Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

redbutton

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:47

spannend! heb je nog een toetsweek voor je examens of was dit de laatste?

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:01

Hoi allemaal, niet het hele topic gelezen, maar ik wil ook dolgraag diergeneeskunde gaan studeren.
Vorig jaar geslaagd voor mijn vwo, en toen vervolgens uitgeloot (klasse D) -O- Dat was nogal een flinke tegenvaller. Toen Biologie in Leiden gaan studeren, maar hier in oktober mee gestopt, dit was echt niet mijn ding.
Ik heb mij dus stug in november alweer ingeschreven voor diergeneeskunde, en maar bidden dat ik er dit keer wel doorheen kom ;( Ik zit ook te twijfelen over Antwerpen, maar ik zit ook met mijn paard hier en die kan niet mee dan...
Maar wieweet word ik wel gewoon ingeloot :D :D

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 20:50

Welkom!! Yes het topic is weer actief!

Leuk PWS onderwerp ook! Mijn pws heb in vandaag ingeleverd. Proefversie een 8.7. Mijne gaat over addtieven (e-nummers dus)

Ik sta een 7 nu gemiddeld denk ik.
8 voor wis- en scheikunde , één 6 voor Engels en een 5 voor natuurkunde....
Vorig jaar was ik vergoed in natuurkunde. Ben ook niet bang voor t examen deze docent slaat gewoon nergens op en stelt rare vragen.

Ik ga ook nog op examentraining voor Engels, bio, natuurkunde en scheikunde. Investeren zodat ik hopelijk word ingelood en stufi heb!!

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:29

Ik moet nog een certificaat in scheikunde halen. Ik heb E&M met natuurkunde gedaan en in 2012 al een certificaat in biologie gehaald. Destijds heb ik ook scheikunde gedaan, maar daar ben ik voor gezakt en ik had toen geen reden om een hertentamen te doen, aangezien ik het niet nodig had voor mijn huidige studie. Nu heb ik daar natuurlijk gigantisch spijt van, want nu moet ik het echt halen en kan ik weer helemaal opnieuw beginnen... Maar ik ben nu gemotiveerder dan ooit, dus het moet lukken! :D

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 21:32

Sanned schreef:
Ik moet nog een certificaat in scheikunde halen. Ik heb E&M met natuurkunde gedaan en in 2012 al een certificaat in biologie gehaald. Destijds heb ik ook scheikunde gedaan, maar daar ben ik voor gezakt en ik had toen geen reden om een hertentamen te doen, aangezien ik het niet nodig had voor mijn huidige studie. Nu heb ik daar natuurlijk gigantisch spijt van, want nu moet ik het echt halen en kan ik weer helemaal opnieuw beginnen... Maar ik ben nu gemotiveerder dan ooit, dus het moet lukken! :D

aah succes! op twente accademy staat altijd veel uitleg als je dat nodig hebt!

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:51

Zijn jullie van plan op kamers te gaan?
Als jullie vragen hebt over de studie mag je ze altijd een paar sturen!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 01:48

dream_lot schreef:
Welkom!! Yes het topic is weer actief!

Leuk PWS onderwerp ook! Mijn pws heb in vandaag ingeleverd. Proefversie een 8.7. Mijne gaat over addtieven (e-nummers dus)

Ik sta een 7 nu gemiddeld denk ik.
8 voor wis- en scheikunde , één 6 voor Engels en een 5 voor natuurkunde....
Vorig jaar was ik vergoed in natuurkunde. Ben ook niet bang voor t examen deze docent slaat gewoon nergens op en stelt rare vragen.

Ik ga ook nog op examentraining voor Engels, bio, natuurkunde en scheikunde. Investeren zodat ik hopelijk word ingelood en stufi heb!!

Examentraining in Leiden? Moet je doen! Ik heb daar natuur- en scheikunde gevolgd toen ik vsn 5 naar 6 atheneum ging. Gemiddeldes voor beide vakken zijn met een punt omhoog gegaan!
Leuk onderwerp heb je voor je pws! Ik zat er ook aan te denken om iets over E-nummers te gaan doen, maar mijn docent raadde het me af omdat school niet genoeg apparatuur heeft om er een leuk experiment mee te kunnen doen.

