Mag een leraar voor jou bepalen of je naar het toilet mag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:09

Nagini schreef:
Als leerling is iets misschien niet storend, maar als leerkracht wel.

Je bent namelijk bezig met je lesstof uit te leggen, je wordt onderbroken, moet de draad opnieuw oppakken.. bent ondertussen aan het denken 'Goh, Jantje is toch al wel een tijdje weg?', en dan komt de volgende die graag even een toiletbezoekje wilt.

Dik gedrukte niet doen, gewoon niet doen. Is dat zo lastig?

Qua uitleg is hier het handige dat iedereen fijn zelf kan leren, en moeilijke dingen toch 3/4/5 keer uitgelegd worden voor een proefwerk en vóór de examenweek nog eens herhaald worden.

En als leerling krijg je echt geen slecht punt als je 3 à 4 minuutjes uitleg mist, kom op... Als een leerling iets niet snapt blijft die, vaak, wel gewoon zitten.

Hikarii

Re: Mag een leraar voor jou bepalen of je naar het toilet mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:11

Bij ons mag het bij sommige docenten wel, sommige niet.
Maar ik heb mijn blaas zo getraind, dat ik tijdens school gewoon niet hoef. Sochtends ook niet. Ga ik op de fiets om naar huis te gaan.. Dan moet ik me toch ineens nodig :')
Behalve als ik ongesteld ben, dan ga ik wel :j

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:12

Bij mij heeft dat ophouden dus averechts gewerkt. Ik moest het ook maar leren ophouden met als gevolg dat ik nu altijd kijk of er een toilet in een bus is en het een drama is ergens heen te gaan waar ik langere tijd niet kan gaan. Zodra er sprake van is dat ik niet kan moet ik acuut 10 keer achter elkaar en blijf ik aandrang houden. En wat blijkt? Ik heb een overactieve blaas. Dit betekent dat je dus constant signalen krijgt dat je moet. Ik ga dus soms wel 3 keer per uur (en soms hou ik het ook gewoon een aantal uur op). Ook \s nachts moet ik er een aantal keer uit. Het maar gewoon op moeten kunnen houden is dus zeker niet vanzelfsprekend

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:12

@XSlvna: Ja dat is zo lastig. Net zo lastig als jij het vind dat je moet eten wanneer je buik een keer rammelt. ;)

Ik ging uit van jouw verhaal waar je zelf zei ''En als hij een slecht punt haalt omdat ie 15 minuten op de wc zit is dat niet jouw probleem''.

Wederom: Even ''gewoon'' blijven zitten. Weet je wat daar voor een werk bij komt kijken voor de leerkracht?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:14

Urielle schreef:
xSlvna schreef:
Sommige dingen kún je gewoon niet trainen. Ik heb ook om bepaalde vaste tijden honger, en dan eet ik, les of geen les. Hier hebben mijn klasgenoten én leraar geen last van.

Zo hou je het ook in stand. Je lichaam gaat ook naar de klok werken, als je altijd om 6 uur eet, heb je om half 7 gierende honger als je een keer later gaat eten. Mensen die de ene keer om 6 uur eten en de andere keer om 8 uur hebben daar minder last van.
Idem met toiletbezoeken.

Mijn vriend heeft de irritante gewoonte om 's avonds drie keer binnen het kwartier naar de wc te gaan, vreselijk! Maar dat zit zo in zijn systeem dat zijn lijf dat nu eist. Imo is het over als hij het een tijdje negeert maar goed :+

Helemaal mee eens, het is een klok, maar ik zie niet waarom ik mijn klok bij moet stellen. De ene keer slaap ik 5 uur in een nacht en eet ik vlak voor het slapen en vlak na het slapen, de andere keer slaap ik 16 uur en zit ruim 24 uur tussen twee eet-momenten in. De ene keer word ik wakker na 3 uur om te plassen, de andere keer na 10 pas.

School is nog onregelmatiger als mijn schema, hoe wil je je lichaam daar aan laten wennen?

