HBO studenten + paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:02

Esmeehh schreef:
Citaat:
Plannen? Waardeloos haha
Tienen op de havo? Zeker niet, heb zelfs 2x over havo 5 gedaan. :+

Moet zeggen dat ik redelijk makkelijk stof tot mij kan nemen! Ik moet gewoon echt colleges volgen (ook al bereid ik ze niet voor) want daar onthou ik gewoon veel van. Verder kan ik over het algemeen vaak voor de tentamenperiode begint wel de motivatie vinden om te gaan zitten en te leren.

Haha okee! Plannen is bij mij ook waardeloos en het is nog maar de vraag of ik dit jaar ga slagen (gaan we natuurlijk wel van uit)
ik weet van mezelf ook dat ik veel meer onthoud als de leraar het tegen mij verteld, dus dat bv. in colleges daar ben ik met jou dan ook gelijk in.
welke opleiding doe je als ik vragen mag?

Ik deed HBO rechten en doe nu een pre-master rechtsgeleerdheid :)

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:04

Als je het echt wilt, kan het. Maar het valt niet mee vind ik, en ik denk dat je echt mensen om je heen moet hebben die willen helpen.
Ik heb 2 (tijdelijk ook 3 gehad) paarden thuis staan. School is helaas niet in de buurt (was 4-5 uur reizen per dag), ik ben thuis blijven wonen vanwege de paarden. De eerste tijd moet je veel naar school, ik moest vaak om 6 uur 's ochtends op de fiets zitten. Voor de tijd moesten dan de paarden hooi en brok hebben gehad en buiten gezet worden. Na de tijd natuurlijk stallen mesten (valt toch tegen, kost best wat tijd, elke dag. We hebben hier 4 paarden staan als je de pony's meetelt) en de verdere verzorging. Mijn moeder hielp toen gelukkig al met binnen- en buitenzetten en stallen mesten (verdeelden we vaak).
Onze bak is snel een beetje zwaar, dus wil ik de paarden trainen, dan moet ik eerst de bak aanrijden met de trekker. Dat kost ongeveer 45 minuten dacht ik, vroeger deed ik er langer over. Ik kon ongeveer 2 keer trainen, en dan moest ik weer op de trekker. Oh ja, en ik train best lang. Poetsen neem ik veel tijd voor, warming-up en cooling-down ook. En na het trainen krijgen ze vaak een wollen deken op, die moet later weer verwisseld worden. Uiteindelijk, als je alles bij elkaar optelt, ben je heel veel tijd kwijt. Daarnaast wil je ook nog eens regelmatig een hoefsmid laten komen, moet je soms naar de dierenarts, tandarts, etc.
Reizen is ook nog eens heel vermoeiend, dus ik vond het niet altijd makkelijk. Maar, ik geniet enorm van mijn paarden, dus heb nooit een moment spijt gehad!
Maar goed, er komt een moment dat je gaat stagelopen (en ik moet dat 40 uur), en dan wordt het nog moeilijker. Mijn eerste stage was 50 uur per week (excl. schoolwerk), ik kon het toen niet opbrengen de paarden nog te trainen. Mijn moeder nam toen gelukkig ook een groot deel van de verzorging op zich. Nu kreeg ik de mogelijkheid stage te lopen verder van huis. Omdat ik goede verhalen over deze stageplaats hoorde, en ik graag in een soortgelijke instelling wilde stagelopen, heb ik dit aangenomen. Betekent wel dat ik nu op kamers zit en mijn moeder dus bijna volledig de verzorging van de paarden op zich neemt. Zou zij dat niet willen, dan kon ik deze stage wel vergeten. Ik ben nu op maandagen vrij, zodat ik op zaterdag en maandag kan trainen, de rest van de dagen ben ik niet thuis.
Ik moet zeggen dat ik het een flink geregel vind. Vooral toen het stagelopen begon. Daarvoor ging het best goed met combineren.
Ik heb wel erg vaak dat ik de training op een laag pitje zet omdat ik het moeilijk te combineren valt. En op dit moment gaat mijn studie toch wel voor het trainen van de paarden.
Als je de paarden bij huis hebt staan, kun je niet op kamers, dat is ook wel iets om even over na te denken. Ik wilde graag uit huis, maar die mogelijkheid was er niet in combinatie met de paarden.

Maar goed, paarden zijn natuurlijk wel gigantisch leuk!! En je blijft in beweging en in de buitenlucht, gezond ook nog dus! :D

Nanno_123

Re: HBO studenten + paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:08

Kan je niet eerst aan je studie gaan beginnen en kijken hoeveel tijd dat in beslag neemt en hoeveel tijd je daarna nog hebt voor eventueel een paard?
zomaar een hele gekke gedachten.. :+

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 21:14

Nanno_123 schreef:
Kan je niet eerst aan je studie gaan beginnen en kijken hoeveel tijd dat in beslag neemt en hoeveel tijd je daarna nog hebt voor eventueel een paard?
zomaar een hele gekke gedachten.. :+

jaa... dat is mij ook veel aangeraden...

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:27

ik zou ook niet kunnen wachten denk ik heel stiekem..
maar als je een rationele beslissing wilt nemen komt deze denk ik aardig in de buurt!

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 10:12

Nanno_123 schreef:
ik zou ook niet kunnen wachten denk ik heel stiekem..
maar als je een rationele beslissing wilt nemen komt deze denk ik aardig in de buurt!

ja dat is het hem en ik heb nu een erg leuke fijne stal waar ik mijn box aan kan houden..

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:19

Het hangt er ook vanaf welke studie je gaat doen. Voordat ik met mijn huidige studie begon deed ik oefentherapie. Ik had tijd genoeg om naar mijn bijrijdpaard te gaan. Deze reed ik toen ook vijf dagen in de week. Nu doe ik een studie waar ik heel veel tijd in moet steken, waardoor ik veel minder vrije tijd heb.