Edit: zie net dat ik een 8,0 heb gekregen voor fase 3 van het pws (literatuuronderzoek) en een 10 voor fase 4 (voorlopig eindverslag) *\o/*

@Arantes: wat toevallig! Ik wil als ik uitgeloot ben bio in Leiden gaan doen :+ Waardoor beviel het niet? Paste het gewoon niet bij je?

@loesje166: ik heb nog 1 toetsweek, die begint 7 maart geloof ik. Ondertussen word ik doodgegooid met deeltoesten :+

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 09:00

Nee ik ga in Utrecht examentraining doen. Ik betaal het zelf dus leiden is beetje boven budget.
Ik kon idd geen proefje doen, maar profielwerkstuk op vavo is ook minder ingewikkeld. Alles is versneld dus dat gaat beetje ten koste van pws. Ik heb wel het geluk dat mijn pws het combinatiecijfer is, omdat ik van havo kom. Dus ik heb straks m'n 1e 9 wss al binnen :) vermakkelijkt het om naar klasse C te gaan :).

Als ik slaag ben ik heel blij, maar ik ben pas echt blij als ik ingeloot ben.... Sws tot juli nog in stress. En als ik uitgeloot word ga ik een jaar werken en evt vakken opnieuw doen zodat ik wellicht in klasse B kan komen volgend jaar. Moet even kijken wat ik daarvoor zou moeten halen...
Dit jaar mag ik blij zijn met klasse C. Tenslotte doe ik vwo in 1 jaar inplaats van 2 en ben ik tussendoor ook nog geopereerd.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:12

Gefeliciteerd met de mooie pws cijfers allebei :)

Ik wil wel graag op kamers in Utrecht ja. Nog niet direct, eerst even wennen aan de nieuwe studie en omgeving, maar na een half jaar tot een jaar toch wel. Ik woon in Amsterdam dus op zich is het qua reistijd prima te doen, maar ik mis de zelfstandigheid toch wel een beetje nu ik weer thuis woon. Ik woonde sinds augustus op mezelf en ben nu net weer thuis, dat voelt toch wel als een stap terug. Enige probleem is dat mijn paard in Diemen (pal naast Amsterdam) staat en hij niet gaat verhuizen ivm de mede-eigenaar die in Amsterdam studeert. Dus dat wordt wel een beetje puzzelen als ik in Utrecht ga wonen.

Willen jullie op kamers? Jij woont wel lekker dichtbij dream_lot :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 20:59

Ja ik woon 15 min fietsen van de Uithof. Dat is wel heel fijn. Echt op de Uithof zelf wonen lijkt mij trouwens niet echt leuk..

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:01

Ik wil wel op kamers :j Ik heb anders zo'n 3 uur reistijd in totaal per dag :+ Ik wil wel eerst al begonnen zijn met mijn studie, de stad en medestudenten leren kennen. Daarna wil/moet ik wel op kamers.

Net pws presentaties gehad... Ik moest 2 keer presenteren, en het ging eigenlijk heel goed! Ik vond het presenteren stiekem zelfs leuk :')

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:27

dream_lot schreef:
Ja ik woon 15 min fietsen van de Uithof. Dat is wel heel fijn. Echt op de Uithof zelf wonen lijkt mij trouwens niet echt leuk..

ik woon echt op de uithof, ik heb eerst 2 jaar in de stad gewoond. de kamers op de uithof zijn prijs/grootte verhouding veel gunstiger dan veel kamers in de stad. En veel diergeneeskunde studenten wonen ook op de uithof omdat het in de master handig is voor diensten.
verder zijn er super veel dgk activiteiten op de uithof en dan is het heel fijn dat je lekker in 2 minuten al thuis bent : :D

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:20

Hoi hoi,
Wat leuk dat jullie allemaal DGK willen gaan doen :)
Ik zelf ben 1e jaars student in Utrecht, ben ingeloot met klasse E geloof ik (of D) bij mijn 1e poging.
Ik heb voor vwo altijd weinig gedaan, ik maakte alleen huiswerk voor wiskunde B, natuurkunde en de talen. Vandaar wss ook mijn eindcijfer dus in de klasse D/E haha.
Ben eigenlijk met het zelfde idee doorgegaan, maar nu doe ik wel alle zelfstudies (kwa lezen, ik maak geen aantekeningen bij t lezen) en ga naar bijna elke les. Heb tot nu toe alles gehaald met het leren van een samenvatting die online stond :+ en waarbij dit niet t geval was zo ongeveer de hc, leesboek en wc doorgenomen en zo ook gehaald :)
Roosters zijn heel afhankelijk van t vak (vakken), in t begin met de 2 vakken + lijn 1 is het knap druk. Maar daarna was het wel rustiger en met wat schuiven had ik ook zo 3 dagen vrij in 1 week (en soms nog meer).

