Nu moet ik dus opzoek naar een nieuwe opleiding, maar wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Re: Nu moet ik dus opzoek naar een nieuwe opleiding, maar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:07

Tja.. wat is te ver van huis? Ik vind dat je voor 4 jaar best wat meer reistijd kunt hebben helemaal als je ook nog regelmatig op stage bent. Ik zou zeggen 1,5 uur enkele reis als max. Aangezien school ook vaak eerder begint of eindigt en je al veel in OV aan huiswerk kunt maken.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:08

ietjelover schreef:
Jodi93 schreef:
Ik doe de opleiding paardenhouderij

Is dat misschien iets? Is van alles al wat. Je moet letterlijk alles doen met de paarden. Plus er zit ORUN bij in :) (bij ons althans). en ook een stukje management gedeelte.

ik hoor altijd dat daar zo weinig werk in te vinden is?
Waar doe jij die opleiding?

In groningen.

Het klopt dat ze dat zeggen, maar de meesten uit mijn klas werken al op sportstallen of rijden paarden voor klanten. En omdat ons management heel breed aangeboden word hoef je niet persee in een paarden bedrijf te managen.

Ik wil het gaan combineren. Hierna ga ik een zorgopleiding doen en dan wil ik verder in de zorg met paarden. Bijvoorbeeld voor gehandicapten :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 20:11

Thats_Me schreef:
Tja.. wat is te ver van huis? Ik vind dat je voor 4 jaar best wat meer reistijd kunt hebben helemaal als je ook nog regelmatig op stage bent. Ik zou zeggen 1,5 uur enkele reis als max. Aangezien school ook vaak eerder begint of eindigt en je al veel in OV aan huiswerk kunt maken.

twee uur en 1 kwartier enkele reis!

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:12

Ik zag iets voorbij komen van belgisch middelbaaronderwijs volgen??
Dat niet iets, als dat zou kunnen?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 20:51

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:31

Waarom begin je te twijfelen? Je kan sowieso niet de HAS doen aangezien dat HBO is, dan zal je toch voor de MAS moeten gaan kijken. Het leek mij een leuke gevarieerde opleiding waar je net wat meer kanten mee op kan dan met een paardenhouderij.
Leende - Boxtel is goed te doen, ongeveer 50 minuten :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:38

Percy schreef:
Is van Leende naar het Belgische Bilzen te doen? Lligt vlak bij Tongeren). Daar volgt mijn dochter van 16 een middelbare schoolopleiding met in de ochtend de gewone vakken en de middag is praktijk en theorie voor de paardensport. Aan het eind van de rit is ze opgeleid tot manegehouder, trainer A (rij-instructeur) en heeft ze de papieren om een bedrijf te starten.
Zij zit nu in het vierde en het is totaal zeven jaar. Haar ambitie is ook om daarna de politie opleiding te gaan doen maar ze heeft dan ook de papieren om de hogeschool te mogen doen. Nederlandse hbo.

Opleiding zelf is niet duur want het is gewoon onderwijs dus geen schoolgeld. Er moet wel stalling voor het paard betaald worden.

Klinkt voor mij precies als hetgeen jij graag wilt.

Vreemd dat je hier op niet reageert. Ik dacht je enigszins te kunnen helpen waarbij het jou uiteraard vrij staat om daar wel of niet op in te gaan. Dit is voor jou en dichtbij en het past in jouw straatje maar je negeert het. Dat snap ik niet helemaal.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:40

VAVO? Heb je nog een jaar rek. Hoef je nog niet echt te kiezen specifiek en toch wat extra's :)

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:53

Toch naar het ROC en dan de opleiding voor Uniformberoepen. Is een goede voorbereiding op een eventuele plek bij de politie.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:08

Astaloca schreef:
VAVO? Heb je nog een jaar rek. Hoef je nog niet echt te kiezen specifiek en toch wat extra's :)

TS is 16, dus dat gaat niet.

Als je veehouderij iets wil doen in die richting, misschien in Den bosch? Weet even zo uit m'n hoofd niet welke school dat is, maar weet wel dat daar mbo zit (óók hbo).

Misschien mbo paardenhouderij of paardensport? Die zit in o.a. Roermond op het citaverde. En ook het citaverde doet veehouderij, maar dan op hun locatie in Horst.

http://www.citaverde.nl/

Volgens googlemaps is het met het OV naar Roermond een uur, naar Horst een uur en 20 min. Dus best goed te doen ook nog.