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:14

Sorry maar ik vind heel nodig naar de wc moeten maar niet kunnen echt 1 van de verschrikkelijkste dingen die er is. "Je houd het maar even wat langer op" vind ik wel heel makkelijk gesproken. Tuurlijk is het als docent vervelend, maar voor de leerling is het ook heel vervelend, hoezo weegt de 'vervelendheid' voor de docent zwaarder mee dan voor de leerling?

Bij ons was het gewoon, liever niet tijdens de uitleg tenzij je echt heel nodig moest, ongesteld was of moest kotsen/ziek werd/bloedneus.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:17

Mhm...

Op het MBO liep ik gewoon de klas uit.
Op het HBO nu ligt het aan de les. Tijdens een hoorcollege durf ik het echt niet te vragen voor een klas van weet ik veel hoeveel man :') Tijdens een normale les -mits geen uitleg- mogen we ook gewoon het lokaal uitlopen.
De middelbare kan ik me niet heel goed meer herinneren, maar volgens mij mochten we gewoon wel gaan als er niet uitgelegd werd. Als je moet, dan moet je.

Is het ook niet een beetje zo dat het misschien een beetje tussen je oren zit? Dat je denkt "oliebol, ik moet het nu 2 uur ophouden, dat red ik nooit!"
Heb ik ook een tijdje gehad, als ik naar huis reisde. Mijn reistijd is 1,5 - 2 uur, en nadat ik 1x onderweg moest plassen (terwijl dat ook geen probleem is, de trein heeft gewoon een wc) is het echt tussen m'n oren gaan zitten dat ik het niet red naar huis. Dan ga je er erg op letten... En moet je binnen no time ook echt heel nodig plassen.
Terwijl ik als ik er niet mee bezig ben ik het meestal wel een paar uur op kan houden.
Op school is het bij mij opgehouden toen ik stage liep en dus dat patroon een soort doorbrak.

Als ik wéét dat ik niet naar de wc kan moet ik altijd al heel snel :') (20 uur in de bus naar Venetië met 3 tussenstops en liever het toilet in de bus niet gebruiken, oef)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:18

xSlvna schreef:
Dik gedrukte niet doen, gewoon niet doen. Is dat zo lastig?

Makkelijk praten.
Tot jij je mag verantwoorden want Roy stond te klieren voor het raam van je collega wiskunde en Marjolein is gewoon gaan spijbelen en jij hebt haar niet meer terug gezien tot het einde van de les...
'Ik wou mijn les niet laten verstoren door gedachtes over leerlingen die langer wegwaren.' :+
Een vriendin van me is docent Engels en economie, zat op een 'lastige school', zij had zelfs een leerling die de schoonmaakster verkrachtte onder de trap. Ze mocht echt wel uit komen leggen waarom die leerling niet in haar lokaal zat op dat moment. Als leraar ben je verantwoordelijk voor die groep, ook als een leerling uit het lokaal gaat voor een wc-bezoek.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:21

xSlvna schreef:
Helemaal mee eens, het is een klok, maar ik zie niet waarom ik mijn klok bij moet stellen. De ene keer slaap ik 5 uur in een nacht en eet ik vlak voor het slapen en vlak na het slapen, de andere keer slaap ik 16 uur en zit ruim 24 uur tussen twee eet-momenten in. De ene keer word ik wakker na 3 uur om te plassen, de andere keer na 10 pas.

School is nog onregelmatiger als mijn schema, hoe wil je je lichaam daar aan laten wennen?