Je hebt veel hanteren dieren en practicums. De mensen met gevoelige magen raad ik de studie wel echt af want met blok 3 krijg je stukken dier met tumoren etc. wat enorm stinkt en er komt van dat lekkere spul uit lopen enzo haha en hier moet je gewoon mee om kunnen gaan

Als jullie nog meer vragen hebben, brand los :)

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:23

Oeh ik lees ook mee! Ik zit nu in Gymnasium 4, en denk erover om over een paar jaar DGK te gaan doen, dus nu kan ik er alvast wat meer over lezen :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 21:23

Hoi welkom!

Jeetje wat een geluksvogel met je inloting ben je geweest. Ik hoop dat ik dat ook heb!
Bedankt voor je info. Woon je op jezelf of in de buurt van Utrecht? Zijn er eigenlijk verenigingen of iets, daar heb ik nog zo weinig over gehoord.

Mi_Esperanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:27

Hier nog een eerste jaars diergeneeskunde student :)
Ik ben binnengekomen in de, jawel, allerlaagste lotingsklasse.
Ik had in de 3de klas besloten dat ik het niet meer wilde, omdat al die vakken zoals scheikunde, natuurkunde en bio me niet heel goed afgingen. Heb na de 6de een tussenjaar gehad, en toen besloten dat diergeneeskunde toch iets is wat ik heeeel graag wilde. Me ingeschreven, en zowaar meteen ingeloot :+
Tot nu toe maar 1 vak niet gehaald ( met een 5.4 :Y) :Y) )
Praktijk gaat mij het beste af. Ik vind dit suuuper leuk, en dieren voelen zich op de een of andere manier chill bij me (wordt ook gezegd door mede-studenten XD).

Als iemand vragen heeft? be my guest :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 21:30

Ook aan jou de vraag, waar woon je? Is er iets als een vereniging ? Wat doe je in je vrije tijd? Kun je de studie combineren met werk en hobby's???

Mi_Esperanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:34

Ik woon nog gewoon thuis, in castricum Noord-Holland .. elke dag uurtje met de trein en dan nog 20 minuten fietsen. Ben dus op zoek naar een kamer XD.
Ik zit bij een aantal studieverenigingen, je kan het jezelf zo druk maken als je zelf wilt, genoeg te doen.
Veel vrije tijd heb ik niet. Ik heb mn VWO met zeer veel moeite gehaald, en dat gaat nu gewoon lekker verder. Deed mn paard ernaast, maar die is in september overleden, dus heb dat eigenlijk maar 2 weekjes gecombineerd. Nu ga ik naar de sportschool 3x per week, rijd 1x per week een paard bij en werk elke zaterdag. Ook heb ik een vriend die ik gemiddeld 2x per week zie.
Je kan het dus zo druk maken als je zelf wilt :) .. Moet zeggen dat het me niet heel makkelijk af ga, maar mijn leer methode werkt waarschijnlijk gewoon niet zo goed xD. Vind veel wel heel interessant :D en vooral de practica zijn suuuuuper leuk

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:37

Ik woon zelf nog in apeldoorn, heb paarden thuis dus dat blijft wel even zo.
Ik rijd 2 paarden door de weeks en rijd elke week zo ongeveer wedstrijd :)
Ik trek er zon 1,5 uur voor uit om van mijn huis op de uithof te komen dus vind het nu nog wel te doen :)

