cassieres en nix 18

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Re: cassieres en nix 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:59

Ook als je 18 bent, zijn je hersens nog in de groei. Ik dacht tot je 21ste (of 23ste).
Ik drink eigenlijk niet, af en toe wat wijn (heel soms). Maar ook: jongeren leren nu eerst autorijden en dan pas met alcohol omgaan. Is andersom niet handiger?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:18

EskeGirl schreef:
Ook als je 18 bent, zijn je hersens nog in de groei. Ik dacht tot je 21ste (of 23ste).
Ik drink eigenlijk niet, af en toe wat wijn (heel soms). Maar ook: jongeren leren nu eerst autorijden en dan pas met alcohol omgaan. Is andersom niet handiger?

Klopt... Tot rond je 25e zijn je hersens nog in de groei. Ik verwacht ook dat de leeftijd in de toekomst wel opgeschroef wordt naar 21. Maar van 16 naar 21 is wel een hele grote stap :Y)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:02

Dat klopt, dan waren er meer gaan steigeren :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:18

Haha precies! En ja, dat snap je ECHT pas als je zelf "oud" bent :j ( 21+ zal ik maar zeggen).

Al moet ik zeggen dat het in Amerika er soms naar aan toe kan gaan hoor. Feestjes waar jongeren drinken en wanneer er iemand out gaat durven ze geen 911 te bellen omdat ze bang zijn een boete te krijgen oid.
Heb ook wel eens gelezen over een moeder die toestemming had gegeven voor een feestje met een paar biertjes van haar 19 jarige zoon. Alle autosleutels moesten bij haar ingeleverd, ze bleef er zelf (uiteraard nuchter) bij om toezicht te houden. Die mocht dus mooi 2 jaar de gevangenis in :\ Dat vind ik wél ver gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:23

Hoe strenger een beleid hoe groter het misbruik.
Je kunt er beter op een normale manier mee om leren gaan is mijn mening.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:42

Sizzle schreef:
Hoe strenger een beleid hoe groter het misbruik.
Je kunt er beter op een normale manier mee om leren gaan is mijn mening.

Dat is zeker waar. Maar voordat je snapt dat teveel alcohol slecht voor je is gaat er wel even overheen als je al vanaf je 16e mag drinken. Niks mis mee als de leeftijd waarop je begint omhoog gaat: als je vanaf je 16e alcohol mag halen dronk je al op je 14e mee met vrienden waarschijnlijk... Dus nu wordt dat 18-16, prima toch :) Scheelt evengoed twee jaar. En de boodschap afgeven dat het niet okee is is ook niks mis mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:06

Ik weet niet hoor.
Met 18 woonde ik al op mijzelf. Had ik dus echt volslagen zonder toezicht van niets naar zuipen kunnen gaan.
Ik ben blij dat ik al wat eerder kennis kon maken met het gevoel dat een biertje veroorzaakt.
Ik ben overigens in mijn hele leven nog nooit dronken geweest.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:09

Ik vind het vooral vervelend dat je tot en met 25 de ID moet vragen, zelf ben ik zestien dus al is iemand 25 moet ik die gene 'verbieden' om alcohol te geven als die zich niet legitimeren. Dan verbiedt ik iemand iets die bijna 10 jaar ouder is dan dat ik ben en ik mag het zelf niet eens. :') Ik heb ook al behoorlijk wat boze reacties gehad helaas.

Ik heb nog niet gehad dat ik het ouders met een kind moest verbieden omdat ik de indruk kreeg dat het voor het kind was. Dat is toch ook bijna niet na te leven? Daarop controleren.. En in de brief van de gemeente staat ook dat de ouders zelf mogen bepalen of hun kinderen thuis blijven drinken, waarom zouden cassiëres het dan verbieden.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 02:07

Hoewel ik moet zeggen dat ik het volkomen met de leeftijdsverhoging eens ben (voor de mensen die daardoor nu opeens niet meer mogen wat ze een tijdje wel hebben gemogen is het natuurlijk jammer, maar over twee jaar is ook dat probleem er niet meer). Maar lijkt me dat die discussie, over het wel of niet juist zijn van de leeftijdsverhoging, een beetje het topic voorbij gaat.
Tenminste, de insteek van het topic leek mij vooral hoe je als cassiere met de nieuwe regels omgaat.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:40

wendyP schreef:
Ik vind het vooral vervelend dat je tot en met 25 de ID moet vragen, zelf ben ik zestien dus al is iemand 25 moet ik die gene 'verbieden' om alcohol te geven als die zich niet legitimeren. Dan verbiedt ik iemand iets die bijna 10 jaar ouder is dan dat ik ben en ik mag het zelf niet eens. :') Ik heb ook al behoorlijk wat boze reacties gehad helaas.

Het is wel zo dat je in Nederland je áltijd moet kunnen legitimeren. Kun je dat niet, dan krijg je een boete. Dus ook al ben je 25: Je legitimatie (kan ook rijbewijs zijn!) moet je bij je hebben. Doe je dat niet: Dan ben je gewoon dom bezig.

Ik ben ook 25, maar als ik hem moet laten zien: Dan doe ik dat maar.

