE.

Anoniem

Re: Bijles Grieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:54

Hahaha, ik hou mijn computer graag heel eigenlijk. :') Maar denk dat andere dingen ook niet blij zullen zijn ghehe.

Latijn is gelukkig een van mijn beste vakken! Grieks dan weer mijn slechtste, heb het redelijk volgehouden dit jaar met een voldoende blijven staan, maar nu niet meer. Is ook inderdaad tevens mijn enige onvoldoende. Geeft wel meer motivatie om door te gaan ja. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:30

Ik ben begonnen aan deze tekst en ik ken hem nog een beetje uit mijn hoofd, de eerste twee zinnen dan. Wel weet ik waar die ongeveer over gaat. :P
Afbeelding

Oke, ik liep al erg snel vast. Bij eind zin 3 die doorloopt tot zin 4.
Dit is de vertaling op de site; Ze wilden naar het orakel in Lebadeia van Trophonios gaan.
Maar wáár in vredesnaam staat zij wilden? Is dat ephelon? (Is dat goed nederlands? xD). Want dat kan ik niet vinden in mijn woordenlijst?
Straks ga ik verder, maar ik heb al de naamvallen geleerd, de helft van de woorden voor mijn so (ongeveer 18 van de 32 ofzo) en dit kleine stukje. Dus wel redelijk vind ik. :Y)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:04

Ja, dat is 'm inderdaad. Zoek nog eens naar de tijden die je gehad hebt. Wat voor tijd is het werkwoord?

Ik heb hier mijn woordenboek/Grieks spullen niet bij me dus kan het niet echt voor je opzoeken. Maar het komt van 'etheloo' (even in Griekse letters denken :+ ). Kijk in je grammaticaoverzicht maar welke tijd het is. :)

Edit: Het werkwoord staat er twee keer kort na elkaar. Als je het nog niet gehad hebt, staat het niet naast de tekst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:10

Hm, het is dus verleden tijd, dus principe zou je toch de e moeten wegdenken? Oh.. Snap het denk ik al.. Omdat er een e bij komt bij de verleden tijd veranderd het naar een n (e). Want e + e = n toch?
Dat had ik dus niet door, zat bij de verkeerde woorden te kijken. :+
Nu je etheloo hebt gezegd zie ik inderdaad waar het vandaan komt. Blijkt dat ik het inderdaad al in een van de eerdere teksten heb gehad. Maar ik doe het nu even met woordenboek omdat ik niet alle woorden meer precies herinner en we nu dus zijn overgestapt. :Y)

Dank je! Je hebt me weer met een probleem geholpen en ik heb weer een probleem ontdekt. Naja, ik wist wel dat ik woorden niet meer herkende als ze verbogen waren, maar dat ga ik mijn bijles-iemand nog even mailen! :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:14

Moet ook zeggen dat ik dat in 't Grieks echt het lastigste vond, hoor. Zeker werkwoorden kunnen zo ongelofelijk onherkenbaar worden als ze vervoegd worden... :')

Wel is het de moeite waard dat nu heel goed te oefenen. Uiteindelijk komen er nog meer 'rare' tijden bij en dan is het wel heel fijn als je de basis in elk geval goed herkent. Goed bezig! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:16

Bij latijn zijn het tenminste een beetje standaard dingen of lijken ze er nog op. :') Maar goed.. De bedoeling is dat het lukt. :Y)

Klopt! 'Helaas' moeten we nu weg naar mijn oma (en opa) om daar te gaan eten dus kan ik niet meer verder oefenen. Morgen dan maar eerder beginnen en meer doen! Anders schiet het ook niet op. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:51

Wauw, die tip met die kaartjes werkt voor mij écht héél erg goed! :D Wel veel werk en ik doe er nog wel lang over, maar goed, dat is het waard. :P Thanks!

Morgen, denk ik, een so. En ook bijles. :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:59

Deetjeeuh schreef:
Wauw, die tip met die kaartjes werkt voor mij écht héél erg goed! :D Wel veel werk en ik doe er nog wel lang over, maar goed, dat is het waard. :P Thanks!

Morgen, denk ik, een so. En ook bijles. :)

Oh, heel fijn!
Het heeft mij ook ontzettend geholpen!
Knap dat je zoveel moeite doet! _/-\o_

Succes morgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:25

Dankjewel nog! :D

Heb vandaag de bijles gehad. Ging goed. :j ik weet nu meer waar ik op moet letten, hoe ik woorden kan herkennen, en wat ik nog moet verbeteren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:55

Hebben jullie nog tips hoe je het beste naamvallen kan leren? Heb ze nu in mijn hoofd gestampt en denk dat ik ze wel ken. Uit de tekst heb ik ook nog woorden gepikt en daarachter de juiste vorm + getal gezet (geen geslacht, lijkt me niet belangrijk). Maarrre, ik twijfel of ik het morgen nog kan. Heb namelijk een proefvertaling.

Ga nu eerst grammatica stampen en oefenen. En dan later vanmiddag tekst vertalen. Ik zit alleen met het probleem dat ik dus niet weet welke druk we van Pallas hebben, waardoor ik het niet na kan kijken. -O-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-05-14 15:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:56

Volgens mij verschilt het niet zoveel tussen verschillende drukken van Pallas qua teksten. Staat het trouwens niet gewoon voorin je boek? :)

Naamvallen leren; wat je nu hebt gedaan, stampen-stampen-stampen en dan nog een beetje oefenen met het herkennen van de verschillende vormen 'in het wild' ( :+ ) is denk ik het beste wat je kunt doen. Dan nog even grammatica erdoor jassen. Tekstvertalingen richtten zich toen ik Grieks had vaak heel erg op de meest recente grammatica, dus speciaal nog eens extra testen of je de nieuwste grammatica herkent, dus die zou ik even extra doornemen.

