Werkgever stelt eisen aan meegebrachte lunch, wat vind bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:33

HouVanUtopia schreef:
Ik werk 9/9.5 uur per dag.

Zonder pauze?? En dat mag? Lijkt me nl. sterk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:37

Als een kind bv vegetarisch is mag je dan wel vleeswaren op je brood nemen vraag ik me af, vind het allemaal wel ver gaan hoor.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:58

Ze werken diensten van 9, of 9,5 uur maar hebben pauze van een uur.
Dat moet, anders mag het inderdaad niet.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:01

Mijn man werkt in de chemie in Rotterdam.
En officieel heeft hij geen pauze,alleen als het werk het toe laat kan hij een pauze inlassen.
Komt niet heel vaak voor dat hij geen tijd heeft om een boterham te eten,maar soms gebeurt het wel.
Het komt zelfs wel eens voor dat hij 12 uur werkt en geen tijd heeft voor een pauze. Bv bij een stop of starten van de fabriek.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:41

Daar zullen dan andere afspraken voor gelden want volgens de Arbeidstijdenwet mag dat absoluut niet!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:59

Maar als ik het goed begrijp mogen er alleen geen vleeswaren op brood worden gegeten, omdat het KDV vegetarisch is. Zo'n drama is dat toch niet? Of je broodje, appel, banaan, pindakaas of wat dan ook biologisch is, kunnen ze heus niet ruiken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:04

Wat een amusant topic, ik heb het met veel vermaak gelezen.
Nederland op z´n smalst...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:11

Kuggur schreef:
Wat een amusant topic, ik heb het met veel vermaak gelezen.
Nederland op z´n smalst...

Fijn dat we je hebben kunnen vermaken. <<)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:22

mayniac_val schreef:
Maar als ik het goed begrijp mogen er alleen geen vleeswaren op brood worden gegeten, omdat het KDV vegetarisch is. Zo'n drama is dat toch niet? Of je broodje, appel, banaan, pindakaas of wat dan ook biologisch is, kunnen ze heus niet ruiken.

Ja precies, ik zou ook allerminst de behoefte voelen om er een drama of iets principieels van te maken :D

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:20

Kinke schreef:
HouVanUtopia schreef:
Ik werk 9/9.5 uur per dag.

Zonder pauze?? En dat mag? Lijkt me nl. sterk.

Ik werk idd zonder pauze.
Ze zien onze pauze als eten met de Kids ook al ben je dan bezig.
Zelfs op de babygroep waar altijd wel iemand wakker is geen pauze

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:54

HouVanUtopia schreef:
Dat mag officieel zeker niet. Pauze is dat je geen verantwoordelijkheid hebt voor wat er gebeurt.

Amaris

Re: Werkgever stelt eisen aan meegebrachte lunch, wat vind bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:36

Zo, nou, het is dat ik geen kinderen hoef, maar had ik die wel dan zou ik dat toch niet fijn vinden dat mensen zonder pauze met mijn kinderen werken.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:44

Maar als jullie nu toch 3 kwartier pauze krijgen ipv mee-eten met de kids, neem ik aan dat je ook buiten t zicht van de kids eet of niet?

Wat maakt het dan in godsnaam uit wat jij eet in je pauze? Je moet het zelf meenemen en betalen.. dat je nog geen vlees mag meenemen bv. omdat ze alleen vegetarisch eten.. moet niet gekker worden hoor. Dat ze dat beleid bij de kids uitvoeren, snap ik nog wel omdat tegenwoordig steeds meer mensen en kinderen vegetarisch eten. Maar als jij nu apart pauze zou hebben en dan nog niet mag eten wat je zelf wilt vind ik wel echt heel ver gaan hoor...
Dat ze een bepaalde visie hebben mbt de kids en een goed voorbeeld geven enz, ok.. maar vind het echt te ver gaan dat ze je gaan verplichten wat wel en niet gegeten mag worden in jouw 3 kwartier pauze. vind ik echt belachelijk, maar goed... is jouw eigen tijd. Kan me niet voorstellen, tenzij het vastgelegd en ondertekend is waardoor jij ermee akkoord gaat, dat ze je dit mogen verplichten hoor. En dat ze er überhaupt moeilijk over zouden doen, wat jij in jouw pauze zou eten, vind ik ook raar... maar misschien dat ik dan niet genoeg gezien heb van dat kdv wereldje.. Heb er verder ook geen ervaring mee en weet niet in hoeverre dit dus 'normaal' is overal

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:49

Zover ik begrepen hebben kunnen ze in die 3 kwartier ook eten wat ze willen.
Maar niet in de tijd dat ze met de kinderen mee eten.
persoonlijk vind ik dat gezever van het personeel om niets :)

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:53

Bij ons betalen begeleidsters een kleine bijdrage voor lunch, 1,50 euro per lunch. Als mensen hun eigen lunch meenemen moeten ze die ook in hun eigen tijd opeten, dan zijn ze verplicht pauze te nemen. Dat wil dan zeggen dat er 1 gaat eten en de ander bemoeit zich met de kinderen (bij ons zitten vaak 2 begeleiders aan tafel).
Vaak kiest begeleiding er ook zelf voor om geen pauze te nemen (dan moeten ze nl. een half uur langer doorwerken). Vanuit een instelling zijn ze wel verplicht een pauze te geven, tenzij de groep anders kiest.
Het principe is wel logisch, ik eet ook niet op kosten van de baas (in dit geval het zorggeld van de kinderen). De eisen zijn ook logisch, maar een eigen bijdrag is wel het makkelijkste.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:33

HouVanUtopia schreef:
Zelfs op de babygroep waar altijd wel iemand wakker is geen pauze

Dit mag dus ABSOLUUT niet! En daar zou ik ook maar eens heel snel in tegen op opstand komen.
Kinderopvang staat bekend om hoog ziekteverzuim, maar geen pauze zorgt voor nog een hoger verzuim.