Uhm ja we hebben verschillende verenigingen. Van school uit hebben ze Archaeopteryx, de veefokkers, Vhiver ,solleysel en nog allerlei kleine verenigingen als t koor, sport etc.. Hiervan kun je voor weinig per jaar lid worden en daarmee krijg je een krantje en korting bij uitjes en lezingen.
Archaeopteryx is eigenlijk voor mensen die van bijzondere dieren houden. Ze hebben een eigen kamer in t andro en organiseren van allerlei uitjes bv naar een dierenpark, kamelen melken en nog veel meer. (http://www.archaeopteryx-online.nl/)
De veefokkers, nouja logisch voor meer de landbouwhuisdieren. Hebben ook een eigen kamer samen met de Vhiver en hebben uitjes als schapen scheren, koe keuren enz. Je kan voor deze een combi abbo nemen met de Vhiver voor vgm 4,- per jaar. (http://www.veefokkers.com/)
Vhiver is voor de paarden, en hebben uitjes als bijv. Naar de politie paarden en naar een hengsten stal (http://www.vhiver.nl/)
Solleysel is ook voor paarden, het is zeg maar de manege op de uithof, je kan er paardrijden. Wel met je daar snel voor inschrijven want je komt sws op de wachtlijst. Ook hebben hun een eigen kamer dichtbij de rijbak en organiseren vele lezingen en cursussen kwa mennen, EHBO voor paarden en nog veel meer.

Uit Utrecht weet ik zo eigenlijk alleen orca, de roeivereniging. Maar daar weet ik niet echt meer over.

Over deze uitjes en lezingen :
Je krijgt een Capita selecta kaart in het begin. Hier moet je 35 punten op verdienen voor dat je de bachelor afrond. Heb je dit krijg je een extra erkenning voor je belangstelling en inzet ofzoiets. Per uitje kun je punten krijgen, voor de meeste uitjes en lezingen 1 of 2 en voor symposia (dus een hele dag) krijg je 5 punten.

Hopelijk heb je hier iets aan :)
Laatst bijgewerkt door Cookie2222 op 17-02-14 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:40

Goh het lijkt bijna wel alsof iedereen die in klasse E zit wordt ingeloot :wow: Ken er nu zeker al 5, zouden er misschien weinig klasse E-ers zijn omdat ze misschien denken dat het toch geen zin heeft om het te proberen?
Vind het wel heel interessant om de verhalen hier te lezen van degene die het al studeren, het klinkt echt zo ontzettend leuk allemaal.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:42

Oh wat leuk een topic over diergeneeskunde! :)

Ik zit in het eindexamenjaar van het VWO en ik heb me ingeschreven voor de decentrale selectie.
Ik wil heel graag landbouwdieren gaan doen, heb al meerdere malen meegelopen met veeartsen en zelf werk ik bij een melkveehouderij om een beetje praktijkervaring op te doen :) Ik hoop dat ik erdoor kom! Verder ook al regelmatig op de UU geweest voor interessante lezingen bij faculteit paard en natuurlijk de open dag :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 21:43

Arantes schreef:
Goh het lijkt bijna wel alsof iedereen die in klasse E zit wordt ingeloot :wow: Ken er nu zeker al 5, zouden er misschien weinig klasse E-ers zijn omdat ze misschien denken dat het toch geen zin heeft om het te proberen?
Vind het wel heel interessant om de verhalen hier te lezen van degene die het al studeren, het klinkt echt zo ontzettend leuk allemaal.

Ja in zou bijna spontaan stoppen met m'n best doen zeg :') (niet dat jullie niet je best deden hoor!!! Ik weet alleen van mezelf dat ik klasse C zou meoten kunnen halen)

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:46

Arantes @ over de klasses worden niet gelijke plekken verdeeld, dus t is sws toeval haha. Het is wel zo dat klasse C een grotere kans heeft dan klasse D en E en dat er waarschijnlijk meer Cers zijn ingeloot dan D. Maar dit hoeft dus niet t geval te zijn. Ik geloof dat ik toentertijd 24-30% kans had op inloting.

Dream @ gewoon je best doen voor klasse C, dit geeft je meer kans op een plekje ;)
Laatst bijgewerkt door Cookie2222 op 17-02-14 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 21:47

Nou de hele loting houdt mij wel in spanning zeg. Wanneer hoorde jullie dat jullie ingeloot waren? Ergens in juli hoorde ik

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:49

Ik hoorde het rond 19 juli :)