Ik snap het even niet want net zei je toch dat je juist op vaste momenten eet?
Je kunt ongemakkelijke momenten ook voor zijn in jouw geval lijkt me.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:23

Eerlijk gezegd vind ik het hele systeem scheef. Leeraren die verantwoordelijk zijn waardoor mensen niet naar de wc kunnen gaan. Leraren die zelf een belachelijk lange tijd niet naar de wc kunnen. Prima als je lichaam eraan gewend is, maar stel je krijgt een keer een blaasontsteking of iets, dan kun je je gelijk ziekmelden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:24

Ik zei nergens dat ik op vaste momenten eet, enkel dat ik soms 's ochtends niet kan eten en dan na 1 of 2 lesuren extreme honger krijg. Ik probeer dit uit te stellen (het eten) tot ná het tweede lesuur, maar als dat niet lukt moet ik in de les eten.

Overigens vind ik wat jij verteld wel erg heftig, maar wat moet je doen als je je bedenkt dat leerling Jantje wel erg lang naar de wc is? Gaan zoeken? Nee ook niet, dus dan maar iedereen opsluiten. Fijne gedachtegang.

Muntdrop, groot gelijk. Ook dat leraren het schuld zijn als één leerling (of maar een klein deel van de groep) het niet snapt. Pech gehad, als je het hier niet meekrijgt ga je maar een makkelijkere opleiding doen of bijles volgen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:31

xSlvna schreef:
Overigens vind ik wat jij verteld wel erg heftig, maar wat moet je doen als je je bedenkt dat leerling Jantje wel erg lang naar de wc is? Gaan zoeken? Nee ook niet, dus dan maar iedereen opsluiten. Fijne gedachtegang.

Toen ikzelf in het speciaal onderwijs stond, beveiliging bellen en die de leerling laten zoeken. Gelukkig daar nooit nodig gehad, die patrouilleerden zelf al en leverden loslopende leerlingen weer af bij je klas. _/-\o_
In het normale onderwijs: conciërge, teamleider, een collega inschakelen,.. en anders maar hopen dat ze gewoon in de aula zaten ofzo :')
Maar liever dus zulke problemen voorkomen, want het is niet de bedoeling dat iedereen de hele dag leerlingen moet zoeken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:41

En wat als je als meisje door dreigt te lekken? Ik vind dat meisjes standaard naar het toilet moeten kunnen en mogen gaan.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:47

Wauw dat is toch wel echt erg dat je leerlingen moet gaan zoeken omdat ze te lang weg blijven..
Bij ons op school is dat echt nooit zo.. Iig ik heb het nog nooit meegemaakt dat leerlingen te lang wegbleven en dat er daardoor naar ze werd gezocht. En geen leraar die verantwoording hoeft af te leggen als een leerling spijbelt hoor. Dat is toch echt het probleem van de leerling!!
Bij ons kan sta je idd gewoon stilletjes op en loopt rustig de klas uit en gaat naar de wc. Echt geen probleem. Geen leraar die er last van heeft in zijn uitleg, geen leerling die er last van heeft.

Verder is het idd wel vreemd dat er dus blijkbaar mensen zijn die elk uur echt naar de wc moeten. Ikzelf ga maar 2 keer op een dag, s'ochtends als ik opsta en s'avonds als ik weer naar bed ga. En af en toe nog een derde keer midden op de dag, maar dat is lang niet altijd.. Oke, ik drink niet heel veel maar vaak toch wel een liter en eet veel fruit (veel vocht).

Resistance:
Voel je dat dan op dat moment? Ik voel dat echt niet hoor? Dan kan ik wel de hele dag op de wc blijven zitten omdat ik de hele dag het gevoel heb dat ik doorlek..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:54

Femek2902 schreef:
Wauw dat is toch wel echt erg dat je leerlingen moet gaan zoeken omdat ze te lang weg blijven..
Bij ons op school is dat echt nooit zo.. Iig ik heb het nog nooit meegemaakt dat leerlingen te lang wegbleven en dat er daardoor naar ze werd gezocht. En geen leraar die verantwoording hoeft af te leggen als een leerling spijbelt hoor. Dat is toch echt het probleem van de leerling!!
Bij ons kan sta je idd gewoon stilletjes op en loopt rustig de klas uit en gaat naar de wc. Echt geen probleem. Geen leraar die er last van heeft in zijn uitleg, geen leerling die er last van heeft.