Een hele andere mogelijkheid, een jaartje highschool in Amerika? Of een ander land naar jouw keus?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:12

TS, jouw situatie is duidelijk gecompliceerd. Als ik jou was zou ik bij een psycholoog een studiekeuze dag doen, die kan je helpen om erachter te komen waar eventuele andere interesses zouden liggen. Bovendien zijn er echt ontzettend veel mogelijkheden, en kom je dan beter te weten wat er allemaal mogelijk is. Ga vooral niet iets doen wat je niet aanstaat, dan kan je nog beter '2 jaar thuis zitten en uit je neus gaan eten‘ zoals dat hier genoemd wordt ;). Je wordt er niet gelukkig van als je veel moeite moet stoppen in iets wat het niet helemaal is voor jou, bovendien zou het zond zijn als je een opleiding hebt gedaan en er vervolgens niks mee doet!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:12

16 :oo .. dan zou ik gewoon lekker havo doen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:14

Dat gaat dus ook niet, want daarvoor waren haar punten niet goed genoeg. Moet gemiddeld een zeven zijn.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:16

Dat vind ik vreemd als je VMBO T hebt, heb je rechten tot HAVO ongeacht cijfers. En anders intake toets..

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:16

Hippische bedrijfskunde op het CAH in Dronten.
Ik weet alleen niet welke opleidingseisen er aan zitten, ik kon namelijk zo beginnen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:18

Astaloca schreef:
Dat vind ik vreemd als je VMBO T hebt, heb je rechten tot HAVO ongeacht cijfers. En anders intake toets..

Nee hoor, school hoeft je niet aan te nemen. En veel scholen hebben eigenlijk bepaalde eisen aan cijfers etc. De een moet dan ook nog van docenten nog positief advies krijgen, en een gemiddelde van een 7 of 8 óf ieder vak minstens een 8.

Edit: En dat is niet voor niks, want alles met lager dan die cijfers gaat geheid onderuit op de Havo.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:23

Ah ik zie het inderdaad.. *heb ook even terug gelezen*
Dan vrees ik overigens ook aan je instelling dat HAVO je nooit gaat lukken.

Ga eerst eens een beroepskeuze testen maken. Ik snap overigens ook niet waarom mensen hier alsnog die hippische opleidingen zeggen? Zoek ook eens vacatures op wie je aanspreken en kijk wat je dan nodig hebt voor een opleiding :)
Enneh ROC is helemaal niet zo groot.. ik doe een management studie en dat is eigenlijk ''onze gedeelte school'' ..
Dus vind die reden echt onzin. Ga ook kijken bij ROC 's welke je aanspreken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:27

@ Astaloca: Omdat daar haar interesse wel ligt?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 08:33

Maartje1990 schreef:
Astaloca schreef:

TS is 16, dus dat gaat niet.

Als je veehouderij iets wil doen in die richting, misschien in Den bosch? Weet even zo uit m'n hoofd niet welke school dat is, maar weet wel dat daar mbo zit (óók hbo).

Misschien mbo paardenhouderij of paardensport? Die zit in o.a. Roermond op het citaverde. En ook het citaverde doet veehouderij, maar dan op hun locatie in Horst.

http://www.citaverde.nl/

Volgens googlemaps is het met het OV naar Roermond een uur, naar Horst een uur en 20 min. Dus best goed te doen ook nog.

Een hele andere mogelijkheid, een jaartje highschool in Amerika? Of een ander land naar jouw keus?

TS doe jezelf een lol en laat de opleiding die ik dikgedrukt hebt alsjeblieft ver, ver, ver van je vandaan. Dat is i.m.o. een van de aller slechtste opleidingen die er is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:42

ietjelover schreef:
Winged schreef:
Wat staat je zo tegen van het ROC?

Veeeeels te groot, slechte uren, slechte organisatie, en zo nog wat redenen maar die ga ik niet hier zo neerzetten.

even ter "geruststelling" , vrijwel alle opleidingsorganisaties zijn chaotisch, communiceren slecht en ga zo maar door, heb verschillende opleidingen gevolgd bij verschillende organisaties en het was overal ene puinhoop :+

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 13:41

Percy schreef:
Percy schreef:
Is van Leende naar het Belgische Bilzen te doen? Lligt vlak bij Tongeren). Daar volgt mijn dochter van 16 een middelbare schoolopleiding met in de ochtend de gewone vakken en de middag is praktijk en theorie voor de paardensport. Aan het eind van de rit is ze opgeleid tot manegehouder, trainer A (rij-instructeur) en heeft ze de papieren om een bedrijf te starten.
Zij zit nu in het vierde en het is totaal zeven jaar. Haar ambitie is ook om daarna de politie opleiding te gaan doen maar ze heeft dan ook de papieren om de hogeschool te mogen doen. Nederlandse hbo.