Grappige is trouwens dat ik afgelopen week met wintersport heel wat onder de 18 tegen ben gekomen die straalbezopen in de kroeg lagen. Even bijtanken mensen? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:55

Ik vind het vooral in het geval van ouders met kind lastig..
Het schatten vind ik ook een stuk moeilijker, vorige week had ik nog een klant waarbij ik twijfelde, hij liet heel vrolijk zijn ID zien en bleek 37 te zijn :')
Hij zag er in ieder geval nog jong uit en vond het een groot compliment.

Ik merk wel dat de meeste mensen van rond de 24-25 er minder moeite mee hebben om hun ID te laten zien.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:21

Hebben jullie ook die online cursus moeten doen? Ben de naam even kwijt...
Als je het gehaald hebt, krijg je een certificaat. En die gaat via je filiaal naar het hoofdkantoor.

Ik vond die cursus / dat examen vreselijk makkelijk, maar mn filiaalleider is 2x gezakt :P

De regel met de ouders is volgens die cursus (van de overheid overigens), dat je alleen het ID hoeft te zien als jij het idee hebt dat de alcohol voor het kind is. Dus zoals hiervoor al een keer gezegd, "heb je zo genoeg liefje?" Zaterdag had ik iemand die altijd alcohol en tabak haalt, en nu was haar zoon mee. In niets leek het erop dat het nu voor hem was, dus krijgt ze het gewoon mee.

Het aller lastigste vind ik nog, dat je geen alcohol mag verkopen aan beschonken mensen. Mocht al nooit, maar omdat beschonken mensen graag stennis schoppen, deden we dat wel. Maar ook dat is nu 1350 euro boete. En mijn hoofdkantoor betaald die boete niet hoor, dat moet ik zelf doen.

En idd ik heb ook al aan een 30jarige zn ID gevraagd, zaterdag vroeg hij of hij hem nu weer moest laten zien. Maar boven de 25 hoeft dat niet :P

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:55

Ik vind het belachelijk dat cassieres geen alcohol mee geven ook al is het ''overduidelijk'' dat het voor het kind is. Dat mogen ouders toch zelf bepalen? Vind het maar een scheve regel.

Heb in eerdere reacties ook gelezen dat sommige mensen het overduidelijk vinden dat het voor het kind bedoeld is als het bepaalde dranken zijn, dat slaat toch ook nergens op? Er zijn natuurlijk bepaalde dranken die bij 14-jarigen meer in trek zijn dan bij volwassenen maar dat wil toch niet zeggen dat dat bij iedereen zo is en dat je het dus maar niet mee moet geven?

Nee, naar mijn idee mogen cassieres niks te maken hebben met de manier waarop ouders hun kind opvoeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:10

xxxjanna schreef:
Ik vind het belachelijk dat cassieres geen alcohol mee geven ook al is het ''overduidelijk'' dat het voor het kind is. Dat mogen ouders toch zelf bepalen? Vind het maar een scheve regel.

Heb in eerdere reacties ook gelezen dat sommige mensen het overduidelijk vinden dat het voor het kind bedoeld is als het bepaalde dranken zijn, dat slaat toch ook nergens op? Er zijn natuurlijk bepaalde dranken die bij 14-jarigen meer in trek zijn dan bij volwassenen maar dat wil toch niet zeggen dat dat bij iedereen zo is en dat je het dus maar niet mee moet geven?

Nee, naar mijn idee mogen cassieres niks te maken hebben met de manier waarop ouders hun kind opvoeden.

Wij (als in de medewerkers in ons filiaal) vinden het zelf ook belachelijk en wij hadden in eerste instantie ook afgesproken om de keuze bij de ouders te laten en alleen te waarschuwen als er een opmerking gemaakt word waaruit blijkt dat het voor het kind (welke wil je hebben? Bijvoorbeeld)
Maar door hoe de regels nu zijn kunnen we er niet meer onderuit en lopen we dus de kans op een boete en zijn wij nu ook verplicht om te vragen of het voor kind is ook al is het een krat bier bij de gewone boodschappen..
Ik ben het er helemaal mee eens dat het belachelijk is dat een ouder niet zelf die verantwoordelijkheid heeft maar ik heb de regels niet gemaakt en heb me er aan te houden..

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:21

Ik geef de schuld ook niet aan de mensen die achter de kassa zitten hoor, maar ik vind de regel gewoon enorm scheef.
Voordat alcohol 18+ was, was het ook geen probleem als ouders een kind mee hadden van 14/15 en drank kochten. Waarom is het dat nu dan opeens wel? Ik snap niet dat daar nu opeens boetes voor worden gegeven en eerder niet, zo krom.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:43

Betutteling ten top. Het is toch te gek dat ik geen drank mee zou krijgen als ik mijn dochters van 15 en 17 mee zou nemen met boodschappen doen, slaat echt helemaal nergens op. Als ik de kinderen niet bij me heb, kan ik ook drank voor ze meenemen. Bovendien bepaal ik zelf wel wanneer mijn kinderen mogen drinken. Gelukkig hebben ze hier in Duitsland niet van die vreemde regels.