Verder is het idd wel vreemd dat er dus blijkbaar mensen zijn die elk uur echt naar de wc moeten. Ikzelf ga maar 2 keer op een dag, s'ochtends als ik opsta en s'avonds als ik weer naar bed ga. En af en toe nog een derde keer midden op de dag, maar dat is lang niet altijd.. Oke, ik drink niet heel veel maar vaak toch wel een liter en eet veel fruit (veel vocht).

Resistance:
Voel je dat dan op dat moment? Ik voel dat echt niet hoor? Dan kan ik wel de hele dag op de wc blijven zitten omdat ik de hele dag het gevoel heb dat ik doorlek..

Ik krijg soms het idee dat dat gebeurt, en wordt dan doodsbang dat het echt zo is, en dat iemand dat ziet. Ik wil dan graag even "checken" enzo.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:57

Ik wou echt dat ik het met maar 2 keer per dag zou redden :'). Dat zou zooooo veel beter zijn. Maar helaas, denk dat je eerder een uitzondering bent :)

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:01

Vandaag zoiets komisch meegemaakt. Onze duitsleraar hanteert nogal strikte regels. Een daarvan is dus dat je onder de les ABSOLUUT niet naar het toilet mag. Toen de les een kwartier bezig vroeg een klasgenoot of ze even naar het toilet mocht, ze voelde zich niet zo goed. Dit mocht dus niet. Een paar minuten later vroeg ze nog eens 'meneer, zou ik alstublieft even naar het toilet mogen? Ik voel me ech niet goed. En het antwoord was uiteraad nee. En ja hoor, een minuut later rent desbetreffende klasgenoot naar de prullenbak voor in de klas.. De rest kunnen jullie waarschijnlijk zelf wel invullen. :o

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:03

Jammer dat ze niet was doorgelopen naar zn bureau O:)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:04

Tegen zieke leerlingen zei ik altijd dat als ze voelen dat ze gaan overgeven, niet moeten vragen om te gaan, maar gewoon moeten lopen. Heeft altijd gewerkt :+

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:05

Nies_ schreef:
Jammer dat ze niet was doorgelopen naar zn bureau O:)

Ja he, dan was het plaatje helemaal compleet geweest. *D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:06

Hier een docent(in opleiding) en ik vind het een lastige discussie! Ts ik zou je probleem bij je mentor aangeven. (samen met je moeder misschien) als dit wordt doorgegeven bij leerlingbesprekingen kunnen leraren hier rekening mee houden. Als leraar wil je een leerling echt niet pesten maar een wc bezoek is welstorend. Niet alleen voor de leraar maar ook voor de overige leerlingen. Bij mij verschilt het per moment of een leerling naar de wc mag. Ik heb het liever voor de les begint dan maar wat later beginnen. Tijdens de uitleg mag het niet (ik vind ook dat die respect prima opgebracht kan worden). Midden in een hoorcollege loop ik ook niet weg om naar de wc te gaan. Lijkt mij ook niet dat mensen dat doen tijdens een vergadering. Tijdens het zelfstandig werken verschilt het per geval en vraag ik aan de leerling of hij/zij het kan ophouden. Ook dat kan je als docent prima inschatten.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:06

Goh die heeft nog geluk dat ze de prullenbak bereikt heeft :')

Hoe reageerde die docent?

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:08

De docent was helemaal in paniek, hij beval een van ons meteen om spullen te gaan halen om het op te ruimen. Zelf bleef hij netjes op zijn stoel zitten...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:10

Haha, ik zie het voor me. Ik had standaard een emmer zand in de klas, zo eenvoudig en zo dankbaar spul als het erop aankomt :')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:10

MissFloorx schreef:
De docent was helemaal in paniek, hij beval een van ons meteen om spullen te gaan halen om het op te ruimen. Zelf bleef hij netjes op zijn stoel zitten...

Wat een eikel. Wegpesten die handel :')