Ik denk dat als je het echt wilt en je bent een beetje goed in plannen, een eigen paard wel haalbaar is. Misschien met eventueel een bijrijder bij voor een paar dagen in de week. Waar een wil is, is een weg zeg ik altijd maar. Ik ga trouwens mee in het bovenstaande advies. Eerst kijken hoeveel tijd je hebt naast je studie en dan pas een paard aanschaffen lijkt mij een goed idee.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:13

Ik ben sinds dit jaar student en heb een eigen paard. Ik moet gemiddeld 1,5 uur heen en ook weer 1,5 uur terug reizen. Dit is best lang, maar in die tijd kun je nuttige dingen doen hoor (althans doe ik wel dan). Ik vat vaak wat van mijn boeken samen en als ik dan een hoofdstuk af heb dan ga ik dat gewoon (alvast) leren voor tentamens.
Het is wel goed plannen, nou moet ik zeggen, vindt mijn studie tot nu toe nog niet heel moeilijk dus doe er ook vrij weinig voor. Ga naar de colleges en voor de tentamens leer ik wat (en dan in de bus) verder ga ik (sinds kort) 3 keer in de week naar de sportschool en longeer ik mijn paard 4-5 dagen in de week. Binnenkort ga ik weer met hem rijden wanneer we een goed passend zadel hebben. In dat geval ga ik wellicht iets minder naar de sportschool en iets meer rijden maar ik heb tot nu toe nog geen problemen ondervonden met betrekking tot te weinig tijd voor je paard.
Maar iedere studie is weer anders..
(Verder niet alles door gelezen in dit topic hoor)
Maar ik denk met goed plannen het zeker mogelijk is.

Edit; overigens staat mijn paard wel aan huis. Heb geen bak ofzo ter beschikking dus daarvoor moet ik naar een veldje rijden. Maar het voer/uitmesten etc etc doe ik wel allemaal zelf. Daar ben je ook wel weer 1 uurtje (gemiddeld) per dag aan kwijt.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 15:07

jes_sam schreef:
Ik ben sinds dit jaar student en heb een eigen paard. Ik moet gemiddeld 1,5 uur heen en ook weer 1,5 uur terug reizen. Dit is best lang, maar in die tijd kun je nuttige dingen doen hoor (althans doe ik wel dan). Ik vat vaak wat van mijn boeken samen en als ik dan een hoofdstuk af heb dan ga ik dat gewoon (alvast) leren voor tentamens.
Het is wel goed plannen, nou moet ik zeggen, vindt mijn studie tot nu toe nog niet heel moeilijk dus doe er ook vrij weinig voor. Ga naar de colleges en voor de tentamens leer ik wat (en dan in de bus) verder ga ik (sinds kort) 3 keer in de week naar de sportschool en longeer ik mijn paard 4-5 dagen in de week. Binnenkort ga ik weer met hem rijden wanneer we een goed passend zadel hebben. In dat geval ga ik wellicht iets minder naar de sportschool en iets meer rijden maar ik heb tot nu toe nog geen problemen ondervonden met betrekking tot te weinig tijd voor je paard.
Maar iedere studie is weer anders..
(Verder niet alles door gelezen in dit topic hoor)
Maar ik denk met goed plannen het zeker mogelijk is.

Edit; overigens staat mijn paard wel aan huis. Heb geen bak ofzo ter beschikking dus daarvoor moet ik naar een veldje rijden. Maar het voer/uitmesten etc etc doe ik wel allemaal zelf. Daar ben je ook wel weer 1 uurtje (gemiddeld) per dag aan kwijt.

Ahaa oke dankjewel voor je reactie!! :)

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:56

Ligt idd aan je studie ook denk ik, vooral de contacturen op school.
En wat betreft het reizen, je kunt wel bezig met school tijdens de reis, maar je hebt vaak ook veel overstaptijd en dergelijke. Ik had max een uur in dezelfde trein, de rest was overstappen, 10 min in andere trein, 10 min in bus, 10 min lopen en 20 min fietsen.(in totaal 4-5 uur reizen heen en terug, afhankelijk van aansluiting) Valt dan tegen hoeveel je kunt doen. Ik heb wel vaak wat kunnen doen, maar soms ben je te moe, kom je mensen tegen of is het mega druk (en moet je het hele uur staan). Dus het lijkt soms makkelijker dan het is.
Maar ach, het is ook wel erg leuk allemaal hoor! :D

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:00

Heb niet alles gelezen maar ik doe een duale HBO-studie waarbij ik weken heb dat ik 36u/w werk en weken heb dat ik naar school ga. Heb er 2 paarden bij te rijden (Z2 dressuur dus best fanatiek) en moet zeggen het is soms pittig, maar over het algemeen goed te combineren. Het is denk maar net hoe graag je wilt (ja ik heb ook wel eens dagen dat ik om 6u op gestaan ben en om 22u nog op mijn paard zit en weet de volgende dag ook weer 6u eruit te moeten… ) maar wat mij betreft wel goed te doen. Moet wel zeggen dat ik niet heel veel uur studeer… dus dat is misschien mijn voordeel.
Succes met je keuze! :)

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:01

_Pansy_ daar heb je wel gelijk in.. Gelukkig ken ik niet zoveel mensen :+ en het reizen van mij met betrekking tot jou is ook een stuk minder. Hoef vaak maar 1 of twee keer over te stappen en dan kan ik sowieso 3 kwartier iets doen.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 12:37

dankjulliewel nog allemaal , zoveel reacties had ik toch niet verwacht haah :)