Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Brainless schreef:261 dagen daar gaan de feestdagen nog vanaf..
2013 kent 254 werkbare dagen.
Daarnaast zijn er heel veel mensen die werken voor een maandsalaris en die geen overuren betaald krijgen.
Mijn man is daar 1 van. Tegenwoordig moet je niet al te veel zeuren, anders lig je er bij de volgende ontslag/bezuinigingsronde eruit.
Mijn man heeft er gelukkig al diverse overleeft...
Ook toen ik nog op kantoor werkte kreeg ik een vast salaris, of ik nu 40 of 50 uur werkte.
En wat dacht je nu van postbodes? Die krijgen per ronde een vastsalaris, of ze nu 3 of 5 uur bezig zijn.
Daarom kan dat in die functies wel en in die van TS NIET omdat er geen CAO is en dus de wettelijke regels gelden.
Brainless schreef:Tegenwoordig moet je niet al te veel zeuren, anders lig je er bij de volgende ontslag/bezuinigingsronde eruit.
Werknemers die gratis werk voor je doen, welke werkgever wil dat nou niet? Maar dat grote bedrijven de wet zouden volgen: nee hoor. Geen principes, gewoon rekenen: levert de wet overtreden (incl eventuele boetes / nadelen) een beter bedrijfsresultaat op? Mooi, doen we dat. Citaat:Veel arbeidsovereenkomsten kennen de bepaling dat het salaris geacht wordt ook eventueel overwerk te omvatten en dat overwerk daarom niet apart wordt betaald. Kan dat wel en is dat altijd 'redelijk'?
Recent heeft het Gerechtshof 's-Hertogenbosch (LJN BW8292) hierover een -tussen- arrest gewezen. In dat arrest worden ook 'contouren' gegeven voor de beoordeling of dit een redelijke, dan wel onredelijk bepaling is. Nuttig dus voor de praktijk.
Het gaat om een buitendienst werknemer die een jaar (2007) bij een adviesgroep heeft gewerkt. In zijn arbeidsovereenkomst is bepaald de functie met zich meebrengt dat regelmatig overwerk, ook op zaterdag, zal moeten worden verricht en dat overwerk niet apart wordt betaald, maar geacht wordt te zijn verwerkt in het salaris. Het gaat om een fulltime dienstverband van 40 uur per week. Tenslotte bedraagt het inkomen € 40.000 bruto per jaar.
Tegen het einde van de arbeidsovereenkomst vraagt de werknemer uitbetaling van 1.134 overuren. Dat is een enorme hoeveelheid als je bedenkt dat een fulltime arbeidsovereenkomst circa 1.750 uur op jaarbasis omvat. Je kan stellen dat deze werknemer meer dan 65% uren heeft gewerkt. Dat is gemiddeld meer dan 5 uur per dag.
De kantonrechter wijst de vordering van de werknemer af met een verwijzing naar de afspraak rondom overwerk in de arbeidsovereenkomst.
Het Gerechtshof is genuanceerder en gaat op zoek naar wat de verwachting was van de werknemer toen hij instemde met deze bepaling in zijn arbeidsovereenkomst. Juristen noemen dit Haviltexen naar een arrest van de Hoge Raad uit 1981, waarbij de Hoge Raad dit 'vaststellen van de partijbedoelingen' introduceerde. Het Gerechthof concludeert dat de werknemer daarbij 1,5 à2 uur overwerk per dag voor ogen stond. Het Gerechtshof stelt daarmee ook –voorlopig- vast dat het restant overuren wel uitbetaald dient te worden.
Conclusie: dit lijkt een bevredigende uitkomst. Immers 65% meer tijd werken gedurende een jaar voor een heel gewoon modaal salaris en daarvoor geen financiële compensatie krijgen lijkt onredelijk. De weg die het Gerechtshof kiest, namelijk onderzoeken wat partijen bij het aangaan van deze overeenkomst voor ogen stond, leidt tot een billijke uitkomst. Werkgevers kunnen hier dus ook een richtsnoer in lezen. Een dergelijke afspraak maken en er daarbij van uitgaan dat alle overwerk per definitie is afgedekt door deze afspraak zal dus niet altijd standhouden.
Somebitch schreef:Brainless schreef:Dat is 25 uur per week meer werken, dan zit je aan 65 uur per week, en dat is veel meer dan de max 48 (gemiddeld) wat mag.
Schijnbaar niet, de rechter heeft beslist zie je wel.