Wat doen als nieuwe baan niet bevalt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Wat doen als nieuwe baan niet bevalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:25

Trouwens gaat het UWV weer uit van 261 werkdagen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:37

261 dagen daar gaan de feestdagen nog vanaf..
2013 kent 254 werkbare dagen.

Daarnaast zijn er heel veel mensen die werken voor een maandsalaris en die geen overuren betaald krijgen.
Mijn man is daar 1 van. Tegenwoordig moet je niet al te veel zeuren, anders lig je er bij de volgende ontslag/bezuinigingsronde eruit.
Mijn man heeft er gelukkig al diverse overleeft...

Ook toen ik nog op kantoor werkte kreeg ik een vast salaris, of ik nu 40 of 50 uur werkte.
En wat dacht je nu van postbodes? Die krijgen per ronde een vastsalaris, of ze nu 3 of 5 uur bezig zijn.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:39

Brainless schreef:
261 dagen daar gaan de feestdagen nog vanaf..
2013 kent 254 werkbare dagen.

Daarnaast zijn er heel veel mensen die werken voor een maandsalaris en die geen overuren betaald krijgen.
Mijn man is daar 1 van. Tegenwoordig moet je niet al te veel zeuren, anders lig je er bij de volgende ontslag/bezuinigingsronde eruit.
Mijn man heeft er gelukkig al diverse overleeft...

Ook toen ik nog op kantoor werkte kreeg ik een vast salaris, of ik nu 40 of 50 uur werkte.
En wat dacht je nu van postbodes? Die krijgen per ronde een vastsalaris, of ze nu 3 of 5 uur bezig zijn.

Ja en die sectoren hebben een CAO en de CAO mag wel afwijken van de wet. :j Daarom kan dat in die functies wel en in die van TS NIET omdat er geen CAO is en dus de wettelijke regels gelden.
En feestdagen behoor je ook gewoon uitbetaald te krijgen. :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:42

Mijn man heeft geen CAO (ICT), en ik had ook geen CAO.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:43

Dan zijn jullie dus feitelijk gezien ook 'belazerd'

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:44

Somebitch schreef:
Dan zijn jullie dus feitelijk gezien ook 'belazerd'

Ja en nee:
Citaat:
Als er geen CAO is, kan de werkgever in een schriftelijke overeenkomst met OR of PVT ten gunste of ten ongunste afwijken van bepaalde delen van de wet.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:45

Citeer dan voor even het gedeelte ''bepaalde''

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:46

Brainless schreef:
Tegenwoordig moet je niet al te veel zeuren, anders lig je er bij de volgende ontslag/bezuinigingsronde eruit.

Precies de reden waarom dat zo ongezond is. De werknemers worden bang gemaakt en worden steeds meer onder druk gezet, en krijgen geen eerlijke beloning meer voor hun werk. En dat houdt ook niet op: de grenzen worden steeds verder opgeschoven. Het kost banen, omdat werkgevers beloond worden om banen te schrappen. En steeds meer mensen vallen uit omdat ze het niet bij kunnen houden. Dat moeten we toch niet willen?

Bij postbodes wordt de intentie van de wet (en het minimumloon) trouwens op een andere manier ontdoken: door te doen alsof ze zelfstandig zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:47

Mijn man werkt bij KPMG... dus zal echt wel goed en officieel geregeld zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:50

Goed voor de werkgever ja :) Werknemers die gratis werk voor je doen, welke werkgever wil dat nou niet? Maar dat grote bedrijven de wet zouden volgen: nee hoor. Geen principes, gewoon rekenen: levert de wet overtreden (incl eventuele boetes / nadelen) een beter bedrijfsresultaat op? Mooi, doen we dat.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 20:52

Hoi allemaal,

ik probeer er echt het beste van te maken, en het is niet dat ik eens een halfuurtje langer door ga of iets dergelijks. Of netjes zijn, geen enkel probleem mee. Maar elke dag en geen pauze. Mobiele telefoons zijn ook verboden, maar doordat ik geen pauze heb (of krijg) kan ik ook nooit eens iets regelen zoals een tandartsafspraak, een doktersbezoek en noem maar op. Dat moet allemaal buiten werktijd en dan zijn ze allemaal al gesloten.
Maar het is gewoon veel en veel meer, maar ik wil het niet allemaal hier plaatsen, omdat het heel veel is en ik weet nooit wie er mee leest. Niet dat dat zo van belang is, maar toch.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:54

Hierbij een voorbeeld dat ondanks wat is overeengekomen in de arbeidsovereenkomst de rechter toch de werknemer in zijn gelijk stelt.

Citaat:
Veel arbeidsovereenkomsten kennen de bepaling dat het salaris geacht wordt ook eventueel overwerk te omvatten en dat overwerk daarom niet apart wordt betaald. Kan dat wel en is dat altijd 'redelijk'?

Recent heeft het Gerechtshof 's-Hertogenbosch (LJN BW8292) hierover een -tussen- arrest gewezen. In dat arrest worden ook 'contouren' gegeven voor de beoordeling of dit een redelijke, dan wel onredelijk bepaling is. Nuttig dus voor de praktijk.

Het gaat om een buitendienst werknemer die een jaar (2007) bij een adviesgroep heeft gewerkt. In zijn arbeidsovereenkomst is bepaald de functie met zich meebrengt dat regelmatig overwerk, ook op zaterdag, zal moeten worden verricht en dat overwerk niet apart wordt betaald, maar geacht wordt te zijn verwerkt in het salaris. Het gaat om een fulltime dienstverband van 40 uur per week. Tenslotte bedraagt het inkomen € 40.000 bruto per jaar.