Opleiding zelf is niet duur want het is gewoon onderwijs dus geen schoolgeld. Er moet wel stalling voor het paard betaald worden.

Klinkt voor mij precies als hetgeen jij graag wilt.

Vreemd dat je hier op niet reageert. Ik dacht je enigszins te kunnen helpen waarbij het jou uiteraard vrij staat om daar wel of niet op in te gaan. Dit is voor jou en dichtbij en het past in jouw straatje maar je negeert het. Dat snap ik niet helemaal.

Dat komt omdat ik 7 jaar veel en veels te lang vind voor een simpele mbo opleiding die ik hier in Nederland in 3 jaar kan doen. Paardenhouderij staat mij niet aan omdat daar totaal geen werk of geld in te verdienen is. Ik wil mijn paard niet van huis hebben, hier heb ik ook mijn redenen voor.

Ik heb alle reacties wel gelezen, maar nog niet overal een reactie op kunnen geven.

Verder heb ik een afspraak gemaakt bij mijn decaan van de oude school, zij kent me heel goed en hoop dat ze me verder kan helpen.

Over een maandje word ik 17 en ga ik met een orun cursus starten. Lijkt me een slim plan.

Verder heb ik gister nog wel verder zitten zoeken in de veehouderij.
door meerdere mensen word me aangeraden een BBL opleiding te volgen.
Nou heb je bbl veehouderij maar dat ik niveau 3.
Dat zou ik kunnen doen, daarna 1 jaartje niveau 4 BOL erachter aan, zodat ik toch BBL heb, en mijn niv. 4 diploma. Daarna zou ik idd nog makkelijk doorkunnen naar de HAS.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:05

TS: PB mijn zus anders eens _Lucifertje (hoe toepasselijk) hier op bokt. Zij heeft de HAS gedaan maar wel een andere richting en kan je vast wel wat meer vertellen over de school.
Eventueel bijkomend voordeel is dat je als je de MAS niveau 4 hebt gedaan je als het goed is je HBO in 3 jaar doet.
Was bij mij iig wel het geval :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 14:08

lucifertje schreef:
TS: PB mijn zus anders eens _Lucifertje (hoe toepasselijk) hier op bokt. Zij heeft de HAS gedaan maar wel een andere richting en kan je vast wel wat meer vertellen over de school.
Eventueel bijkomend voordeel is dat je als je de MAS niveau 4 hebt gedaan je als het goed is je HBO in 3 jaar doet.
Was bij mij iig wel het geval :)

De MAS krijg ik nergens gevonden? zal er wel heeeel erg langs kijken maargoed haha.
Google krijg ik allemaal vreemde dingen?
Mijn moeder zei het gister namelijk ook al!

Ik ga je zus even opzoeken :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:13

MAS is middelbaar agrarische school, oude naam van AOC

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:14

MAS is middelbaar agrarisch onderwijs. Een helicon/AOC opleiding dus.

Als je graag bij de politie wil, waarom doe je dan niet eerst de opleiding beveiliger? Schijnt heel goed op elkaar aan te sluiten en geloof mij, ik werk in het onderwijs en qua organisatie is een ROC echt niet slechter dan een helicon of iets...

Niet elk ROC hoort bij dezelfde instelling, je hebt bijvoorbeeld ROC Landstede, maar ook Deltion en van alles. Ik ken jouw omgeving niet, maar om je even van het idee af te helpen dat dat allemaal hetzelfde is.

Deurne bijvoorbeeld hoort gewoon bij helicon en is dus een MAS/AOC...
ROC staat gewoon voor regulier onderwijs centrum.

En verder is het denk ik verstandig om eens met je mentor/coach te gaan praten zodat hij of zij je goede tips kan geven. Ik krijg namelijk het gevoel dat je eigenlijk niks wil, want niets is goed genoeg of leuk genoeg of dicht bij genoeg... Je zal toch echt voor jezelf moeten bedenken wat je wil gaan doen en wat je hopelijk zelfs over zesentwintig jaar nog met liefde wil doen..