Succes! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:59

Nope, wij hebben een kopie gekregen. :)
De drukken verschillen inderdaad niet heel veel, maar toch wel dat kleine beetje waardoor ik aan mezelf begin te twijfelen. :P

Dankjewel! Is een goede tip. :j Wij zijn nu bezig met de vergrotende en overtreffende trap. Maar dan is het gewoon ter + tat = regelmatig dus ook het zelfstandig naamwoord van a/e(n)/o dus de normale. De andere vormen zijn die van de gemengde declinatie. Dus dat is in principe gewoon dezelfde rijtjes. :)

Dankjewel voor je snelle reactie. :D

Edit; waar moet je trouwens kijken met de trappen? Naar welk woord om te weten welke vorm het is (nom, gen etc.). Naar het zelfst. nw of naar de trap? Dus je hebt bijv. de dapperdere man. Moet je dan naar de vorm van man kijken? of naar die van dapperdere?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:23

Oeps, ik post denk ik echt veel te veel. :') Maar ik ben dus nu nog eventjes grieks aan het oefenen. Heb eerste uur vrij en hoef zo pas weg. Maar nu heb ik het probleem dat ik dus wel alles goed heb kunnen vertalen. Dus juiste naamval (zelfst. nw) juiste persoon (werkwoord). Maar 2 woordjes kan ik de betekenis niet van vinden, of ja eigenlijk maar eentje en van de ander weet ik de naam gewoon niet. Maar nu kan ik er geen logische, goed kloppende zin van maken. :Y) Nou, die proefvertaling ga ik goed maken zeg, not. :')

Edit; de vertalingen heb ik al gevonden. En door de site weet ik wat ik er ongeveer van had moeten maken (klopt niet helemaal met wat in mijn boek staat zeg maar). Maar dat klinkt echt super logisch en nu snap ik het, maar net, nee. Totale verwarring. :')

Ach ja, ik kan al alles benoemen. :Y)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:53

Oefening baart kunst. Soms kun je een woord niet vinden of herken je het niet, dat kan gebeuren. Maar als je de structuur van de zin begrijpt, het werkwoord in de goede tijd hebt, het onderwerp goed hebt enzo... Gewoon opschrijven hoever je komt. Desnoods gebruik je 'smurf' en 'smurfen' voor de woorden die je niet begrijpt. Niet logisch, maar je docent kan dan wel zien dat je zin hebt begrepen. Voor 1 zin krijg je meerdere punten; dus schrijf hem op voor zover je 'm weet, dat levert je meer op dan helemaal weglaten!

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:36

Heel veel succes! Aan je inzet zal het in ieder geval niet liggen, was iedereen maar zo gemotiveerd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:09

Dankjewel allemaal! :D
Ik heb net de proefvertaling gehad, ik durf het niet te hard te roepen maar ik denk dat he wel redelijk goed is gegaan. :o
In ieder geval voor mijn gevoel wel! Veel meer rust etc. :D

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:40

fijn :) laat je het nog even weten als je je cijfer hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:04

Tuurlijk laat ik het weten! :D
Heb nog niet het cijfer van de proefvertaling binnen, maar wel voor de brief die we moesten schrijven. Daar heb ik een 7,5 voor. Dus van een 3,9 ben ik nu naar een 5,2 gemiddeld gegaan. Ik sta dus alweer bijna voldoende! Hopelijk heb ik de proefvertaling goed gedaan en maak ik het aankomende so goed, want dan sta ik héél misschien weer voldoende. Hier ben ik in ieder geval erg blij mee. :D

EDIT!!
VOLGENS MIJ HEB IK EEN 8,3! *\o/*
Sorry, ik ben echt heel erg blij! :') Dankjewel voor de hulp!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:15

Wat GOED van je TS! *\o/*

Echt petje af van mijn kant. Wat toon jij een inzet. Er zouden heel veel mensen zijn die gewoon opgeven en denken 'dat snap ik niet'. Maar de aanhouder wint! :D

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:33

Hanmar schreef:
Wat GOED van je TS! *\o/*

Echt petje af van mijn kant. Wat toon jij een inzet. Er zouden heel veel mensen zijn die gewoon opgeven en denken 'dat snap ik niet'. Maar de aanhouder wint! :D
Helemaal mee eens. Super ts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:57

Waah, dank jullie haha. Ben er zelf ook echt super blij mee. :D Woensdag weer een so, dus hopelijk kan ik het daarmee ophalen naar een voldoende. :)
Met bijles ga ik uiteraard nog wel even door. Wellicht wordt het later 1x in de twee weken ipv elke week. Maar dat zien we nog wel. :) moet niet te overmoedig worden. :')

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:20

Heel verstandig, als je er nu even hard aan trekt ga je daar blijvend plezier van houden, ook volgend jaar. Maar als je zo'n goed cijfer op een proefvertaling haalt dan zie je dus wel; je harde werken heeft zin! Pas maar op, als je doorgaat wordt Grieks nog je beste vak :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:25

Haha stt! Dan ga ik daar straks nog mee door. Zou wat zijn zeg. :Y) Maar nu ze ik wel al minder op tegen de les dan eerst, omdat ik weet dat ik het wel kan. Ben wel heel verbaasd! Hoop ergens wel dat het een van mijn betere vakken wordt, dan sta ik tenminste weer wat beter. Maar eerst op naar de 6. :Y)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:23

Je harde werk wordt beloond TS! :D Goed gedaan meid!