Hoelang pikken jullie dit eigenlijk al? En is het een grote organisatie?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:36

Nou ik denk in deze tijd dat je niets te pikken hebt. voor jou 100 anderen en dus ga je niet snel op je strepen staan :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:43

Ik denk eerlijk gezegd ook dat je weinig te klagen hebt als je in je pauze met een stel kinders een boterhammetje naar binnen kan werken... vergeleken met duizenden anderen die ècht door moeten werken zeg maar en niet eens even kunnen gaan zitten voor dat boterhammetje of erger nog: daar niet eens aan toe komen om het naar binnen te schuiven door de drukte / aard van de werkzaamheden :=

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:06

pmarena schreef:
Ik denk eerlijk gezegd ook dat je weinig te klagen hebt als je in je pauze met een stel kinders een boterhammetje naar binnen kan werken... vergeleken met duizenden anderen die ècht door moeten werken zeg maar en niet eens even kunnen gaan zitten voor dat boterhammetje of erger nog: daar niet eens aan toe komen om het naar binnen te schuiven door de drukte / aard van de werkzaamheden :=

Wat een kort door de bocht reactie, het recht op pauze is wettelijk vastgelegd in de ATW (arbeidstijdenwet). Overtredingen hiervan kunnen de werkgever duur komen te staan. (als in flinke boete)

Als de werkgever het werkelijk zo belangrijk vind dat je continue beschikbaar bent moeten ze de pauze gewoon doorbetalen, dat is nl ook een optie.
Alleen proberen werkgevers zo veel mogelijk tijd voor zo min mogelijk geld te krijgen en maken misbruik van de situatie, dat is namelijk wat er aan de hand is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:17

Niks kort door de bocht :)

Puur een verschilletje theorie - praktijk.

Je kan wel op alle slakken zout gaan leggen maar je kan ook een beetje geven en een beetje nemen gezien de huidige economie waarbij het wel lekker is als je een baan hebt en je werkgever overeind blijft.

Zat mensen die zelf ook veel liever een half uurtje eerder naar huis gaan en op de werkvloer hun bammetje verorberen, dan afgezonderd in een hokje een half uur een boterhammetje eten en eind van de middag een half uur langer moeten doorwerken :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:40

pmarena schreef:
Niks kort door de bocht :)

Puur een verschilletje theorie - praktijk.

Je kan wel op alle slakken zout gaan leggen maar je kan ook een beetje geven en een beetje nemen gezien de huidige economie waarbij het wel lekker is als je een baan hebt en je werkgever overeind blijft.

Zat mensen die zelf ook veel liever een half uurtje eerder naar huis gaan en op de werkvloer hun bammetje verorberen, dan afgezonderd in een hokje een half uur een boterhammetje eten en eind van de middag een half uur langer moeten doorwerken :)

:j !

maar ik heb wel een vrij relaxte kantoorbaan moet ik erbij zeggen.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:05

Wij krijgen idd alles doorbetaald.

Ik ervaar het niet als vervelend je eet al samen met de kinderen wat moet in dan in mn pauze doen.
Als de kinderen in bed liggen poetsen we de ruimtes en vaak is er aan even een 10min om rust te zitten. Behalve als er veel kinderen rusten die gaan dan weer spelen

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:18

Ik heb ook wel eens diensten van 9 uur zonder pauze.
Het wordt wel doorbetaald dat wel.
En soms heb je even 10 minuten niets te doen, soms ben je uren bezig.
Ik denk dat een heleboel beroepen dat wel hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:25

HouVanUtopia schreef:
Wij krijgen idd alles doorbetaald.

Ik ervaar het niet als vervelend je eet al samen met de kinderen wat moet in dan in mn pauze doen.
Als de kinderen in bed liggen poetsen we de ruimtes en vaak is er aan even een 10min om rust te zitten. Behalve als er veel kinderen rusten die gaan dan weer spelen

Indien je pauze wordt doorbetaald, is het geen pauze. Het lunchen met de kinderen behoort tot jouw werkzaamheden, begrijp ik hieruit. Werkgever kan daarom eisen stellen aan de vorm/inhoud van deze werkzaamheden. Hij mag niet voorschrijven wat jij moet eten, maar wel daar richtlijnen voor opstellen. Een richtlijn als geen patat en vettigheid, is een billijke eis, lijkt mij.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:26

Wij betalen een kleine bijdrage voor het eten (1,00 per warme maaltijd) op mijn werk (woonbegeleiding bij met met een meervoudige beperking). Wel zo makkelijk.