Tegen het einde van de arbeidsovereenkomst vraagt de werknemer uitbetaling van 1.134 overuren. Dat is een enorme hoeveelheid als je bedenkt dat een fulltime arbeidsovereenkomst circa 1.750 uur op jaarbasis omvat. Je kan stellen dat deze werknemer meer dan 65% uren heeft gewerkt. Dat is gemiddeld meer dan 5 uur per dag.

De kantonrechter wijst de vordering van de werknemer af met een verwijzing naar de afspraak rondom overwerk in de arbeidsovereenkomst.

Het Gerechtshof is genuanceerder en gaat op zoek naar wat de verwachting was van de werknemer toen hij instemde met deze bepaling in zijn arbeidsovereenkomst. Juristen noemen dit Haviltexen naar een arrest van de Hoge Raad uit 1981, waarbij de Hoge Raad dit 'vaststellen van de partijbedoelingen' introduceerde. Het Gerechthof concludeert dat de werknemer daarbij 1,5 à2 uur overwerk per dag voor ogen stond. Het Gerechtshof stelt daarmee ook –voorlopig- vast dat het restant overuren wel uitbetaald dient te worden.

Conclusie: dit lijkt een bevredigende uitkomst. Immers 65% meer tijd werken gedurende een jaar voor een heel gewoon modaal salaris en daarvoor geen financiële compensatie krijgen lijkt onredelijk. De weg die het Gerechtshof kiest, namelijk onderzoeken wat partijen bij het aangaan van deze overeenkomst voor ogen stond, leidt tot een billijke uitkomst. Werkgevers kunnen hier dus ook een richtsnoer in lezen. Een dergelijke afspraak maken en er daarbij van uitgaan dat alle overwerk per definitie is afgedekt door deze afspraak zal dus niet altijd standhouden.

http://www.hocker.nl/nieuws/177/Overuren_

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:07

Dat is 25 uur per week meer werken, dan zit je aan 65 uur per week, en dat is veel meer dan de max 48 (gemiddeld) wat mag.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:08

Brainless schreef:
Dat is 25 uur per week meer werken, dan zit je aan 65 uur per week, en dat is veel meer dan de max 48 (gemiddeld) wat mag.

Schijnbaar niet, de rechter heeft beslist zie je wel. ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:11

Somebitch schreef:
Brainless schreef:

Schijnbaar niet, de rechter heeft beslist zie je wel. ;)

Dat zeg ik toch ook... dat deze man structureel te veel heeft gewerkt, en dat daarom uit betaald moet worden.
Mijn man werkt soms 40, soms 50+ in de week.
Het is of dit, of klagen (hij vind het trouwens geen probleem) en dan wat anders moeten gaan zoeken.
En bij een nieuwe werkgever (mits je wat vindt) netjes 40 uur werken, maar ook minder verdienen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:15

Brainless schreef:
Dat zeg ik toch ook... dat deze man structureel te veel heeft gewerkt, en dat daarom uit betaald moet worden.

Behalve dat dat niet helemaal het argument van de rechter is.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 00:26

Maar als ik nu iets anders zoek. wat moet ik dan zeggen bij me sollicitatie? Ja de baan beviel niet...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 07:23

Ja, duidelijk aangeven waarom deze baan je niet beviel. Aangeven wat dat over jou zegt (misschien kan je het zo formuleren dat daarmee goede punten van jezelf naar voren komen). Zo voorkom je dat je volgende keer weer in een baan terecht komt, die niet bij je past.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:05

Je kunt aangeven dat de werksfeer je niet beviel, en je kunt gewoon eerlijk zeggen dat je er met de beste intenties en bedoelingen aan begonnen bent, maar dat je in de praktijk toch pas ervaart hoe het allemaal werkt en dat dat je is tegengevallen.

Het is geen schande hoor, om ergens weg te gaan wegens sfeer/werkomgeving.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:06

Als je er toch maar kort zal werken kun je het ook uit je CV laten :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:11

Ik zou hetzelfde zeggen als Amaris :j
Uit mijn CV weglaten, betekent dat je waarschijnlijk de vraag krijgt waarom je bij de vorige-vorige baan bent weggegaan zonder een andere baan in het verschiet te hebben. Dan 'moet' je het alsnog uitleggen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 12:26

Gisteren heb ik gewerkt van 8 tot 6 zonder pauze. 10 uur lang
ik verdien 2000 bruto per maand. Heb deze week iets van 8 uur extra gewerkt. :-(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:29

heb je hier al iemand van je werk op aangesproken? :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:32

Heb je niet de mogelijkheid om terug naar je oude werkgever te gaan, had de vraag al eerder gesteld.
Verder zit je bij een 40-urige werkweek ruim boven het minimumsalaris, 12,50 ipv 8,50 per uur. Mocht je de extra uren niet uitbetaald krijgen dan valt alleen door deze week je salaris al terug naar 10 euro per uur.
Nog boven het minimum maar eigenlijk zou je deze week 100 euro extra moeten krijgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:56

LiNdA1986 schreef:
Gisteren heb ik gewerkt van 8 tot 6 zonder pauze. 10 uur lang
ik verdien 2000 bruto per maand. Heb deze week iets van 8 uur extra gewerkt. :-(

Alleen... de enige die iets kan veranderen ben jij.