2014: beginnen met afstuderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Re: 2014: beginnen met afstuderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:40

:wave:

Nog een slachtoffer!

Ik begin de 17e met mijn afstudeeropdracht & 10 juni moet het af zijn. 17 Weken knallen dus *\o/*

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:47

Nou ik ben net thuis van het gesprek, zal even proberen uit te leggen waar ik de mist in ben gegaan. Mijn hoofdvraag is; Welke methode sluit het beste aan bij de behoeftes van de cliënten van Speelleergroep 'De Pluk'?
Deelvragen die onder andere daarbij horen zijn;
- Hoe ontwikkelen deze kinderen zich als je kijkt naar de verschillende ontwikkelingsgebieden en de bijbehorende fasen?
- Wat zijn de behoeftes van de cliënten van deze groep?

Na even hierover gesproken te hebben, blijkt dat je eigenlijk geen goed antwoord kunt krijgen op deze vragen. De clientengroep wisselt immers elk jaar. Als je dan de behoeftes zou beschrijven dan wordt dit heel erg statisch omdat je niet specifiek kunt zijn.
Ik ga me nu dus meer richten op de eisen en voorwaarden die aan de medewerkers worden gesteld. Zij zijn uiteindelijk degene die met de kinderen werken en dat is een vast team, de kinderen wisselen.
Ik moet nog even kijken hoe ik dit uit ga werken, ben op dit moment vooral erg warrig omdat ik echt vast zit in mijn gedachtegang.. Dus als iemand toevallig een mooie hoofdvraag of een idee heeft? Alles is welkom haha!
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb verwoord :P

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:32

Ik snap dat je even vast zit! Je had vast al het onderzoek in je hoofd uitgestippeld en dan wordt dat weer veranderd!

Moet jij geen causaal verband in je hoofdvraag hebben? Dus dat je een oorzaak-gevolg er in heb zitten? Daar wordt bij ons op gehamerd. Indien wij dit niet hebben krijgen we dus ook geen go om af te studeren. Echt streng, maar dat heeft te maken met die strenge eisen ineens!

Ik zal eens meedenken over een hoofdvraag. Lastig! Heb je niet meer informatie over je probleemstelling? Dan kunnen we misschien gerichter meedenken over een vraag.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:39

Leuk onderwerp Missy! Een paar ideeën voor je nieuwe vragen:
- Aan welke voorwaarden dient een medewerker van Speelleergroep De Pluk te voldoen om ... (vul maar in, iets van "... zo goed mogelijk te voorzien in de behoeftes van cliënten")?
- Welke methode(s) is/zijn geschikt om toe te passen binnen Speelleergroep De Pluk? (hierbij zou ik nog specificeren wat voor soort methode je bedoelt: gaat het over het algemeen pedagogisch klimaat of onderzoek je interventies gericht op een bepaald gebied?).
D.m.v. deelvragen zou je hier kunnen ingaan op cliëntkenmerken, organisatiekenmerken, personeelskenmerken, wetenschappelijke onderbouwing van methodes etc.

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:33

Espoir: Ja klopt! Ik wist al precies wie ik waarvoor ging interviewen en ongeveer met welke vragen. Nu kan ik gelukkig nog wel dezelfde mensen interviewen maar moet ik alleen mijn vragen bijstellen.
Voor zover ik weet hoeft er geen verband te zijn, maar moet je je hoofdvraag kunnen beantwoorden door middel van je deelvragen.
Ik zal eens kijken naar wat meer achtergrondinformatie!
Jettie: Dank je wel! Ik ga er morgen even rustig naar kijken, maar wat input van mensen van buitenaf is altijd erg fijn! :)

Gaf trouwens aan aan mn begeleider en beoordelaar dat ik het gevoel had dat ik nu een compleet nieuw stuk moet gaan schrijven, maar ze zeiden dat het vooral aanpassen is en dat er al een goede basis ligt. Dat is dan opzich fijn om te horen, ik zag het al helemaal voor me dat ik opnieuw moest beginnen :oo

Ik ben trouwens echt onwijs blij dat ik het gesprek heb opgenomen, het duurde bijna een uur en ik ben nu alweer bijna alles kwijt :o Dus morgen even terug luisteren :)

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:01

Pff ik zit echt even een beetje vast.. Ik moet mijn stuk gaan aanpassen maar ik heb gewoon geen idee waar ik moet beginnen :( Heb nu alle documenten open staan die ik nodig heb, maar ik raak alleen maar meer in de war en zie het niet meer.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:30

Begin bovenaan en werk zo naar beneden. Als je echt vast zit, ga dan even wat anders doen. Pak telkens een klein stukje en neem dan even pauze, misschien kan je er dan met een helder hoofd naar blijven kijken :j

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:08

Ik print het meestal uit en maak daar aantekeningen op. Zo op het scherm vind ik het altijd een beetje onoverzichtelijk en niet lekker lezen.

