Autisme als excuus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Autisme als excuus?

Ja, het is een handicap
24 (19%)
Ja, tot het schelden, slaan schoppen krassen gedeelte
46 (37%)
Nee, dit slaat de hele tijd al nergens op.
54 (43%)

Totaal aantal stemmen: 124

delvira

Re: Autisme als excuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:05

is voor jou ook niet makkelijk, Hannapony.....

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:12

Zoolgangster schreef:
Autisme ok, maar als de rest van de klas op eieren moet lopen om geen conflicten te krijgen en aangevallen te worden, hoort de autist niet op een normale school maar op het speciaal onderwijs.
.

:j Mee eens. Daarnaast heb ik zelf autisme en kan me voorstellen dat voor dit meisje het veel te zwaar is (teveel prikkels? teveel onduidelijkheid? Teveel onzekerheid?) om op een gewone school te zijn. Ik heb het ook vreselijk moeilijk gehad met overgang basisschool - middelbaar. Alleen viel ik geen mensen aan ;) Maar zoals al eerder is gezegd: autisme is in zoveel verschillende gradaties!
Als er gevaar dreigt, gaat ieder mens vluchten OF vechten OF bevriezen.. zij vecht zodra de situatie haar teveel wordt, om welke reden dan ook.
Ik begrijp de reactie van het meisje, maar op deze manier hoort zij niet op een normale school thuis. Ik vind niet dat de hele klas hier onder zou mogen lijden.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:39

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is :)

Ik werk met clienten met gedragsproblematieken en een verst. beperking waarbij ik dus ook met clienten met een vorm van autisme werk.
Ik was het topic aan het lezen en heb 'Ja, Autisme is een handicap ingevuld'. Ik ben allereerst zelf heel erg tegen om mensen in hokjes te plaatsen. Ook zoals deze stelling. Ik vind je stelling wat lastig geformuleerd, autisme zie ik zeker als een handicap met beperkingen(en kwaliteiten!). Dat wil niet zeggen dat bijkomend agressief gedrag daarmee geaccepteerd moet worden.

Wat ontzettend lastig is, is dat autisme op ontzettend veel manieren tot uiting komt. Het is een brede stoornis. Je vormd jezelf als persoon door verschillende factoren. Dus naast de stoornis zelf hebben ook de opvoeding/begeleiding/ontwikkelingsniveau/karakter veel invloed op het gedrag van iemand en vraag ik me af of het autisme de oorzaak is van dit gedrag of andere factoren misschien veel meer van invloed is.

Ik kom regelmatig op het werk in contact met (zeer)agressief gedrag en het woord onmacht is iets wat voor mijn gevoel heel goed past op het moment dat 'clienten met autisme' agressief gedrag kan zien. Dit komt bijvoorbeeld doordat ze de omgeving niet kunnen begrijpen (Of de omgeving die de client met autisme niet begrijpt op dergelijke momenten, het is maar net hoe je het ziet. ).
Wat bij ons wel het uitgangspunt is, is dat ook al hebben we soms dagelijks te maken met agressief gedrag dat dit nooit als normaal en geaccepteerd gezien mag worden.
Wanneer een normale middelbare school het Autisme als 'excuus' gebruikt en situaties regelmatig met de heftigheid waarmee jij te maken krijgt komt lijkt me dat dit kind niet op de goede plek zit. Voor zowel haar, jullie en de docenten leverd dit spanning/onrust op. Wil niet zeggen dat een kind meteen naar speciaal onderwijs hoef. Ik kan me namelijk voorstellen dat met alle bezuinigingen deze stap niet zo snel gemaakt kan worden. Wellicht dat er met goede randvoorwaarden het voor zowel het kind, jullie als docenten prima te doen is. Lukt dit niet dan lijkt me dat het kind meer baat heeft bij speciaal onderwijs.

Succes in ieder geval :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:43

Het is jammer dat 'normale' scholen in Nederland niet om kunnen gaan met 'bijzondere' kinderen. Stop ze maar weg, dan hebben 'normale' kinderen geen last van ze. Op 'bijzonder' onderwijs krijgen kinderen al gauw een stigma. Deze scholen liggen meestal ook niet vlak bij huis, waardoor deze kinderen nog moeilijker vrienden kunnen maken en houden. Lekker, als je puber bent.
Stop het geld wat de bijzondere scholen kosten in regulier onderwijs. Zorg ervoor dat kinderen die klem lopen en haar / zijn klasgenoten goede begeleiding krijgen, zodat ook bijzondere kinderen een normale en gelukkige jeugd kunnen krijgen.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:45

