Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
EskeGirl schreef:Ook als je 18 bent, zijn je hersens nog in de groei. Ik dacht tot je 21ste (of 23ste).
Ik drink eigenlijk niet, af en toe wat wijn (heel soms). Maar ook: jongeren leren nu eerst autorijden en dan pas met alcohol omgaan. Is andersom niet handiger?
( 21+ zal ik maar zeggen).
Dat vind ik wél ver gaan. Sizzle schreef:Hoe strenger een beleid hoe groter het misbruik.
Je kunt er beter op een normale manier mee om leren gaan is mijn mening.
Scheelt evengoed twee jaar. En de boodschap afgeven dat het niet okee is is ook niks mis mee.
Ik heb ook al behoorlijk wat boze reacties gehad helaas. wendyP schreef:Ik vind het vooral vervelend dat je tot en met 25 de ID moet vragen, zelf ben ik zestien dus al is iemand 25 moet ik die gene 'verbieden' om alcohol te geven als die zich niet legitimeren. Dan verbiedt ik iemand iets die bijna 10 jaar ouder is dan dat ik ben en ik mag het zelf niet eens.Ik heb ook al behoorlijk wat boze reacties gehad helaas.

xxxjanna schreef:Ik vind het belachelijk dat cassieres geen alcohol mee geven ook al is het ''overduidelijk'' dat het voor het kind is. Dat mogen ouders toch zelf bepalen? Vind het maar een scheve regel.
Heb in eerdere reacties ook gelezen dat sommige mensen het overduidelijk vinden dat het voor het kind bedoeld is als het bepaalde dranken zijn, dat slaat toch ook nergens op? Er zijn natuurlijk bepaalde dranken die bij 14-jarigen meer in trek zijn dan bij volwassenen maar dat wil toch niet zeggen dat dat bij iedereen zo is en dat je het dus maar niet mee moet geven?
Nee, naar mijn idee mogen cassieres niks te maken hebben met de manier waarop ouders hun kind opvoeden.
xxxjanna schreef:Ik geef de schuld ook niet aan de mensen die achter de kassa zitten hoor, maar ik vind de regel gewoon enorm scheef.
Voordat alcohol 18+ was, was het ook geen probleem als ouders een kind mee hadden van 14/15 en drank kochten. Waarom is het dat nu dan opeens wel? Ik snap niet dat daar nu opeens boetes voor worden gegeven en eerder niet, zo krom.
Hazna schreef:Het gaat allemaal wel erg ver. Laatst was ik in de supermarkt (AH) met mijn dochter van 21 en haar vriend van 29 jaar. We hadden wat wijn en bier bij, maar we kregen het bijna niet mee, omdat mijn dochter haar ID vergeten was. Het is toch van de zotte; we zijn duidelijk 3 volwassen mensen!! Gelukkig kende een andere meewerker mijn dochter en wist dat ze ouder was dan 18, anders hadden we gewoon pech gehad.
laat het gewoon bij de regels als -geen verkoop aan onder de 18- en -geen drankgebruik in het openbaar onder de 18- . De rest is gewoon niet te controleren en daarmee nutteloos, en het bezorgt een hoop irritatie.
pfff xMyrth schreef:Hazna schreef:Het gaat allemaal wel erg ver. Laatst was ik in de supermarkt (AH) met mijn dochter van 21 en haar vriend van 29 jaar. We hadden wat wijn en bier bij, maar we kregen het bijna niet mee, omdat mijn dochter haar ID vergeten was. Het is toch van de zotte; we zijn duidelijk 3 volwassen mensen!! Gelukkig kende een andere meewerker mijn dochter en wist dat ze ouder was dan 18, anders hadden we gewoon pech gehad.
Heb je geluk gehad. Ik had laatst mijn vriend aan de kassa (dus ik weet echt wel dat hij 20 is). Ik moest zijn ID vragen... Ook al weet je dat iemand de juiste leeftijd heeft, je moet ID vragen omdat er buiten gecontroleerd kan worden.
Mistic schreef:Maar dat is dan toch aan de ouders zelf. Voorlichten ala, maar een volwassene geen drank verkopen omdat deze misschien wel een slok aan haar kind van 16 geeft slaat nergens op.
Ik vraag me ook af of je als supermarkt ook zo wel wil omgaan met je klanten. Ik zou in ieder geval op het moment dat mij geweigerd wordt drank mee te geven omdat ik met mijn zoontje boodschappen doe resoluut naar een andere supermarkt gaan. Ik zou zelfs mijn kar laten staan en het ze zelf op laten ruimen.