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:14

Bedankt voor de tips! Dat uitprinten werkt inderdaad goed! Maar ik heb van verschillende mensen feedback gekregen wat in mijn stuk staat, dus om mijn scriptie nou 3 keer uit te printen is ook weer een beetje overdreven :P Maar ik heb 1 versie uitgeprint en die gebruik ik als kladblaadje :)

Het gaat nog steeds langzaam, maar ik begin gewoon ergens en dan komt het vanzelf :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:39

Stille meelezer hier: Missy_: welke competenties zijn van belang voor medewerkers van .... En evt nog: welke competenties verdienen meer aandacht bij de huidige werknemers?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 19:47

Straww_ schreef:
Begin bovenaan en werk zo naar beneden. Als je echt vast zit, ga dan even wat anders doen. Pak telkens een klein stukje en neem dan even pauze, misschien kan je er dan met een helder hoofd naar blijven kijken :j

Beste tip inderdaad!

Vanochtend ook weer feedback gekregen op de PvA. Een paar terechte fouten. :+ Voor de afdeling zijn bepaalde dingen zo vanzelfsprekend - ook voor ons - dat wij die niet hadden uitgelegd. Dat wordt opgemerkt dus. Morgen meteen weer aan de slag!

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:53

Hee ik ben ook aan het afstudeen :))
Bezig met projectplan!

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:42

:wave:
Ik hoop dit jaar ook af te studeren. Momenteel ben ik bezig met het maken van een onderzoeksplan.
Daarnaast ben ik LIO en sta vier dagen zelfstandig voor de klas. Daarnaast ben ik ook bewijzen aan het verzamelen om aan te tonen dat ik competent ben.

Mag ik met jullie mee kletsen?

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:07

Ja tuurlijk, gezellig! :) Lijkt me nog best lastig dat je moet bewijzen dat je competent bent? Gaat je onderzoeksplan ook daarover, of heb je dan een ander onderwerp?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 20:34

Welkom! Dezelfde vraag ook hier. :)

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:56

Het is ook best lastig, zeker omdat het twee losse onderdelen zijn. Ik moet bewijzen dat ik competent ben aan de hand van competenties die opgesteld zijn door de PABO. Dit zijn 17 punten en bij elk punt moet ik bewijsmateriaal aanleveren. In welke vorm is voor mij nog even zoeken.

Mijn onderzoek gaat over het verbeteren van resultaten met opbrengstgericht werken, dat is dus iets heel anders :)

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:15

Hoi dames!
Ik ben ook begonnen met afstuderen. Vanaf december al bezig met een opzet voor een probleemanalyse met begeleider vanuit m'n werk. Twee weken geleden bij docent geweest en die vond mijn probleemanalyse nog niet goed genoeg. Ik heb het onderwerp helder (doorstroom van medewerkers), maar dit is natuurlijk erg breed. De vraag is dus waar ga ik me op richten...

Graag lees ik met jullie mee voor tips & triqs en klets ik (als de drukte dat toe laat) met jullie mee. :D

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:42

Gezellig dat iedereen zich meldt! Ik had vandaag eigenlijk weer een afspraak met mijn afstudeergroep, maar ben echt hondsberoerd.. Toch maar besluiten thuis te blijven, dacht niet de 2 uur uit te kunnen zitten. Binnenkort maar even mijn verbeterde PvA mailen :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:54

liiza schreef:
Het is ook best lastig, zeker omdat het twee losse onderdelen zijn. Ik moet bewijzen dat ik competent ben aan de hand van competenties die opgesteld zijn door de PABO. Dit zijn 17 punten en bij elk punt moet ik bewijsmateriaal aanleveren. In welke vorm is voor mij nog even zoeken.

Mijn onderzoek gaat over het verbeteren van resultaten met opbrengstgericht werken, dat is dus iets heel anders :)

Ohh dat moest een vriendinnetje van mij ook, maar dan voor verpleegkunde. Vervelend lijkt me dat!

Ik heb vrijdag eindelijk de eerste afspraak met de definitieve afstudeergroep, ben benieuwd!

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:52

liiza schreef:

Ik heb dit bij mijn opleiding moeten doen aan de hand van bijv cijfers van tentamens, verslagen, feedback medestudenten, competentieprofiel/beoordelingsformulier vanuit werk/stage met een goede onderbouwing van mezelf. Wellicht een idee?

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 08:25

Wieldop, doe jij ook HRM? :)

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 08:56

Klopt :D

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:15

Ik ga in april beginnen aan mijn WO bachelor thesis, ik zie er best wel tegenop :( ik moet als alles goed gaat op 3 juli mijn thesis verdedigen. Succes allemaal ik ga nu meelezen en missvhien heb ik ook wel tips, en vanaf april word ik vast wat actiever :p

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:16

Leuk, ik ook! Wat wil je precies onderzoeken in de doorstroom van medewerkers? Ik vind dat ook altijd een interessant onderwerp! ;)

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:25

Ik ga half april beginnen met afstuderen! Ik maak me er weinig zorgen over. Mijn werk begeleider zegt dat als ik mijn werk doe zoals ik het nu doe ik alles wel zal halen!