Hazna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:11

Het gaat allemaal wel erg ver. Laatst was ik in de supermarkt (AH) met mijn dochter van 21 en haar vriend van 29 jaar. We hadden wat wijn en bier bij, maar we kregen het bijna niet mee, omdat mijn dochter haar ID vergeten was. Het is toch van de zotte; we zijn duidelijk 3 volwassen mensen!! Gelukkig kende een andere meewerker mijn dochter en wist dat ze ouder was dan 18, anders hadden we gewoon pech gehad.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:35

xxxjanna schreef:
Ik geef de schuld ook niet aan de mensen die achter de kassa zitten hoor, maar ik vind de regel gewoon enorm scheef.
Voordat alcohol 18+ was, was het ook geen probleem als ouders een kind mee hadden van 14/15 en drank kochten. Waarom is het dat nu dan opeens wel? Ik snap niet dat daar nu opeens boetes voor worden gegeven en eerder niet, zo krom.

Dat is niet helemaal waar, die discussie was bij ons ook erg vaak ter sprake. Maar doordat de regels én controles steeds strenger worden en de winkels geen risico's willen lopen worden ze steeds strenger (kans is dat de winkel helemaal geen alcohol meer mag verkopen of een fikse boete).

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:40

Hazna schreef:
Het gaat allemaal wel erg ver. Laatst was ik in de supermarkt (AH) met mijn dochter van 21 en haar vriend van 29 jaar. We hadden wat wijn en bier bij, maar we kregen het bijna niet mee, omdat mijn dochter haar ID vergeten was. Het is toch van de zotte; we zijn duidelijk 3 volwassen mensen!! Gelukkig kende een andere meewerker mijn dochter en wist dat ze ouder was dan 18, anders hadden we gewoon pech gehad.

Heb je geluk gehad. Ik had laatst mijn vriend aan de kassa (dus ik weet echt wel dat hij 20 is). Ik moest zijn ID vragen... Ook al weet je dat iemand de juiste leeftijd heeft, je moet ID vragen omdat er buiten gecontroleerd kan worden.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:49

De ouder-kind regel vind ik echt iets wat nergens op slaat. Als je als ouder wilt dat je kind gaat drinken ga je alleen heen en geef je het aan je kind als je thuis komt... dat moet toch zelfs 'het mannetje achter de bureau kunnen snappen' Deze regel is makkelijk te omzeilen, en zet geen zoden aan de dijk.. :n

Wetten moeten er nou eenmaal zijn maar laten we niet doorslaan := laat het gewoon bij de regels als -geen verkoop aan onder de 18- en -geen drankgebruik in het openbaar onder de 18- . De rest is gewoon niet te controleren en daarmee nutteloos, en het bezorgt een hoop irritatie.

een moeder wat geen drank mee kreeg omdat ze haar BABY mee had, er is natuurlijk een grote kans dat dat voor haar spruit bedoeld is |o pfff

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 08:29

xMyrth schreef:
Hazna schreef:

Heb je geluk gehad. Ik had laatst mijn vriend aan de kassa (dus ik weet echt wel dat hij 20 is). Ik moest zijn ID vragen... Ook al weet je dat iemand de juiste leeftijd heeft, je moet ID vragen omdat er buiten gecontroleerd kan worden.

Even teruglezen, dit is dus niet waar.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:40

Je kunt je ook afvragen waarom die regels er zijn. Blijkbaar is het nodig, blijkbaar zijn er veel ouders die niet snappen dat alcohol gewoon slecht is voor 18minners . (En daarboven ook nog)

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:45

Maar dat is dan toch aan de ouders zelf. Voorlichten ala, maar een volwassene geen drank verkopen omdat deze misschien wel een slok aan haar kind van 16 geeft slaat nergens op.

Ik vraag me ook af of je als supermarkt ook zo wel wil omgaan met je klanten. Ik zou in ieder geval op het moment dat mij geweigerd wordt drank mee te geven omdat ik met mijn zoontje boodschappen doe resoluut naar een andere supermarkt gaan. Ik zou zelfs mijn kar laten staan en het ze zelf op laten ruimen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:59

Mistic schreef:
Maar dat is dan toch aan de ouders zelf. Voorlichten ala, maar een volwassene geen drank verkopen omdat deze misschien wel een slok aan haar kind van 16 geeft slaat nergens op.

Ik vraag me ook af of je als supermarkt ook zo wel wil omgaan met je klanten. Ik zou in ieder geval op het moment dat mij geweigerd wordt drank mee te geven omdat ik met mijn zoontje boodschappen doe resoluut naar een andere supermarkt gaan. Ik zou zelfs mijn kar laten staan en het ze zelf op laten ruimen.

In die andere supernarkt krijg je precies hetzelfde want het zijn regels waar ze zich aan moeten houden.
Als jij dan zo asociaal zou reageren dan zegt dat meer over jou, voor de medewerkers is het namelijk ook heel vervelend om te moeten vragen en eventueel te moeten weigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:12

Maar het is toch duidelijk dat wanneer je met een klein kind komt de alcohol toch echt niet voor hem is? Ik zou ook naar een andere supermarkt gaan dan eigenlijk..