Sammyoo schreef:
Het is jammer dat 'normale' scholen in Nederland niet om kunnen gaan met 'bijzondere' kinderen. Stop ze maar weg, dan hebben 'normale' kinderen geen last van ze. Op 'bijzonder' onderwijs krijgen kinderen al gauw een stigma. Deze scholen liggen meestal ook niet vlak bij huis, waardoor deze kinderen nog moeilijker vrienden kunnen maken en houden. Lekker, als je puber bent.
Stop het geld wat de bijzondere scholen kosten in regulier onderwijs. Zorg ervoor dat kinderen die klem lopen en haar / zijn klasgenoten goede begeleiding krijgen, zodat ook bijzondere kinderen een normale en gelukkige jeugd kunnen krijgen.

eens +1 :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:00

I agree.
Zelf heb ik twee jaar op speciaal basisonderwijs gezeten ook omdat ze er gewoon niet mee overweg konden.
En zo erg was ik helemaal niet, maar er werd gewoon keihard gezegd:
''Mevrouw ik heb 30 leerlingen, en dan ga ik geen speciale aandacht besteden aan een apart geval.''
Sterker nog, deze man zat mij alleen maar tegen, wat een banketstaaf was dat.
Gevolg was dat ik zwaar overspannen op het speciaal basisonderwijs ben beland en daarna weer op het normale onderwijs ben beland.
Opzich ging het redelijk, maar ook daar gaat het onderstaande zo zo zo vaak mis!

Overigens ben ik geen voorstander voor scholen voor mensen met autisme over het algemeen.
Dan zitten ze jaren in een beschermde omgeving, terwijl de maatschappij dat daarna dus totaal niet is dus daar schieten ze niets mee op imo.
Zorg gewoon voor fatsoenlijke docenten en desnoods leerweg ondersteuning en ondersteun ze op het normale onderwijs.
Desnoods een niveau lager als ze zitten qua denken, belangrijk is dat ze goed in hun vel zitten.
Er is 100%, als ze voor de leerstof/huiswerk/etc al 70% kwijt zijn is er maar 30% over voor sociaal terwijl dat júist zo belangrijk is voor deze kinderen.
Dus beter op het VMBO en happy en sociaal leren zijn, als op hun tenen HAVO. :j

Overigens vind ik het topic hier en daar een nare ondertoon hebben.
En zo werkt het dus ook in de maatschappij, 75% van de mensen snapt er geen hol van en wil er ook niets mee doen.
The keyword is het niet op de spits drijven, en zo mogelijk weer even op de huppel helpen.
Is er even kortsluiting? Laat ze even bekomen, óf kijk of je het probleem op kan lossen.
Stel: ''autist'' moet tent op zetten, tot overmaat van ramp regent het, en de persoon heeft dit ook nog eens nooit gedaan. Kortsluiting, boos.
Persoon loopt woest weg.. Wat doe je dan?? Spreek een grens af, tot hier en niet verder wbt het terrein en laat persoon afkoelen.
Tik er 6 haringen in, zorg voor een basis zodat de persoon weer terug komt overzicht heeft en verder kan en problem solved.
Onmacht uit zich in boosheid en frustratie, en juist op die frustratie duikt de maatschappij al te graag bovenop!
Orde creeeren werkt veel beter. :)

Idem met het invoeren van nieuwe dingen.
Het eerste antwoord van het fenomeen autisme is ''Nee'' bij onbekende dingen die soms o zo simpel lijken voor ''normale'' mensen.
Meest gemaakte fout is dik er bovenop duiken, waardoor er paniek in de tent is.
Conclusie: begin op tijd! Alles wat je de mens verteld wordt in verwerking genomen namelijk, of ze het willen of niet.
Dus, opper het idee, wordt de persoon boos laat het niet op de spits drijven, en kom er op een later moment op terug zo nodig. :)

En benader het positief, voorbeeldje van een bekende.
Zeer moeilijk meisje, meisje doet het goed, maar blijkt kauwgum in haar mond te hebben wat daar niet mocht.
''Wat doe je dat goed! Als je nu even je kauwgum weg doet is het helemaal top!''
Dat is een andere benadering als meestal toegepast wordt, maar bereik je meer mee.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:48

Dat laatste voorbeeld van jou is mooi, moonfish!
Daar ga ik ook eens meer op proberen te letten :j

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:11

Ik begrijp best dat het naar speciaal onderwijs sturen eigenlijk een zwaktebod is, ouders van een autistisch kind dat redelijk intelligent is zullen graag zien dat het een kans krijgt op normaal onderwijs... en ik weet heel goed (heb heel veel met autisten te maken) dat je met een beetje tact veel problemen kunt voorkomen, maar er zijn wel grenzen.
Veel leraren doen hun best, maar aangezien de meeste klassen mudvol zijn, dus onvermijdelijk rumoerig, is het soms gewoon geen doen om toch maar door te blijven proberen in een normale school.

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 15:48

Verwijderen aub :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:40

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:43

Skyliner schreef:
Verwijderen aub :D

Omdat? Zo werkt het niet op bokt..

Caelum